Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 06 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Charakteristiky zvuku – barva Ročník: Časová dotace:8. 1 h Anotace: – žák na základě obrázku pochopí princip skládání vlnění – žák pochopí, že každý nástroj má charakteristický zvuk – barvu, kterou lze graficky vyjádřit křivkou Datum: Autor:
METODICKÝ PŘEHLED Klíčové kompetence:– k učení – čtení s porozuměním, srovnávání informací, schémata Očekávané výstupy:– žák pochopí, že zvuky se liší barvou, každý nástroj má svou – žák se podle vlastností zvuku pokusí identifikovat nástroj Výukové strategie:– komentovaná prezentace – samostudium, vzájemná konzultace Metodický postup:– prezentace s komentářem – samostudium – diskuze – domácí studium Pomůcky:– počítač s prezentačním software Zdroje:– v práci jsou použity pouze vlastní materiály
Zvukovou vlnu si můžeme znázornit jako sinusoidu. Každý nástroj se rozeznívá kromě jedné základní frekvence v několika dalších (vyšších harmonických) a ty se skládají dohromady a tvoří výslednou barvu. Poznámka: Složením dvou zelených křivek Ve skutečnosti je obdržíme hnědou křivku: celá situace poněkud komplikovanější, ale nám uvedená informace prozatím postačí. Sečítáme okamžité výchylky. Zvuk – charakteristiky
Barva tónu – každý nástroj má svou charakteristickou barvu – barva zvuku není fyzikální veličina, nelze měřit – závisí na mnoha rozmanitých okolnostech KlavírVarhanyTrubka Tvary křivek jsou mnohonásobně zvětšeny.
Zvuk – charakteristiky – barva Úkol č. 9: Poslechni si zvukové ukázky a pokus se pojmenovat hudební nástroje, které slyšíš: Ukázka č. 1: Ukázka č. 2: Ukázka č. 3: Ukázka č. 4: