Projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMISE RADY HMP PRO CYKLISTICKOU DOPRAVU 35. jednání Rady HMP dne Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační.
Advertisements

Statutární město Mladá Boleslav
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Investiční program ČEPS, a.s., do roku 2023
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Česká republika není čistým plátcem do fondů EU MMR ČR Seznámení se stavem čerpání za období.
1 Financování dopravní infrastruktury Tisková konference, 28. května 2007.
PF02-14 Podprogram na podporu obnovy venkova pro rok 2014
Aktuální informace k financování vodohospodářských projektů v působnosti Ministerstva zemědělství odboru vodovodů a kanalizací Připravil ing. Zdeněk Hledík.
Mgr. Libor Jarmič, Ekologický právní servis,
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního řešení Prahy.
Statutární město Ostrava Hlavní problémy v oblasti dopravy statutárního města Ostravy •Krácení finančních prostředků •Dokončování rozpracovaných.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Informační zdroje v programu 1N Celostátní porada vysokoškolských knihoven České Budějovice Věra Kubíková, MŠMT.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Prezentace závěrů projektu
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Projekt TROLLEY Dobrý den.
11 Základní data návrhu rozpočtu vlastního hl. m. Prahy na rok 2011 doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc. primátor hl. m. Prahy Praha
Mapa zájmu - plány.
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
DOPRAVNÍ ALTERNATIVA PRO PRAHU 2004 KOALICE SOS PRAHA VEŘEJNÁ DOPRAVA ŘEŠÍ EKOLOGICKÉ A PROSTOROVÉ PROBLÉMY VE MĚSTECH MOTTO Pramen:
Informace o dotačních titulech Olomouckého kraje.
Projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund Dopravní alternativa pro Prahu Městský okruh.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Jak dál ve financování činnosti Vysokoškolského odborového svazu? Návrh reformy pro současnost a budoucnost.
1 Finanční situace Dopravního podniku hlavního města Prahy Praha, leden 2009.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Ing. Helena Beránková Oddělení územního plánování a hluku Odbor hygieny obecné a komunální Telefon: Na Bělidle 7,
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
POV 2008 Navrhovaná podoba Programu obnovy venkova Olomouckého kraje V roce 2008.
Návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2010 Praha
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Praktický postup přípravy projektů Internetizace knihoven na krajích Michal Šperling Euredis, a. s. Dne:
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Podpora ekologicky příznivé povrchové dopravy
Silnice nebo železnice
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Diskusní příspěvek k tématu Kdo zastaví propad českého stavebnictví?
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Strategické úkoly MD Pardubice
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů)
Tisková konference – Metro D
Financování silnic II. a III. třídy
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního řešení Prahy

Investice do výstavby komunikací Komunikační síť dle Územního plánu Prodražování dopravních staveb Investice do veřejné dopravy Srovnání Praha - Berlín Financování dopravních staveb financování v uplynulých letech možnosti do budoucna

Komunikační síť dle ÚPn Prahy

Silniční (Pražský) okruh Městský okruh Radiály Komunikační síť Prahy dle ÚPn

Úseky ve stavbě: MO tunely Mrázovka Úseky ve stádiu ÚR: MO Myslbekova – Pelc-Tyrolka, Vysočanská radiála 1, SO Slivenec - Lahovice - Vestec Současný stav sítě

Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil.

Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil. Městský okruh mil.

Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil. Městský okruh mil. Radiály mil.

Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh mil. Městský okruh mil. Radiály mil. Sběrné kom mil. Celkem mil.

Prodražování dopravních staveb

?? Nárůst nákladů na Městský okruh MO Zlíchov - SAT MO Pelc-Tyrolka - Rybníčky Městský okruh celkem (mil. Kč) MO SAT – Pelc-Tyrolka Zdroj: ÚPn, rozpočty HMP

?? odhad Nárůst nákladů na Městský okruh MO SAT – Pelc-Tyrolka MO Zlíchov - SAT MO Pelc-Tyrolka - Rybníčky délka3,2 km tunel40 % náklady3659 mil / km tunel5409 mil / km délka6,5 km tunel83 % náklady3359 mil / km tunel3818 mil / km prodražení: ÚR  realizace +64 % prodražení: ÚPn  ÚR +149 % ÚR  realizace ? Městský okruh celkem (mil. Kč) Zdroj: ÚPn, rozpočty HMP

ÚPn 98 SFDI 02 SO D1 - Běchovice Silniční okruh vč. výkupů (mil. Kč) SO Vestec – D1 SO Lahovice - Vestec SO Slivenec - Lahovice SO Řepy - Ruzyně SO Ruzyně – Suchdol - Březiněves SO Březiněves - Satalice Nárůst nákladů na Silniční (Pražský) okruh MDS Zdroj: ÚPn, rozpočty SFDI, Návrh rozvoje dopravních sítí ČR 2001

ÚPn 98 SFDI 02 SO D1 - Běchovice SO Vestec – D1 SO Lahovice - Vestec SO Slivenec - Lahovice SO Řepy - Ruzyně SO Ruzyně – Suchdol - Březiněves SO Březiněves - Satalice Nárůst nákladů na Silniční (Pražský) okruh MDS prodražení: ÚR  realizace +142 % prodražení: ÚPn  ÚR +135 % ÚR  realizace ? prodražení: ÚPn  ÚR +100 % ÚR  realizace ? Zdroj: ÚPn, rozpočty SFDI, Návrh rozvoje dopravních sítí ČR 2001 Silniční okruh vč. výkupů (mil. Kč)

Náklady :dle ÚPn Silniční okruh mil. Městský okruh mil. Radiály mil. Sběrné kom mil. Celkem mil. reálné mil mil mil mil. Co budou silniční stavby opravdu stát ?

Tyto odhady potvrzují i představitelé města a SFDI MF Dnes Slivenec –VestecRuzyně - Březiněves ÚPn mil mil. SFDI mil mil. MF Dnes mil mil.

EURO 3/2001 ing. Josef Sadílek – vedoucí ateliéru dopravního inženýrství SÚRM Tyto odhady potvrzují i představitelé města a SFDI

Příčiny prodražování dopravních staveb Hrubé podhodnocování nákladů během přípravy staveb ve snaze prosadit jejich realizaci Požadavky na investice přesahují reálné možnosti města - krácením rozpočtů oproti harmonogramům dochází ke skluzům a tím i prodražování staveb Korupční prostředí – absence nezávislé kontroly nakládání s investičními prostředky

Nedostatky zjištěné NKÚ na Ministerstvu dopravy a ŘSD - vesměs lze vztáhnout i na Prahu Z kontrolního závěru akce Programy výstavby a obnovy pozemních komunikací: Nedostatky v přípravě akcí. Akce byly zahajovány, aniž byly vyjasněny majetkoprávní vztahy, stavebně-technická řešení a vydána všechna potřebná povolení. Nedostatečně byl prováděn geologický průzkum. Chyby byly v převzatých projektových dokumentacích a podkladech správců inženýrských sítí. kontrolní akce NKÚ 02/13 – zveřejněno ve Věstníku NKÚ r částka 2

Z kontrolního závěru akce Programy výstavby a obnovy pozemních komunikací: Nezabezpečení objektivního, transparentního a nestranného průběhu procesu zadávání veřejných zakázek. Hrazení neprovedených prací nebo prací nedostatečně doložených. Provedení prací nesouvisejících s akcí nebo nad schválený rámec. Nesprávné oceňování víceprací a neoprávněné zvyšování cen prací z důvodu inflace. kontrolní akce NKÚ 02/13 – zveřejněno ve Věstníku NKÚ r částka 2 Nedostatky zjištěné NKÚ na Ministerstvu dopravy a ŘSD - vesměs lze vztáhnout i na Prahu

Z kontrolního závěru akce Programy výstavby a obnovy pozemních komunikací: U 57 z 84 akcí vedených v ISPROFIN byly podle stavu z roku 2002 prodlouženy termíny realizace a zvýšeny investiční náklady o 30 mld. Kč, tj. o 27 %. ŘSD nesleduje a nevyhodnocuje jednotkové ceny stavebních prací z nabídek uchazečů o veřejné zakázky. ŘSD nevyhodnocuje odůvodněnost odchylek cen prací mezi jednotlivými akcemi. Například u položky „frézování vozovek asfaltových, odvoz do 16 km“ byly ceny od 385,– Kč/m3 do 4 700,– Kč/m3. kontrolní akce NKÚ 02/13 – zveřejněno ve Věstníku NKÚ r částka 2 Nedostatky zjištěné NKÚ na Ministerstvu dopravy a ŘSD - vesměs lze vztáhnout i na Prahu

Shrnutí - komunikace Odhady nákladů na dopravní stavby jsou městem systematicky hrubě podhodnocovány Dochází ke zpožďování a prodražování většiny dopravních staveb Reálné odhady celkových nákladů komunikační sítě Prahy dosahují astronomické výše přes 200 mld. Kč

Plánované investice do veřejné hromadné dopravy

Plánovaný rozvoj metra Zdroj: Studie obsluhy pražské aglomerace VHD, Srovnávací studie metro vs. rychlodráha METRO celkem

Depo Hostivař IV.C2 Ládví - Letňany Plánovaný rozvoj metra Zdroj: Studie obsluhy pražské aglomerace VHD, Srovnávací studie metro vs. rychlodráha METRO celkem

I.D Nám. Míru – Nové Dvory Depo Hostivař IV.C2 Ládví - Letňany Plánovaný rozvoj metra Zdroj: Studie obsluhy pražské aglomerace VHD, Srovnávací studie metro vs. rychlodráha METRO celkem

I.D Nám. Míru – Nové Dvory Depo Hostivař IV.C2 Ládví - Letňany II.D Nové Dvory - Písnice Plánovaný rozvoj metra Zdroj: Studie obsluhy pražské aglomerace VHD, Srovnávací studie metro vs. rychlodráha METRO celkem

I.D Nám. Míru – Nové Dvory VI.AJ Strašnická – Nádr. Hostivař Depo Hostivař IV.C2 Ládví - Letňany II.D Nové Dvory - Písnice Plánovaný rozvoj metra Zdroj: Studie obsluhy pražské aglomerace VHD, Srovnávací studie metro vs. rychlodráha METRO celkem

Dejvická – Letiště Ruzyně I.D Nám. Míru – Nové Dvory II.D Nové Dvory - Písnice VI.AJ Strašnická – Nádr. Hostivař Depo Hostivař IV.C2 Ládví - Letňany nárůst provozních nákladů MHD o cca 2500 mil. Kč ročně (po odečtení úspor v povrchové dopravě) 30,0 km nových tratí = nárůst sítě o 56% Plánovaný rozvoj metra Zdroj: Studie obsluhy pražské aglomerace VHD, Srovnávací studie metro vs. rychlodráha METRO celkem

Plánovaný rozvoj tramvají Zdroj: Studie obsluhy pražské aglomerace VHD

6 558 úspora provozních nákladů MHD oproti provozu autobusů 17,4 km nových tratí = nárůst sítě o 12% Zdroj: Studie obsluhy pražské aglomerace VHD TRAM celkem Plánovaný rozvoj tramvají

Současná koncepce rozvoje veřejné hromadné dopravy staví na masivním rozvoj sítě metra, přestože nově navrhované úseky budou i ve výhledu velmi slabě zatíženy to předpokládá nejen velké investice, ale i velký nárůst provozních nákladů úspory v povrchové dopravě činí zpravidla 15-20% nákladů na provoz nového úseku metra naopak podceňován je potenciál lehké kolejové dopravy

Srovnání nákladů metro vs. tramvaj Investiční náklady: metro:3000 mil.Kč/km tramvaj klasická:220 mil.Kč/km tramvajová rychlodráha:900 mil.Kč/km Provozní náklady: metro:0,70 Kč/místokm tramvaj:0,44 Kč/místokm autobus:0,55 Kč/místokm Investiční náklady: Studie obsluhy pražské aglomerace VHD Provozní náklady: rozpočet HMP 2003 (obsazení vozidel 4os/m2)

Srovnání možností rozvoje VHD Kalkulace nákladů TT navrhovaných SOS Praha vychází z jednotkových nákladů TT dle ÚPn

IV.C2 Ládví – Letňany: délka 3,5 km náklady mil. Kč za srovnatelných cca mil. Kč by bylo možno postavit 32 km tramvajových tratí: Srovnání možností rozvoje VHD Kalkulace nákladů TT navrhovaných SOS Praha vychází z jednotkových nákladů TT dle ÚPn

IV.C2 Ládví – Letňany: délka 3,5 km náklady mil. Kč za srovnatelných cca mil. Kč by bylo možno postavit 32 km tramvajových tratí: - obnova tramvají v centru - Lhotka, Libuš, Krč - Dejvice - Bohnice - Kobylisy - Ďáblice - Prosek - Letňany - Malešice Srovnání možností rozvoje VHD Kalkulace nákladů TT navrhovaných SOS Praha vychází z jednotkových nákladů TT dle ÚPn

Shrnutí - veřejná hromadná doprava pokračování rozvoje metra současným tempem je neodůvodněné, protože: všechny silné přepravní proudy kapacitně odpovídající metru již jsou metrem obslouženy město si v současnosti nemůže dovolit luxus stavět a provozovat metro „do polí“ jako rozvojový impuls vhodnou cestou ke zkvalitnění VHD je především výraznější rozvoj lehké kolejové dopravy vytváření tangenciálních propojení plošná obsluha sídlišť, dosud nenapojených na kolejovou VHD vyšší standard – segregované úseky...

Srovnání investiční politiky Prahy a Berlína

Investice do dopravy do r Bez SO a dalších staveb financovaných státem. Oficiálně udávané náklady. Zdroj (Berlín): Stadtentwicklungsplan Verkehr

Podíl investic dle druhu dopravy BerlínPraha

Podíl investic v rámci IAD BerlínPraha

Podíl investic v rámci VHD BerlínPraha

Financování dopravních staveb a zadlužování města

Investice do dopravy v letech Město bylo z rozpočtových zdrojů plně schopno pokrýt menší „udržovací“ investice (opravy komunikací, sběrné a místní komunikace, rekonstrukce TT a stanic metra, modernizace vozového parku MHD) Na „velké“ dopravní stavby bylo z rozpočtových zdrojů možno investovat 1,5 mld. Kč ročně (nadřazená komunikační síť, rozvoj kolejové MHD) Vyšší investice do „velkých“ dopravních staveb byly možné jen za cenu zadlužování města

Vývoj zadlužení Prahy 1998:11 mld. Kč 2002:22 mld. Kč 2003:35 mld. Kč

Zadlužení Prahy by se mohlo do roku 2007 zvýšit o 13 miliard na zhruba 35 miliard korun, říká náměstek primátora hlavního města Jiří Paroubek k dalším plánům. Mladá fronta Dnes, Praha již dosáhla maximální hranice zadlužení, dané zákonem o obcích. Povodně v roce 2002 tento proces pouze urychlily o několik let – rada ZHMP jí měla v úmyslu dosáhnout tak jako tak

Efekt zadlužení Podařilo se díky zadlužení Prahy „vyřešit“ dopravní situaci, nebo ji alespoň výrazně zlepšit? Je v Praze méně kongescí? Snížilo se znečištění životního prostředí způsobené dopravou?

Rozpočtový výhled Prahy

Rozpočtový výhled do r po schodku v roce 2002, způsobeném povodněmi, byly na další léta naplánovány mírně přebytkové rozpočty schválen ZHMP dne mil. Kč

Výhled a skutečnost mil. Kč

Výhled a skutečnost mil. Kč

Výhled a skutečnost mil. Kč

Výhled a skutečnost skutečnost je však odlišná – místo přebytku byl na rok 2004 schválen schodek 13 mld Kč mil. Kč

Splácení dluhů města Rada ZHMP nikdy nezveřejnila ucelený dlouhodobý plán financování investic a splácení závazků města Rozpočtové výhledy schválené zastupitelstvem nejsou dodržovány Co si o tom myslet?

Možnosti investic v dalších letech

Příjmy vs. běžné výdaje Na investice vychází ročně mld. Kč mil. Kč

Rozdělení kapitálových výdajů mil. Kč

Rozdělení kapitálových výdajů Z těchto 9 mld. lze do rozvoje dopravních sítí investovat cca mil. ročně mil. Kč

Finanční možnosti do roku 2015 Pokud se Praha nemá dále zadlužovat a nechce budovat dopravní infrastrukturu na úkor jiných funkcí města, může do roku 2015 investovat do rozvoje dopravních sítí cca 20 mld. Kč.

Plánované investice do roku 2015 Náklady dopravních staveboficiálníreálné Městský okruh Radiály Sběrné komunikace Komunikační síť celkem Metro IV.C2, I.D, II.D Tramvaje Rozvoj VHD celkem Plánované investice celkem Vlastní zdroje Náklady v mil. Kč, dokončované stavby nezahrnuty.

Závěr NKÚ týkající se Koncepce rozvoje dopravních sítí ČR - opět přesně vystihuje pražskou situaci Z kontrolního závěru akce Finanční prostředky na rozvoj dopravních sítí v ČR: MD nezpracovalo reálné hodnocení možností finančního zabezpečení realizace KONCEPCE 1999 a významným způsobem trvale podhodnocuje orientační náklady investic do dopravních sítí. MD vládě nepředkládalo úplné a objektivně zpracované informace pro její rozhodování o mnohamiliardových investicích do dopravních sítí. kontrolní akce NKÚ 02/10 – zveřejněno ve Věstníku NKÚ r částka 2

Z kontrolního závěru akce Finanční prostředky na rozvoj dopravních sítí v ČR: Nezajištěnost zdrojů financování je významné riziko zpochybňující reálnost KONCEPCE 1999, kterou MD v roce 1999 předložilo vládě k projednání. Realizace cílů KONCEPCE 1999 je nad finanční možnosti veřejných financí a je z cca 50 % finančně nezabezpečena. kontrolní akce NKÚ 02/10 – zveřejněno ve Věstníku NKÚ r částka 2 Závěr NKÚ týkající se Koncepce rozvoje dopravních sítí ČR - opět přesně vystihuje pražskou situaci

Závěr Současná dopravní koncepce Prahy je finančně nereálná U jednotlivých investic není objektivně hodnocen jejich společenský přínos ve vztahu k nákladům Při prokračování výstavby MO hrozí, že vznikne nefunkční torzo, a to současně s finančním vyčerpáním města Proto je naprosto nezbytné hledat jiné, méně investičně náročné dopravní řešení Prahy

Zdroje informací Územní plán Prahy 1999 Rozpočty hl.m. Prahy 1997 – 2004 Rozpočet SFDI Návrh rozvoje dopravních sítí ČR 2001 Studie obsluhy pražské aglomerace veřejnou hromadnou dopravou Ročenky dopravy Denní tisk

projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund zpracoval Štěpán Boháč březen 2004 Dopravní alternativa pro Prahu