MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Zápis do 1. třídy pro školní rok 2012 – 2013 na ZŠ a MŠ Jižní Pátek Od h – h.
Základy sportovního tréninku mládeže
Předškolní období (3 – 6 let).
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Mladší školní věk Škola:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Emoce (city).
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Školní zralost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov29 Autor Mgr.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Logopedická třída MOTÝLCI
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
SZŠ a VOŠZ Zlín Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mladší školní věk.
Diagnostické metody.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie

Mladší školní věk začíná vstupem do školy před nástupem do školy se zjišťuje školní zralost tělesná zralost: - změna tělesných proporcí - hlava není proti tělu již tak velká - hrudník je protažený, trup je zploštělý - děti dosáhnou rukou přes hlavu na ušní lalůček = filipínská míra - vyspělost hrubé i jemné motoriky (koordinace zraku a ruky,lateralita) - míra zralosti CNS kognitivní vývoj: - vyvinuty poznávací procesy, hotový základní vývoj řeči - dítě by mělo umět dodržet pokyny, vůlí ovládaná pozornost (krátkodobá) - mělo by již vnímat detaily

Mladší školní věk motivační a sociální zralost: - dítě musí být schopno odloučit se od rodiče - schopno orientace na činnost, kontrola okamžitých nápadů a impulzů - kooperační schopnosti při činnostech - umět se podřídit jiné dospělé osobě (nejen rodičům) Kernův test školní zralosti: - kresba mužské postavy - napodobování psacího písma - obkreslení skupiny bodů + počítání do 10 (20) + básnička, říkanka

Mladší školní věk Tělesný vývoj a rozvoj motoriky období latence (klidu), zpomalení růstu i hmotnosti (kolem 8. roku věku) posiluje se odolnost organismu, zvyšuje se objem srdce, hmotnost mozku, zdokonaluje se činnost svalů a kloubů pohyby – účelnější, přesnější, rychlejší, koordinovanější, (radost z pohybu) zájem o sport, pohybovou aktivitu Vývoj poznávacích procesů dítě chce pochopit a poznat svět (ne pasivní příjem informací, ale aktivní účast na poznávání) vytrvalost, zvídavost vnímání – cílevědomé, zaměřené na poznávání vlastností předmětů a jevů 10.-11.rok – vnímání stejně přesné jako u dospělého (zraková ostrost, rozlišení barev a velikosti, sluchová a hmatová citlivost)

Mladší školní věk představivost – dítě rozlišuje fantazii od skutečnosti paměť - na počátku šk.docházky – neúmyslná, mechanická, bezprostředně spojená s vnímáním (názornost) - později – záměrné zapamatování, racionalita, logický úsudek pozornost – rozhoduje o kvalitě ostatních poznávacích procesů (úspěšnost x neúspěšnost ve škole) - na počátku šk.docházky – krátkodobá, spontánně zaměřená, převládá vzruch nad útlumem (neschopnost odolávat rušivým vlivům) - vůlí ovládaná pozornost je vyčerpávající (čím nižší šk.ročník – tím častější buzení pozornosti, krátkodobé úkoly, různé formy práce, relaxační chvilky, hra ve výuce)

Mladší školní věk Myšlení stadium konkrétních operací - dítě dokáže pochopit zahrnutí prvků do tříd, rozřazuje předměty podle kritéria, chápe zachování množství, příčinné vztahy - dítě je schopno pracovat v názorně předmětové rovině (musí vidět skutečné předměty nebo jejich zobrazení) Řeč dítě prakticky ovládá mateřský jazyk (interindividuální rozdíly ve slovní zásobě, skladbě řeči, výslovnosti) – záleží na podnětnosti prostředí (zejména rodiny) učí se psát a číst – zpočátku velmi náročné – vyžaduje souhru funkcí analyzátorů (sluchového, zrakového, kinestetického) – podmíněno kvalitou smyslů

Mladší školní věk Emocionální vývoj a socializace ústup lability a impulzivity, schopnost seberegulace dítě chápe širokou škálu citů, emocionální stránka má vliv na úspěšnost a spokojenost (i ve škole) rozvoj vyšších citů (estetické, etické, sociální, intelektové) trvá značná citová ovlivnitelnost hodnotová orientace a sociální kontrola – zpočátku labilní, závislé na situaci a autoritě morální vývoj – silně ovlivněn výchovnými postupy sebepojetí – kladné hodnocení – významné pro duševní výkonnost i celkové zdraví dítěte + vytváření vlastní identity podstatný je subjektivní pocit úspěšnosti či neúspěšnosti ve škole (trvalejší neúspěch – ohrožení hodnoty vlastního „já“ – pocity méněcennosti, bezmocnosti, úzkosti)

Mladší školní věk Školní docházka – role žáka období extraverze, kolektivního života a vztahů pro dítě – nové společenské postavení, odpoutávání se od rodiny, zájem o sebe a o úspěch ve škole, později zájem o kolektiv ve třídě, pocit odpovědnosti, rozvoj kamarádských vztahů, trvalých přátelství oddělené chlapecké a dívčí skupiny (rozdílné aktivity) vztah k učiteli – zpočátku velmi nekritický (obdiv, náklonnost, ale i strach) Hlavní činnosti ml.škol.věku učení a práce – plnění zadaných úkolů hra – diferencovanější, oblíbené hry: konstruktivní, pohybové, soutěživé, společenské (se složitějšími pravidly) - slouží k relaxaci a odreagování od školních povinností počátky zájmů – zpočátku přechodný charakter, dítě zkouší různé aktivity

Literatura www.sosbn.cz/Elearning/PSY/MLADŠÍ%20ŠKOLNÍ%20VĚK.ppt