Aktuálně připravované novelizace zákonů o územních samosprávných celcích a zákona o svobodném přístupu k informacím Ing. Marie Kostruhová Ředitelka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Nový způsob financování RF od roku 2004 Vít Richter Národní knihovna ČR tel , mobil Praha
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Doc. Ing. Eva Čáslavová, CSc.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Nástroje územního plánování
Aktuální poznatky z kontrolní činnosti
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Zdaňování stálé provozovny - aktuální pohled Finanční správy ČR
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Ing. Martin MALÍŘ ředitel II. odboru ČBÚ Podzimní setkání těžařů ve dnech 5. – v hotelu Myslivna v Brně 1.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Sněmovní tisk 1046 Legislativní komise RVŠ. Sněmovní tisk 1046 Sněmovní tisk 746/3 Obsah: –řešení ubytovacích stipendií pro studenty soukromých vysokých.
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
Právo na informace Tereza Danielisová,
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Kolektivní vyjednávání. Kolektivní smlouvy (KS)  upravují individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci a práva a povinnosti smluvních.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Obchodní závazkové vztahy
Vydávání výstupů z informačních systémů veřejné správy
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Návrh znění pracovní smlouvy. Pracovní smlouva uzavřena v souladu s ustanovením § 33 zákona č. 262/2007 Sb., zákoníku práce ve znění pozdějších předpisů.
Zjednodušení orientace na portálech veřejné správy Jaroslav Svoboda - Ministerstvo vnitra ČR Iva Zelenková - Ministerstvo informatiky ČR Konference ISSS,
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Územní samospráva Obce
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Evidence obyvatel Zderaz – Metodické školení.
Zákonné opatření senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí Ing. Michal Obrusník.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
NAKLÁDÁNÍ S OBECNÍM MAJETKEM V DOZOROVÉ,KONTROLNÍ A METODICKÉ PRAXI MINISTERSTVA VNITRA Setkání Sdružení tajemníků Ostrava, 20. května 2011.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Evidence přestupků Mgr. Radka Paulová ředitelka Rejstřík trestů Soudní Praha 4 Ing. Jan Ladin ředitel Odbor informatiky Ministerstvo spravedlnosti.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Nová koncepce systému odměňování za výkon funkce členů zastupitelstev ÚSC Ing. Tomáš Pösl Vedoucí oddělení kontroly Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly.
Změny zákona o obcích – vybrané otázky
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Veřejnoprávní smlouvy
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Novela zákona o obcích.
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Novela zákona o místních poplatcích
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Umisťování staveb.
Zákon o svobodném přístupu k informacím I. část
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ
GDPR a budoucí redakční praxe
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Transkript prezentace:

Aktuálně připravované novelizace zákonů o územních samosprávných celcích a zákona o svobodném přístupu k informacím Ing. Marie Kostruhová Ředitelka odboru veřejné správy ,dozoru a kontrly

Novelizace zákonů o územních samosprávných celcích (zlepšení provazby na nový občanský zákoník)

Úprava zveřejňování záměru V aplikační praxi se jako sporné ukazuje (ne)zveřejňování záměru v případě pachtů a výpros obecních pozemků a dále zveřejňování záměru při dispozicích s nemovitými nehmotnými věcmi Změna by měla být následující: Omezení povinnosti zveřejnit záměr prodeje, pronájmu, darování, směny nebo výpůjčky jen na hmotné nemovité věci Výslovné legislativní zakotvení povinnosti zveřejňovat záměr i v případě pachtů a výpros Fakticky by těmito dvěma opatřeními nedošlo ke zvětšení množství případů zveřejňování záměrů jako před 1. 1. 2014 (pachty byly právně součástí nájmů, výprosy součástí výpůjčky) K rozšíření povinnosti zveřejnit záměr by mělo dojít pouze ve vztahu k právu stavby – pro případy prodeje, pronájmu, darování, směny, výpůjčky, pachtu, výprosy a dále pro smluvní zřízení práva stavby k obecnímu pozemku

Úprava funkční příslušnosti zastupitelstva k rozhodování o nemovitých věcech Změna by měla být následující: Omezení vyhrazené pravomoci zastupitelstva rozhodovat o nabytí a převodu nemovitých věcí [§ 85 písm. a)] na hmotné nemovité věci Rozšíření vyhrazené pravomoci zastupitelstva na nabytí a převod práva stavby obcí a na smluvní zřízení práva stavby k obecnímu pozemku

Úprava funkční příslušnosti rady k rozhodování o pachtech a výprosách Východiskem změny je, aby pravomoc rozhodovat o nájmech a pachtech nebo o výprosách a výpůjčkách náležela totožnému obecnímu orgánu. Změna by měla být následující: Varianta č. 1: Ruší se vyhrazená pravomoc rady obce podle § 102 odst. 2 písm. m) zákona o obcích rozhodovat o nájemních smlouvách a smlouvách o výpůjčce. Tím by tato rozhodnutí byla v nevyhrazené pravomoci rady obce podle § 102 odst. 3 zákona o obcích, stejně jako pachty a výprosy. Varianta č. 2: Do vyhrazené pravomoci rady obce podle § 102 odst. 2 písm. m) zákona o obcích by bylo doplněno rozhodování o pachtovních smlouvách a o výprose.

Absolutní neplatnost pro neodůvodnění odchylky od obvyklé ceny Za současného právního stavu je neodůvodnění odchylky od obvyklé ceny důvodem relativní neplatnosti právního jednání Změna bude spočívat v doplnění výčtu důvodů absolutní neplatnosti smlouvy v § 41 odst. 3 zákona o obcích též o odkaz na ustanovení § 39 odst. 2 zákona o obcích.

„Nad rámec“ 1) Výslovné zmocnění rady obce svěřit rozhodování ve zbytkové pravomoci podle § 102 odst. 3 zákona o obcích starostovi nebo obecnímu úřadu. 2) Úprava pravomoci zastupitelstva obce rozhodovat o nabytí nemovitého majetku v dražbě a o zpeněžení obecního nemovitého majetku ve veřejné dražbě. Půjde o vyhrazenou pravomoc zastupitelstva obce S možností svěřit ji zcela nebo zčásti radě obce nebo starostovi obce

Přechodná ustanovení Přechodné ustanovení počítá s tím, že pokud bylo do dne účinnosti novely (1. 7. 2015) rozhodnuto o právním jednání příslušným orgánem (přijato usnesení o schválení smlouvy), posuzuje se splnění podmínek podle zákona o obcích pro platné právní jednání (smlouvu) podle právního stavu do dne účinnosti novely, i kdyby byla smlouva uzavřena již za účinnosti novely. Pokud by však do účinnosti novely nebylo příslušným orgánem rozhodnuto, bylo by nutné splnit povinnosti podle zákona o obcích v novelizovaném znění (týká se tedy de facto případného dodatečného zveřejnění záměru tam, kde by tato povinnost byla nově stanovena).

Transpoziční novelizace zákona o svobodném přístupu k informacím

Povinné zveřejňování informací v otevřených (a případně též strojově čitelných) formátech Strojově čitelným formátem se rozumí formát souboru s takovou strukturou, která umožňuje softwarovým aplikacím v něm snadno nalézt, rozpoznat a získat z něj konkrétní informace, včetně jednotlivých údajů, a jejich vnitřní struktury. Otevřeným formátem rozumí formát souboru, který není závislý na konkrétním technickém a programovém vybavení a je zpřístupněn veřejnosti bez jakéhokoli omezení, které by znemožňovalo opakované použití dokumentů. Novelizace zavádí povinnost zveřejňovat informace v otevřeném formátu, a pokud je to možné též ve formátu strojově čitelném; zveřejněné informace i informace poskytované na základě žádosti se poskytují též spolu s metadaty, které s nimi souvisejí.

Zavedení (fakultativní) dohody o trvalém přístupu k informacím Na základě žádosti žadatele může povinný subjekt s žadatelem uzavřít dohodu o umožnění trvalého přístupu k informacím, jde-li o informace, které se v průběhu času mění, obnovují nebo doplňují a lze-li při trvalém přístupu zajistit ochranu informací v souladu s tímto zákonem.   Dohoda se bude uzavírat písemně a lze v ní sjednat podrobnější podmínky trvalého přístupu k informacím, včetně možnosti sjednat odměnu za tento přístup; ustanovení § 17 se v takovém případě nepoužije. Podmínky nesmějí vylučovat přístup k informacím pro jiné žadatele, ledaže je takové ujednání ve veřejném zájmu, zejména pokud by žadatel bez výlučné možnosti dalšího využívání informací tyto informace nezveřejňoval; v takovém případě nesmí doba platnosti dohody přesáhnout 3 roky ode dne jejího uzavření.

Úprava odkazu na zveřejněnou informaci Nyní: Povinný subjekt může odkázat žadatele na zveřejněnou informaci. Ten však má neomezenou možnost trvat na přímém poskytnutí informace Návrh změny: Žadatel nebude moci trvat na přímém poskytnutí zveřejněné informace, jestliže byla žádost o poskytnutí informace podána v elektronické podobě a pokud je požadovaná informace zveřejněna způsobem umožňujícím dálkový přístup a žadateli byl sdělen úplný hypertextový odkaz na místo, kde se informace nachází.

Omezení úhrady za vyhledávání informací Povinné subjekty budou moci žádat úhradu, která nesmí překročit skutečné náklady za vyhledávání, nebo vytvoření informace, pokud jsou knihovnou poskytující veřejné knihovnické a informační služby podle knihovního zákona2a), muzeem či galerií poskytujících standardizované veřejné služby19) nebo archivem20), jsou povinny vytvářet příjmy k úhradě podstatné části svých nákladů souvisejících s výkonem jejich veřejných úkolů, nebo jde-li o informace, u kterých musí povinný subjekt vytvářet dostatečné příjmy k úhradě podstatné části svých nákladů na jejich shromažďování, vytváření, reprodukci a šíření.