Memorandum o celoživotním učení říjen 2005 Lenka Kalábová
Co je Memorandum o celoživotním učení (CU)? Pracovní dokument publikován Evropskou komisí v listopadu 2000 Vzniklo v návaznosti na dřívější dokumenty Projednáno představiteli všech členských států Dokument spíše ekonomický a politický než školský Předkládá slabiny a problémy vzdělávacího systému Vyzívá ke změně vzdělávacího systému směrem k CU Chce CU zpřístupnit všem Dokument konstatuje, že současný ekonomický svět v Evropě vyžaduje nový přístup ke vzdělání Zabývá se propojenými cíly CU: problematikou aktivního občanství a zaměstnatelností Dokument vyzívá k rozvoji a podpoře CU
Účel Memoranda Zahájit evropskou debatu o účinné strategii při uskutečňování CU Vybudovat Evropu, v níž bude mít každý příležitost plně rozvíjet svůj potenciál
Struktura a obsah Memoranda 1. - 3. oddíl: Předkládá definici CU Seznamuje s důvody pro realizaci CU Vysvětluje tři základní kategorie učení (formální, neformální a informální učení) 4. oddíl: Je těžištěm Memoranda Najdeme zde 6 klíčových myšlenek, které dávají odpověď na to, jak realizovat CU 5. oddíl: Zde se dozvídáme, jakým způsobem by se měly mobilizovat zdroje pro CU Přílohy: Zde jsou příklady projektů či iniciativ, které ukazují, jak uvést CU do praxe
Šest klíčových myšlenek Memoranda o CU 1. myšlenka: Nové základní dovednosti pro všechny Cíl: Zaručit všeobecný a neustálý přístup k učení pro získávání a obnovo-vání dovedností potřeb-ných pro trvalou účast ve společnosti znalostí
Šest klíčových myšlenek Memoranda o CU 2. myšlenka: Více investic do lidských zdrojů Cíl: Znatelně zvýšit míru investování do lidských zdrojů a vyjádřit tak prioritu nejvýznamnějšího bohatství Evropy – jejich lidí
Šest klíčových myšlenek Memoranda o CU 3. myšlenka: Inovace ve vyučování a učení Cíl: Vyvinout účinné metody vyučování a učení pro celoživotní učení a pro učení v celé šíři života
Šest klíčových myšlenek Memoranda o CU 4. myšlenka: Oceňovat učení Cíl: Významně zlepšit způsoby pojímání a hodnocení účasti na učení a jeho výsledků, zejména u neformálního a informálního učení
Šest klíčových myšlenek Memoranda o CU 5. myšlenka: Přehodnotit poradenství Cíl: Zajistit, aby se každý mohl snadno dostat ke kvalitním informacím a radám týkajícím se vzdělávacích možností, a to v průběhu celého svého života a v celé Evropě
Šest klíčových myšlenek Memoranda o CU 6. myšlenka: Přiblížit učení domovu Cíl: Poskytovat příležitosti k celoživotnímu učení co nejblíže k učícím se o-sobám, v jejich obcích a využívat přitom metod založených na IKT (infor-máčních komunikačních technologií)
Shrnutí Memorandum dospívá k závěru, že partnerskou spo-luprácí by se měly mobilizovat zdroje ve prospěch CU
Děkuji za pozornost