Souřadně spojené věty vedlejší

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozbory souvětí.
Advertisements

Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Neohebné slovní druhy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Skladba – stavba větná Zápor.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Spojky.
Spojky.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Shoda přísudku s podmětem
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Číslovky.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Interpunkce v souvětí podřadném
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
SOUŘADNĚ SPOJENÉ VĚTY VEDLEJŠÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Spojky.
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

Souřadně spojené věty vedlejší

Anotace materiál tvoří 15 slidů, v nichž je zopakována a prohloubena látka předchozích ročníků z oblasti syntaxe a toto procvičeno; seznámení se souřadně spojenými vedlejšími větami a s poměry mez nimi autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávány výstup: žák pozná, kdy se jedná o souřadně spojené věty vedlejší a umí určit v jakém poměru jsou spojeny, je nutno použít formu prezentace pro zachování interaktivity použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 8. roč. a Přehled učiva čj pro ZŠ průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních použitá literatura: učebnice SPN pro 8. ročník průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad a pracujeme se žáky na cvičeních

Souřadně spojené věty vedlejší Na jedné větě hlavní může záviset i několik vět vedlejších, které jsou souřadně spojené. Souřadně se spojují věty vedlejší stejného druhu (podmětné, předmětné, přívlastkové apod.) a významový poměr mezi nimi bývá obdobný jako mezi větnými členy: slučovací, stupňovací, odporovací, vylučovací a důsledkový)

Souřadně spojené věty vedlejší Už si dobře nepamatuju, o čem ten film byl a kdo v něm hrál. Co si dobře nepamatuju? O čem ten film byl. Kdo v něm hrál. Vedlejší věty jsou předmětné v poměru slučovacím.

Souřadně spojené věty vedlejší Rejsky řadíme mezi hmyzožravce, třebaže s velkou chutí slupnou jakéhokoliv jiného malého živočicha, dokonce mají v oblibě i různé plže a červy. Navzdory čemu řadíme rejsky mezi hmyzožravce? Třebaže s velkou chutí slupnou jakéhokoliv malého živočicha. Třebaže mají v oblibě i různé plže a červy. Vedlejší věty jsou přípustkové v poměru stupňovacím.

Souřadně spojené věty vedlejší Spojovací výrazy mezi souřadně spojenými větami vedlejšími se opakují nebo se mohou i vypustit, pokud je vztah vyjádřen dostatečně jasně a jednoznačně.

Souřadně spojené věty vedlejší Nechápu lidi, kteří chodí přes den do práce a pak se jen mlčky dívají na televizi. Které lidi nechápu? Kteří chodí přes den do práce. (Kteří) se jen mlčky dívají na televizi.

Souřadně spojené věty vedlejší Pamatuj!!! Také souřadně spojené věty vedlejší se navzájem oddělují čárkami, pokud nejsou spojeny spojkami a, i, ani v poměru slučovacím a spojkami nebo, či s významem slabě vylučovacím (tj. jestliže věty vyjadřují pouze různé možnosti). Jestliže jsou souřadně spojené věty vedlejší do věty hlavní vloženy, oddělují se od ní čárkami z obou stran: Kouty, kam nejezdí vlak ani autobus nebo auto, kam se ani na kole nedostaneš, jsem viděl o letošních prázdninách v rumunských Karpatech.

Urči významové poměry u souřadně spojených VV Slíbil mi, buď že napíše, nebo že mi zavolá. Obýval jsem takový menší byt v jednom z těch starých měšťanských domů, jež stojí v centru města a jejichž osobité kouzlo na mě vždy velmi působilo. Za tmavých podzimních večerů, kdy nebesa chrlí na zem proudy deště, studený vichr rve listí ze stromů a meluzína skučí v komíně, čtu rád tajuplné příběhy. Maminky by určitě byla ráda, kdybys Přemkovi pomohl s úkolem, nebo dokonce s ním pravidelně opakoval látku z češtiny. v +

Urči významové poměry u souřadně spojených VV Viděla jsem toho člověka, jak mu ukazoval nějaký papír a jak ho o něčem přesvědčoval. Bylo zajímavé, že dospělým se po celodenní túře třásly nohy slabostí, ale děti začaly po krátkém odpočinku skotačit a vyběhly ještě na chvíli na hřiště zahrát si košíkovou. Člověk ovlivňuje přírodu tím, že buduje města, rozšiřuje pole, staví silnice, továrny a průplavy a zabírá pro sebe stále větší plochy na úkor volné přírody. Vzkázal mi, že za ním ještě nepůjde, že nemá v tomto týdnu ani jedno odpoledne volné, a tak mu ty knížky nemůže předat. + x,+ +,+,+

Urči významové poměry u souřadně spojených VV Jeskyně mají v sobě jakési tajemství, které nás přitahuje jako magnet, ale které nás zároveň i trochu děsí. Poradil jsem mu, aby za trenérem zašel a omluvil se mu. Vyprávěli jsme rodičům, jak jsme se na zájezdu měli a co všechno jsme viděli. x +

Doplňte čárky do souvětí. Příčin pro které lvi dnes žijí na daleko menším území ba pro které málem vyhynuli je několik. Lidé nazvali lva králem zvířat patrně proto že má hrdé a vznešené vzezření že se neskrývá v záloze že svou výpravu za kořistí oznamuje širokému okolí hromovým a majestátním hlasem. Zoologové zjistili že dvouměsíční tygřata už začínají přijímat první kousky masa ale že se vedle toho i nadále živí mateřským mlékem. Lidé se vždycky obávali levhartů více než jiných šelem právě proto že levhart útočí nejen ze země ale že dokáže přepadnout svou kořist i z korun stromů. Sotva se v Americe přistěhovalci trochu usadili a vybudovali si své domovy začali lovit bizony. Je smutnou skutečností že jsme se naučili stavět mrakodrapy dokonce jsme schopni zničit atomem celé kontinenty ale oživit uhynulou dešťovku není v našich silách. Klokani jejichž kůže je výborný materiál k výrobě bot i oděvů a jejichž maso je zpracováváno do konzerv jsou dnes nemilosrdně pronásledováni lovci. Před koupí fotoaparátu je nutno zamyslet se nad tím kdo ho bude užívat a k jakému účelu bude přístroj sloužit.

Doplňte čárky do souvětí. Urči VV Příčin, pro které lvi dnes žijí na daleko menším území, ba pro které málem vyhynuli, je několik. Lidé nazvali lva králem zvířat patrně proto, že má hrdé a vznešené vzezření, že se neskrývá v záloze, že svou výpravu za kořistí oznamuje širokému okolí hromovým a majestátním hlasem. Zoologové zjistili, že dvouměsíční tygřata už začínají přijímat první kousky masa, ale že se vedle toho i nadále živí mateřským mlékem. Lidé se vždycky obávali levhartů více než jiných šelem právě proto, že levhart útočí nejen ze země, ale že dokáže přepadnout svou kořist i z korun stromů. Sotva se v Americe přistěhovalci trochu usadili a vybudovali si své domovy, začali lovit bizony. Je smutnou skutečností, že jsme se naučili stavět mrakodrapy, dokonce jsme schopni zničit atomem celé kontinenty, ale oživit uhynulou dešťovku není v našich silách. Klokani, jejichž kůže je výborný materiál k výrobě bot i oděvů a jejichž maso je zpracováváno do konzerv, jsou dnes nemilosrdně pronásledováni lovci. Před koupí fotoaparátu je nutno zamyslet se nad tím, kdo ho bude užívat a k jakému účelu bude přístroj sloužit.

Vyznačte souvětí se souřadně spojenými VV Proti poslednímu činžáku, který byl celý pokryt lešením, ústila do ulice opuštěná ulička, na jejímž koci parkoval kropicí vůz. Na cestu do Antarktidy museli vykonat dlouhé přípravy, které si vyžádaly dobu několika měsíců a na něž vynaložili nemalé finanční prostředky. Když jsem opouštěl dílnu, napadlo mě, že jsem se zapomněl podívat po tom velkém šroubováku. Pomyslel jsi vůbec na to, co by se mohlo stát a jaké by to mělo následky? Ty za mnou chodíš jen tehdy, když potřebuješ radu nebo když máš málo peněz. Tatínek, který zdejší krajinu dobře znal, mi řekl, jak se jmenují ostatní kopce. Rodiče nás varovali, abychom s nikým cizím nemluvili a abychom od nikoho neznámého nic nebrali. Chvíli před tím, něž otevřeli obchod, zástup zákazníků zhoustl, až se změnil v dlouhou frontu. Obávám se, že tvé výtky byly nespravedlivé a že jsi jí velmi ublížil.

Vyznačte souvětí se souřadně spojenými VV Proti poslednímu činžáku, který byl celý pokryt lešením, ústila do ulice opuštěná ulička, na jejímž koci parkoval kropicí vůz. Na cestu do Antarktidy museli vykonat dlouhé přípravy, které si vyžádaly dobu několika měsíců a na něž vynaložili nemalé finanční prostředky. Když jsem opouštěl dílnu, napadlo mě, že jsem se zapomněl podívat po tom velkém šroubováku. Pomyslel jsi vůbec na to, co by se mohlo stát a jaké by to mělo následky? Ty za mnou chodíš jen tehdy, když potřebuješ radu nebo když máš málo peněz. Tatínek, který zdejší krajinu dobře znal, mi řekl, jak se jmenují ostatní kopce. Rodiče nás varovali, abychom s nikým cizím nemluvili a abychom od nikoho neznámého nic nebrali. Chvíli před tím, něž otevřeli obchod, zástup zákazníků zhoustl, až se změnil v dlouhou frontu. Obávám se, že tvé výtky byly nespravedlivé a že jsi jí velmi ublížil.