Priorita 2 Regionální rozvoj infrastruktury
Struktura prezentace Úvod k prioritě Zaměření jednotlivých opatření Implementace programu Grantové schéma
Korespondence s OP Infrastruktura doplňuje na regionální úrovni Operační program Infrastruktura Řídícím orgánem je MMR ČR
SROP Priorita 2 – Regionální rozvoj infrastruktury Cíle:Zkvalitnění regionální dopravní infrastruktury dopravní obslužnosti přístupu k IKT při respektování ochrany životního prostředí.
SROP Priorita 2 – Regionální rozvoj infrastruktury Specifické cíle: zvýšení kvality a průchodnosti regionální dopravní sítě zlepšení dopravní dostupnosti odstranění dopravních závad zlepšení přístupu všech obyvatel k informačním a komunikačním technologiím (internet apod.) k informačním a komunikačním technologiím (internet apod.)
Přehled opatření Opatření 2.2 Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech Opatření 2.1 Rozvoj dopravy v regionech podopatření Rozvoj regionální dopravní infrastruktury podopatření – Rozvoj dopravní obslužnosti v regionech Priorita 2 Regionální rozvoj infrastruktury
Finanční rámec priority 2 Opatření / podopatřenízbývá čerpat 2.1.1silnice II. a III. tř , dopravní obslužnost ,- 2.2Informační a komunikační technologie ,-
OPATŘENÍ 2.1 ROZVOJ DOPRAVY V REGIONECH ROZVOJ DOPRAVY V REGIONECH Podopatření – Rozvoj regionální dopravní infrastruktury Podopatření – Rozvoj dopravní obslužnosti v regionech
Podopatření Rozvoj regionální dopravní infrastruktury Podopatření je zaměřeno na: - podporu individuálních projektů na silnicích II. a III. třídy. - podporu výstavby a rekonstrukce místních komunikací v obcích, která bude realizována formou grantových schémat kraje – viz dále
Typy podporovaných projektů větších silničních projektů, realizovaných v centrech osídlení nebo spojujících tato centra se silniční sítí vyšší třídy; silničních úseků napojujících průmyslové či obchodní zóny na dopravní síť; projektů, doplňujících výstavbu silnic I. třídy, rychlostních komunikací a dálnic; odstraňování bodových závad (mosty) a nepříznivých dopadů na obyvatelstvo; zvýšení kapacity přístupových komunikací k hraničním přechodům
Koneční uživatelé (individuální projekty) kraje organizace zřizované kraji (SÚS) Minimální přípustná velikost projektů Minimální přípustná velikost projektů Kč (silnice II., III. třídy) % celkemVeřejné celkem EU (ERDF) SRKrajeObceSFDISoukromé Silnice II. a III. třídy
V rámci opatření budou podporovány rozvojové investiční projekty zaměřené na zlepšení dopravní obslužnosti včetně propojení místní a regionální veřejné dopravy s železniční sítí. Zaměření na větší centra osídlení a na propojení městských a venkovských oblastí Podopatření Rozvoj dopravní obslužnosti v regionech
Typy podporovaných projektů - 1 zavádění integrovaných dopravních systémů veřejné dopravy systémová opatření ve městech na podporu rozvoje městské MHD, rozšíření či zlepšení přepravy, instalace veřejných a odbavovacích systémů pro cestující výstavba dopravních terminálů rozvoj specifického vozového parku veřejné dopravy pro různé účely
Typy podporovaných projektů - 2 modernizace přestupních terminálů zajištění dopravního spojení okrajových a hůře dostupných částí regionu mimo rámec integ.dopr.syst. zpřístupnění MHD osobám s omezenou schopností pohybu a orientace
Koneční uživatelé obce (svazky obcí) kraje organizace zřizované nebo zakládané obcemi či kraji
Doporučená struktura financování Minimální přípustná velikost projektu Kč Veřejná podpora se bude týkat pouze veřejných subjektů na regionální a místní úrovni, ne podniků EU/ERDF 75% ČR/kraj, obec25% celkemVeřejné celkem EU (ERDF) SRKrajeObceSoukromé Projekty obcí Projekty krajů
OPATŘENÍ 2.2 ROZVOJ INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ V REGIONECH ROZVOJ INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ V REGIONECH
Opatření řeší podporu investic v oblasti informačních a komunikačních technologií (IKT) pro obyvatelstvo a pro regionální a místní veřejnou správu. Jeho součástí je podpora aktivit, spojených s veřejným přístupem k internetu pro občany v knihovnách, komunitních centrech, ve školách a se zajištěním IKT pro regionální a místní veřejnou správu. Opatření Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech
Typy podporovaných projektů - 1 zavádění nejlépe širokopásmového internetu budování míst veřejného přístupu k internetu (PIAP) Zajištění, aby služby veřejné správy na místní a regionální úrovni byly interaktivní a přístupné všem, pokud možno prostřednictvím širokop. internetu
zaměření projektů - 1 Přednost bude dána aktivitám, které podporují přístup veřejnosti k informačním a komunikačním technologiím (propojení individuálních projektů)a k rozvoji veřejných služeb; Finanční zdroje projektů bude možné využít na zavádění internetu, na budování regionálních či místních komunikačních sítí, na nákup počítačů, základního příslušenství k PC a speciálních softwarů
Zaměření projektů - 2 Stavební obnova místností s veřejně přístupným internetem nesmí překročit 15% celkových uznatelných nákladů projektu
Cílová skupina opatření cílovou skupinou pro toto opatření je nejširší veřejnost investice budou směřovat především do strukturálně a hospodářsky méně vyvinutých území regionů soudržnosti projekty musí také uspokojivě řešit problém bezpečnosti přenosu dat a autentizace softwaru
Žadatelé obce (svazky obcí) kraje nestátní neziskové organizace (NNO) organizace zřizované nebo zakládané obcemi či kraji
Doporučená struktura financování Minimální přípustná velikost projektu Kč EU/ERDF 75% ČR (MMR, obec, kraj) 25% % celkemVeřejné celkem EU (ERDF) SRKrajeObceSoukromé NNO Projekty obcí Projekty krajů Projekty NNO ,510--
Žádost
Elektronická žádost
Popis projektu
Rozpočet projektu
a) investiční náklady projektová dokumentace do 5 % celkových uznatelných nákladů projektu stavební část stavby technologická část stavby náklady na pořízení nových strojů a zařízení nákup počítačů včetně základního vybavení a SW nákup použitého strojního a technologického zařízení nákup pozemku (do max. výše 10 % celkových uznatelných nákladů) základní vnitřní vybavení (nezbytné předměty, které jsou přímo a výhradně spojené s účelem projektu) leasing dlouhodobého hmotného majetku náklady na označení projektu výdaje v naturáliích (do max. výše 10 % celkových uznatelných nákladů) Uznatelné náklady
b) neinvestiční náklady mohou maximálně dosáhnout výše 10% celkových uznatelných nákladů režijní výdaje ( do 5 % celkových uznatelných nákladů) finanční a jiné náklady (bankovní poplatky za zřízení a vedení zvláštního bankovního účtu) právní služby (náklady na právní poradenství – musí být prokázáno, že byly vynaloženy v souvislosti s realizací projektu) notářské poplatky za ověření dokumentů odborné posudky náklady na bankovní záruky c) DPH za podmínky, že konečný příjemce není plátcem DPH a nemá nárok na odpočet DPH na vstupu Uznatelné náklady - 2
bytová výstavba poplatky charakteru sankce režijní výdaje žadatele nesouvisející s projektem nákup osobních vozů kancelářské vybavení (pokud nesouvisí s projekty na výzkum a vývoj a nenaplňuje hlavní cíle opatření, zlepšení odborných dovedností, odborný výcvik apod.) DPH u plátců daně z přidané hodnoty výdaje na opravu (např. oprava a údržba strojů a zařízení) náklady na právní spory, pokuty, penále úroky z úvěru, marže z leasingu výdaje na pořízení subdodávky od třetí osoby, která dodává konečnému příjemci za cenu vyšší, než za stejných podmínek u běžného dodavatele či výrobce daň z příjmu, z nemovitostí, darovací, dědická apod. Neuznatelné náklady
Povinné přílohy žádosti
Povinné přílohy předkládané se žádostí - 1 soulad s rozvojovou strategií čestné prohlášení logický rámec projektu podrobný rozpočet projektu doklady pro ekonomické hodnocení projektu doklad o právní subjektivitě žadatele podklady pro posouzení finančního zdraví žadatele doklad o partnerství doklady o prokázání vlastnických vztahů projektová dokumentace zpracovaná do úrovně potřebné k vydání územního rozhodnutí (k podpisu smlouvy stavební povolení)
Povinné přílohy předkládané se žádostí -2 doklad o posouzení vlivu projektu na žp žádost o příspěvek z rozpočtu kraje formuláře ISPROFIN (3x) seznam příloh Projekt do 2.1.1– příslib spolufinancování ze Státního fondu dopravní infrastruktury
Povinné přílohy předkládané při podpisu smlouvy Stavební povolení nebo sloučené územní rozhodnutí a stavební povolení Smlouva o vedení účtu Doklad o zajištění finančního krytí projektu smlouva s autorizovaným auditorem Povinné přílohy předkládané se žádostí nebo při podpisu smlouvy Projektová dokumentace
Vyplnění žádosti Možnost využít kontextovou nápovědu přímo v programu A)uložit žádost – znamená uložit rozpracovanou žádost B)finální uložení žádosti – dojde k uzamčení žádosti a vygenerování oficiální elektronické žádosti (přípona.xml) Tisk žádosti – se stejným kódem (UID) elektronické žádosti
PROCES ADMINISTRACE PROJEKTŮ V PODOPATŘENÍ 2.1.1, A 2.2
Předkládání projektů předkládání individuálních projektů do , 12 hod osobně na S-RR, KÚPK, Škroupova 18 Plzeň Plzeň forma zapečetěných obálek (3 výtisky žádostí, 2 výtisky povinných příloh, 1x elektronická verze žádosti) projekty mohou být realizovány průběžně do 31. srpna 2008, maximální doporučená délka realizace projektu je 24 měsíců.
KONTROLA A HODNOCENÍ PROJEKTŮ: Kontrola formálních náležitostí Kontrola přijatelnosti Hodnocení kvality projektu
žádost byla podána v elektrické podobě žádost byla podána v tištěné podobě ve 3 vyhotoveních s podpisem žadatele či jeho oprávněným zástupcem s podpisem žadatele či jeho oprávněným zástupcem obě verze žádosti jsou shodné v žádosti byly vyplněny všechny náležitosti jsou doloženy všechny povinné přílohy a splňují obsahové požadavky dle jednotlivých opatření obsahové požadavky dle jednotlivých opatření přílohy dodány ve dvou paré, ale 3 X ISPROFIN všechny přílohy jsou očíslované podle podepsaného seznamu příloh a dle tohoto seznamu seřazeny seznamu příloh a dle tohoto seznamu seřazeny Kontrola formálních náležitostí
žádost se vztahuje pouze na jedno opatření SROP projekt bude realizován na území ČR, respektive na území příslušného regionu soudržnosti NUTS II území příslušného regionu soudržnosti NUTS II projekt je v souladu s příslušnou legislativou ČR a EU projekt respektuje minimální hranici celkových uznatelných nákladů stanovenou pro dané opatření uznatelných nákladů stanovenou pro dané opatření projekt nemá prokazatelně negativní vliv na žádnou z horizontálních priorit horizontálních priorit žadatel splňuje definici pro konečného příjemce uvedenou v příslušném opatření či podopatření uvedenou v příslušném opatření či podopatření Kontrola přijatelnosti - obecná kritéria
Hodnocení projektů 1. hodnocení schopností a zkušeností žadatele (a partnerů) 10 % ekonomické kritérium, zkušenost s projekty, management ekonomické kritérium, zkušenost s projekty, management a pracovníci a pracovníci 2. potřeba a relevance projektu 30 % soulad s rozvojovými strategiemi, vazba na jiné aktivity, partnerství 3. Kvalita projektu 40 % ekonomická efektivnost projektu, hodnocení rozpočtu, ekonomická efektivnost projektu, hodnocení rozpočtu, proveditelnost, jasnost návrhu, udržitelnost výstupů proveditelnost, jasnost návrhu, udržitelnost výstupů 4. Horizontální kritéria 20 % vliv projektu na udržitelný rozvoj, rovné příležitosti, sociální integraci a informační společnost
Výběr a proplácení projektů na úrovni Regionálních rad = NUTS II podle dosažené bodové úrovně projektu bodování je prováděno na základě bodovacích tabulek - SRR náročnější projekty mohou posuzovat experti proplácení až po ukončení realizace projektu a kontrole na místě ze strany Centra pro regionální rozvoj, a to pouze uznatelné náklady u větších projektů nad 4 mil. Kč možnost etapizace
Kontroly realizovaných projektů 1.Předběžná - EX- ANTE u vzorku žádostí schválených Regionální radou kontrolu provádí CRR ve spolupráci se S-RR před podpisem smlouvy o financování na vědomí žadateli 48 hod. předem 2.Průběžná - INTERIM provádí pracovníci CRR se žádostí o proplacení bez žádosti o proplacení (dodatek ke smlouvě, změna projektu, kontrola postupu zadávání veřejné zakázky..) 3. Následná - EX - POST u vzorku zrealizovaných projektů provádí pracovníci CRR kontrola dokumentů, výstupů projektu apod.
Grantové schéma Plzeňského kraje „Podpora rekonstrukce a budování místních komunikací v Plzeňském kraji“ Podopatření Rozvoj regionální dopravní infrastruktury
Postup řízení grantového programu kraje předkládají grantová schémata (skupinový projekt); po jejich schválení řídícím orgánem zajišťují jejich administraci – rozdělování peněz žadatelé předkládají své projekty (akce) kraji dotace schvaluje Rada a Zastupitelstvo Plzeňského kraje, žadatel uzavírá smlouvu s krajem a realizuje akci/projekt.
Grantové schéma PK „Program na podporu výstavby a rekonstrukcí místních komunikací v obcích“ grantové schéma řídí Odbor fondů a programů EU, Oddělení grantových schémat Oddělení grantových schémat manažer grantového schématu: Michaela Reiserová Michaela Reiserová tel.: fax:
Cíle GS Celkový cíl: podpora rozvoje místní silniční sítě v obcích (k dispozici 41,48 mil. Kč z ERDF) Dílčí cíle: podpořit projekty zvyšující dopravní bezpečnost na místních komunikacích podpořit investiční akce rozvoje místních komunikací jako prvku akcelerace místního ekonomického a sociálního rozvoje v obcích
Grantové schéma PK „Program na podporu výstavby a rekonstrukcí místních komunikací v obcích“ způsobilí žadatelé o podporu: Obce PK, které měly do maximálně 2000 trvale žijících obyvatel a jejichž majetkem jsou pozemky potřebné k realizaci projektu projekty jsou zásadně jednoetapové míra intervence: 60% minimální výše projektu Kč, max. neomezena výše dotace: Kč Kč časový rámec: prosinec 2004 – 3. čtvrtletí 2008
Příklady odporovaných projektů/akcí a)odstranění bodových bariér zastaralých místních komunikací úpravy provozně a z hlediska bezpečnosti nevyhovujících křižovatek místních komunikací (může jednat o přebudování na okružní křižovatky různých typů (mini, malá, střední, velká) budování místních lávek pro křížení mimořádně zatížených komunikací I. třídy komplexní řešení budování prvků na zvýšení bezpečnosti a komfortu klientů veřejné dopravy v rámci jedné obce (zastávky, dělící ostrůvky, přístupy k zastávkám…) komplexní zvýšení bezpečnosti na místních komunikacích jako např. značení, zrcadla, svodidla, zpomalovací prahy v rámci obce či svazku obcí změna trasy, případně profilu místních komunikací
Příklady odporovaných projektů / akcí - 2 změna trasy, případně profilu místních komunikací budování chodníků jako součástí místních komunikací budování chodníků jako místních komunikací IV. třídy při silnicích II. a III. tříd (za podmínky majetkového vypořádání - na pozemcích majetku obce) c) Využití místních komunikací k rozvoji obce napojení místních komunikací z rozvojových území (průmyslových, obytných) na silniční síť (nová stavba) zlepšení přístupu k místní vybavenosti obcí formou rekonstrukce a modernizace stávajících cest uvnitř obcí (školství, sport, kultura..) zlepšení přístupu obtížně dostupných přírodních a turistických atraktivit formou rekonstrukce povrchů stávajících cest (chatové lokality, tábory, tábořiště, kempy). b)odstranění liniových bariér na zastaralých místních komunikacích
Uznatelné náklady Výdaje spojené s budováním a rekonstrukcí místních komunikací a chodníků s cílem posílení hospodářského a sociálního rozvoje v obcích, zkvalitnění životního prostředí v obcích, odstraňování rizik bezpečnosti na místních komunikacích Výdaje investiční povahy Jsou vynaloženy po podpisu smlouvy o financování a vynaložené během realizace projektu Režijní náklady spojené s administrací GS (max. 5% celk.uzn.nákladů), stavební část stavby, technologická část stavby, nákup pozemku (max. 10% celk.uzn.nákladů), náklady na označení projektu
Kontrola formálních náležitostí Kontrola přijatelnosti Hodnocení kvality projektu Výběrová komise Rada Plzeňského kraje Zastupitelstvo Plzeňského kraje Výběr projektů (akcí v rámci GS) Výběr projektů (akcí v rámci GS)
Děkuji za pozornost Ing. Ladislava Khaurová