18. prosince 2009 Mgr. František Čunderlík, MBA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.
Stanovisko TV Nova K TPP TV Nova podporuje digitalizaci  Společnost CET 21 se jako jeden z vůdčích subjektů procesu přechodu zemského.
Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
1 Právní úprava agenturního zaměstnávání - akreditace, současný stav JUDr. Jiří Vaňásek.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Tv a net Pravidla licencování IPTV Kam kráčí české telekom. sítě Srní
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Základní registr obyvatel
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
„ O podání návrhu na uzavření smlouvy jde i tehdy, směřuje-li projev vůle i vůči neurčitému počtu osob. Obsah smlouvy nebo její část leze určit také odkazem.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Věcný záměr zákona o vysokých školách - výstup z jednání legislativní komise JUDr. Marek Hodulík Sněm RVŠ,
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VZÁJEMNÁ INFORMOVANOST V RÁMCI KONTROL PO PROPUŠTĚNÍ ZBOŽÍ.
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Digitalizace – Tisková konference Prima TV. Digitalizace – tisková konference Jak chápeme digitalizaci?  Vnímáme digitalizaci jako proces, který.
SIK Skupina odhalování informační kriminality
Samovyměření Jana Jarešová. Předchozí úprava vyměření Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, platný do Zákon č. 337/1992 Sb., o správě.
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Návrh znění pracovní smlouvy. Pracovní smlouva uzavřena v souladu s ustanovením § 33 zákona č. 262/2007 Sb., zákoníku práce ve znění pozdějších předpisů.
PRÁVO VÝROBCE ZVUKOVÉHO ZÁZNAMU K JEHO ZÁZNAMU §§
Uzavírání a opakování pracovních poměrů na dobu určitou JUDr. Jaroslav Stránský, Ph.D. © Dashöfer Holding, Ltd. a Verlag Dashöfer, nakladatelství, spol.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Pracovní smlouva - co musí a nemusí obsahovat
Obecně Mgr. Lucia Rentková
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Zprostředkování zaměstnání agenturami práce a připravované legislativní změny.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Z Á K O N, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů nebytových prostor v domě s byty, (sněmovní tisk.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
1 ČESKÝ SVAZ ZAMĚSTNAVATELŮ V ENERGETICE NEOPRÁVNĚNÝ ODBĚR ELEKTŘINY V ČR Vít KLEIN, Ph.D.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
ZÁKON O OCHRANĚ OVZDUŠÍ A LOKÁLNÍ TOPENIŠTĚ Kurt Dědič – odbor ochrany ovzduší MŽP Enviro Ostrravice,
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
Síťová neutralita od revize regulačního rámce do DigiČeska ver. 2.0 Praha, 18. května 2015.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Novela zákona o místních poplatcích
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Sponzorování setkání odborníků na odborných akcích
Správní právo procesní
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Právní normy (pojem, struktura, působnost)
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Právní úprava agenturního zaměstnávání - akreditace, současný stav
Rozhlasová digitalizace v T-DAB/DAB+
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra
Transkript prezentace:

18. prosince 2009 Mgr. František Čunderlík, MBA Problematika programových sítí v rozhlasovém vysílání prostřednictvím pozemních vysílačů 18. prosince 2009 Mgr. František Čunderlík, MBA

Stav právní úpravy po schválení zákona č. 196/2009 Sb Stav právní úpravy po schválení zákona č. 196/2009 Sb., změna zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání Od 1. července 2009 vstoupil v účinnost zákon č. 196/2009 Sb., změna zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zvaný též „rozhlasová diginovela“. Mimo další změny se podstatně dotkl programových sítí, některá související ustanovení pouze upravil či změnil, jiná nově zavedl Vedle možných pozitivních dopadů otevřel celou řadu problematických oblastí, které si žádají řešení

Stav právní úpravy po schválení zákona č. 196/2009 Sb Stav právní úpravy po schválení zákona č. 196/2009 Sb., změna zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání Konkrétní úprava programových sítí podle zákona č. 231/2001 Sb. (s účinností od 1. července 2009): § 2 odst. 1 písm. d) – pozitivní definice programové sítě § 2 odst. 4 – negativní definice programové sítě § 21 odst. 10 – možnost přejímání programu jiného provozovatele po předchozím souhlasu Rady § 57 - vytváření programových sítí – omezení maximálního pokrytí (odst. 1); omezení možnosti změny programové sítě (odst. 2) a to i pro právní nástupce (odst. 3)

Změna definice programových sítí § 2 odst. 1 písm. d) zákona č Změna definice programových sítí § 2 odst. 1 písm. d) zákona č. 231/2001 Sb.: § Pro účely tohoto zákona se rozumí programovou sítí společné sestavování programů nebo jejich podstatných částí nebo vzájemné přejímání programů nebo jejich podstatných částí a jejich současné šíření více provozovateli (úprava účinná do 30. června 2009) § Pro účely tohoto zákona se rozumí programovou sítí společné sestavování programů nebo jejich podstatných částí nebo vzájemné přejímání programů nebo jejich podstatných částí nebo jejich současné šíření více provozovateli (úprava účinná od 1. července 2009)

Změna definice programových sítí § 2 odst. 1 písm. d) zákona č Změna definice programových sítí § 2 odst. 1 písm. d) zákona č. 231/2001 Sb.: Z doplňkové podmínky programové sítě „současné šíření více provozovateli“ se stala pouze jedna ze tří rovnocenných alternativ pro určení programové sítě: I) společné sestavování programů nebo jejich podstatných částí II) vzájemné přejímání programů nebo jejich podstatných částí III) jejich současné šíření více provozovateli

Změna definice programových sítí § 2 odst. 1 písm. d) zákona č Změna definice programových sítí § 2 odst. 1 písm. d) zákona č. 231/2001 Sb.: Problematickými se z hlediska definice zdají následující okruhy: Neurčitý právní pojem „podstatná část programu“ Definice programové sítě i v případě, že nejde o program současně šířený více provozovateli

Neurčitý právní pojem „podstatná část programu“ Návrhy řešení: Kvantitativní pojetí – určitá výše podílu z hlediska denní vysílací doby – má oporu v ustanovení § 2 odst. 4 in fine zákona č. 231/2001 Sb.: § Za programovou síť se nepovažuje…společné sestavování nebo vzájemné přejímání takových částí programů, které nejsou významné z hlediska jejich podílu na denní vysílací době v programu Kvalitativní pojetí - shoda v důležitých částech programů jako jsou playlisty písní, časy pro zpravodajství a rubriky, mechanika vysílání, shodné názvy rubrik – tedy strukturální a časová shoda – toto vymezení vychází z definice programu v ustanovení § 2 odst. 1 písm. j) zákona č. 231/2001 Sb.: § Pro účely tohoto zákona se rozumí programem záměrné časové uspořádání jednotlivých rozhlasových nebo televizních pořadů a dalších částí vysílání a v rozhlasovém vysílání i toku programových prvků

Neurčitý právní pojem „podstatná část programu“ Za prvky, pomocí kterých lze identifikovat programovou síť, nelze považovat společné vysílání reklamy a teleshoppingu (na základě dohody provozovatelů vysílání o společném vysílání reklamy), resp. společné sestavování nebo vzájemné přejímání takových částí programů, které nejsou významné z hlediska jejich podílu na denní vysílací době v programu. Mezi typicky odlišující prvky programů jinak zařazených v programové síti patří zpravodajství či drobná publicistika zaměřené na region vysílání

Definice programové sítě v případě, že nejde o program současně šířený více provozovateli Po změně definice programové sítě došlo k situaci, že řada provozovatelů, kteří vysílají jeden program s více licencemi, je nově provozovatelem vysílání v programové síti. Typickým příkladem jsou programy odlišující se navzájem pouze lokálními vstupy (zpravodajství, drobná publicistika). Podle korespondence RRTV s provozovateli si řada z těchto provozovatelů tuto skutečnost neuvědomuje - počet takto „vzniklých“ programových sítí je cca 7.

Nová možnost přejímání programu podle § 21 odst. 10 zákona č Nová možnost přejímání programu podle § 21 odst. 10 zákona č. 231/2001 Sb. Zákon č. 196/2009 Sb. přinesl zcela novou možnost přejímání programů jiného provozovatele; přejímání programu je však zároveň jedním ze tří alternativních způsobů vzniku programové sítě podle ustanovení § 2 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb.: § Provozovatel rozhlasového vysílání s licencí může po předchozím souhlasu Rady přejímat program jiného provozovatele rozhlasového vysílání s licencí včetně identifikace přejímaného programu, pokud tím nedojde ke změně základní programové specifikace. Provozovatel vysílání s licencí nesmí přebírat program ani části programu od provozovatele vysílání ze zákona.

Vytváření programových sítí dle ustanovení § 57 zákona č. 231/2001 Sb Ustanovení § 57 doznalo po účinnosti zákona č. 196/2009 Sb. poměrně zásadních změn: § Programová síť nesmí pokrývat rozhlasovým vysíláním nebo televizním vysíláním více než 70 % celkového počtu obyvatel České republiky, počítáno podle údajů vyplývajících z posledního sčítání lidu. (znění v účinnosti do 30. června 2009) § (1) Programová síť nesmí pokrývat rozhlasovým vysíláním více než 80 % a televizním vysíláním více než 70 % celkového počtu obyvatel České republiky, počítáno podle údajů vyplývajících z posledního sčítání lidu, přičemž do celkového počtu obyvatel České republiky se započítává vždy každý pokrytý obyvatel pouze jednou. (2) Provozovatelé vysílání, kteří šíří nebo šířili své vysílání v rámci programové sítě, nejsou oprávněni po dobu platnosti udělené nebo prodloužené licence změnit programovou síť nebo změnit provozovatele vysílání, od kterého přejímají program. (3) Ustanovení odstavce 2 je závazné i pro případné právní nástupce provozovatelů vysílání. (znění s účinností od 1. července 2009)

Zásadní změny v ustanovení přinášejí zejména: Vytváření programových sítí dle ustanovení § 57 zákona č. 231/2001 Sb.: Zásadní změny v ustanovení přinášejí zejména: Zvýšení maximálního rozsahu pokrytí ze 70% na 80% obyvatel ČR Zákaz změny programové sítě po dobu platnosti udělené nebo prodloužené (a tedy zřejmě i nově transformační) licence Platnost těchto ustanovení i pro právní nástupce (tato změna souvisí s novou možností fúzování resp. změn právních forem, kterou přinesl taktéž zákon 196/2009 Sb.)

Právní úprava programových sítí po 1 Právní úprava programových sítí po 1.červenci 2009 z pohledu regulátora vysílání Vzhledem ke změnám a rozšíření okruhu práv a povinností pro provozovatele vysílání v programové síti musí RRTV pro výkon úkolů ve své působnosti podle ustanovení § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb. postavit na jisto dvě základní otázky: Kdo všechno spadá pod definici programových sítí a jak tuto skutečnost prokázat? Jakým způsobem zajistit dodržování zákonných omezení v případě, kdy neexistuje předpokládaná právní úprava pro kontrolu?

Identifikace provozovatele vysílání v programové síti Důraz regulátora na jasnou identifikaci provozovatelů vysílání v programové síti je zcela nutný z hlediska: Plnění zákonem vymezených úkolů Ochrana rozhlasového trhu před jeho deformováním porušováním povinností provozovatelů vysílání v programové síti podle zákona č. 231/2001 Ochrana práv provozovatelů vysílání v programové síti vůči porušení ustanovení § 57 odst. 2 téhož zákona způsobenému jedním z provozovatelů vysílání uvnitř této programové sítě

Identifikace provozovatele vysílání v programové síti Možná řešení jednoznačné identifikace: Možnost zakotvení vysílání v programové síti jako licenční podmínky Ohlášení provozovatele vysílání o vstupu do programové sítě Obě tyto varianty lze uskutečnit buď na základě změny zákona (což by postavilo identifikaci na jisto jako další povinnost provozovatele, ale zároveň je dosažení takové změny poměrně zdlouhavým procesem s nejistým výsledkem) nebo na základě „gentleman`s agreement“ zúčastněných stran, tedy regulátora a broadcasterů (zde sice zůstává možnost obejití této dohody např. ze strany nových provozovatelů, kteří se nemusí cítit být jí vázáni, avšak jde o poměrně rychlé a relativně snadněji dosažitelné řešení). Ji

Vysílání v programové síti jako licenční podmínka Tento postup představuje poměrně jasné a přijatelné řešení z hlediska regulátora, který by mu zřejmě dal i přednost, protože představuje transparentní způsob úpravy. Z hlediska broadcastera je jasnou nevýhodou tohoto postupu skutečnost, že se jedná o změnu zpoplatněnou, tedy zatíženou správním poplatkem (3.000,- Kč). Možnou výhodou ze strany broadcastera je skutečnost, že při vzniku programové sítě bude zřejmě většinou potřeba stejně provést jiné změny licence a nepůjde tak o navýšení nákladů.

Ohlášení provozovatele vysílání o vstupu do programové sítě Toto řešení je pro regulátora přijatelné, byť méně přínosné než předchozí varianta (jde vlastně o novou vedlejší evidenci). Z hlediska právní kvalifikace je takové ohlášení méně závazné (nepodléhá režimu správního řízení a správního rozhodnutí). Negativní zkušenost s včasností jiných typů ohlášení vyvolává jisté obavy i u tohoto řešení. Pro broadcastera jde o řešení bez správního poplatku, tedy bez dalšího nákladu.

Kontrola dodržování ustanovení § 57 odst.1 zákona č. 231/2001 sb. Po účinnosti zákona 196/2009 Sb. je určena nová hranice maximálního pokrytí programovou sítí, ve výši 80% obyvatel ČR Není jasný mechanismus tohoto výpočtu – použití metodiky ITU z roku 1984 není nejvhodnější (metodika byla přijatá pro mezinárodní koordinaci), avšak jiná norma prozatím neexistuje Výhledově by mělo dojít k přijetí vyhlášky ČTÚ o způsobu stanovení pokrytí rozhlasovým signálem a z něj odvozeného počtu obyvatel zásobených rozhlasovým signálem. Termín přijetí této vyhlášky je velmi nejistý – regulátor tak má poměrně velký problém s kontrolou zmíněného ustanovení – chybí mu právní nástroj k plnění úkolů podle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb. - dohled nad dodržováním právních předpisů v oblasti rozhlasového a televizního vysílání

Děkuji za pozornost Mgr. František Čunderlík, MBA e-mail: cunderlik.f@rrtv.cz tel.: +420 724 820 422