Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra
Obsah prezentace Finanční perspektiva Finanční prostředky pro ČR Hlavní změny oproti období Základní implementační struktura Financování ROPů
FP
Finanční prostředky pro ČR (pouze regionální politika)
Finanční prostředky pro ČR (srovnání)
Hlavní změny v legislativě Rozvoj venkova mimo režim strukturálních fondů Max míra spolufinancování – 85 % (vztahováno k veřejným zdrojům) Zálohová platba – SF – 7 %; FS – 10,5 % (rozložena do 3 let) Pravidlo n+2 pro SF i FS => n+3 pro obd Fond soudržnosti –Zahrnut do programování ; –Není limit pro projekty a nepodléhají schválení EK (x velké projekty 25 mil EUR ŽP a 50 mil EUR ostatní oblasti)
Hlavní změny v legislativě Pravidla uznatelnosti stanovena na národní úrovni (MMR – metodika uznatelnosti) Společná pravidla jen pro nejvýznamnější položky (stanovena v nařízeních k jednotlivým fondům): –DPH – pro kohezní státy uznatelná nevratná DPH (jako dosud, platí pro všechny fondy) –Nákup pozemků (u ERDF a FS uznatelný jen do 10% z celk. uznatel.nákladů projektu; u ESF neuznatelný) –Úroky z úvěru – neuznatelné (platí pro všechny fondy)
Možnosti spolufinancování Analýza možností veřejných rozpočtů spolufinancovat výrazný nárůst prostředků z fondů EU v letech ; 2. aktualizace – schválena vládou dne ; Předpoklady: –Náběh čerpání fondů EU podle pravidla n+2/n+3; –Scénáře vývoje veřejných financí – současný vývoj, žádné reformy, malé reformy veřejných financí; –Pravidla Paktu stability a růstu (Konvergenční program, ve střednědobém horizontu vyrovnané rozpočty;
Možnosti spolufinancování - závěry Bez systematických reforem veř. financí nebude ČR schopna dodržovat své závazky v oblasti fiskální disciplíny; Pro potřeby spolufinancování bude nutné najít úspory v rámci nemandatorních výdajů; nutné přesměrovat část výdajů na hospodářskou a sociální soudržnost do projektů, jež jsou spolufinancovány prostředky z fondů EU; Když nebude provedena reforma mandatorních výdajů a nebudou nalezeny úspory v rámci existujících výdajových oblastí, může dodatečná zátěž spojená se spolufinancováním znamenat zvýšení deficitů veřejných financí a současně akumulaci veřejného dluhu. (Takové porušení fiskálních pravidel EU by mohlo vést až k odebrání možnosti čerpat prostředky z Fondu soudržnosti, nebo k nemožnosti čerpání prostředků z fondů EU v plné výši)
Možnosti spolufinancování – pravidla UV 1346/06 z ukládá ministrovi financí ve spolupráci s ministrem pro místní rozvoj zpracovat pravidla pro zajištění spolufinancování a do je předložit vládě; Pravidla musí respektovat specifika jednotlivých operačních programů; Je nutné nastavit stejná pravidla pro regionální operační programy a jejich jasnou návaznost na státní rozpočet;
Financování regionálních operačních programů Rozpočtování –Prostředky na předfinancování zajišťuje plně státní rozpočet; –Státní rozpočet - spolufinancování; Finanční vztahy s rozpočtovou kapitolou 317 – pro místní rozvoj
Předfinancování prostředků EU Narozpočtováno souvztažně na příjmové i výdajové stránce NOVĚ: zmocnění pro ministra financí navýšit souvztažně prostředky na předfinancování v průběhu roku Na rok 2007 je v kapitole MMR 1,5 mld. Kč
Národní spolufinancování Spolufinancování standardně rozpočtováno v rámci výdajových limitů příslušných rozpočtových kapitol; Pro rok 2007 jde o částku 1 mld. Kč pro ROPy; Tato částka bude uvolňována průběžně a to i po roce 2007 podle reálných potřeb jednotlivých regionálních operačních programů;
Finanční vztahy s rozpočtovou kapitolou 317 – pro místní rozvoj Poskytnutí do rozpočtu regionální rady formou souhrnné dotace na spolufinancování a předfinancování ROPů podle §14 rozpočtových pravidel; Nebude aplikována vyhláška o programovém financování (§§12-13 rozpočtových pravidel);
Děkuji za pozornost