VEDENÍ LIDÍ A MOTIVACE Mgr. Eva Šreibrová 2010

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Řídící struktury.
V e d e n í l i d í.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Řídící struktury : malé a velké organizace
a jeho využití u klientů po CMP
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Motivační dopis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Řízení kolektivu.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Odměňování a stimulace
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Podniková ekonomika Personální činnost. Personální řízení Proces, ve kterém se přijímají rozhodnutí v oblasti zaměstnaneckých vztahů a který ovlivňuje.
Zdravá škola.
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
Vedení lidí, styly vedení, efektivnost vedení lidí
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Řídící struktury, malé a velké organizace
Definice managementu.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
T3 Osobnost vedoucího. Management = umění ? = věda ? Manažerem se člověk rodí ? stává na základě praxe ? naučí být ve škole ?
Management - Motivování
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Ing. Veronika Dostálková MBA
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Management - Ovlivňování
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
MOTIVACE.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
MOTIVACE Zora Syslová.
Motivace. Motivace Podstata motivace Motivace je dána potřebami člověka. Tyto potřeby má každý člověk jiné. O vymezení lidských potřeb se pokusil americký.
Management - Motivování
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

VEDENÍ LIDÍ A MOTIVACE Mgr. Eva Šreibrová 2010 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Mgr. Eva Šreibrová 2010

Skutečný vůdce je jako pastýř, který zůstává za stádem a vepředu nechává jít ty nejmrštnější, za kterými jdou ostatní, aniž by si uvědomovali, že jsou řízeni zezadu. Nelson Mandela

OBSAH PREZENTACE Vedení lidí a vůdcovství Styl vedení Motivace Zpětná vazba

VEDENÍ A VŮDCOVSTVÍ Schopnost vést, usměrňovat, motivovat, stimulovat, strhávat lidi pro správné plnění potřebných úkolů k dosažení stanovených cílů. +

VEDENÍ A VŮDCOVSTVÍ Vedení lidí vyžaduje určitou způsobilost manažera, autoritu,charisma: schopnost vést nespočívá jen ve vrozeném talentu, vedoucí je svým podřízeným vždy příkladem (dobrým či špatným), slova i činy manažerů se mají shodovat, vedoucí nesmí ztratit kontakt se svými podřízenými, vedoucí má mít pozitivní vztah k podřízeným. +

VEDENÍ A VŮDCOVSTVÍ Moc a schopnost vést lidi spolu úzce souvisejí. Zatímco moc se často vyskytuje bez jakékoliv schopnosti vést lidi, vedení lidí bez moci není myslitelné. +

VEDENÍ A VŮDCOVSTVÍ Studie vedení lidí provedená v Americké vojenské akademii odhalila, že nejlepší leadři: si pod tlakem zachovávají chladnou hlavu, srozumitelně vysvětlují cíle, zadávají standardy a priority, poskytují kontext a perspektivu, činí pevná rozhodnutí ve správný čas, +

VEDENÍ A VŮDCOVSTVÍ rychle se adaptují na novou situaci, umí dobře zpracovávat i špatné zprávy, poskytují užitečnou zpětnou vazbu, jsou pozitivní, povzbuzující a realisticky optimističtí. +

VEDENÍ A VŮDCOVSTVÍ Nositelem řízení je manažer, zatímco reprezentant tvůrčího vedení je vůdce, lídr. Vůdcovství záleží na schopnosti: efektivně využít moc, motivovat lidi v závislosti na situaci a čase, inspirovat následovatele, vytvářet a udržovat příznivé klima potřebné pro vysokou výkonnost. +

PŘÍSTUPY K VEDENÍ Klíčovými aspekty vedení lidí jsou řídící hodnoty, povaha úkolů, charakter vedeného týmu (skupiny) a organizační klima. +

PŘÍSTUPY K VEDENÍ Rozhodujícími prvky účinného vedení lidí je respektování těchto šesti aspektů: pozice vedoucího, kvalita vztahů mezi vedoucím a skupinou, organizační normy a normy pracovního chování a jednání, technologie a způsob její organizace a využívání, proměnlivost či stálost úkolů, způsoby stanovení vztahů nadřízenosti a podřízenosti. +

TYPY MANAŽERŮ Lhostejný typ (ochuzený management): manažeři se starají hlavně sami o sebe, malou pozornost věnují jak výrobě, tak i lidem, v podstatě nemají zájem o svou práci. +

TYPY MANAŽERŮ Sousedský typ (management zájmové organizace): málo se starají o výrobu a velkou pozornost věnují lidem, dbají na vytváření mezilidských vztahů, snaží se vytvořit odpovídající pracovní tempo, velmi málo se starají o dosažení podnikových cílů. +

TYPY MANAŽERŮ Úkolový typ (autokratický management): manažer technokrat, soustřeďuje se převážně na řízení výrobních operací, je dosaženo účinného pracovního výkonu, aniž by byl brán zřetel na vytváření mezilidských vztahů. +

TYPY MANAŽERŮ Týmový typ (týmový management): maximální pozornost jak lidem, tak i výrobě, ideální případ vedoucího, který umí spojit starost o plnění výrobních cílů se starostí o dobré mezilidské vztahy, přináší velký pracovní výkon nadšených pracovníků. +

TYPY MANAŽERŮ Kompromisní typ (organizátorský management): průměrný zájem jak o lidi, tak o výrobu, rovnováha mezi udržením pracovního výkonu a nutností udržovat mezilidské vztahy. +

VEDENÍ JEDNOTLIVCŮ Lidské zdroje: nejsou jimi lidé, ale lidské vlastnosti, schopnosti a postoje, které tvoří předpoklady pro to, aby jejich nositelé (lidé) byli při naplňování firemních myšlenek úspěšní. z těchto zdrojů přichází do firemních procesů rozhodující vstup - lidská práce. +

VEDENÍ JEDNOTLIVCŮ klíčovým předpokladem úspěchu se rychle stává kvalita lidí, které má firma k dispozici, začínají rozhodovat prostředky vložené do firemních manažerů a zaměstnanců. +

VEDENÍ JEDNOTLIVCŮ Co mohou lidé své firmě poskytnout? Schopnosti to, co tento člověk ví a co umí (souhrnně můžeme mluvit o schopnostech). jde o potenciál člověka, s nímž lze pracovat, tj. jednotlivé schopnosti rozvíjet. +

VEDENÍ JEDNOTLIVCŮ Postoje (chtít vědět víc, učit se, zdokonalovat své schopnosti) postoje vyjadřují celkovou míru snahy, ochoty a loajality konkrétního člověka, úzce souvisejí s jeho motivací. +

VEDENÍ JEDNOTLIVCŮ Vlastnosti (dokonalá paměť, logické myšlení) Jde o soubor těch lidských zdrojů, které s ohledem na konkrétní podmínky není efektivní při práci s lidskými zdroji měnit. +

STYL VEDENÍ je vyjádřením vztahu vedoucího pracovníka k podřízeným jednotlivcům, konkrétní vnější projev vedoucího, jeden vedoucí může (musí) uplatňovat různé styly, a to podle potřeby, podle situace, ale zejména podle toho, s kým jedná, někteří podřízení jsou ovladatelní snadno, jiní hůře, někteří velmi obtížně. +

STYL VEDENÍ autokratický okruh demokratický okruh liberální okruh + Pro styly vedení můžeme uplatnit toto dělení: autokratický okruh demokratický okruh liberální okruh +

AUTOKRATICKÝ OKRUH Autoritativní styl (autorita = vážnost, vlivnost jedince ne základě obecně uznávaného významného postavení) vyplývá ze soustavného využívání postavení vedoucího pracovníka ve formální organizační struktuře. +

AUTOKRATICKÝ OKRUH Autokratický styl (autokracie = samovláda, neomezená vláda jedince) vedoucí pracovníci zakrývající autokratickým jednáním nedostatky ve svých schopnostech a zkušenostech, má v praxi i své opodstatnění, a to ve vyhraněných, mezních a kritických situacích (krizový management). +

AUTOKRATICKÝ OKRUH Diktátorský styl krajním projevem vůle jedince, který vidí a uznává jen sebe samého, likviduje jakýkoliv nesouhlas nebo jiný názor. +

DEMOKRATICKÝ OKRUH Demokratický styl (demokracie = vláda lidu) vyjadřuje určitý podíl podřízených na rozhodování, mohl být snadno zaměněn za kolektivní rozhodování bez respektování rozhodovací pravomoci a odpovědnosti vedoucího. +

DEMOKRATICKÝ OKRUH Participační styl (participace = účast) lépe vyjadřuje účast jednotlivců na řízení, možnost podílet se svými názory a myšlenkami na něm, zachovává a respektuje úlohu, která je dána vedoucímu pracovníkovi. +

LIBERÁLNÍ OKRUH Liberální styl (liberální = snášenlivý) snaha o bezkonfliktní přístup vedoucího pracovníka k podřízeným a jeho ústupnost před jejich požadavky. +

LIBERÁLNÍ OKRUH Pasivní styl vyjadřuje v podstatě pasivitu a defenzívnost vedoucího pracovníka, a na druhé straně aktivitu podřízených. +

LIBERÁLNÍ OKRUH Laissez-faire styl (laissez-faire = volná hra hospodářských sil bez jakýchkoliv zásahů) požadavek podřízených na vedoucího pracovníka, aby jim do jejich činnosti nezasahoval. +

= vnitřní proces utváření cílů MOTIVACE = vnitřní proces utváření cílů integruje psychickou a fyzickou aktivitu člověka směrem k vytýčenému cíli, nedostatečná motivace je stejně škodlivá jako motivace nadměrná. +

= každá vnitřní pohnutka podněcující jednání člověka MOTIV = každá vnitřní pohnutka podněcující jednání člověka navenek se projevuje jako důvod k jednání. +

MOTIVACI OVLIVŇUJÍ vnější kritéria daná okolím = stimuly (společenské normy, morální kodex, právní normy), vnitřní kritéria daná člověkem = motivy (osobní cíle, způsob sebehodnocení, aspirační úroveň, životní zkušenosti). +

MOTIVY A STIMULY Převod stimulů v motivy se uskutečňuje prostřednictvím "transformátoru" v hodnotovém systému. Na stejný stimul, např. zvýšení platu, se objevuje rozdílná reakce. +

MOTIVY A STIMULY Lidé v organizacích nepracují výhradně proto, aby si vydělali peníze, i když to často tvrdí. Potřeba uznání, respektu, smysluplné práce, ocenění druhými, perspektivy a také osobní kariéry a možnosti rozvoje jsou velmi silnými motivačními faktory. +

DRUHY STIMULŮ pracovní role zařazení pracovníka - náplň práce (funkce), pracovní skupina spolupráce nebo neochota, závist, pomluvy, životní a pracovní podmínky vybavení práce, světlo, teplota +

DRUHY MOTIVŮ potřeby pyramida potřeb podle A. Maslowa, návyky hygienické, pracovní, spotřební, kulturní (výchova), zájmy, očekávání podle šíře zájmů význam osobnosti, ideály, vzory vodítka jednání podle příkladu výrazných osobností. +

DRUHY STIMULŮ hmotné: mzda, vybavení pracoviště, naturálie nehmotné: čas, morální hodnoty společnosti, uznání finanční: cena, zisk, mzda, úvěr, úrok, daň, dotace, dividenda, prémie, bonus nefinanční: kvalita, záruční lhůta, reklama, pověst +

DRUHY STIMULŮ pracovní: zařazení, norma, úkol, příklad vedoucího mimopracovní: volný čas, bydlení, životní úroveň, zdravotní péče prospěšné: zajímavá práce, sport: endorfiny, kondice, protistresové působení škodlivé: nikotin, alkohol, drogy, soustavný doping +

ANTISTIMULY nesprávné hodnocení a odměňování, nevhodné jednání manažera - ponižování, zesměšňování, oblíbenci, nedostatečná kvalifikace a autorita manažera (není příkladem), záporné rysy kolektivu: konflikty, neochota, závist, pomluvy, +

ANTISTIMULY nedostatek nebo nadbytek informací bez rozlišení důležitosti, jednotvárná práce, zdravotní, rodinné, bytové aj. problémy, neodpovídající pracovní podmínky (prostředí), nesamostatná práce, neznalost smyslu práce. +

MASLOWOVA TEORIE MOTIVACE Maslowova pyramida potřeb, zdůrazňuje dva základní předpoklady: jsme živočichové mající nedostatek potřeb, přičemž naše potřeby závisejí na tom, co již máme - pouze dosud neuspokojené potřeby mohou ovlivňovat chování, naše potřeby jsou podle svého významu hierarchicky uspořádány. +

MASLOWOVA TEORIE MOTIVACE Vyslovil hypotézy o pěti úrovních potřeb: potřeby fyziologické (potrava, voda, sex), potřeby bezpečí (ochrana před úrazem, nemocí), společenské potřeby (přátelství), potřeby uznání (úcta, prestiž), potřeby seberealizace (realizování svého talentu a znalostí). +

PYRAMIDA POTŘEB SEBEREALIZACE UZNÁNÍ A OCENĚNÍ SPOLEČENSKÉ POTŘEBY POTŘEBA JISTOTY A BEZPEČÍ FYZIOLOGICKÉ POTŘEBY

POTŘEBA SEBEREALIZACE potřeba formovat sebe, rozvíjet a využívat co nejplněji své schopnosti +

POTŘEBA UZNÁNÍ A OCENĚNÍ respekt, sebeúcta, náklonnost, uznání, spokojenost s vlastní profesionalitou a pravomocí +

pocit příslušnosti k nějaké skupině SPOLEČENSKÉ POTŘEBY láska, náklonnost, přátelství, pocit příslušnosti k nějaké skupině +

POTŘEBA JISTOTY A BEZPEČÍ ochrana a stabilita materiálního prostředí a mezilidských vztahů +

FYZIOLOGICKÉ POTŘEBY potrava, oděv, bydlení, sexuální potřeby +

OBLASTI PŮSOBENÍ MANAŽERŮ V KATEGORIÍCH POTŘEB Seberealizace Podnětnost práce Příležitost k povýšení Prostor pro tvořivost Motivace k vyšším cílům +

OBLASTI PŮSOBENÍ MANAŽERŮ V KATEGORIÍCH POTŘEB Uznání Veřejné uznání dobrého výkonu Pověřování významnými pracovními aktivitami Pověřování odpovědnosti +

OBLASTI PŮSOBENÍ MANAŽERŮ V KATEGORIÍCH POTŘEB Sociální potřeby Příležitosti k sociální interakci Stabilita pracovní skupiny Povzbuzování spolupráce +

OBLASTI PŮSOBENÍ MANAŽERŮ V KATEGORIÍCH POTŘEB Bezpečí a jistota Bezpečné pracovní podmínky Jistota zaměstnání Zaměstnanecké výhody +

OBLASTI PŮSOBENÍ MANAŽERŮ V KATEGORIÍCH POTŘEB Fyziologické potřeby Spravedlivá odměna Teplo, světlo, prostor, klimatizace - pracovní podmínky +

ZPĚTNÁ VAZBA Schopnost podávat krátkou efektivní vazbu (královská dovednost manažera) velmi nutná pro vedení lidí musí být efektivní a konstruktivní měla by se dít často – denně hodnotící pohovory (50 min. – 1,5 hod.), 4x ročně +

PRAVIDLA ZPĚTNÉ VAZBY + Zpětná vazba má sílu, když je: vyžádaná / vítaná, krátká a jednoduchá, konkrétní, včasná, vhodně načasovaná, jednoznačně formulovaná, věcná, vyvážená, nejednostranná, zaměřená na pomoc našemu komunikačnímu partnerovi. +

VYVÁŽENOST ZPĚTNÉ VAZBY poměr mezi pozitivním a negativním sdělením; negativní ZV by měla probíhat v soukromí – pokud zvolím veřejný prostor, musím k tomu mít pádný důvod; ten kritizovaný začne hrát divadlo pro ostatní; je nutné se zaměřit na budoucnost; ZV musí být konkrétní!!; negativní hodnocení člověka zasáhne víc; průběžně chválit!!; ale pozor – spousta lidí má problém chválu přijmout, i když ji vnitřně ocení. +

KDYŽ PŘIJÍMÁME ZV neobhajujeme se; nevysvětlujeme; neobracíme ZV proti podávajícímu; i když lidé k tomu inklinují – dát najevo porozumění v lidské rovině poděkujeme (a např. řekneme stanovisko – překvapení, údiv atd.; případně za podávajícím později zajdeme). +

DĚKUJI ZA POZORNOST A PŘEJI VÁM HODNĚ ZDARU VE VAŠÍ PRÁCI. Mgr DĚKUJI ZA POZORNOST A PŘEJI VÁM HODNĚ ZDARU VE VAŠÍ PRÁCI!! Mgr. Eva Šreibrová