Specifický charakter charitní služby Komentář ke 2. kapitole Kodexu CHČR Velehrad, 13. 10. 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Centrum pro katechezi, Prosíme Boha, aby se jeho láskyplný plán plně uskutečňoval na zemi, tak jak se to děje v nebi a aby se naše vůle sjednocovala.
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Co může být tohle? Dá se to nějak popsat? Co k tomu říct?
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Slovo života Říjen 2009.
Integrita bezúhonnost
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
Slovoživota Únor 2010 „Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mě, bude zachráněn; bude moci vcházet i vycházet a najde pastvu.“ (Jan 10,9)
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
ZNAMENÍ 7 JEŽÍŠOVÝCH ZÁZRAKŮ O NĚČEM VÍC ALIANČNÍ TÝDEN MODLITEB 2014.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
…základy pastorace Jirka Pospíšil, EBED,
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Přijď Duchu svatý.
3. neděle adventní/část 2. Advent nás vybízí zastavit se v mlčení, abychom mohli vnímat Boží přítomnost zde na zemi. ADVENT JE DOBA PŘÍTOMNOSTI A OČEKÁVÁNÍ.
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Povolání Leviho (Lk 5,27-32) 5:27 Pak vyšel a spatřil celníka jménem Levi, jak sedí v celnici, a řekl mu: Pojď za mnou." 28 Levi nechal všechno, vstal.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Křesťanství.
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Obsah: Proč 8. návyk Rámcové objasnění 8. návyku
Boží jméno ve starověké hebrejštině. zájem  -studují Bibli  -poučují druhé o Bibli  -chodí na biblické přednášky  (viz dále)  -nekradou  -nekouří.
Kněz dnes znamená osobu, většinou muž, který je v daném náboženském společenství oprávněn a povolán konat pravidelné bohoslužby, zejména přinášet oběti,
Slovo života srpen 2011 „Tady jsem, abych plnil tvou vůli.“ (Žid 10,9) „Tady jsem, abych plnil tvou vůli.“ (Žid 10,9).
Malá křesťanská společenství PĚT ETAP RŮSTU CÍRKVE.
Vypráví se vtip: Katecheta se zeptá dětí v náboženství: „Děti je to chlupaté, má to dlouhý ocas a skáče to po stromě, co je to?“ Malý Jenda se ujme.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
2. ZDROJ JEŽÍŠOVY MODLITBY: LÁSKYPLNÝ VZTAH K OTCI. DVANÁCTILETÝ JEŽÍŠ V CHRÁMĚ.
Principy diakonické služby
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Je zbožnost cool? ZAJÍMAVÁ ZÁBAVNÁ PŘITAŽLIVÁ. Jak lidé kolem nás vidí zbožnost? Je to něco společného s Bohem Je to nuda Nejspíš to nemá žádný praktický.
DOBRO –ZLO. DOBRO Bůh sám je dobro. Dobro neexistuje mimo Boha.
Slovo života Srpen 2011 „Tady jsem, abych plnil tvou vůli.“ (Žid 10,9) „Tady jsem, abych plnil tvou vůli.“ (Žid 10,9)
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Motivace křesťanského jednání
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Spirituální teologie 10. VZÁJEMNÉ PŘEBÝVÁNÍ. Úvod „Vy však buďte dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec.“ „Buďte velkorysí a milosrdní k druhým,
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Motto: Nesobecká snaha potěšit druhé je začátkem našeho šťastného života.
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Něcisté, ateisté a agnostici: Čemu v Česku věříme?
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Fundamentální teologie
Ježíš.
Slovo života Listopad 2012.
Slovo života Červen 2013.
Sekularizace Evangelii Nuntiandi 55.
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
TÉMA: Církev mluví srozumitelně a je misijně otevřená
BAPTISTÉ Vytvořeno dne: Anotace:
Základní filozofické otázky
Benediktbeuern Hochschule
TÉMA: ŽIVÝ SBOR ► Klíčový význam sboru jako místního společenství křesťanů v protestantském pojetí ► Základní úkol / poslání / funkce sboru (volně podle.
Naše zkuše nosti: #2 Pokoj především KDE A JAK NALÉZT POKOJ? POKOJE
Specifický charakter charitní služby
Transkript prezentace:

Specifický charakter charitní služby Komentář ke 2. kapitole Kodexu CHČR Velehrad,

Specifický charakter charitní služby  Vlastní poslání Charity  Osobní nasazení pracovníků Charity  Otevřenost Charity pro to, aby se na její práci podíleli všichni lidé dobré vůle

Vlastní poslání Charity jako její specifikum  „V souladu s pověřením katolické církve chce Charita být viditelným znamením Boží lásky (caritas) ke světu a člověku… (Kodex, čl. 1.2).“  „Církev je totiž v Kristu jakoby svátost neboli znamení a nástroj vnitřního spojení s Bohem a jednoty celého lidstva (LG 1).“

Vlastní poslání Charity jako její specifikum ní Charity  Pomoc „chudým a potřebným“ je v katolické teologii označována řeckým slovem diakonia (česky diakonie). Práce Charity je tedy součástí této církevní diakonie.  V našich podmínkách je práce Charity regulována také společností a státem. Práce Charity se tak stává sociální, resp. zdravotní a pedagogickou prací.

Vlastní poslání Charity jako její specifikum  Setkáváme se tu tedy s určitým napětím mezi tím, že práce Charity je součástí diakonie, a musí být tedy založena na Božím slově a víře, a přitom je také sociální prací, která je svébytnou lidskou činností i vědeckým oborem.

Vlastní poslání Charity jako její specifikum  Pokud je práce Charity chápána jako součást diakonie, je tak do SP vnášena inspirace Božím slovem a osobní vírou.  Sociální práce se ale vůči tomu vymezuje svou autonomií - vlastními zákony a hodnotami, které máme poznávat a používat.  Tento proces, ve kterém se diakonie a SP protínají a navzájem ovlivňují, můžeme nazvat právě charitativní prací.

Vlastní poslání Charity jako její specifikum  Interakce diakonie a sociální práce se tedy neděje v nějaké akademické virtuální realitě, ale v každodenní sociální, zdravotní i administrativní práci Charity. Naše křesťanské pojetí pomoci „chudým a trpícím“ je relativizováno zákony a hodnotami sociální práce. Zároveň se však naši sociální práci snažíme inspirovat Božím slovem a vnášet do ní naši víru.

Vlastní poslání Charity jako její specifikum  Charitativní práce vedle tzv. biopsychosociálních potřeb člověka vědomě a cíleně pracuje i se spirituálními potřebami člověka, protože víra a náboženství patří k člověku už jen proto, že je člověk. A pomoci potřebuje konkrétní člověk, tedy celý člověk, a ne jen jeho „sociální složka“.

Vlastní poslání Charity jako její specifikum  Charitativní práce klade důraz na osobní vztah při poskytování pomoci, který však nemá mít podobu lítosti nebo falešné sebelítosti. Křesťanská blíženecká láska musí být v některých svých pojetích často korigována poznatky sociální práce, aby „chudým a trpícím“ neublížila.

Vlastní poslání Charity jako její specifikum  Charitativní práce se vědomě a cíleně zaměřuje na jedince, skupiny i komunity, které při poskytování sociální péče stojí mimo hlavní proud zájmu sociálního státu a trhu se sociálními službami. To je zřejmě hlavní specifikum křesťanského pohledu na pomoc obecně! Viz milosrdný Samařan (Lk 10,31-33).

Vlastní poslání Charity jako její specifikum  Charitativní práce se snaží být obhájcem těch jedinců, skupin a komunit, které potřebují pomoci, a na které stát, trh a společnost nepamatují, nebo pamatovat nechtějí. Diakonie se začala teprve s rozvojem sociální práce učit, že nestačí jen poskytovat pomoc v akutní nouzi, ale že je třeba také hledat a odstraňovat kořeny problémů.

Vlastní poslání Charity jako její specifikum  Charitativní práce považuje za svoji podstatnou úlohu být součástí občanské společnosti. Křesťanská diakonie nemůže tvořit nějakou alternativní strukturu pomoci nebo dokonce protiváhu vůči pomoci, která je poskytována na základě altruismu, humanismu nebo občanské odpovědnosti. Pastorální konstituce II. vatikánského koncilu konstatuje, že Boží lid cítí sounáležitost s celým lidstvem, do kterého je začleněn, a ke kterému chová lásku a úctu (GS 3). První článek přímo říká, že je společenství katolické církve těsně spjato lidstvem a jeho dějinami (GS 1).

Osobní nasazení pracovníků Charity a otevřenost lidem dobré vůle  Může svou prací odkazovat na Boha jako původce dobra, který překonává zlo a utrpení, i nekřesťan, resp. nevěřící člověk?

Osobní nasazení pracovníků Charity a otevřenost lidem dobré vůle  Důraz na osobní vztah – tedy ne jen na osobní nasazení, ale na blíženeckou lásku – se pro diakonii obecně jeví jako konstitutivní. Pomáhat mohu i jako křesťan z různých důvodů, třeba proto, že je to společensky oceňované nebo proto, abych se dostal „do nebe“, ale křesťan by měl pomáhat proto, že je jako následovník Ježíš Krista povolán „být bližním“ (Lk 10,36).

Osobní nasazení pracovníků Charity a otevřenost lidem dobré vůle  DCE, 31.a: Zde je patrné, že další zásadní specifikum Charity spočívá i v tom, nakolik do své práce vnášejí její pracovníci blíženeckou lásku.  Potom si ale musíme položit otázky: Zda je toto specifikum pro Charitu možné naplnit? Skutečně všichni pracovníci CHČR, resp. ACHO prožívají lásku, kterou je miluje Bůh? A probouzí v nich tato boží láska blíženeckou lásku? A rozumí koneckonců všichni pracovníci Charity tomu, co chce DCE 31.a říci?

Osobní nasazení pracovníků Charity a otevřenost lidem dobré vůle  Je česká náboženská situace takovou výjimkou, že ji encyklika nezvažuje?  Nebo zda to znamená, že má Charita propustit cca 60% svých pracovníků, kteří se nepovažují za křesťany, resp. kteří se považují buď za ateisty (cca 14%) nebo jsou porůznu religiózní, ale nehlásí se k žádnému náboženství (cca 42%). Co si tedy počít s pracovníky, které svou láskou Kristus nezískal, nebo těmi, kteří ani moc nevědí, kdo to Kristus je? Mohou takoví lidé pracovat v Charitě?

Osobní nasazení pracovníků Charity a otevřenost lidem dobré vůle  Encyklika počítá ale i s tím, že pracovníci Charity dokonalí křesťané nejsou, že ne u každého jeho setkání s Kristem probudilo lásku k bližnímu. DCE 31.a  V tomto smyslu říká také Kodex v čl. 4.1.d a 4.1.e, že pracovníci Charity mají právo na odborné vzdělávání a podporu církve.

Osobní nasazení pracovníků Charity a otevřenost lidem dobré vůle  V českém kontextu tak stojíme před problémem, že je třeba, přivádět pracovníky k setkání s Bohem, aby dobře vykonávali svoji práci a nevymizelo specifikum Charity.  Má ale „formace srdce“ spočívat jen ve výkladu toho, co je míněno blíženeckou láskou, nebo může být formací srdce také podpora lidskosti pracovníků, o které DCE také hovoří?!

Osobní nasazení pracovníků Charity a otevřenost lidem dobré vůle  Lidskost (humanita) a láska k bližnímu nejsou dvě zcela odlišná pojetí pomáhajícího vztahu, jakoby blíženecká láska byla křesťanskou alternativou k humanitě: „Neboť člověk má ve svém srdci zákon vepsaný Bohem; v poslušnosti vůči němu spočívá jeho důstojnost a podle něho bude souzen. Svědomí je nejtajnější střed a svatyně člověka; v ní je sám s Bohem, jehož hlas mu zaznívá v nitru. Prostřednictvím svědomí si podivuhodným způsobem uvědomuje zákon, který splňuje milováním Boha a bližního.“  (GS 16)

Osobní nasazení pracovníků Charity a otevřenost lidem dobré vůle  Podstata lidství koneckonců spočívá právě v životě pro druhé: Na kříži dovedl Ježíš, který byl pravým Bohem i pravým člověkem, lidství k dokonalosti (Ratzinger, Úvod…). Budeme-li v Charitě podporovat lidskost, (humanitu) jejích pracovníků, bude zachována a uskutečňována i láska k bližnímu. Otázkou je, jak na to, abychom přitom nerezignovali nebo nezapomněli na Boha jako původce lidskosti nás lidí?!

Osobní nasazení pracovníků Charity a otevřenost lidem dobré vůle  „Koncil zamýšlí nejprve posoudit hodnoty, které se dnes nejvíce cení, a zapojit je na jejich božský zdroj. Pokud jsou tyto hodnoty plodem nadání daného člověku Bohem, jsou velmi dobré, ale pokaženost lidského srdce je nezřídka odvrací od jejich náležitého zaměření, takže potřebují být očištěny (GS 11).“

Osobní nasazení pracovníků Charity a otevřenost lidem dobré vůle  Hledat společně s pracovníky Charity hodnoty, kterých si nejvíce cenní znamená, hovořit s nimi o otázkách a dilematech, které se týkají jejich práce.  Daří-li se srozumitelně božský zdroj těchto hodnot představit, pak jsou pracovníci Charity k setkání s Bohem přiváděni: Bůh jim není odhalován jako „něco“ co k nim přichází z vnějšku, ale jako někdo, kdo jim do jejich srdce vložil náklonnost k druhému člověku – viz GS 16.

Specifikum české situace  Charita je jakýmsi spojujícím článkem mezi církví a společností: Spojuje věřící i nevěřící, kteří se dokáží shodnout na tom, že je třeba pomáhat „chudým a trpícím“.  Charita by ale neměla být chápána jen jako vstupní brána do světa křesťanství. Víc by jsme pro zvěstování evangelia učinili, kdyby se nám podařilo co nejlépe ukázat, že právě to, co svou prací Charita dělá, patří k jádru křesťanství.

Děkuji za pozornost! Michal Opatrný Diecézní charita České Budějovice  Duchovní služba Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích  Katedra praktické teologie