Funkční ochrana životního prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Advertisements

VYBRANÉ KOMPETENCE CELNÍCH ORGÁNŮ V OBLASTI CHEMICKÝCH LÁTEK A SMĚSÍ
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE Integrovaný plán rozvoje města Český Těšín „Revitalizace významně postižené městské části SVIBICE“ DOBRÝ DEN!
Bezpečnost práce a základní znalosti z oblasti chemie
Revize Nového přístupu
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Vyhláška č. 205/2009 Sb., o zjišťování emisí ze stacionárních zdrojů a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší.
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
Návrh zákona o integrovaném registru znečišťování a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí Ing. Bc. Jan Maršák,
Integrovaný registr znečišťování Ohlašovací povinnosti za rok 2008 Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního.
1 Zpracování dat o odpadech za rok 2011 Seminář pro ohlašovatele.
Prístup ČR k riešeniu informatizácie rezortu MŽP ČR Jiří Hradec.
Nové povinnosti pro externí zhotovitele služeb v oblasti BOZP
Seminář IRZ a legislativa v ochraně ovzduší, , Praha Nařízení vlády č. 112/2004 Sb. a jeho novela Kurt Dědič, odbor ochrany ovzduší MŽP.
Budoucnost odpadového hospodářství z pohledu Ministerstva životního prostředí XII. Celostátní finanční konference “Pokles ekonomiky a dopad na hospodaření.
Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší.
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Dokumentace k zajištění BOZP
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Nové právní předpisy v oblasti rostlinolékařského vzdělávání Seminář MZe
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
P r á v n í n o r m y Vyhláška č. 49/1993 Sb. o technických a věcných požadavcích na vybavení zdravotnických zařízení  Zákon č. 258/2000 Sb. ve znění.
Souhrnná provozní evidence Pavel Machálek ČHMÚ odd
Souhrnná provozní evidence a poplatková agenda
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Environmentální legislativa v zemědělské praxi
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Integrovaný registr znečišťování Změny právních předpisů
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Nová struktura souhrnné provozní evidence, formuláře pro sběr dat za rok 2008 a technické prostředky Ing. Pavel Machálek ČHMÚ
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Informační systém odpadového hospodářství ISOH
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Legislativa a ICT STRUČNÝ PŘEHLED PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ neboli právní východiska pro ICTK.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Koncepce odborného vzdělávání a certifikace dospělých v oboru CHZ a TČ v České republice ( EPEE 2008 ) Ing. Ivan Zahrádka, Svaz CHKT, Praha 9, tel.:
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
2. Právní předpisy k zajištění BOZP
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Dokumentace k zajištění BOZP
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Právní režim nakládání s odpady
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Nové povinnosti pro externí zhotovitele služeb v oblasti BOZP
Znění k Zákon má k tomuto datu 54 novel
Registr spaloven odpadů
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Legislativa (právní aspekty) chemických látek a přípravků II
Inspekční činnost ČIŽP v rámci integrované prevence
Transkript prezentace:

Funkční ochrana životního prostředí – výsledek manažerské kompetentnosti a synergie týmové práce Ing. Michal SKŘEBSKÝ 606 788 384

Cíl Naučit vnímat vedoucí pracovníky ochranu životního prostředí jako součást každodenní práce, včetně výchovného působení na své okolí. Orientovat se v základních dokumentech (celostátních i krajských) a v organizacích (státních i nevládních). Vysvětlit a objasnit základní principy a postupy při naplnění zákonných požadavků v některých oblastech životního prostředí.

Nejdůležitější principy ekologické výchovy: má být trvalým celoživotním procesem – školním i mimoškolním, má věnovat pozornost globálním, regionálním i místním hlediskům a současným i budoucím situacím, má se zabývat rozvojem a růstem z hlediska životního prostředí, má vést k aktivní účasti v prevenci a řešení problémů životního prostředí, 5 kategorií v cílech: zájem a cítění, znalosti, postoje, dovednosti, účast.

Učební otázky OCHRANA OVZDUŠÍ – ZÁKON č. 86/2002 Sb., ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ – ZÁKON č. 185/2001 Sb., NAKLÁDÁNÍ S CHEMICKÝMI LÁTKAMI – ZÁKON č. 356/2003 Sb.

Metodika a postup při zajišťování legislativních požadavků: Posoudit skutečný stav vymezit, definovat a pojmenovat zařízení, technologie, zdroje, předměty a jiné skutečnosti týkající se dané problematiky; Porovnat skutečný stav s legislativou a stanovit si povinnosti k jejímu naplnění vyhledat právní předpisy a legislativní požadavky, stanovit si povinnosti – co musím plnit, termíny, materiálové a jiné náklady, časová náročnost apod.; Stanovit si záměr a postup, jak budu požadavky realizovat stanovit odpovědné osoby za řešení jednotlivých oblastí, stanovit termíny plnění požadavků; Konkrétní naplnění požadavků zpracovat předepsanou dokumentaci, na požadované úrovni zabezpečit pracoviště, provést předepsaná měření, hodnocení apod., zpracovat a odeslat předepsaná hlášení apod.;

OCHRANA OVZDUŠÍ Kotelna – plynový kotel 2 x 150 kW Další postup: II. Porovnám stav s legislativou III. Stanovím si postup jak budu požadavky realizovat IV. Naplním požadavky

I. Posouzení skutečného stavu: stacionární zdroj znečištění střední - od 0,2 – 5 MW včetně Zdroje znečištění MOBILNÍ STACIONÁRNÍ Zvlášť velké - o jmenovitém tepelném příkonu 50 MW a vyšším bez přihlédnutí ke jmenovitému tepelnému výkonu Velké - o jmenovitém tepelném výkonu vyšším než 5 MW do 50 MW Střední - o jmenovitém tepelném výkonu od 0,2 MW do 5 MW včetně Malé - o jmenovitém tepelném výkonu nižším než 0,2 MW

II. Porovnám stav s legislativou: - vyhledám právní předpisy a stanovím si povinnosti k jejich naplnění A: Právní předpisy: Zákon č. 86/2002 Sb., Zákon č. 25/2008 Sb., Nařízení vlády č. 351/2002 Sb., Nařízení vlády č. 354/2002 Sb., Nařízení vlády č. 597/2006 Sb., Nařízení vlády č. 615/2006 Sb., Nařízení vlády č. 146/2007 Sb., Nařízení vlády č. 372/2007 Sb., Vyhláška č. 355/2002 Sb., Vyhláška č. 356/2002 Sb., Vyhláška č. 553/2002 Sb., Vyhláška č. 362/2006 Sb., Vyhláška č. 13/2009 Sb.

B: stanovím si povinnosti – co musím plnit, termíny, materiálové a jiné náklady, časová náročnost apod.; provést jednorázové měření emisí (vyhl. 356/2002 Sb.); ke dni stanovenému v povolení podle § 17 odst. 1 písm. d) zákona 86/2002 Sb. při uvádění zařízení do provozu, po každé záměně paliva nebo suroviny nad rámec schváleného provozního řádu, po každém významném a trvalém zásahu do konstrukce nebo vybavení zařízení zdroje, který by mohl vést ke změně emisí. (§ 8 vyhl. 356/2002 Sb.) provádět jednorázové měření emisí jednou za 5 kalendářních roků, ne dříve než po uplynutí 30 měsíců od data předchozího měření; písemně ohlásit na ČIŽP termín, rozsah měření a autorizovanou osobu nejpozději 14 dní před datem zahájení měření; Protokol o měření zaslat na ČIŽP; (§ 11 zákona č. 86/2002 Sb.) zavést a vést provozní evidenci o středním stacionárním zdroji; (§ 22 vyhl. 356/2002 Sb.)

zpracovat souhrnnou provozní evidenci a tuto zaslat na odbor životního prostředí příslušné obce s rozšířenou působností v elektronické podobě prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností za uplynulý kalendářní rok do 31. března; (§ 11 zákona č. 86/2002 Sb.; spe-helpline@chmi.cz ) Vypočítat, oznámit a dále platit „poplatek za znečišťování ovzduší“ na odbor životního prostředí příslušné obce s rozšířenou působností ; (§ 19-22 zákona č. 86/2002 Sb.)

ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Posouzení skutečného stavu: směsný komunální odpad papír a lepenka kovové obaly zářivky Další postup: II. Porovnám stav s legislativou III. Stanovím si postup jak budu požadavky realizovat IV. Naplním požadavky

II. Porovnám stav s legislativou: - vyhledám právní předpisy a stanovím si povinnosti k jejich naplnění A: Právní předpisy: Zákon č. 185/2001 Sb., Vyhláška č. 376/2001 Sb., Vyhláška č. 381/2001 Sb., Vyhláška č. 382/2001 Sb., Vyhláška č. 383/2001 Sb., Vyhláška č. 384/2001 Sb., Vyhláška č. 237/2002 Sb., Vyhláška č. 294/2005 Sb., Vyhláška č. 352/2005 Sb., Vyhláška č. 341/2008 Sb., Vyhláška č. 352/2008 Sb., Vyhláška č. 374/2008 Sb., Nařízení vlády č. 197/2003 Sb.

B: stanovím si povinnosti – co musím plnit, termíny, materiálové a jiné náklady, časová náročnost apod.; zařadit odpad podle „katalogu odpadů“ a podle kategorií (ostatní x nebezpečný); (příloha vyhlášky č. 381/2001 Sb.) stanovit shromažďovací místa jednotlivých druhů odpadů; (vyhláška č. 383/2001 Sb.) shromažďovací místa vybavit vhodnými shromažďovacími prostředky (sběrnými nádobami) v závislosti na druhu odpadu a tyto prostředky předepsaným způsobem označit; stanovit si systém likvidace odpadů; uzavřít smlouvy o likvidaci odpadů (s obcí případně oprávněnou firmou); (zákon č. 185/2001 Sb.) na OŽP zaslat žádost o „Souhlas s nakládání s nebezpečnými odpady“; stanovit odpovědnou osobu za vedení průběžné evidence odpadů a za manipulaci s nimi (třídění, ukládání, zabezpečení, označení…); pro produkované odpady zpracovat průvodní dokumentaci (popis odpadu x ILNO);

zavést průběžnou evidenci na jednotlivé druhy odpadů; (vyhláška č. 383/2001 Sb.) zajistit vlastní vedení průběžné evidence odpadů: Průběžná evidence odpadu se vede při každé jednotlivé produkci odpadu. Za jednotlivou produkci se považuje naplnění shromažďovacího prostředku nebo převzetí odpadu od původce nebo oprávněné osoby nebo předání odpadu jiné oprávněné osobě.   Nepřetržitý vznik odpadu – průběžná evidence se vede v týdenních intervalech. Periodický svoz komunálního odpadu – průběžná evidence se vede v měsíčních intervalech. při předávání nebezpečného odpadu oprávněné osobě předat řádně vyplněný „Evidenční list pro přepravu nebezpečného odpadu“;

V případě že vyprodukuji (původce) více než 50 kg nebezpečných odpadů za kalendářní rok nebo s více než 50 tunami ostatních odpadů za kalendářní rok, zasílám do 15. února následujícího roku hlášení o produkci odpadů obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. !!! POZOR !!!   Poprvé za rok 2011 je nutné podávat „hlášení o produkci odpadu“ v elektronické podobě prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (podle zákona č. 25/2008 Sb.). V případě, že „nebezpečný odpad“ předávám formou zpětného odběru, nemusím mít „souhlas k nakládání s daným nebezpečným odpadem“.

směsný komunální odpad – „O“ katalogové číslo 20 03 01 IV. Naplnění požadavků: směsný komunální odpad – „O“ katalogové číslo 20 03 01 papír a lepenka – „O“ katalogové číslo 20 01 01 kovové obaly – „O“ katalogové číslo 15 01 04 zářivky – „N“ katalogové číslo 20 01 21

NAKLÁDÁNÍ S NEBEZPEČNÝMI LÁTKAMI Posouzení skutečného stavu: savo fixinela pulirapid krtek čistič odpadu Další postup: II. Porovnám stav s legislativou III. Stanovím si postup jak budu požadavky realizovat IV. Naplním požadavky

II. Porovnám stav s legislativou: - vyhledám právní předpisy a stanovím si povinnosti k jejich naplnění A: Právní předpisy: Zákon č. 356/2003 Sb., Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 - REACH, Vyhláška č. 232/2004 Sb., Zákon č. 258/2000 Sb., Zákon č. 262/2006 Sb., Zákon č. 309/2006 Sb., Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., Nařízení vlády č. 254/2006 Sb., Zákon č. 59/2006 Sb., Vyhláška č. 250/2006 Sb., Vyhláška č. 255/2006 Sb., Vyhláška č. 256/2006 Sb.,

B: stanovím si povinnosti – co musím plnit, termíny, materiálové a jiné náklady, časová náročnost apod.; provést klasifikaci a zařazení chemických látek a přípravků; (zákon č. 356/2003 Sb., § 44a zákon č. 258/2000 Sb. zajistit „bezpečnostní listy“ k nebezpečným chemickým látkám a přípravkům /dále NCHL a P/ (tištěná nebo elektronická podoba); (REACH); Dodavatel látky nebo přípravku poskytne příjemci látky nebo přípravku bezpečnostní list pokud: - látka nebo přípravek splňuje kritéria pro klasifikaci jako nebezpečný.., - je látka perzistentní, bioakumulativní a toxická nebo vysoce perzistentní a vysoce bioakumulativní…, - je látka z jiných důvodů než výše uvedených zahrnuta do seznamu; nařízení REACH Zaměstnavatelé umožní zaměstnancům a jejich zástupcům přístup k bezpečnostním listům…; Bezpečnostní list se poskytuje zdarma v tištěné nebo elektronické podobě;

Provést (a dále provádět) prokazatelné seznámení zaměstnanců s možnými riziky při manipulaci s chemickými látkami a přípravky (seznámení s obsahem bezpečnostních listů); (§ 101 zákona č. 262/2006 Sb.,) Umožnit zaměstnancům přístup k bezpečnostním listům; (REACH) Předepsaným způsobem upozornit na možná rizika ohrožení zdraví zaměstnanců: označit bezpečnostními symboly skladovací prostory NCHL a P, skladovací prostory zabezpečit proti neoprávněnému vstupu nepovolaných osob (děti); (zákon č. 262/2006 Sb., zákon č. 309/2006 Sb.) zařadit práce a pracovní činnosti podle míry výskytu rizikových faktoru do kategorií (kategorizace práce); (zákon č. 258/2000 Sb., vyhláška č. 432/2003 Sb.)

Právnická osoba nebo fyzická osoba … je povinna vydat pro pracoviště, na němž se nakládá s nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky klasifikovanými jako vysoce toxické, toxické, žíravé nebo karcinogenní označené R-větou 45 nebo 49, mutagenní označené R-větou 46 a toxické pro reprodukci označené R-větou 60 nebo 61, písemná pravidla o bezpečnosti, ochraně zdraví a ochraně životního prostředí při práci s těmito chemickými látkami a chemickými přípravky … text pravidel je právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání povinna projednat s orgánem ochrany veřejného zdraví příslušným podle místa činnosti; (§ 44a odst. 10 zákona č. 258/2000 Sb.)

Krtek čistič odpadu - žíravý IV. Naplnění požadavků: savo - dráždivý fixinela - dráždivý Pulirapid - dráždivý Krtek čistič odpadu - žíravý

Největší nákladní loď světa v číslech rozměry 397 x 56 metrů Emma Maersk Největší nákladní loď světa v číslech rozměry 397 x 56 metrů ponor 15,5 metru výška 30 metrů (od kýlu po palubu) motor: 14 válců, výkon 80 MW, dalších 5 menších motorů o celkovém výkonu 30 MW maximální rychlost přes 25,5 uzlů (47,2 km/h) kapacita 156 907 tun a 11 000 TEU (ekvivalent standardizovaných 20- stopých kontejnerů), teoreticky až 15 200 TEU posádka: 13 osob

Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí více než všechna auta světa 16.05.2009 Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů. Pouhých patnáct největších lodí tak vyprodukuje více nežádoucích látek než všech 760 milionů aut na světě.