Definice informačních výstupů a funkcí, způsobu prezentace výstupů 7 problémových okruhů 1.Jaké informace jsou požadovány 2.Periodicita požadovaných informací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dynamické systémy.
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Organizační struktury
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Analýza vnitropodnikového trhu práce
Analýza a popis pracovního místa
Audit IT procesů ve FNOL
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
Seminář – Základy programování
Geo-informační systémy
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Architektura databází Ing. Dagmar Vítková. Centrální architektura V této architektuře jsou data i SŘBD v centrálním počítači. Tato architektura je typická.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Předmět: Řízení podniku 1
Databázové systémy Architektury DBS.
Zavádění a údržba informačních systémů
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Formulace zadání na počátku musí být informační potřeba uživatele = objektivní kategorie definování informační potřeby pro konkrétní místo v systému řízení.
DATABÁZOVÉ SYSTÉMY. 2 DATABÁZOVÝ SYSTÉM SYSTÉM ŘÍZENÍ BÁZE DAT (SŘBD) PROGRAM KTERÝ ORGANIZUJE A UDRŽUJE NASHROMÁŽDĚNÉ INFORMACE DATABÁZOVÁ APLIKACE PROGRAM.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Vývoj výpočetního modelu
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Databázové modelování
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Členění nákladů v nákladovém účetnictví
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Rozhodovací procesy.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Organizace a organizování podniku
Co je riziko ? Z historie:
Projektový management Přednáška č. 1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní.
Počítačové sítě Terezie Gřundělová Historie Vznik a vývoj je spjat s rozvojem počítačů a výpočetní techniky První rozmach v padesátých letech.
Uživatelské aspekty tvorby počítačové aplikace
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
1. Charakteristika IS Informační systém je soubor lidí, technických prostředků a metod, zabezpečujících sběr, přenos, uchování a zpracování dat za účelem.
Základní pojmy Standard sítě Důvod vzniku standardů
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Databázové systémy Úvod, Základní pojmy. Úvod S rozvojem lidského poznání roste prudce množství informací. Jsou kladeny vysoké požadavky na ukládání,
aneb Assessment Centre a Development Centre
Personální plán pro podnikatelský plán
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Ekonomika malých a středních podniků
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Operační systémy.
Transkript prezentace:

Definice informačních výstupů a funkcí, způsobu prezentace výstupů 7 problémových okruhů 1.Jaké informace jsou požadovány 2.Periodicita požadovaných informací 3.Doba odezvy 4.Kdo bude uživatelem informací 5.Kolik bude uživatelů informací 6.Prostorová náročnost a míra autonomie jednotlivých míst 7.Funkce ve zpracování dat

Jaké informace jsou požadovány 3 skupiny informačních výstupů stabilní informační výstupy nahodilé informační výstupy verbální a/nebo grafické výstupy stabilní nahodilé verbální a/nebo grafické verbální výstupy stabilnívýstupy nahodilévýstupy verbální výstupy

Stabilní informační výstupy základní vlastnosti – stabilita z hlediska struktury – stabilita z hlediska zdrojů – zpracování pevně daným algoritmem obsahově se mohou lišit => členění – výstupy tvořené uspořádaným přehledem všech dat ze zpracovávané datové základny – výstupy obsahující uspořádaný přehled vybraných dat důležitá vlastnost = většinou nepožadují okamžitou dobu odezvy

Nahodilé informační výstupy nahodilost ze tří hledisek – hledisko struktury – hledisko obsahu – hledisko času => v projektu nejsou přesně popsány => vymezení hranic definujících prostor, v němž se může uživatel při definování požadavku pohybovat => obsah – je ovlivňován výběrovými kritérii => struktura – uživatel si vybere informace, které chce ve výstupu zobrazit způsoby uspokojení nahodilých požadavk ů – uživatel požadavek zformuluje sám – „informační servis“

Verbální a/nebo grafické výstupy charakteristiky verbální informace – přesnost – současná prezentace různých typů informací – detailní popis libovolného jevu využití detailní verbální informace – podklad pro výkonné operativní činnosti – podklad pro přijímání strategických rozhodnutí riziko verbální informace = možnost zkreslení – důvody – neznalost – subjektivní zabarvení

Verbální a/nebo grafické výstupy výhody grafické informace – vysoká přehlednost – rychlá orientace ve výsledcích => uživatelé = zejména vrcholový management riziko grafické informace – agregovaná informace s jistým zjednodušením => není vhodná pro zásadní rozhodnutí závěr – kombinace grafické a výběrové verbální informace => zvýšení vypovídací schopnosti

Periodicita požadovaných informací časový pohled => čtyři skupiny výstupů 1.výstupní informace pravidelná častá – pevně dané termíny zpracování – interval = od 1 směny po 1 měsíc 2.výstupní informace pravidelná s intervalem nad 1 měsíc 3.výstupní informace nepravidelná s nepřetržitou frekvencí – nelze předem určit, kdy informační požadavek vznikne – předpoklad = požadavek bude ihned uspokojen 4.výstupní informace nepravidelná s nízkou frekvencí – požadavky vznikají nepravidelně – frekvence vzniku je dána konkrétní rozhodovací situací

Periodicita požadovaných informací Jednotlivé informační výstupy hodnotíme následovně pravidelné informační požadavky – pevně dané termíny vzniku => stanovení harmonogramu zpracování – umožňují dávkové zpracování nepravidelná informační požadavky – nemožnost vypracování harmonogramu jejich uspokojování => vyšší náročnost zpracování – nejnáročnější z hlediska zpracování - nepravidelné informační požadavky s nepřetržitou frekvencí

Periodicita požadovaných informací – předpoklad požadavků s nepřetržitou frekvencí = okamžité uspokojování => dvě podmínky nutnost interaktivního zpracování musí být k dispozici celá datová základna nepravidelná informační požadavky s nízkou frekvencí – řešení předem zpracovanými algoritmy – předem nelze postihnout všechny budoucí možnosti => zpravidla se nepožaduje okamžitá doba odezvy => programy jsou řešeny jako otevřené => jsou dořešeny na základě konkrétního požadavku uživatele

Doba odezvy doba odezvy = pro uživatele jeden z nejdůležitějších parametrů pro uživatele má smysl informace, kterou dostane – včas – v okamžiku potřeby pro uživatele nepřijatelné rysy počítačové aplikace – bezcenný projekt = poskytuje požadované informace pozdě – neúčelný projekt = požadované informace jsou poskytovány s velkým předstihem před jejich skutečnou potřebou => nevhodnost řešení získání takových informací je nákladnější uživatel musí vynaložit dodatečnou práci na uložení a pozdější vyhledání informace informace mohou od vytvoření do okamžiku potřeby „zastarat“

Doba odezvy doba odezvy = z jejího pohledu dělíme informace 1.Informace s bezprostřední dobou odezvy – doba odezvy technologicky podmíněná – informační výstupy jsou realizovány v interaktivním režimu 2.Informace s delší dobou odezvy – požadavky bez nutnosti okamžité doby odezvy – zpravidla se řeší v dávkovém režimu zpracování => nižší náklady na zpracování

Kdo bude uživatelem informace neúčelné řešení = poskytovat všem uživatelům totožné informační výstupy – řešení je jednoduché z hlediska řešení projektu a vlastního zpracování – přístup je nepřijatelný z pohledu systému řízení => projekt musí respektovat dělbu práce mezi jednotlivými úrovněmi řízení aplikace musí poskytovat uživateli informace odpovídající jejich činnosti, jejich postavení v systému řízení => nutnost strukturalizace informačních výstupů => tři skupiny uživatelů

Kdo bude uživatelem informace 1.Výkonní pracovníci – informace jsou předem přesně definovány z hlediska obsahu i struktury 2.Střední management – informace jsou volněji strukturovány => uživatel je může dotvořit obsahově i ve struktuře 3.Top management – další postup zpracování je volen na základě vyhodnocení předchozí informace

Kdo bude uživatelem informace možnost diferenciace informačních výstupů z hlediska stupně agregace – detailní informace – agregované informace s nízkým stupněm agregace – agregované informace s vysokým stupněm agregace příklad – oblast zásobování – zásobovací referent – potřeba detailní informace – vedoucí odboru Zásobování – agregovaná informace o skupinách materiálů apod. – výrobní ředitel – vysoce agregované informace

Kolik bude uživatelů informace dvě varianty 1.Pouze jeden nebo několik málo uživatelů – uživatele můžeme uspokojit výstupní sestavou s několika kopiemi – uživatele lze uspokojit v dávkovém režimu zpracování 2.Mnoho uživatelů stejných informací nebo informací pocházejících z jediné datové základny – interaktivní režim zpracování rostoucí počet uživatelů => rostoucí požadavky uživatelů na současnou práci rostoucí požadavky na zabezpečení datové základny

Prostorová náročnost a míra autonomie jednotlivých míst dva faktory ovlivňující vznikající projekt prostorové rozptýlení zdrojů dat prostorové rozptýlení uživatelů výstupních informací => nejjednodušší řešení = shromáždění všech uživatelů na jednom místě => použití klasických prostředků centrální výpočetní systém – možné i dávkové zpracování lokální počítačová síť

Prostorová náročnost a míra autonomie jednotlivých míst prostorové rozptýlení zdrojů dat i uživatelů výstupních informací => dva možné způsoby řešení „pošta“ => hlavní nevýhoda = časové zpoždění mezi okamžikem vzniku informace a okamžikem jejího využití v systému řízení dálkový přenos dat – na něj navazuje zpracování dat – v dávkovém režimu – v interaktivním režimu => rychlejší zpracování = menší časová prodleva => náročnější technické a programové zabezpečení => vyšší finanční náklady

Prostorová náročnost a míra autonomie jednotlivých míst důležité rozhodnutí = místo zpracování vzniklých dat místo vzniku x centrální zpracování => snaha o maximální přiblížení zpracování dat – místu zdroje dat – místu využití výsledků => dopady realizace této tendence – posilování prvků vlastní odpovědnosti – pokles nároků na centrální zpracování => uvolnění kapacity centrálního systému – ekonomický dopad decentralizace zpracování = pokles nákladů

Prostorová náročnost a míra autonomie jednotlivých míst závěrečné poznámky distribuované zpracování dat ≠ izolované zpracování – distribuované zpracování nesmí negativně ovlivnit fungování systému jako celku rozhodnutí o míře autonomie = výsledek důkladného vymezení vazeb řešené aplikace na její okolí

Funkce ve zpracování dat dva základní typy funkcí při zpracování dat ryze uživatelsky orientované funkce – slouží přímo k tomu, co je pro uživatele rozhodující = prezentace výstupních informací ostatní funkce zpracování dat – uživatele zpravidla „nezajímají“ – vytvářejí nezbytné podmínky pro uživatelsky orientované funkce – rostoucí složitost a pestrost požadavků uživatelů => rostoucí požadavky na zabezpečující funkce bezpečnostní kopie změny struktury datové základny zabezpečení systému