Čistá mobilita z pohledu MŽP Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Advertisements

Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Co pro obce i kraje chystá Operační program Životní prostředí?
Kabinet odpadů Tereza Paulová 28. duben 2011.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Akční plán pro Moravskoslezský kraj na rok 2011
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Podpora inovací v rámci kohezní politiky
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
2. jednání Platformy pro budoucí kohezi Obsah  Institucionální zabezpečení přípravy OPŽP 2014 – 2020  Aktuální stav na evropské úrovni  Stav.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Aktuální výzvy OPŽP Josef Pikálek Liberec.
Připravované výzvy Lucie Pudivítrová odbor fondů EU, MŽP.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Operační program Životní prostředí
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
VÝROČNÍ KONFERENCE,,Operační program Rybářství příležitost pro produkční rybáře“
Projektový záměr Inovace Státní Imisní Sítě a nástrojů hodnocení kvality ovzduší (ISIS) Jan Macoun, Český hydrometeorologický ústav
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Silnice nebo železnice
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
MD, 7. listopadu Analytická část (2011)  Vyhodnocení plnění opatření a indikátorů stávající DP  Doprava jako podmínka konkurenceschopnosti ČR.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Čistá mobilita z pohledu MŽP Mgr. Jaroslav Kepka oddělení politiky a strategií životního prostředí.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
ENERGETICKÁ POLITIKA EU: udržitelná, bezpečná a dostupná energie Petr Zahradník, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a EPOS při MMR.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Aktuální informace o přípravě KAP 22. března
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Vyhlášené výzvy operačních programů pro kraj a jeho příspěvkové organizace.
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Nové Výzvy Národního programu životní prostředí Vazba na PZKO
Nový zákon o ochraně ovzduší
PRIORITNÍ OSA 3 OPŽP
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora čisté mobility z pohledu MŽP Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP Ostrava,
Konference City Changers
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Transkript prezentace:

Čistá mobilita z pohledu MŽP Mgr Čistá mobilita z pohledu MŽP Mgr. Jaroslav Kepka oddělení politiky a strategií životního prostředí

Čistá mobilita – důvody pro její podporu Zlepšení kvality ovzduší a zlepšení kvality života obyvatel (nejen CO2, ale také NOx, PM10;PM2,5, aromatické uhlovodíky a těžké kovy) Snížení hluku Zajistit připravenost ČR na implementaci směrnic a strategií EU Zmírnění závislosti na fosilních palivech Urychlení vývoje čistých technologií Zvýšení konkurenceschopnosti automobilového průmyslu a přidružených oblastí

Čistá mobilita v základních strategických dokumentech EU Strategie Evropa 2020 (2010) Rozvoj čisté mobility významně přispívá k naplňování priorit strategie Evropa 2020 (konkurenceschopnost, udržitelný růst) Cílem je podpora nových technologií za účelem modernizace dopravy, snížení produkce uhlíku v tomto odvětví a zvýšení konkurenceschopnosti.

Čistá mobilita v základních strategických dokumentech EU Bílá kniha o nové dopravní politice EU (2011) Snížit emise skleníkových plynů do roku 2050 o 60 % Snížit používání „konvenčně poháněných“ automobilů v městské dopravě do roku 2030 na polovinu; postupně je vyřadit z provozu ve městech do roku 2050 Dosáhnout do roku 2030 ve velkých městech zavedení městské logistiky v podstatě bez obsahu CO2

Čistá mobilita v základních strategických dokumentech EU Návrh směrnice EP a Rady o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva Harmonizace standardů pro jednotlivé typy dobíjecích /plnících stanic Požadavky na zavádění infrastruktury pro jednotlivé typy dobíjecích/plnících stanic Požadavek na vytvoření národního rámce (strategie) čisté mobility (NAP ČR)

Národní strategie zahrnující čistou mobilitu Státní politika životního prostředí ČR Dopravní politika ČR Národní program snižování emisí Národní program reforem Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy v ČR Střednědobá strategie ochrany ovzduší (7/2014)

OPŽP 2007-2013 Alternativní doprava XVII. Výzva PO 2 (příjímání výzev 29.1.-31.3.2014) Podoblast podpory 2.1.5 „Snížení imisní zátěže omezením emisí z veřejné dopravy “ Alokace 1 mld. Kč Finální schválení ze strany EK proběhlo v 3/14

OPŽP 2007-2013 Alternativní doprava Charakteristika výzvy a aktuální informace Určeno pro 3 území v rámci ČR s výrazně znečištěným ovzduším (Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj, Jihomoravský kraj) Předmět podpory: pořízení autobusů městské hromadné dopravy s pohonem na CNG a výstavba plnících stanic CNG Podáno celkem 8 žádostí s výší podpory 1,4 mld. Kč (5 – MSK, 2 ÚK, 1 JMK)

OPŽP 2014-2020 Hlavní cíl: Snížení úrovně znečištění ovzduší suspendovanými částicemi PM10 a PM2,5 Specifický cíl 1: Snížit emise z lokálního vytápění domácností podílející se na expozici obyvatelstva nadlimitním koncentracím znečišťujících látek Specifický cíl 2: Snížit emise stacionárních zdrojů podílející se na expozici obyvatelstva nadlimitním koncentracím znečišťujících látek Specifický cíl 3: Zlepšit systém sledování, hodnocení a předpovídání vývoje kvality ovzduší, počasí a klimatu a ozonové vrstvy Země

OPŽP 2014-2020 Důvody nezařazení podpory veřejné AD do OPŽP 2014-2020 Infringement vyplývající ze směrnice EK a Rady 2008/50/ES ze dne 21 května 2008 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu Důvodem je dlouhodobé překračování imisních limitů pro PM10 Násobně větší cost benefit má podpora stacionárních zdrojů (kotlů) x veřejné dopravě. Násobně vyšší absorpční kapacita u stacionárních zdrojů

OPŽP 2014-2020 Důvody nezařazení podpory veřejné AD do OPŽP 2014-2020 Překryv aktivit s OPD a IROP Vzhledem k náročnému vyjednávání změny programového dokumentu v rámci současné XLII. na podporu AD a vzhledem k vypořádání připomínek EK je větší šance na vyhlášení výzev z oblasti AD z IROP a OPD 2014+

IROP 2014-2020 Oblast podpory veřejné dopravy se přesunula do PO1 Investiční priorita 7c: „Rozvoj a zlepšování dopravních systémů šetrných k životnímu prostředí, včetně systémů s nízkou hlučností a nízkouhlíkových dopravních systémů, včetně vnitrozemské a námořní lodní dopravy, přístavů, multimodálních spojů a letištní infrastruktury s cílem podporovat udržitelnou regionální a místní mobilitu“

OPD 2014-2020 Oblast podpory plnící a dobíjecí infrastruktury se plně přesunula do PO2 kapitola INVESTIČNÍ PRIORITA 2 prioritní osy 2: „Rozvoj a zlepšování dopravních systémů šetrných životnímu prostředí, včetně systémů s nízkou hlučností, a nízkouhlíkových dopravních systémů, včetně vnitrozemské a námořní lodní dopravy, přístavů, multimodálních spojů a letištní infrastruktury s cílem podporovat udržitelnou regionální a místní mobilitu (nařízení o FS, čl. 4, odst. (d), bod ii.)” Specifický cíl 2.2 : Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon a silniční síti

Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM) Cíle NAP ČM: Vytvoření koncepce rozvoje čisté mobility s vazbou na energetické a environmentální cíle ČR a dopravní strategii Vytvořit časový plán přípravy a realizace navrhovaných kroků a opatření ve vazbě na strategické dokumenty (SPŽP, ASEK DS) a rámec dotačních programů v období 2014 až 2020 v oblastech rozvoje infrastruktury, finančních stimulů a vzniku potřebné legislativy a standardizace

Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM) Obsah I.: Stávající a budoucí stav dopravy a vývoj vozového parku v ČR Předpokládané a žádoucí parametry emisí z dopravy Vývoj vozového parku a přepravních výkonů Predikce vývoje energetické účinnosti a spotřeby paliv Stávající a navrhovaný legislativní rámec ČR a EU včetně připravované klíčové dokumentace Legislativa ČR a připravované změny (stručný přehled) Legislativa EU a navrhované směrnice (stručný přehled) a standardy Dlouhodobé strategie a trendy v oblasti čisté mobility (best practices) Přehled mechanismů podpory ve vybraných členských státech a doporučované nástroje v ČR

Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM) Obsah II.: Vývoj v oblasti elektromobility Technologie vozidel a vývojové trendy (ekonomicko-technické char.) Technologie infrastruktury a vývojové trendy Předpisy, normy a standardy Odpady a recyklace Vazba na model trhu a jeho účastníky Vývoj v oblasti vozidel poháněných plynem Technologie vozidel a vývojové trendy Klíčové podmínky pro rozvoj jednotlivých druhů čisté mobility (definované kvalitativně i kvantitativně) Harmonogram kroků (akční plán)

Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM) Zřízeny 3 pracovní skupiny: 1) Elektromobilita 2) Plyn 3) Legislativa Termín: Do konce roku 2014 předložit NAP ČM na ÚV

Podpora ČM ze strany MŽP Záštity MŽP, pořádání konferencí a seminářů Podpora Evropského týdne mobility (9/2014) Národní programy, Life +, Norské a Švýcarské fondy Environmentální výchova a osvěta (EVVO) – ve spolupráci s NNO příprava edukativních programů o AD. Nákup vozidel státní správy na alternativní pohon Podpora snížené spotřební daně na alternativní paliva Příprava věcného zákona o výrobcích s ukončenou životností – část autovraky – PS 6/2014 Spolupráce s partnery podporující AD (státní správa, energetické společnosti, automobilky, odborná i široká veřejnost

Děkuji za pozornost Mgr Děkuji za pozornost Mgr. Jaroslav Kepka oddělení politiky a strategií životního prostředí E-mail: Jaroslav.Kepka@mzp.cz