Fyzikální projekt První soukromá základní škola v Hradci Králové, s. r Fyzikální projekt První soukromá základní škola v Hradci Králové, s.r.o. Vocelova 1334 500 02 Hradec Králové 2 VODA KOLEM NÁS aneb Jaká je a co vlastně všechno umí kapalina, bez které bychom nemohli žít? Barbora Smýkalová Petra Samcová
Termín realizace projektu ve výuce: 20. 11. 2009 3., 4. vyuč. jednotka 1., 2., 3. roč.: 24. 11. 2009 1., 2., 3. vyuč. jednotka
1. vyuč. blok projektu: 0 – 5´ přechod do ŠD a organizace 5 – 10´ úvodní slovo vedoucích projektu (zahájení) 10 – 15´ motivace: diskusní kruh – „Co pro tebe/nás znamená voda?“ - diskuze řízená vedoucími projektu 15 – 20´ prezentace: (power point) – Voda kolem nás - pro 1. – 3. roč. zjednodušená forma 20 - 25´ rozdělení do skupin 25 – 44´ skupinová práce na jednotlivých stanovištích a pokusech + výroba pomůcek 44 – 45´ uzavření 1. vyuč. bloku projektu, organizace přestávky
2. vyuč. blok projektu: 0 – 5´ organizace 5 – 20´ skupinová práce na jednotlivých stanovištích a pokusech 20 – 40´ samostatná práce: Test vnímání a pozorování pro děti od 5 do 11 let: Objevte v sobě Einsteina (J. Trna) - pro 1. – 3. jen část - pro 4. a 5. vybraná část, popř. pro některé individuální žáky celý test 40 – 45´ vyhodnocení projektu: - každý žák dostane „Diplom Einsteina“ 45 – 50´ zhodnocení, reflexe žáků, závěr a úklid pomůcek
3. vyuč. blok projektu: 1., 2., 3. roč. Vzhledem k tomu, že jsme počítaly s tím, že mladší žáci budou pracovat pomaleji, tak jsme jejich výuku naplánovaly na 3 vyuč. jednotky. Jednotlivé činnosti v blocích tedy měly delší časovou dotaci. V závěru 3. vyuč. bloku žáci měli za úkol nakreslit ten pokus (stanoviště), které se jim nejvíce líbilo. - 15 min.
Obsah a cíl projektu: Obsahem projektu je seznámit žáky 1. st. ZŠ se základními fyzikálními pokusy a principy s vodou. Prohloubit a podnítit logické myšlení a uvažování při fyzikálních pokusech. Zdokonalit práci ve věkově smíšených skupinách. Podnítit sebeprezentaci žáků i prezentaci skupinové práce. Motivovat projektem do výuky fyziky na 2. stupni ZŠ. Prezentovat jeho průběh a vyhodnocení na nástěnce školy. Zjistit úroveň schopností dětí analyticky vnímat a pozorovat svět kolem sebe. Tzn. vlastnosti smyslové a nervové soustavy vybírat z pozorovaného jevu hlavní prvky a jejich souvislosti, které mají těsnou vazbu s podstatou pozorovaného jevu.
Úvodem projektu: Prezentace – VODA KOLEM NÁS základní informace o vodě kolem nás a o tom, jaké má (fyzikální) vlastnosti
rozdělení do heterogenních skupin 3 – 4 členné skupiny 1 žák z 1. roč., 2. žák z 2. roč., 3. žák z 3. roč. u 4. a 5. roč. obdobně
rozdání skupinových karet a vysvětlení způsobu vyplňování
… a můžeme začít !
Stanoviště: LEDOVEC ! TUHNUTÍ A TÁNÍ VYLEPŠENÉ KVĚTINY JAK TO, ŽE NĚKTERÉ PŘEDMĚTY PLUJÍ? TRYSKOVÝ POHON PLOVOUCÍ VEJCE PLAVBA POD HLADINOU PLOVOUCÍ KAPALINY NEPOTOPITELNÉ PLAVBA PO VZDUCHU RŮZNÉ HLOUBKY
1. LEDOVEC !
2. TUHNUTÍ A TÁNÍ
3. VYLEPŠENÉ KVĚTINY
Svůj Karafiát si přišla vylepšit i paní ředitelka.
4. JAK TO, ŽE NĚKTERÉ PŘEDMĚTY PLUJÍ?
5. TRYSKOVÝ POHON
6. PLOVOUCÍ VEJCE
7. PLAVBA POD HLADINOU
8. PLOVOUCÍ KAPALINY
9. NEPOTOPITELNÉ
10. PLAVBA PO VZDUCHU
11. RŮZNÉ HLOUBKY
Reflexe projektu Na závěr projektu jsme vždy společně s žáky reflektovali: jak se nám pracovalo společně ve skupinách co nového jsme se o vodě kolem nás dozvěděli jaký z pokusů nás nejvíc zaujal atd.
Diplom Einsteina za účast v projektu dostali všichni žáci, kteří se účastnili celého projektu aktivně po vyučování si také mohli druhý den odnést domů pro maminky vylepšené květiny
Reflexe průběhu projektu: při reflexi s žáky po projektu jsme nabyly dojmů, že žáky celý projekt velice bavil a že si z něj odnesli mnohé poznatky o vodě kolem nás – výukový cíl byl splněn
Vyhodnocení testu vnímání a pozorování pro děti od 5 do 11 let – Objevte v sobě Einsteina: 1. třída: lepší průměr 2. třída: slabší průměr 3. třída: průměr 4. třída: horší průměr 5. třída: horší průměr s výsledky tohoto testu vnímání a pozorování budeme nadále pracovat při individuální výuce jednotlivých žáků
… a to je konec našeho projektu! Děkujeme za asistenci Mgr. Zdeňce Vítkové a Martině Martinkové Dis. při realizaci projektu. Děkujeme ředitelce školy Mgr. Svatavě Černé za umožnění realizace projektu. A v neposlední řadě děkujeme všem zúčastněným žákům za jejich píli a snahu při realizaci projektu. Barbora Smýkalová Petra Samcová