www.migrace.com MIPEX III v kontextu novely zákona o pobytu cizinců účinné od 1.1.2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KONTROLY ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ prováděné orgány Celní správy ČR
Advertisements

Míra nezaměstnanosti mírně klesla
Cizinecké právo v České republice
1 Zaměstnávání cizinců a hospodářská krize M. Kalinová, MPSV.
Právní úprava v oblasti správního vyhoštění a zajištění
SEMINÁŘ „ZAMĚSTNÁNÍ V ČR“
Cizinci Vláda České republiky v roce 1999 zahrnula problematiku integrace cizinců na území České republiky do státní politiky. Bylo to jedinečné a velmi.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 07/05/2014
1 Opatření 1.1 JPD3 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Úřad práce hl.m. Prahy 19.října 2004.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Zajištění bezpečnostní situace České republiky v souvislosti s propouštěním zahraničních pracovníků v důsledku hospodářské krize Ivan Langer ministr vnitra.
Evropský sociální fond v ČR
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Základní registr obyvatel
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Proč je tzv. „nový systém ekonomické migrace“ nepřijatelný! Mgr. Pavel Čižinský, Multikulturní centrum Praha.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
PRÁVO NA RODINNÝ ŽIVOT VS. MIGRAČNÍ KONTROLA Aktuální trendy slučování rodin v České republice v kontextu Evropské unie Dr. Alice Szczepaniková, University.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Nový cizinecký zákon v Česku
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Nový systém ekonomické migrace
Omezené nabírání žádostí
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Analýza REGULARIZACE JAKO JEDEN Z NÁSTROJŮ V BOJI PROTI NELEGÁLNÍ MIGRACI.
Koordinace dávek v nezaměstnanosti
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Správa sociálního zabezpečení
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Podmínky pracovní migrace občanů třetích států do ČR PhDr. Tomáš Haišman ředitel odboru azylové a migrační politiky 1.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Vnitřní trh EU, volný pohyb pracovníků - funguje bez problémů? Magda Faltová.
1 Aktivní politika zaměstnanosti a agenturní zaměstnávání.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Republikový výbor pro prevenci kriminality 26. května Zpráva o stavu romské menšiny Metodika naplňování Strategie romské integrace 3.Dotace.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
Určeno pro:  žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor:
Lenka Herčíková,
Správa sociálního zabezpečení
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Zajištění bezpečnostní situace České republiky
Mabistrát hlavního města Prahy
Žadatelé o udělení mezinárodní ochrany a nelegální práce
Právní úprava agenturního zaměstnávání - akreditace, současný stav
ODBOR AZYLOVÉ A MIGRAČNÍ POLITIKY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

MIPEX III v kontextu novely zákona o pobytu cizinců účinné od

MIPEX III Česká republika 19.místo z 31 zemí 46 %bodů – halfway favourable 4 bodový nárůst oproti roku 2007 Sledované oblasti: –Trh práce –Sloučení rodiny –Zapojení do veřejného života –Trvalý pobyt –Přístup k občanství –Vzdělání

MIPEX III Česká republika

Novela zákona o pobytu cizinců Dne 21. prosince 2010 schválena novela zákona o pobytu cizinců na území České republiky (zákon č. 326/1999 Sb.), Novelu podepsal dne 23. prosince 2010 prezident ČR a byla publikována ve sbírce zákonů 30. prosince 2010 pod číslem 427/2010. Účinnost 1. ledna Implementace – návratové směrnice, vízového kodexu a biometrie Opatření reagující na ekonomickou krizi a její dopady do problematiky migrace Přechod kompetencí

Trh práce 55 % přístup na trh práce 90% přístup k podpoře v nezaměstnanosti 13% pracovní práva cizinců 50% -oproti roku 2007 nedošlo ke změně -Pozitivní - přístup do většiny sektorů pracovního trhu -volný přístup k živnostenskému podnikání (self- employment) - Negativní - velmi omezený přístup k podpoře v nezaměstnanosti -možnost registrace pouze jako zájemce o zaměstnání -obtížná vymahatelnost práv zaměstnanců

Trh práce a ekonomická krize omezení agenturního zaměstnávání cizinců – nařízení vlády 64/2009 Sb. -od do pokles pracovních míst pro cizince o návratový program – ad hoc řešení (2089 osob) metodický pokyn úřadům práce – důsledně dodržovat zákon a nabízet pracovní místa nejdříve občanům ČR a EU » neprodlužování povolení k zaměstnání u cizinců ze 3.zemí -přechod na dlouhodobý pobyt za účelem podnikání omezení změny účelu pobytu v případě podnikání - 2 roky -v praxi nejsou vydávána (prodlužována) téměř žádná nová povolení k zaměstnání bez ohledu na míru integrace do společnosti -zpřísnění podmínek pro cizince pobývající za účelem podnikání (povinný pohovor při žádosti o vízum, možnost kontroly plnění účelu pobytu, prokazování příjmu při prodlužování pobytu) -zpřísnění podmínek pro získání všech pobytových oprávnění -modrá karta

Sloučení rodiny 66% hodnotí se: –způsobilost –podmínky udělení –bezpečnost statusu –získaná práva mírně nadprůměrné hodnocení –Podmínka 15 měsíců nepřetržitého pobytu na území pro nositele oprávnění, ke kterému se slučuje –Vydává se na 1-5 let dle typu a délky pobytu –Možnost změny účelu pobytu až po 3 letech –Není přístup do veřejného zdravotního pojištění Důsledky ekonomické krize – zamítání žádostí z důvodu obcházení účelu pobytu, snaha pracovat na území Omezení možnosti změny účelu pobytu

Zapojení do veřejného života 13% Hodnotí se: Volební právo 0% Politické svobody 50% Poradní orgány 0% Provádění politik 0% 30. té místo v pořadí států Migranti nemají volební právo ani na lokální úrovni Omezená možnost vytvářet občanská sdružení, nemohou být členy politických stran Neexistují formalizované poradní orgány státní správy, které by byly konzultovány při přípravě politik a opatření mající dopad na postavení cizinců tvořené cizinci

Trvalý pobyt 65% Hodnotí se: Způsobilost 50% podmínky udělení 73% bezpečnost statusu 36% získaná práva 100% Ekonomická krize, legislativní opatření z formálního hlediska neměli dopad na tento pobytový status Při posuzování žádostí o trvalý pobyt nicméně dle praxe SIMI dochází ke zpřísnění. Především musí cizinec prokázat pravidelný měsíční příjem, což vylučuje některé skupiny osob. Do těchto příjmů nejsou započítávány např. úspory. Přísně se posuzuje nepřetržité plnění účelu pobytu na území

Státní občanství 33% Hodnotí se: Způsobilost 0% podmínky udělení 51% bezpečnost statusu 57% získaná práva 25% Počet vydaných kladných rozhodnutí je dlouhodobě velmi nízký. Práce na připravované nové právní úpravě pozastaveny Neúměrné požadavky na tzv. bezdlužnost žadatele, které významně přesahují společenský standard Velmi omezená možnost dvojího občanství

Vzdělání 44% Hodnotí se: Přístup 29% Cílená podpora 57% Nové příležitosti 50% Mezikulturní vzdělávání 42% Přístup k základnímu vzdělávání – povinná školní docházka – všechny děti pobývající na území – Střední školy – již není právní nárok, dle uvážení školy Neexistující metodická podpora učitelům pro výuku dětí cizinců Finanční prostředky pro školy rozdělovány na základě nefunkčních mechanismů Děti cizinci jsou posuzovány jako děti se zvláštními vzdělávacími potřebami

Koncepce a politiky Neexistuje ucelená koncepce migrační politiky Aktualizovaná koncepce integrace cizinců na území ČR přijato usnesením vlády č.99 ze dne Nový systém ekonomické migrace – přijato usnesením vlády č.48 ze dne Dokumenty, které koncepčně řeší jednotlivé aspekty migrace Nejasné zadání státu k čemu směřuje, což negativně ovlivňuje především stabilitu postavení cizinců Změny aplikace zákona dle ekonomického vývoje(správní uvážení)»neexistuje právní jistota pro cizince, nevědí jaké jsou jejich povinnosti a práva

Děkuji za pozornost Magda Faltová