Digitální učební materiál Autor: Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast: Ekonomika Tematická oblast: Zaměstnanci Téma: Význam pracovní síly v pracovním procesu Ročník: 3. Datum vytvoření: listopad 2012 Název: VY_32_INOVACE_09.3.01.EKO Anotace: Práce, pracovní síla, pracovní proces, činitelé pracovního procesu, kvalifikace. Metodický pokyn: Inovativnost materiálu je zvýšena možností aktivního zapojení žáků pomocí interaktivní tabule. V digitální podobě je možné využít struktury Smart Artu nejen k výkladu, ale i k interaktivnímu ověření znalostí žáků, v tištěné podobě slouží i k písemnému zkoušení. Při závěrečném opakování je použito animací. Prezentace je primárně určena pro výklad v hodině, ale díky své názornosti může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.
VÝZNAM PRACOVNÍ SÍLY V PRACOVNÍM PROCESU
hmotné i nehmotné statky, které se používají k práci VÝROBNÍ FAKTORY přírodní zdroje půda nerostné bohatství lesy voda vzduch kapitál hmotné i nehmotné statky, které se používají k práci práce
Pracovní proces Pracovní proces – je tvořen pracovními činnostmi, které spolu souvisejí, navazují na sebe a vedou k vytvoření statku nebo poskytnutí služby. Příklad: V krejčovské dílně si pan Novák nechal ušít košili. Krejčí si musí ke zhotovení košile promyslet a vykonat následující činnosti: zvolit druh materiálu, nastřihnout látku, sešít jednotlivé díly, vyzkoušet jednotlivé díly, dokončit a vyžehlit.
Činitelé ovlivňující pracovní proces ČINITELÉ PRACOVNÍHO PROCESU Lidský činitel člověk vykonávající práci Věcný činitel hmotný statek, používaný člověkem při práci
Práce vzniká užitím pracovní síly. a) užitím v pracovním procesu se pracovní schopnosti spotřebovávají a je nutné je obnovovat b) člověk v pracovním procesu získává nové zkušenosti, znalosti, dovednosti Závěr: člověk prací vytváří statky, služby a mění i sám sebe.
= cílevědomá činnost člověka Lidská práce = cílevědomá činnost člověka duševní fyzická Cíl: vytvořit statky a služby k uspokojování jejich potřeb.
fyzické schopnosti člověka opracovat dřevo ušít šaty ošetřit zlomenou nohu opravit automobil duševní schopnosti člověka znalosti získané ve škole, na internetu, na školeních, kurzech, stážích
Pro vykonávání odborné práce člověk potřebuje: odborné znalosti praktické dovednosti Kvalifikovaná pracovní síla vytváří kvalitnější (dokonalejší) statky a služby. Výchovou, vzděláváním a praxí člověk dosáhne kvalifikace. Odborné znalosti Praktické dovednosti Morální vlastnosti KVALIFIKACE
Úkoly k procvičení 1) Jaký význam má pracovní síla v pracovním procesu? Pracovní síla je jedním z výrobních činitelů, spolu s kapitálem a přírodními zdroji. 2) Jaký druh práce převažuje u pracovníka, který vykonává profesi: pilot, instalatér, malíř pokojů, truhlář, učitel. pilot – duševní práce instalatér – fyzická práce malíř pokojů – fyzická práce truhlář – fyzická práce učitel – duševní práce
Úkoly k procvičení 3) Jaký je cíl pracovního procesu? Cílem pracovního procesu je vytvořit nový statek nebo poskytnout službu. 4) Zamyslete se nad tím, jak podnik přispívá ke zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců. Podnik svým zaměstnancům zajišťuje odborné časopisy, stáže, kurzy, semináře.
Úkoly k procvičení 5) Odhadněte, jakou kvalifikaci bude potřebovat zaměstnanec: zaměstnanec vzdělání praxe lékař kuchař instalatér zaměstnanec vzdělání praxe lékař VŠ odborné semináře kuchař SOU odborná praxe instalatér
Použité zdroje: KLÍNSKÝ, Petr, MÜNCH, Otto a Danuše CHROMÁ. EKONOMIKA: Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Vydání třetí. Praha: EDUKO nakladatelství s.r.o., 2012 ISBN 978-80-87204-65-8. KLÍNSKÝ, Petr a Otto MÜNCH. EKONOMIKA pro obchodní akademie a ostatní střední školy. Vydání páté. Praha: EDUKO nakladatelství s.r.o., 2012 ISBN 978-80-87204-60-3. Klipart – dostupný pod licencí Microsoft Office 2003 na WWW: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/