STRATEGIE CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ (CŽU) Zpracoval: PhDr. Pavel Beňo Tel.: 222711362 n. 602349848

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

ECVET v Programu celoživotního učení
Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
Mgr. Josef Slovák člen Rady Zlínského kraje pro oblast školství, mládeže a sportu Celoživotní učení – Kroměříž 2010 Systémové aktivity Zlínského kraje.
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy Národní agentura pro evropské vzdělávací programy.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Evropská strategie zaměstnanosti a problém vzdělávání pracovní síly
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy Národní agentura pro evropské vzdělávací programy.
Program celoživotního učení Ústí nad Labem
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Organizační struktura
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy (NAEP) Tomáš Bort,
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Celoživotní vzdělávání
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Celoživotní vzdělávání
Operační program Praha - Adaptabilita odbor fondů EU, Magistrát hl. m. Prahy Operační program Praha - Adaptabilita Možnosti čerpání z ESF v.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
2. Seminář krajských S3 manažerů Praha, 26. června 2013.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Využívání Evropského sociálního fondu v oblasti vzdělávání v letech Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Schola Nova, Praha
Možnosti podpory celoživotního učení v programech financovaných Evropskou unií Ing. Marek Mora Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 10. května.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna Rekvalifikace a dílčí kvalifikace ; Monika Pokorná.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Bohemia EU Planners, s.r.o. PhDr. Vendulka Raymová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Organizační struktura
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

STRATEGIE CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ (CŽU) Zpracoval: PhDr. Pavel Beňo Tel.: n

Lisabonská strategie CŽU Na jaře roku 2000 přijala Evropská rada tzv. lisabonskou strategii, nazvanou podle místa, kde byl tento nový strategický cíl všemi patnácti členskými zeměmi schválen. EU se má stát „nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější znalostní ekonomikou, schopnou udržitelného hospodářského růstu s více a lepšími pracovními místy a s větší sociální soudržností“ (do roku 2010)

KONCEPT CŽU  Nový přístup ke vzdělávání  Veškeré učení „ od kolébky do hrobu“  Přijata Vládou ČR  Usnesení č. 761 ze dne

7 strategických směrů 1. uznávání a prostupnost 2.rovný přístup 3. funkční gramotnost 4.sociální partnerství 5.stimulace poptávky 6.kvalita 7.poradenství

7 strategických směrů… (pokrač.)  Uznávání, prostupnost Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení včetně uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení  Rovný přístup Podporovat dostupnost a rovnost šancí v přístupu ke vzdělávacím příležitostem během celého životního cyklu  Funkční gramotnost Rozvíjet funkční gramotnost a další klíčové kompetence včetně schopnosti učit se v průběhu celého života

7 strategických směrů… (pokrač.)  Sociální partnerství Spoluprací se sociálními partnery podporovat soulad nabídky vzdělávacích příležitostí s potřebami ekonomického, environmentálního a sociálního rozvoje  Stimulace poptávky Stimulovat poptávku po vzdělávání u všech skupin populace v průběhu celého života  Kvalita Podporovat zajišťování kvalitní nabídky vzdělávacích příležitostí  Poradenství Rozvíjet informační a poradenské služby

Opatření pro další vzdělávání

 navrhnout ucelený systém finančních nástrojů zaměřených na jednotlivce a působících na zvýšení účasti na vzdělávání;  posílit pozitivní i negativní stimulaci nezaměstnaných k vyššímu zapojování do rekvalifikací, zvýšit účinnost rekvalifikací;  vyhodnotit efektivitu stávajících finančních nástrojů zaměřených na zaměstnavatele a navrhnout jejich ucelený systém. A. Zvyšování účasti v DV

 podpořit vytvoření nezbytných předpokladů pro uvedení zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání do praxe (Národní soustava kvalifikací, kvalifikační standardy, hodnoticí standardy, autorizace osob oprávněných k ověřování odborné způsobilosti atd.) a zajistit informační kampaň zaměřenou na jednotlivce i instituce;  zajistit průchodnost mezi dalším a počátečním vzděláváním získáváním a uznáváním kreditů B. Ověřování a uznávání

 rozvíjet organizační a metodickou činnost při slaďování nabídky dalšího vzdělávání s požadavky trhu práce, provádět sledování současných a předvídání budoucích kvalifikačních potřeb;  vyhodnocovat trendy v nabídce a poptávce po vzdělávání, poskytovat informace o těchto trendech všem zainteresovaným subjektům, pro potřeby vyhodnocování zavést systematické (statistické) zjišťování informací o dalším vzdělávání  sledovat a zpracovávat informace o nabídce vzdělávání. C. Sladění nabídky s trhem práce

 založit výzkum a vývoj pro další vzdělávání,  finančně podporovat vznik a realizaci programů specificky zaměřených na znevýhodněné skupiny  zkvalitnit a více individualizovat nabídku vzdělávání uchazečů a zájemců o zaměstnání podle potřeb klientů,  zajistit dostupnost dalšího vzdělávání;  rozvíjet podpůrné služby usnadňující účast dospělých na dalším vzdělávání (např. péče o závislé členy rodiny, asistenční služby apod.); D. Rozvoj nabídky a dostupnost DV

 zavádění podnikových systémů rozvoje lidských zdrojů, modulových vzdělávacích programů, přípravy podnikových lektorů;  podpořit progresivní vzdělávací aktivity podniků při rozšiřování výroby, zavádění nových technologií, inovačních změnách apod.;  poskytovat finanční a organizační podporu restrukturalizujícím se podnikům pro DV E. DV zaměstnanců podniků

 podpořit systém externího hodnocení kvality nabídky prostřednictvím certifikace lektorů a akreditace vzdělávacích programů, které jsou realizovány v souvislosti s čerpáním finančních prostředků z veřejného rozpočtu;  podporovat informačně, metodicky a finančně různé formy podpůrných aktivit vedoucí ke zkvalitnění nabídky;  podněcovat vývoj a zavádění kritérií a postupů při sebehodnocení vzdělávacích institucí. F. Kvalita DV

 propojit dosud oddělené databáze vzdělávacích příležitostí do komplexního informačního systému;  zajistit kvalitu (věrohodnost) informací a jejich pravidelnou aktualizaci;  zajistit zvyšování kvality poradenských služeb;  rozšířením kapacit poradenských služeb a provázáním jejich jednotlivých složek zajistit komplexnost poradenských služeb a jejich dostupnost pro všechny zájemce ve všech fázích jejich studijního i pracovního života. G. Informační a poradenský systém

Program CŽU v EU Rozpočet programu je € milionů na celé období Cílem nového programu je přispět pomocí podpory celoživotního vzdělávání k rozvoji EU jako rozvinuté znalostní společnosti, s trvale udržitelným ekonomickým rozvojem, s více a lepšími pracovními místy a s větší sociální soudržností. Program usiluje o podporování a pěstování interakce, kooperace a mobility mezi vzdělávacím a výcvikovým systémem v rámci EU, tak že se stanou v rámci vzdělávání světovým měřítkem kvality.

Vzdělávací programy … Comenius - výukové a vzdělávací potřeby osob v předškolním a školním vzdělávání až po úroveň ukončení vyššího středního vzdělání a výukovými a vzdělávacími potřebami institucí a organizací zajišťujících toto vzdělávání; Erasmus - výukové a vzdělávací potřeby všech osob ve formálním vysokoškolském vzdělávání a odborném vzdělávání a profesní přípravě na terciární úrovni bez ohledu na délku příslušného studia nebo kvalifikace a včetně doktorského studia a výukovými a vzdělávacími potřebami institucí a organizací zajišťujících toto vzdělávání a přípravu;

Vzdělávací programy … Leonardo da Vinci - zabývá se výukovými a vzdělávacími potřebami všech osob v odborném vzdělávání a profesní přípravě včetně počátečního a dalšího odborného vzdělávání jiného než dalšího odborného vzdělávání a profesní přípravy na terciární úrovni, stejně jako výukovými a vzdělávacími potřebami institucí a organizací zajišťujících nebo podporujících toto vzdělávání a přípravu; Grundtvig - zabývá se výukovými a vzdělávacími potřebami osob ve všech formách vzdělávání dospělých stejně jako výukovými a vzdělávacími potřebami institucí a organizací zajišťujících nebo podporujících toto vzdělávání.

Vzdělávací program EU Socrates … klade důraz na posílení evropské dimenze ve vzdělávání formou projektové spolupráce škol a dalších vzdělávacích institucí, mobilit studentů a učitelů, zkvalitňováním jazykového vzdělávání ve všech typech škol a ve všech formách vzdělávání, prosazováním inovací ve vzdělávání včetně zavádění informačních a komunikačních technologií do výuky. SOCRATES dává možnosti jak vzdělávacím institucím tak i jednotlivým studentům a učitelům a to v celé oblasti vzdělávání a rovněž i dalších subjektům zapojených do vzdělávacího procesu včetně neziskových organizací působících v této oblasti.

Adresy, kontakty … EACEA Education, Audiovisual & Culture Executive Agency Avenue du Bourget 1 BOUR BE-1140 Brussels Website: Národní agentura NA Dům zahraničních služeb MŠMT Národní agentura pro evropské vzdělávací programy Senovážné náměstí Praha 1 Tel.: Fax: Web: