Zjednodušený přehled vedení účetnictví v SDH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Advertisements

DAŇOVÁ EVIDENCE (DE) ZÁKLADNÍ POJMY
02_Peněžní prostředky Výuková prezentace o účtování o peněžních prostředních a ceninách v rámci společnosti GAP Education střední škola.
Identifikátor: VY _32 _INOVACE _PJ/3. KA, 3. KN/EK/6 Název výukového materiálu: PODNIK – MAJETEK PODNIKU Anotace: Majetková a kapitálová výstavba podniku.
Oběžný majetek Znaky spotřebovává se jednorázově mění svou podobu
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Podnikatel – fyzická osoba.
Evidence a inventury majetku
Bilance a bilanční princip
Pokladna Hotovostní placení – pokladna - Používá se tam, kde placení prostřednictvím bankovních účtů je často neproveditelné (např. proplacení cestovních.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zásoby- účtování inventarizačních rozdílů
METODICKÉ PRVKY ÚČETNICTVÍ
ÚČETNÍ DOKLADY září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070103
Úprava vedení účetnictví a daňové evidence zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve.
Základy účetnictví Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník
Majetek Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Daňová evidence Michal Radvan
Finanční účty lze rozdělit do těchto skupin: a) aktivní Pokladna Ceniny Bankovní účty Majetkové cenné papíry k obchodování.
Rozvaha.
Přednáška č. 1 Základy účetnictví.
◦ Legislativa a změny po Evidence objektů ENO, Evidence objektů ENO, - změny v aktuální verzi - rekapitulace postupů Evidence objektů ENO Evidence.
Hospodaření II katedra FISCUS. MAJETEK Soubor věcí a práv, která jsou v právoplatném držení jedné nebo více osob Úprava majetku vyplývá ze Stanov Junáka.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Účetní doklady Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS.
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
inventarizace majetku a závazků
Krátkodobý finanční majetek Pokladna
Účetní dokumentace Didaktický rozbor 2. tematického celku.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
Hospodaření s oběžným majetkem
SMĚRNÁ ÚČTOVÁ OSNOVA A ÚČTOVÝ ROZVRH
Rozvaha, rozpad rozvahy do účtů, účtová osnova, účtový rozvrh „12“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Majetek podniku Označení materiálu:VY_32_INOVACE_UCE1.OA
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Účetnictví Ročník: 2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Mikulová. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava,
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
01.14 Inventarizace majetku
Jednoduché účetnictví
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Pracovní schůzka s ekonomy PO Inventarizace v roce 2013 (periodická k rozvahovému dni) 18. prosinec 2013.
Školení vedoucích mládeže Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska je registrováno jako občanské sdružení Ministerstvem vnitra ČR (Zák.
Inventarizace Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1. Vysvětlení pojmu inventarizace 2. Druhy a charakteristika inventarizací 3. Postup při provádění.
Účtování zásob (zboží, výrobků, materiálů, ….). Zásoby mají podobu a tak se i v účetnictví rozlišují: Materiál – suroviny (základní materiál), pomocné.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Nedostatky zjišťované při kontrolách Ing. Michal Obrusník Mgr. Zuzana Punčochářová.
Deník příjmů a výdajů. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti III.
Charakteristika daňové evidence Příjmy a výdaje v příkladech.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_260_TÉMA_ Daňová evidence Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Inventarizace majetku a závazků
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Daňová evidence Bilanční právo
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
VY_32_INOVACE_Sikorová_ Inventarizace
Zpracoval: Kratochvílová, Hrenáková,Janjič, Čampulka
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
DAŇOVÁ EVIDENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Inventarizace majetku a závazků
Inventarizace v roce prosinec 2018
Účtování zásob (zboží, výrobků, materiálů, ….); Inventarizace
Transkript prezentace:

Zjednodušený přehled vedení účetnictví v SDH 1 Zjednodušený přehled vedení účetnictví v SDH Část I. Vladislav Strejc pro SDH Kornatice, OSH Rokycany

2 SDH je právnická osoba registrovaná státem proto musí plnit státem určené podmínky. Pokud SDH rozsáhle nepodniká a není příjemcem dotací, jejichž příjem je podmíněn vedením podvojného účetnictví, obvykle vede jednoduché účetnictví. Volba, zda vést účetnictví v jednoduché či podvojné soustavě je na rozhodnutí příslušného SDH. Vždy ale účetnictví musí vést stejně jako jiné neziskové organizace např. sportovní kluby, myslivecká sdružení, místní organizace rybářů či chovatelů, Junák, Pionýr, školní jídelny, některé školky, divadelní soubory, Česká televize, některé nemocnice, vysoké školy a spousta dalších organizací a spolků nejrůznějších typů !!!

Zásady vedení účetnictví: 3 Zásady vedení účetnictví: Účetním obdobím v podmínkách SDH je jeden rok, SDH vedou účetnictví ode dne svého vzniku až do dne svého zániku, Účetnictví se vede za SDH jako jeden celek. Nelze připustit oddělené účetnictví pro různé činnosti. Ty lze odlišit např. barvou nebo písmenným kódem, SDH dokládají skutečnosti, které jsou předmětem účetnictví, účetními doklady a účetní případy zapisují do účetních knih, SDH jsou povinny vést účetnictví správně, úplně, průkazně, srozumitelně, přehledně a způsobem zaručujícím trvalost účetních záznamů.

Účetní písemnosti a záznamy na technických nosičích se uschovávají: 4 Účetní písemnosti a záznamy na technických nosičích se uschovávají: účetní závěrka a výroční zpráva po dobu deseti let následujících po roce, kterého se týkají, účetní doklady, účtové rozvrhy, účetní knihy, inventurní soupisy, karty hmotného majetku apod. po dobu pěti let následujících po roce, kterého se týkají, V zájmu průkaznosti se doporučuje účetní knihy autentizovat, tedy: použije se kniha ( sešit ), nebo pevně svázané listy, které se očíslují, na přední straně se uvede údaj o počtu listů, datum zahájení používání a ukončení používání knihy, přední strana se opatří razítkem SDH a podpisem starosty.

Účetními doklady jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat: 5 Účetními doklady jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat: označení účetního dokladu, obsah účetního dokladu (tedy o co se jedná), peněžní částku (lze uvést např. jednotkovou cenu, množství a cenu celkem), okamžik (datum) vyhotovení účetního dokladu a okamžik (datum) uskutečnění účetního případu nejsou-li shodné, podpis osoby odpovědné za účetní případ a podpis osoby odpovědné za jeho zaúčtování. (může být totožná) Účetní záznamy se provádějí do účetních knih průběžně po vyhotovení účetního dokladu. Případné opravy se musí provádět tak, aby bylo možno určit osobu odpovědnou za provedení každé opravy, datum jejího provedení a jaký byl obsah účetního záznamu před a po opravě. Paragon a jiné doklady patří mezi tzv. Prvotní doklady. Pokud nesplňují všechny podmínky účetního dokladu, lze je doplnit a účetní doklady z nich vytvořit.

Účetní dokumentace v soustavě jednoduchého účetnictví: 6 Účetní dokumentace v soustavě jednoduchého účetnictví: Peněžní deník (někdy též ve zjednodušené podobě Finanční deník) Kniha pohledávek a závazků Pomocné knihy (Evidence majetku, Evidence zásob,… jen v případě, pokud je pro ně využití).

Účetní dokumentace v soustavě jednoduchého účetnictví: 7 Účetní dokumentace v soustavě jednoduchého účetnictví: Peněžní deník (někdy též ve zjednodušené podobě Finanční deník) Kniha pohledávek a závazků Pomocné knihy (Evidence majetku, Evidence zásob,… jen v případě, pokud je pro ně využití).

Příklady finančních deníků 8 Příklady finančních deníků SH ČMS vydalo jako příklad Peněžního deníku takovýto vzor. Jeho členění přímo odpovídá tzv. Přehledu údajů k přiznání k dani z příjmů právnických osob u neziskových organizací, které vedou jednoduché účetnictví.

Příklady finančních deníků 9 Příklady finančních deníků Podoba peněžního deníku není předepsána, pouze jeho obsah: Odlišení údajů (například barevně ve Finančním deníku) nebo samostatné vedení údajů (v Peněžním deníku) souvisejících s daní z příjmu vyplývá ze zákona o účetnictví. Volba je na SDH podle rozsahu jeho aktivit

Účetní dokumentace v soustavě jednoduchého účetnictví: 10 Účetní dokumentace v soustavě jednoduchého účetnictví: Peněžní deník (někdy též ve zjednodušené podobě Finanční deník) Kniha pohledávek a závazků Pomocné knihy (Evidence majetku, Evidence zásob,… jen v případě, pokud je pro ně využití).

Kniha pohledávek a závazků: 11 Kniha pohledávek a závazků: Doklad, který může mít různé podoby (společná tabulka, oddělené tabulky-listy, dvě samostatné knihy), kde se odděleně vedou pohledávky (především námi vydané faktury, úvěry) a závazky (obdržené faktury, přijaté půjčky, úvěry ap. ). Do knihy se zapisuje: datum vzniku pohledávky nebo závazku, čeho se závazek nebo pohledávka týká (faktura, půjčka, úvěr, pohledávka za manka a škody, aj), kdo nám dluží nebo komu dlužíme, kdy máme závazek zaplatit, nebo kdy nám má dlužník zaplatit pohledávku, skutečný termín zaplacení.

Kniha pohledávek a závazků: 12 Kniha pohledávek a závazků: Jedno z možných provedení:

Účetní dokumentace v soustavě jednoduchého účetnictví: 13 Účetní dokumentace v soustavě jednoduchého účetnictví: Peněžní deník (někdy též ve zjednodušené podobě Finanční deník) Kniha pohledávek a závazků Pomocné knihy (Evidence majetku, Evidence zásob,… jen v případě, pokud je pro ně využití).

Evidence majetku Majetek se člení na: 14 Evidence majetku Majetek se člení na: dlouhodobý nehmotný majetek (např. software nebo ocenitelná práva) s dobou použitelnosti více než 1 rok. - majetek v ceně od 7 000 Kč do 60 000 Kč – tzv. drobný dlouhodobý nehmotný majetek, -nad 60 000 Kč – tzv. dlouhodobý nehmotný majetek. dlouhodobý hmotný majetek, především - pozemky, stavby, umělecká díla, kulturní památky a dále movité věci popř. soubory movitých věcí se samostatným technicko-ekonomickým určením, jejichž doba použitelnosti je delší než jeden rok. V rámci SDH se eviduje hmotný -majetek v ceně od 3 000 Kč do 40 000 Kč – tzv drobný dlouhodobý majetek,

15 Evidence majetku finanční majetek, kterým jsou zejména akcie, dluhopisy a depozitní certifikáty. ceniny, kterými jsou zejména poštovní známky, kolky, dálniční nálepky, stravenky do provozoven veřejného stravování a telefonní karty. zásoby, za které považujeme : - materiál do okamžiku spotřeby, - nedokončená výroba, výrobky a zvířata, - zboží do okamžiku prodeje. Pro účely účetnictví Dlouhodobý nehmotný majetek do 7000Kč a dlouhodobý hmotný majetek do 3000Kč není nutné evidovat. Je ale žádoucí mít o tomto majetku přehled a lze využít institut pomocných knih a vést si pomocnou evidenci.

16 Evidence majetku Možné příklady knih:

17 Evidence majetku Možné příklady knih:

18 Inventarizace SDH inventarizací zjišťují skutečný stav veškerého majetku a závazků a ověřují zda odpovídá údajům v účetnictví. Inventarizace se provádí každoročně k 31.12. příslušného roku, tj. k datu, kdy se sestavuje účetní závěrka. Inventarizaci provede nejméně tříčlenná komise jmenovaná starostou SDH. O provedené inventarizaci pořídí zápis ve kterém uvede zjištěné skutečnosti a návrhy na odstranění případných nedostatků. Členem inventarizační komise je zpravidla některý z členů revizní rady SDH nebo revizor účtů. U peněžních prostředků v hotovosti musí být inventarizace provedena nejméně čtyřikrát ročně. Kontrolu pokladny zpravidla provádí revizní rada SDH v rámci pravidelné revize hospodaření, kde není rada zřízena, kontrolu provádí revizor účtů.

19 Inventarizace Skutečný stav majetku a závazků se při inventarizaci zjišťuje: fyzickou inventurou u hmotného (nehmotného) majetku a stavu hotovosti Fyzická inventura spočívá ve zjištění skutečných stavů přepočítáním včetně peněz v pokladně, dokladovou inventurou u závazků a pohledávek, tj. prověří se zda pohledávky a závazky uvedené v účetních knihách odpovídají skutečnosti a tyto stavy je třeba zaznamenat v inventurních soupisech.

20 Inventarizace Inventurní soupisy jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat: seznamy hmotného, nehmotného a finančního majetku (viz.Evidence majetku), dále stavy peněžních prostředků v pokladnách a bankovních účtech (viz Peněžní deník), stavy jednotlivých pohledávek a závazků (viz Knihy pohledávek a závazků) včetně způsobů jak byly zjištěny, ocenění majetku ke dni účetní závěrky (31.12.), okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury, podpis osoby odpovědné za evidenci majetku a účetnictví a podpisy členů inventarizační komise, podpis statutární osoby – starosty SDH

21 Inventarizace O provedené inventarizaci provede účetní jednotka inventarizační zápis, ve kterém porovná stavy zjištěné inventurou se stavy účetními, vyčíslí inventarizační rozdíly a uvede způsob jejich řešení. I tento inventarizační zápis musí být opatřen podpisy osob odpovědných za provedení inventarizace. Inventarizačními rozdíly se rozumí rozdíly mezi skutečným stavem a stavem v účetnictví, kdy: • skutečný stav je nižší než stav v účetnictví – rozdíl se označuje jako manko nebo schodek, • skutečný stav je vyšší než stav v účetnictví – rozdíl se označuje jako přebytek. Inventarizační rozdíly se zaznamenají do účetních knih v daném účetním období za které byla inventarizace provedena a v případě schodku se ze strany SDH přijmou opatření k nápravě a odstranění nedostatků.

Konec I.části