významným stabilizujícím sociálním prvkem – absorpce uvolněných prac. sil, vyplňují tržní „niky“ tam, kde to pro velké podniky není efektivní, působí v takových teritoriích, které jsou pro velké podniky nezajímavé a tím napomáhají rozvoji i zaostalejších regionů, mají velký potenciál dát hospodářství dynamický impuls, vytvářejí nová pracovní místa aniž by vynakládaly vysoké kapitálové náklady,
jsou flexibilní, dokážou se rychle přizpůsobit změnám trhu, mají schopnost být inovativní vzhledem ke změnám v chování zákazníků, vytvářejí vhodné prostředí pro realizaci inovací v podnikání, umí čerpat výhody dostupnosti lokálních zdrojů, skrývají v sobě velký potenciál ženského podnikání, který není dosud plně využít.
Tvoří informační bázi pro sestavení politiky EK vůči MSP. „Small Business Act“ (SBA), “SBA Fact Sheets”, „Flash Eurobarometer: Entrepreneurship in the EU…“ analysis/eurobarometer/fl283_en.pdf a mnohé další, jejichž výsledky jsou dnes obecně respektované prokazují, že malé a střední podniky (MSP) hrají významnou roli v ekonomické realitě každé země.
V České republice připadá MSP na tisíc obyvatel největší počet mezi členskými státy EU. V Česku prošlo kurzem či jiným druhem vzdělávání k podnikatelství pouze 16 % absolventů, ve srovnání s EU průměrem je to poloviční hodnota. Studie uvádí, že druhý rok podnikání „přežije“ v Česku pouze 61 % (z toho 66 % shledává toto vzdělání v podnikatelství prospěšné), v EU přežije 73 %. Plánované prostředky ze strukturálních fondů určené ke stimulaci podnikání MSP v ČR v období 2007–2013 činí pouze 5,6 % oproti 9,5 % v průměru za EU. ČR také vykazuje podprůměrný podíl rizikového kapitálu na financování počátečního rozvoje a expanze MSP v poměru k HDP.
Čas požadovaný na administrativní záležitosti jako % z pracovního času uvádí čeští podnikatelé 8 % (EU 7 %). Náklady na pracovní sílu nejen v MSP jsou zatíženy odvody (sociální a zdravotní zabezpečení) nejvíce ze všech zemí EU - 34 % ze mzdových nákladů. Účast MSP na státních zakázkách ve výši 59 % značně převyšuje EU % a stejně tak podíl celkové státní podpory určené pro malé a střední podniky je vyšší než průměr EU-27 (22 % oproti zhruba 11 % v EU). V oblasti posuzování znalostí a inovací v MSP Česko na základě třinácti kritérií celkově převyšuje průměr EU. Např. podíl MSP, které vyvinuly nový produkt je 71 % oproti EU %. Podíl zaměstnanců dále se vzdělávajících 59 % proti 33 % EU 27. Ukazatel možnosti získání úvěru, jenž měří relativní sílu zákonných práv a hloubku informací o úvěru, jakož i průměrné zpoždění plateb (18 dní) jsou na stejné úrovni jako průměr EU- 27.
V oblasti ŽP je třeba poznamenat, že ačkoli MSP využívají jednoduchých nástrojů pro úsporu energie, je to 43 % MSP v ČR, které je uplatňují, oproti 29 % v EU. Avšak výdaje MSP na životní prostředí jsou v ČR mnohem nižší než v EU. V mezinárodním obchodu MSP v ČR zaostávají za svými evropskými kolegy. Pokud srovnáme potřebné procedury nezbytné podstoupit při exportu a dovozu zboží a pokud ukazatel převedeme na potřebné dny k jejich zajištění, pak v ČR tyto zaberou 16 respektive 18 dní, oproti 13 dnům pro oba případy v průměru v zemích EU. Pouze 9 % MSP vyváží do ciziny – tj. mimo EU (v průměru v EU údaj činí 12 %).
Ve stavebnictví představují MSP více než 85 %ní zaměstnanost (v českém stavebnictví pracuje 79 % zaměstnanců v MSP).