Lidská komunikace
Prostředky lidské komunikace Komunikace mezi lidmi může mít různou formu : verbální (pracuje se slovy a jejich významu) neverbální (to, co děláme a jací jsme) Slova tvoří asi 10% z komunikace hlas (zvuky, tóny, hlasitost) 30% a největší podíl má řeč našeho těla 60%
Empatické naslouchání Chceme-li získat schopnost účinné mezilidské komunikace, nemůžeme toho dosáhnout pouhou naučenou technikou. Musíme získat také schopnost empatického naslouchání, založeného na charakteru, který vzbuzuje otevřenost a důvěru. Musíme také vytvořit vztah důvěry, který umožňuje komunikaci mezi srdci.
Empatické naslouchání znamená usilovat nejprve o pochopení druhého a vyžaduje hlubokou změnu naučených návyků. Obvykle se nejprve snažíme být pochopeni. Každý z nás totiž všechno filtruje přes své zkušenost. 5 úrovní naslouchání :
IGNOROVÁNÍ neposloucháme vůbec
tváříme se, že posloucháme PŘETVAŘOVÁNÍ tváříme se, že posloucháme
SELEKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ slyšíme jen část rozhovoru, který nás zajímá
věnujeme pozornost vyřčeným slovům POZORNÉ NASLOUCHÁNÍ věnujeme pozornost vyřčeným slovům
EMPATICKÉ NASLOUCHÁNÍ vnímáme nejen slova, ale přemýšlíme o jejich smyslu, o významu a hodnotě toho, co člověk chce opravdu říci
Empatie je schopnost vcítit se. Mluvíme o empatickém naslouchání, máme na mysli naslouchání s úmyslem "pochopit". To znamená, nejdřív se snažit pochopit opravdově a hluboce. Empatie je schopnost vcítit se. Neznamená to, že s někým souhlasíme, ale znamená to, že mu hlouběji, úplně rozumíme, citově i rozumově. Při empatickém naslouchání nasloucháme nejen ušima, ale mnohem důležitější je naslouchání očima a srdcem. Nasloucháme citům, významu, intuitivně chápeme, smyslově cítíme. Empatické naslouchání je samo o sobě velkým vkladem důvěry.