PRINCIPY NASTAVENÍ PODPOR PO ROCE 2013 Setkání s NO na MZe – 8/10/2013
Body předkládané pro informaci a termíny jejich notifikací převod prostředků mezi pilíři – do 31. prosince 2013 nebo 1. srpna 2014 schéma poskytování přímých podpor (SAPS x PN) - do 1. srpna 2014 redefinice LFA oblastí od 2015 nebo až 2018 poskytnutí platby oblastem LFA v rámci 1. pilíře - do 1. srpna 2014 zavedení degresivity - do 1. srpna 2014 aplikace redistributivní platby – do 1. srpna roku předcházejícího aplikaci poskytnutí dobrovolné vázané podpory – do 1. srpna roku předcházejícího aplikaci platba mladým zemědělcům - do 1. srpna 2014 aplikace schématu pro malé zemědělce 2
Přechodné období v roce 2014 Legislativní návrh upravující stávající nařízení k PP, PRV, SOT a také reformní návrhy k PP, PRV, SOT a HZR prodlouženíSAPS prodloužení aplikace SAPS podpory podle článku 68 pokračování specifické podpory podle článku 68 možnost poskytovat v roce 2014 přechodnou vnitrostátní podporu možnost aplikovat transfery mezi pilíři možnost aplikovat transfery mezi pilíři (až 15 %) již v roce 2014 stanovení nových stropů pro přímé platby pro rok
Rok 2013 Flexibilita - převod prostředků mezi pilíři do 31. prosince 2013 do 31. prosince 2013 rozhodnutí o: alokaci až 15 % národní obálky pro PP od 2014 do 2019 ve prospěch EAFRD nebo naopak až 15 % z celkové obálky EAFRD od 2015 do 2020 do 1. srpna 2014 do 1. srpna 2014 rozhodnutí o: alokaci až 15 % národní obálky pro PP od 2015 do 2019 ve prospěch EAFRD nebo naopak až 15 % z celkové obálky EAFRD od 2016 do 2020 k 1.srpnu 2017 k 1.srpnu 2017 možnost revize alokace ve smyslu navýšení - v případě převodu ve prospěch EAFRD ve smyslu snížení - v případě převodu ve prospěch PP 4
Flexibilita – porovnání stropů na PP jednotky národní strop (P1-P2 – 0%) tis. € národní strop (P1-P2 – 15%) tis. € rok 2013 tis. €
Rok 2013 TNA – přechodná vnitrostátní podpora možnost poskytnout TNA v roce 2013 za stejných podmínek jako Top-Up v roce 2012 aplikací modulace v případě rozhodnutí o aplikaci TNA 2013 budou tyto platby negativně ovlivněny aplikací modulace stejně jako v roce cca 76 mil. Kč vzhledem k modulaci možnost vyplatit max. cca 76 mil. Kč TNA v letech 2015 – 2020 pouze při aplikaci TNA v roce 2013 návrh nařízení pro PP dává možnost poskytnout TNA v letech 2015 – 2020 pouze při aplikaci TNA v roce 2013 pro TNA 2014 aplikovat TNA již v roce 2013 návrh nařízení pro přechodné období roku 2014 obsahuje také podmínku pro TNA 2014 aplikovat TNA již v roce
Rok 2013 TNA – přechodná vnitrostátní podpora návrh nařízení pro PP a přechodné období 2014 zavádí postupné snižování autorizovaných částek TNA v roce 2013 80 % v roce 2014, 75 – 50 % v letech 2015 – Autorizované obálky Top-Up (mil. Kč) % % % celkem Top-Up - celkem citlivé sektory Top-Up - citlivé sektory (chmel, přežvýkavci, bramb. škrob) od roku 2014 nejsou aplikovány principy modulace aplikací TNA v roce 2013 bude zachována možnost při pokračování systému SAPS podpořit citlivé sektory i v dalších letech
2014+ Platba na LFA v P1 až 5 % obálky na přímé platby rozhodnutí o aplikaci do 1. srpna 2014 revize k 1. srpnu platbu lze poskytnout pouze za předpokladu, že bude implementována redefinice oblastí LFA včetně všech podmínek stanovených nařízením pro rozvoj venkova (dle legislativy povinné až od r. 2018) 8
2014+ Redistributivní platba a degresivita Degresivita: červnový kompromis - 5 % u plateb nad € byl potvrzen EP na trialogu odpočtu mzdových nákladů možnost odpočtu mzdových nákladů včetně povinných odvodů na zdravotní a sociální pojištění vynaložené v souvislosti se zemědělskou aktivitou podniků administrativní zátěž s prokazováním objemu vynaložených finančních prostředků, jak na straně žadatelů, tak na straně platební agentury 9 degresivita (bez odpočtu zam. nákladů) €Kč suma PP podniků s degresivitou počet podniků s degresivitou1 129 suma PP podléhající degresivitě % degresivity5% výsledná částka degresivity
2014+ Redistributivní platba nástroj pro realokaci finančních prostředků v rámci P1 (platba na první hektary) – pro ČR limit = 89 ha může být alternativou k degresivitě pokud na ní ČS alokuje MIN 5 % (MAX 30 %) obálky na PP rozhodnutí do 1. srpna kteréhokoli roku předcházejícího aplikaci 10 limitPočty podniků Suma výměry v daném limitu (ha) 1-89 ha ,68 89,01 ha a více ,21
2014+ Schéma poskytování přímých podpor SAPS s přechodem na PN od roku 2018 mezistupeň mezi variantami PN od 2015 a SAPS do 2020 rozhodnutí o přechodu na PN již k 1. srpnu 2014 podpora oddělená od produkce až 20 % obálky degresivní Top-Up (pouze do roku 2017) po přechodu na PN možnost aplikace odlišení hodnot PN ve zjednodušeném režimu kalkulace pouze ve vazbě na citlivé sektory do roku 2020 (čl. 28f) náročnost spojená se zavedením PN (vedení registru, evidování transferů PN, národní rezerva) čl. 28f a Top–Up – by byly poskytnuty na základě historických referencí, tedy s rizikem alokace podpory i neaktivním pěstitelům, a to včetně odpovídajícího podílu historické reference u platby SAPS 11
DALŠÍ ROZHODNUTÍ V RÁMCI NOVÉ SZP Schéma poskytování přímých podpor SAPS do roku 2020 rozhodnutí o pokračování SAPS k 1. srpnu 2014 degresivní Top-Up (do roku 2020) tato varianta umožňuje maximální cílení na aktivní pěstitele/chovatele možnost přechodu na PN – kdykoli během období jednoduchý systém reflektující aktuální obhospodařovanou plochu minimalizace administrativní zátěže 12
2014+ Dobrovolná vázaná podpora SAPS do roku 2020 /SAPS s přechodem na PN od roku 2018 vázaná podpora 13 % + 2 % proteinové plodiny 13 v tis. € a dále národní strop P1 – P2: 0% vázaná podpora 10 % vázaná podpora 13 % vázaná podpora % v tis. € a dále národní strop P1 – P2: 15 % vázaná podpora 10 % vázaná podpora 13 % vázaná podpora %
2014+ Dobrovolná vázaná podpora nutnost rozhodnout, které sektory budou zahrnuty současné nastavení sektorů + O a Z graf znázorňující současné nastavení sektorů + O a Z (převody z P1 do P2 na úrovni 0 a 15 %) 14
2014+ Platba pro mladé zemědělce povinná složka PP možnost alokovat až 2 % obálky pro PP revize každoročně k 1. srpnu v ČR podle propočtů ÚZEI – potřeba 0,09 – 0,21 % obálky na PP několik možností výpočtu této prémie 25 % národního průměru na hektar 25 % průměru hektarů na žadatele paušální platba podle prům. výměry podniků převzatých mladými zemědělci tato platba má významnou roli v rámci generační obměny a strategického rozvoje zemědělského sektoru 15
2014+ Schéma pro malé zemědělce dobrovolná složka PP v ČR podle propočtů ÚZEI – potřeba od 0,19 do 1,42 % obálky na přímé platby (výše alokace se mění na základě použitých parametrů a úměrně se zvyšuje také v souvislosti s převedenými prostředky z P1 do P2) zemědělci vyjmuti z povinnosti plnit greening a CC několik možností výpočtu této prémie paušální platba podle prům. národní platbě žadatele či průměrné platbě na hektar (částka v rozmezí €) výpočet přesných částek na základě žádostí 2015 možnost automatického zahrnutí žadatelů do schématu nastavení podmínek aplikace schématu pro malé zemědělce by mělo být provedeno v souladu s ostatními prvky nové SZP (např. definicí aktivního zemědělce) 16
Děkuji za pozornost 17