Michaela Jirásková Marie Nikodýmová ZÁKLADY ŘÍZENÍ KONTROLNÍ PROCES Michaela Jirásková Marie Nikodýmová
KONTROLA Jedna ze základních manažerských funkcí: plánování, organizování, personální zajištění, vedení lidí a kontrola nezbytná na všech úrovních řízení porovnává plán (cíl) se skutečností
VÝZNAM KONTROLY zaměřit úsilí firmy k dosažení jejích cílů udržet rovnovážný stav monitorovat, hodnotit a ovlivňovat organizační chování koordinovat činnost snižovat nejistotu při rozhodování
ÚROVNĚ KONTROLY Směr vývoje firmy Strategická Dlouhé intervaly kontrola Manažerská kontrola Operativní kontrola Směr vývoje firmy Dlouhé intervaly Přidělování zdrojů, harmonogramy a postupy prací Pravidelné intervaly Dílčí úkoly a činnosti Krátké intervaly
ZÁSADY EFEKTIVNÍ KONTROLY integrování kontroly do organizačního prostředí hospodárnost zaměření do budoucnosti - vymezený cíl srozumitelnost výstupů pružné reagování na změny vytváření atmosféry motivace
KONTROLNÍ PROCES různorodý podle toho, na jaké činnosti organizace se zaměřuje a na jaké úrovni řízení se provádí všechny kontrolní procesy plní určité typické funkce a proto je jejich průběh podobný
FUNKCE KONTROLNÍHO PROCESU dohled na probíhající činnost srovnávání aktuálních výkonů s plánovanými náprava odchylek ovlivňování budoucích rozhodnutí
FÁZE KONTROLNÍHO PROCESU 1.CÍL KONTROLY 2. KONTROLNÍ KRITÉRIA, MĚŘÍTKA, STANDARDY získávání a výběr informací 6. KONTROLA REALIZACE NÁPRAVNÉHO OPATŘENÍ 3. IDENTIFIKACE ODCHYLEK ověření správnosti výchozích informací 5. VÝBĚR NÁPRAVNÉHO OPATŘENÍ 4. ANALÝZA ODCHYLEK hodnocení kontrolovaných procesů
ČINNOSTI V KONTROLNÍM PROCESU monitorovat prostředí vymezit směr, kterým se firma bude ubírat hodnotit probíhající činnost hodnotit samotný kontrolní proces
SLABINY KONTROLNÍCH PROCESŮ žádná nebo nízká úroveň kontroly přílišná těsnost kontrol nehospodárná velikost nákladů nepřesnost nesrozumitelnost výstupů kontroly subjektivní hodnocení samoúčelnost kontroly
PŘÍSTUPY A METODY KONTROLY Audit - nestranné ověření procesů realizace z hlediska naplňování zákonů, standardů, postupů, efektivního využívání zdrojů a dosahování stanovených cílů. Controlling - vyhodnocuje stav plnění podnikových záměrů pomocí relace plán x skutečnost. X PLÁN mělo být uskutečněno SKUTEČNOST bylo dosaženo
EXTERNÍ AUDIT provádějí kvalifikovaní externí pracovníci - auditor kontrola prováděná NKÚ je procesní tedy formální - sleduje právní aspekt o výsledku externího auditu je podána objektivní zpráva Např.: - účetní audit jako průkaz správného vedení účetnictví
INTERNÍ AUDIT provádějí vyškolení zaměstnanci organizace nezávislí na činnostech, které prověřují hodnotí činnosti uvnitř organizace: naplňování přijatých koncepcí, dodržování stanovených standardů, účinné a hospodárné využívání zdrojů, efektivnost plnění úkolů prověřuje: - shodu dokumentace s normativními předpisy - spolehlivost a úplnost informací - odhalování případných nedostatků a podvodů
AUDIT VE VEŘEJNÉM SEKTORU 3 úkoly auditu ve VS: - kontrola přesnosti a integrity finančních postupů - kontrola vynaložení prostředků na daný účel - kontrola efektivnosti využívání přidělených prostředků v souladu s předpisy Tyto úkoly plní různé druhy auditu: 1) Audit shody a audit výsledku 2) Předběžný audit a následný audit 3) Interní a externí audit
ČASOVÁ DIMENZE KONTROLY Dopředná vazba Korektivní opatření při zjištěných odchylkách VSTUPY Proces realizace Preventivní opatření Korektivní opatření při zjištěných odchylkách VÝSTUPY „posmrtné ohledání“ Zpětná vazba
SHRNUTÍ Kontrolou rozumíme proces sledování, rozboru a přijetí závěrů v souvislosti s odchylkami mezi záměrem a jeho realizací. Pomocí efektivní kontroly lze dosahovat vytyčených cílů. Zásady efektivní kontroly: integrace, hospodárnost, zaměření do budoucnosti, srozumitelnost, pružnost, motivace. Kontrola zjišťuje fakta, nesnaží se za každou cenu nalézt nedostatek. Obecnou funkcí kontroly je udržovat rovnováhu. Fáze kontrolního procesu: získávání a výběr informací, ověřování správnosti výchozích informací, hodnocení kontrolovaných procesů, návrhy na opatření, realizace navrhovaných opatření.
LITERATURA 1) BĚLOHLÁVEK, F. – KOŠŤAN, P. – ŠULEŘ, O.: Management. Rubico, Olomouc, 2001, ISBN 80-85839-45-8. 2) HRON, J.: Teorie řízení. PEF ČZU v Praze, Praha, 2006, ISBN 81-213-0695-5. 3) VEBER, J. a kol.: Základy managementu pro střední školy. Nakladatelství Fortuna, Praha, 1996, ISBN 80-7168-358-2. 4) VEBER, J. a kol.: Management – základy, prosperita, globalizace. Management press, Praha 2004, ISBN 80-7261-029-5. 5) WRIGHT, G. – NEMEC, J.: Management veřejné správy – teorie a praxe. Ekoexpress, Praha, 2003, ISBN 80-86119-70-X.
PROSTOR PRO DOTAZY
Děkujeme Vám za pozornost a přejeme Vám příjemný den.