10. Motivace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
KKI/KPS1 Přednáška 2 Téma: Motivace.
Motivace.
Motivace.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Obecná psychologie II
Obrázky a uspořádání některých částí prezentace dle
Definice motivace Teorie motivace Stimulace
OSOBNOST.
Personální management
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Náročné životní situace
Motivační témata a životní příběhy
Motivace Miroslava Fuksová.
Motivační témata a životní příběhy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_13.
Osobnost – situace – predikce chování
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Thomas International Analýza osobních a pracovních profilů
KKI/KPS1 Přednáška 2 Téma: Motivace.
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
Vůle.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Jiří Dvořák  vědomé úsilí směřující k dosažení cíle  motivované chování, které umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt  znaky vůle.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Teorie vzdělávání dospělých
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
Management - Motivování
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Teorie vzdělávání dospělých
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Management - Motivování
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Nevědomí.
Transkript prezentace:

10. Motivace

Motivace Motivace: souhrn intrapsychických dynamických sil, které aktivují, směřují a udržují chování, obvykle směrem k nějakému cíli cíl = něco získat (approach) x něčemu se vyhnout (avoidance)

Motivace a motivy motivace – hledání „příčin“ chování motivy (jednotlivé dynamické síly) se v reálné situaci vždy skládají a výsledné chování je vedeno usměrňováno nejnaléhavějšími motivy, případně synergií (uplatní se více motivů najednou) motiv vnitřní mentální pohnutka vnější – pobídka (incentiva) motivačně-emocionální systém anticipované emoce jako bezprostřední motivátory (ale ne zjednodušeně! – někdy se pouštíme do chování, které bude emočně neutrální nebo dokonce nepříjemné, ale má přinést později emoční satisfakci – např. vyhnutí se trestu, výčitkám svědomí atd.)

Motivace a motivy existuje „nemotivované“ chování? uvědomované motivované projevy chování nemotivované – automatické chování (dynamické stereotypy, výraz) nevědomé motivy – sublimace motivů (náhrada osobně nepřijatelného motivu motivem jiným – např. dynamická teorie umělecké tvorby jako sublimace sexuálních pohnutek

Motivace a motivy druhy lidských motivů sebezáchovné a stimulační (vycházejí z biologických potřeb) psychosociální sociální (vycházejí se sociální povahy lidské existence – potřeba vztahů a sociálního začlenění) individuální psychické motivy (sebepojetí, sebeurčenost, smysluplnost bytí)

Motivace a motivy sebezáchovné motivy motivy zajišťující přežití jedince (hlad, žízeň, tělesná teplota) motivy zajišťující přežití druhu (sexuální a rodičovské motivy)

Motivy stimulace - úroveň aktivace a potřeba proměnlivé stimulace lidé vyhledávají individuální úroveň optimální aktivace Zuckerman – sensation seeking vyhledávání vzrušení potřeba zkušeností disinhibice (potřeba „nevázanosti“) citlivost na nudu

Psychosociální motivy implicitně založené motivační tendence (TAT) big three (D. McClelland, Winter): potřeba úspěšného výkonu potřeba afiliace a intimity potřeba moci jsou založeny jako dvě protichůdné tendence naděje x obava (např. naděje na úspěch x obava z neúspěchu)

Teorie motivace Teorie redukce pudu – C. Hull

Teorie motivace Freudova teorie pudů: pudy jsou zdrojem veškeré psychické energie pudy života (sebezáchovné, sexuální) pudy smrti (agresivity, sebedstrukce – s cílem anorganické stability) chování motivované primitivními popudy = agování výbuchy agresivity, sebepoškozování, zneužívání, promikuita, atd. podle analytiků často při ohrožení intimního („objektového“) vztahu

Teorie motivace Murrayho teorie potřeb: potřeba = síla, která organizuje vnímání, myšlení, snažení a jednání určitým směrem s cílem změnit existující neuspokojivou situaci potřeby primární (tělesné) a psychogenní sekundární potřeby (sexuální potřeba se objevuje jako obojí) potřeby se prosazují buď spontánně nebo jsou aktivovány na základě (pozitivních a negativních) tlaků (vnějších podmínek) výsledkem opakované interakce potřeby a tlaku je téma je výsledkem tlaků, jimž jsme byli vystaveni při uspokojování svých potřeb v dětství – např. přísná výchova, sourozenecká rivalita, podpora rodiny atd. Tematický apercepční test

Teorie motivace Maslowova hierarchie potřeb interakce biologických, psychologických a sociálních potřeb potřeby nedostatku, potřeby bytí

Teorie motivace Další psychosociální teorie Incentivní motivace —motivace je výsledkem působení vnějších podnětů – vnější motivace (vztah vnitřní a vnější motivace např. Deci & Ryan, Green & Nisbett) Kognitivní—motivace je ovlivněna atribucemi a očekáváním (očekávání x hodnota)

Vnitřní a vnější motivace Deci a Ryan – teorie sebedeterminace: potřeba kompetence, vztahů a autonomie vnější odměny mohou snižovat zájem a vnitřní motivaci

Předmětná stránka motivace - cíle cíl = jasná představa žádoucí skutečnosti, obsahuje i předjímání uspokojení cíle si volíme a vztváříme na základě zkušeností s uspokojováním potřeb úroveň aspirace – stupeň objektivní náročnosti zvolených cílů E. Klinger – teorie aktuálních zájmů current concern = mentální stav vytvořený na základě vytvoření záměru (intence) dosáhnout určitý cíl, trvá do dosažení nebo vzdání se cíle, usměrňuje a koordinuje psychické procesy směrem ke zvolenému cíli

Frustrace motiv zůstává neuspokojen, zmaření motivované činnosti frustrace nedostatek předmětu uspokojení – deprivace překážka vnější vnitřní (faktická zábrana,hrozba trestu) (nedostatek schopností atd., protikladný motiv)

Vůle vůle jako H. Heckhausen – Rubikon model proces tzv. volní regulace jednání komplex vlastností osobnosti vyznačujících se způsobilostí sebekontroly N. Ach (1905) – determinující tendence, pak Lindworski, Lewin aj. – vůle spočívá ve volbě hodnot, soudobé názory - Heckhausen, Kuhl, Golwitzer H. Heckhausen – Rubikon model předrozhodovací fáze vytvoření intence - Rubikon předakční f. akční f. postakční (hodnotící)