Základní ekonomické pojmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Trh a jeho zákonitosti.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
Základní ekonomické pojmy
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
1. Základní ekonomické pojmy
Agregátní poptávka a nabídka
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Mikroekonomie I Trh kapitálu a kapitálových statků
Mikroekonomie I Formování trhu
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
3. srpna 2013VY_32_INOVACE_100203_Vyrobni_faktory_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Peníze, majetek prima gymnázia. Peníze uspokojování potřeb – existenční podmínka potřeby uspokojují: statky – předměty služby – užitečné činnosti výměna.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_712 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: VF : b) přírodní zdroje.
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Tržní ekonomika, peníze, banky, burzy. Test - učitel
TRH (tržní mechanismus)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.08 Ročník1. ročník.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Trh práce. Nabídka pracovních sil v naší republice je v krátkém časovém horizontu (v rámci roku, několika málo let) relativně neměnná. Poptávka po pracovních.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Ekonomika – základní pojmy.
Digitální učební materiál
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výrobní faktory CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Výrobní činitelé v podniku
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
ZAMĚSTNANOST.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Základní ekonomické pojmy ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Srovnávání míry uspokojování potřeb Vyjadřuje „jak se máme dobře“ Celkem obsahuje tři složky: Kolik statků a služeb obyvatelstvo spotřebuje ? Má rodina vlastní dvě auta, bydlíme v rodinném domě a každý rok trávíme v zimě týden a horách a v létě u moře. Naši sousedé bydlí v pronajatém bytě a auto nevlastní. Kdo má vyšší životní úroveň? Za jakých podmínek by to neplatilo?

Základní ekonomické pojmy Samotný proces uspokojování potřeby se nazývá spotřeba mám hlad – získám jídlo –sním ho – uspokojím svou potřebu = SPOTŘEBA STATKU Tomu předchází řada činností= HOSPODÁŘSKÝ PROCES Výroba Rozdělování a přerozdělování Směna spotřeba

1.etapa hospodářského procesu – výroba a výrobní faktory Výroba – proces, ve kterém člověk přetváří přírodu ve statky K tomu potřebuje tři(resp. Čtyři) faktory Práci (např. práce živnostníka, parta soustružníků) Přírodní zdroje (např. dřevo, kovové odlitky=částečně zpracovaný přírodní zdroj) Kapitál(např. pila, budovy, stroje = kapitál ve věcné podobě, peníze) ……………………….. (informace) (know-how, software) Má svou hodnotu Ale je nestálá, kolísá Zastarává Neplatí úměra jako u ostatních faktorů „čím víc, tím líp“

Vzdělání v základní škole Úkoly 1. Uveďte konkrétní příklady potřebných faktorů pro následující činnosti činnost Přírodní zdroje kapitál práce Upečení rohlíku Prodej knih Vzdělání v základní škole 2. Uveďte 3 příklady přírodních zdrojů, které se mohou změnit v kapitál. 3. Uveďte několik přírodních zdrojů, u nichž můžeme předpokládat, že budou během 21. století vyčerpány

Obětovaná příležitost Nedostatek výrobků i statků + omezené zdroje k jejich pořízení = nutnost výběru Rozhodnutím pro jednu možnost ztrácíme příležitost vybrat si jinou = obětovaná příležitost Náklady obětované příležitosti – to, čeho jsem se muset vzdát, abychom získali jiný statek( př. Šetřím na brusle. Než našetřím objevím perfektní sportovní boty. Ale našetřená částka stačí pouze na nákup jednoho výrobku. Nákladem obětované příležitosti se tedy stane ta věc, kterou nekoupíme)

Úkoly 1. Studenti středních škol v Jižní Korey podstupují po skončení studia velmi náročné přijímací zkoušky na vysoké školy. Mnoho z nich proto po celou dobu studia navštěvuje ještě odpolední školu. Jak tento text souvisí s náklady obětované příležitosti? 2. Vyberte jednu možnost a uveďte, co jsou obětované příležitosti této možnosti: Volím mezi tím, jestli večer půjdu do klubu, nebo se budu učit matematiku, nebo budu hrát počítačové hry Mám 15000 Kč a můžu je věnovat na nákup televizoru, nebo na lyžování v Alpách, nebo je uložím do banky 3. Vypočítej náklad obětované příležitosti: Mám uloženo 15000 Kč, které přinášejí úrok 500 Kč ročně. Za ty peníze si koupím kolo. V zaměstnání dostávám plat 12000Kč. Z něj odejdu a začnu podnikat

1. výrobní faktor=Práce Na trhu vyjádřený cenou = MZDA Práce = cílevědomá lidská činnost vytvářející statky a služby X Pracovní síla = souhrn fyzických a duševních schopností člověka konat práci PRÁCE = vzácný výrobní faktor Na trhu vyjádřený cenou = MZDA Mzda nominální = to, co člověk vydělal jako zaměstnanec za odvedenou práci, pro firmu náklady nutné k vytvoření produktu Mzda reálná = vyjadřuje, co si jsem za utržené peníze schopen koupit Porovnává cenovou hladinu zboží, služeb a práce Eliminuje vliv znehodnocování peněz(inflaci) faktory ovlivňující mzdu: Množství práce Otázka vztahu velikosti mzdy a množství odvedené práce Za stejnou práci, stejná mzda Kvalifikace Poptávka po určitém druhu práce na trhu Tržní úspěšnost práce

Trh práce Nabídka pracovních sil – relativně neměnná Poptávka po pracovních silách – dynamicky proměnná Trh = zde se nabídka a poptávka potkává Trh práce – omezený vznikají disproporce Vznik nových pojmů – dělba práce, specializace, kooperace (vedou k vyšší produktivitě. Jak?) Nedostatek pracovních sil zvýšení produktivity práce (jak?) povolání pr.síly ( např. ze zahraničí) Nadbytek pracovních sil =nezaměstnanost nedobrovolná dobrovolná

2.výrobní faktor=přírodní zdroje Přírodní zdroj – nutná podmínka výroby - nositel i nemateriálních statků(př.) Nejtypičtější př.zdroj=PŮDA Nutný k zemědělské i lesní výrobě, stavebnictví →tedy nutný pro všechny ekonomické subjekty Existuje pouze přesně omezené množství, které spíše ubývá(př.) Vlastník půdy získává výsadní postavení ve výrobním procesu= získává monopol( může diktovat cenu a další podmínky ) Trh přírodních zdrojů = komoditní burza Střetávání celosvětové nabídky a poptávky a tvorba celosvětových cen( př. ropa) Konečné množství přírodních zdrojů nutí trh chovat se ekonomicky. Jak? A Proč?

3.výrobní faktor =kapitál peníze, které přinášejí další peníze Má schopnost se akumulovat vše, co vkládám do výroby, aby vznikly větší hodnoty 1. Mám 100 Kč . Jak s nimi naložím jako s kapitálem? 2. Zdědím továrnu za 10000000 Kč. Můj podnikatelský záměr potřebuje dalších 5000000 Kč, které nemám a musím je sehnat jinde.Kde? A kdo má v podnikání vložen svůj kapitál? Podoba kapitálu Finanční reálný Cena kapitálu Úrok zisk

Finanční trhy Obchodování s kapitálem v podobě peněz Neuznávají národní hranice Velmi rychlé Významným pomocníkem - internet Organizují je burzy cenných papírů devizové burzy Účastníci banky investiční fondy penzijní fondy pojišťovny

2.etapa hospodářského procesu – rozdělování a přerozdělování Všichni účastníci výrobního procesu mají nárok na podíl z výroby = dochází k ROZDĚLOVÁNÍ zaměstnanci - mzda vlastníci přírodních zdrojů – renta ti, kteří vkládají kapitál – zisk, úrok Část svého výdělku musí odevzdat (komu?) – dochází k PŘEROZDĚLOVÁNÍ Do systému se zapojí i ti, kteří se na něm nepodílejí Kdo a proč? Míra přerozdělování Účelnost přerozdělování

3.etapa hospodářského procesu - směna Směna , výměna, obchod = TRH Nabízející hledají kupce pro své zboží či služby Nejvýznamnější etapa hosp. procesu Místo, na kterém se střetávají prodávající a kupující – tržiště, obchodní dům, burza Místo, kde se potkává poptávka a nabídka po určitém zboží nebo službě ( trh zboží, trh práce, peněžní trh) Působí zde tři subjekty domácnost Firmy stát

4.etapa hospodářského procesu - Spotřeba spotřeba konečná = spotřeba lidí Spotřeba výrobní = spotřeba firem Spotřeba jednorázová = ? Spotřeba dlouhodobá = ?

Hospodářský proces Jednotlivé fáze neprobíhají odděleně Vzájemně se prolínají, navazují, doplňují, zavazují Jedná se o složitý živý organismus Úkoly: Je každá práce výrobním faktorem? Má výrobní proces jen pozitivní přínosy pro lidi? Barterová ekonomika = výměna zboží za zboží Kdy tato forma může existovat? Jaké jsou její nevýhody? Zkuste ve třídě najít, co by se dalo zač vyměnit a v jakém poměru?