Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Pavlína Hůrková Datum: Název: VY_22_INOVACE_1.2.5 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Téma: Vazba there is/there are Anotace: Prezentace slouží jako pomůcka k výkladu učitele, žáci si uvědomí obšírnost používání tohoto jevu. Učivo navazuje na znalosti ze základní školy.
Vazba there is, there are there + is/are + podmět + určení místa. There is a table at the window There are two books on the table.
Tvoření (přítomný a minulý čas) ČasKladná oznam. věta ZáporOtázka PřítomnýThere is/areThere isn‘t/aren‘t Is/Are there? MinulýThere was/were There wasn‘t /weren‘t Was/Were there?
Užití Vazba there is/are vyjadřuje, že někde nebo něco je, existuje. Používá se také na počátku vyprávění. Sdělujeme-li novinky. Mluvíme-li o aktuálních událostech.
Kladné oznamovací věty Přítomný čas Příklady: There is a picture on the wall. (Na stěně je obraz.) There are many great beaches on this island. (Na tomto ostrově je mnoho skvělých pláží.)
Minulý čas Příklady: There were two men at the door. (U dveří byli dva muži.) There was enough for everyone. (Bylo dost pro každého.)
Zápor Přítomný čas Příklady: There isn‘t a lift here. ( Není tady výtah.) There aren‘t any fruit trees here. (Nejsou tady žádné ovocné stromy.)
Minulý čas Příklady: There wasn‘t a free moment. (Nebyla chvíle volna.) There weren‘t any customers in the shop. ( V tom obchodě nebyli žádní zákazníci.)
Otázka Přítomný čas Příklady: Is there a pharmacy near here? (Je tady blízko lékárna?) Are there any questions? (Jsou nějaké otázky?)
Minulý čas Příklady: Why wasn‘t there much interest? ( Proč nebylo dost zájmu?) Weren‘t there any mistakes in my test? ( Cožpak v mém testu nebyly chyby?)
Po there is/are nejčastěji následuje: Neurčitý člen (a, an – s počitatelným podst. jménem v jednotném čísle.) Nulový člen (s počitatelným podst. jménem v množném čísle a s nepočitatelným podst. jménem.) Výrazy some, any,no. Složeniny some-,any-,no-. Číslovky a much, many, (a) few, (a) little.
Děkuji za pozornost. Zpracovala: Mgr. Pavlína Hůrková Zdroje: Hewings, M.: Advanced Grammar in Use. Cambridge University Press., Belán, J.: Grammar Practice 2. Didaktis, 2004.