Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká pravidla chování přijímají, zda mají shodné názory na perspektivy další práce apod.. Jde o podmínky, které obvykle nazýváme podnikovou kulturou, či kulturou firmy.
V praxi podnikovou kulturu mohou spoluvytvářet např.:
Typické znaky projevu firmy (jejich objekty, symboly, … a další výrazné charakteristiky, které zachytí oko cizího návštěvníka)
Sdílené hodnoty (tradice, postupy a dlouhodobé cíle apod.)
Přístupy (k práci, ke spolupracovníkům, k cílům firmy, k inovacím, ke konfliktům)
Nepsané, obecně přijímané předpoklady chování uvnitř organizace i mimo ni (normy jednání se zaměstnanci, zákazníky apod.)
Značný vliv na formování, rozvoj a každodenní uplatňovaní kultury firmy mají její manažeři a obzvláště ti, kteří působí nejblíže první linii. Jsou totiž těmi, kdo svými postoji a názory mají největší šanci ovlivnit představy, přístupy a hodnoty těch, kteří jsou výsledky své práce nejblíže zákazníkovi. Jsou v první linii současně chápáni jako oficiální reprezentanti mínění, které zastává vedení firmy. Z tohoto pohledu je práce manažerů pro rozvoj kultury firmy opravdu klíčová.