kulturní politika EU koncept kreativní ekonomiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matouš Kostlivý, Sektorový manažer pro ICT
Advertisements

Kulturní a kreativní průmysl
Kreativní potenciál městských aglomerací a jejich role v nové etapě ekonomického vývoje Jitka Kloudová.
Možnosti podpory kreativních průmyslů ze SF v období 2014+
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Evropská kulturní agenda Možnosti podpory mezinárodních kulturních projektů Eva Žáková Rakouské kulturní fórum Praha 22. května 2012.
Centrum pro kreativní průmysly Tartu - příklad úspěchu Ave Anniste vedoucí projektu.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem - Aplikovaný výzkum prof. Jiřina Jílková Biomedicínský výzkum Ústí nad Labem, 23. května
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
ESF v ČR RNDr. Jana Kouřilová, Ph.D. Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Moravská asociace podnikatelek a manažerek PODPORA PODNIKÁNÍ JAKO MECHANISMU PRO SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DOPORUČENÍ VZEŠLÁ Z MEZINÁRODNÍHO PARTNERSTVÍ TASE.
Nástroj změny v místním prostředí
Evropský program Culture a podpora mezinárodních kulturních projektů Praha 10. června 2010.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Kulturní a kreativní obory a strukturální fondy Nosticz Palais June 26, 2013 Compiled by A. Marks, Ph.D. (Cant.)
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
€uroprojekty přehled programů a příklady projektů podpořených EU evropská kulturní agenda Eva Žáková Ostrava,
Potenciál území v oblasti integrace a inovace Ekonomika a zaměstnanost (spolupráce škol a lokálních firem, coworkingová centra, podnikatelské inkubátory,
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Evropský program Culture a podpora mezinárodních kulturních projektů
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
OMC Pracovní skupina pro součinnost ve vzdělávání, zejména uměleckém.
PROINCOR – Inovační audit Liberec – PROINCOR - Inovační audit 2 INOVACE Změna je jedinou jistotou dnešního světa Předpoklad udržení zákazníka.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Ruská federace x WTO a OECD
Operační program Podnikání a inovace (OPPI) Vladimír Kebo, Sněm RVŠ 22.listopadu 2007.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Informační kulturní portál
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
TISKOVÁ KONFERENCE TISKOVÁ KONFERENCE Čerpání z programů Evropského sociálního fondu v roce 2007 Praha, RNDr. Petr Nečas.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
€uroprojekty přehled programů a příklady projektů podpořených EU evropská kulturní agenda Eva Žáková České Budějovice,
Strategie EK v oblasti digitalizace, zpřístupnění, sdílení a dlouhodobého uchování dat z oblasti kulturního dědictví.
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Konkurenceschopnost chemického průmyslu ČR Praha, 6. května 2010 © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE (RIS) PETR CHLÁDEK.
N. Witzanyová Lichtenštejnský palác 16. října 2012; obrázky v prezentaci jsou z webu EK ohledně Evropského výzkumného prostoru
Mládež v pohybu – iniciativa strategie Evropa 2020.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Nástroj změny v místním prostředí
Rozvoj inovací v EU.
Nástroj změny v místním prostředí
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Nástroj změny v místním prostředí
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

kulturní politika EU koncept kreativní ekonomiky Eva Žáková Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 15. 6. 2009

vývoj kulturní politiky EU čl. 151 Smlouvy ustavující Evropské společenství: Evropská unie bude přispívat ke kulturnímu rozkvětu členských států, bude respektovat jejich národní a regionální rozmanitost a zároveň zviditelní společné kulturní dědictví spolupráce členských zemí spolupráce se třetími zeměmi Společenství ve své činnosti podle ostatních ustanovení této smlouvy přihlíží ke kulturním hlediskům, zejména s cílem uznávat a podporovat různorodost svých kultur

Evropská kulturní agenda – květen 2007 Sdělení o evropském programu pro kulturu v globalizujícím se světě tři hlavní cíle podpora kulturní rozmanitosti a mezikulturního dialogu podpora kultury, která je katalyzátorem tvořivosti, v rámci lisabonské strategie pro růst a zaměstnanost podpora kultury jako zásadního prvku mezinárodních vztahů EU

Témata 2. cíle Evropské kulturní agendy podporovat kreativitu ve vzdělávání (využít potenciál kultury jako nástroje pro celoživotní učení (formální i neformální) posilovat kapacitu kulturního sektoru – podporovat vzdělání kulturních pracovníků v managementu, podnikání a evropském trhu a pomáhat jim v přístupu k inovativním zdrojům financování, včetně sponzoringu budovat kreativní partnerství mezi kulturním sektorem a dalšími sektory jako např. oblastí ICT, výzkumu, cestovního ruchu, občanské společnosti

Ekonomika kultury v Evropě studie, říjen 2006 Kulturní a kreativní odvětví je rostoucím sektorem, který se rozvíjí rychlejším tempem než zbytek ekonomiky. To samé platí pro zaměstnanost. Nabízí velkou škálu často vysoce kvalifikovaných možností uplatnění. Rovněž pohání řadu dalších odvětví, hlavně sektory inovací a ICT. V roce 2003 odvětví na úrovni EU dosáhlo: obrat – 654 miliard € (výroba automobilů – 271 miliard €, výrobci ICT – 541 miliard €) podíl na HDP – 2,6 % (obchod s nemovitostmi – 2,1%; oděvní průmysl – 0,5%; chemický průmysl - 2,3 %) celkový růst přidané hodnoty tohoto odvětví činil v období 1999–2003 19,7%; byl o 12,3 % vyšší než celkový růst hospodářství zaměstnanost – v roce 2004 v odvětví pracovalo 5,8 mil. lidí, což odpovídá 3,1 % celkového množství zaměstnaných v EU25. Zatímco celková zaměstnanost v EU se v letech 2002–2004 snížila, zaměstnanost v tomto odvětví vzrostla (+1,85 %). 46,8 pracovníků – univerzitní diplom (oproti 25,7 % z celk. zaměstnanosti) Podíl svob. povolání je ve srovnání s celk. zaměstnaností dvojnásobný (28,8% oproti 14,1%). Odvětví vykazuje 17% pracovníků na dobu určitou (13,3 % v celkové zaměstnanosti)

vymezení odvětví kulturních a kreativních průmyslů umění: výtvarné umění (řemesla, malířství, sochařství, fotografie); scénická umění (divadlo, tanec, cirkus, festivaly); kulturní dědictví (muzea, knihovny, archeologická naleziště, archivy) kulturní průmysly: film a video; TV a rozhlas; videohry; hudba (hudební nahrávky i živá vystoupení); knihy a tisk (vydávání knih a tisku) kreativní průmysly: design (módní návrhářství, grafický design, design interiérů, design produktů); architektura; reklama příbuzná průmyslová odvětví: výrobci PC; výrobci MP3 přehrávačů; odvětví mobilních telefonů atd.

kulturní a kreativní průmysly kreativní ekonomika odvětví, která se odvíjejí od individuální původní tvorby, dovednosti a talentu a která mají předpoklady pro růst ekonomického výkonu a zaměstnanosti prostřednictvím generování a využití duševního vlastnictví nápady výrazové hodnoty, které jsou obchodovatelnými komoditami umění kreativní ekonomika je souhrnem teorií kreativních průmyslů, kulturních průmyslů, kreativních měst, klastrů a kreativní třídy

vztah umění a kulturních a kreativních průmyslů starý model: vysoké/nízké; elitářské/lidové umění dnešní realita tří propojených sfér vytvářejících vyvážený ekosystém kultura financovaná z veřejných zdrojů komerční kultura tzv. home-made kultura umění a kultura (ad 1) - základ kreativity, výzkumná laboratoř, podpora kvality bez zdravého a kvalitního jádra nemohou vzkvétat navazující oblasti (průmysly)

vztah umění a kulturních a kreativních průmyslů každá ze tří sfér – odlišný způsob podpory umění a kultura – financování z veřejných zdrojů, příspěvkové organizace jako vlajkové lodě, grantové systémy, o kvalitě musí rozhodovat odborníci komerční kultura – kulturní a kreativní průmysly – podpora malého a středního podnikání – přístup k financím, vzdělávání – management, marketing, duševní vlastnictví home - made kultura – podpora amatérského umění, podpora vzniku portálů, šíření dovedností

strategie Velké Británie Program kreativní ekonomiky únor 2008 Nové talenty pro novou ekonomiku cílem je zlepšit kvalitu života pro všechny prostřednictvím kulturních a sportovních aktivit, podporou vysoké kvality a rozvoje cestovního ruchu, kreativních a zábavních průmyslů

strategie Velké Británie 26 opatření programu poskytnout všem dětem kreativní vzdělání program Objev svůj talent – 5 hodin kultury týdně nasměrovat talent k zaměstnání stáže v kreativních průmyslech pro 5tis. osob ročně do roku 2013; spolupráce základních, středních a vysokých škol; výzkum potřebných kvalifikací, podpora nalezení vhodného zaměstnání podporovat výzkum a inovace podporovat růst kreativních podniků a usnadnit jejich přístup k financím podporovat a chránit duševní vlastnictví podpora spolupráce držitelů práv a poskytovatelů internet. služeb – nové modely podporovat kreativní klastry propagovat VB jako světové centrum kreativity

Přínosy kultury v oblasti kreativity - studie, 2009 Spol. a ek. pokrok není vázán jen na inovace v oblasti technologií, ale je napojen také na netechnologické způsoby inovace. Schopnost realizovat nové nápady a vize kreativních talentů - to vše je v dnešní nové ekonomice enormně důležité. Inovace je v rámci LS definována omezeně, (zahrnuje pouze technologii a vědu (cíl: 3% HDP na V + V; investice EU v 2007 – 2013: 147 miliard € do V + V a ICT. Tato politika ignoruje hodnoty „kulturní kreativity“. V letech 2007-2013 EU investuje do kultury méně než 3 miliardy €. Zdá se, že EU ve svém úsilí o vytvoření společnosti založené na rozmanitosti a inovacích něco uniká.

Fórum pro kreativní Evropu - březen 2009 rok 2009 – Evropský rok kreativity a inovací motto: „Vymýšlíme, tvoříme, inovujeme". (podstata podnikatelské činnosti) kreativita - motor pro inovace a klíčový faktor pro rozvoj osobnostních, pracovních i sociálních kompetencí a podnikavosti, stejně jako pro dobré začlenění jedince do společnosti kreativita by se měla objevovat ve vzdělávání, v kultuře, podnikání, ale i ve výzkumu schopnost přicházet s novými nápady a přetvářet vize a sny na skutečnost základním zdrojem kreativity je umění a kultura

Fórum pro kreativní Evropu - březen 2009 „Dosavadní model společnosti, postavený na materialismu, spotřebě a zadlužení, se zhroutil“. Nyní je potřeba naplnit společnost novým příběhem, který bude vycházet z evropských kulturních hodnot, a bude provázen spoluprací Evropské unie a Spojených států.“ Jeremy Rifkin, Foundation on Economic Trends,Washington www.forumforcreativeeurope.cz

do umění a kultury stojí za to investovat kultura by se měla stát politickou prioritou stejně jako věda, výzkum a vzdělávání

Děkuji za pozornost Institut umění Celetná 17, 110 00 Praha 1 www.institutumeni.cz eva.zakova@institutumeni.cz T +420/224 809131