VÝCHODISKA A HLAVNÍ ZMĚNY V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ „Novely právních předpisů legislativy ochrany ovzduší v roce 2009 - SPE, IRZ a další připravované.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Konference o kvalitě ovzduší v Ostravě 12. dubna 2010
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Co pro obce i kraje chystá Operační program Životní prostředí?
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Akční plán pro Moravskoslezský kraj na rok 2011
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Seminář IRZ a legislativa v ochraně ovzduší, , Praha Nařízení vlády č. 112/2004 Sb. a jeho novela Kurt Dědič, odbor ochrany ovzduší MŽP.
Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Úřad vlády České republiky nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha 1 Tisková konference Úřad.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
CÍLE A HLAVNÍ ZMĚNY V NÁVRHU NOVÉHO ZÁKONA O OCHRANĚ OVZDUŠÍ SENÁT Parlamentu České republiky Výbor pro územní rozvoj, veřejnou zprávu a životní prostředí.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Návrh nového zákona o ochraně ovzduší z pohledu provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší Senát PČR, 16.února 2010 Petr BARANEK Ředitel pro životní prostředí,
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
SITUACE V ODPADECH Z POHLEDU SVAZU MĚST A OBCÍ ČR Bc. Marek Sýkora člen Komise životního prostředí Předsednictva Svazu měst a obcí České republiky XII.
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Úspory energie a regenerace
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Novela zákona o ochraně ovzduší Připravena na základě poslanecké iniciativy poslanců: Pavla Drobila Kristýny Kočí Pavola Lukši Jakub Achrer, OOO MŽP 20.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Mgr. Magdaléna Peterková
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
ZÁKON O OCHRANĚ OVZDUŠÍ A LOKÁLNÍ TOPENIŠTĚ Kurt Dědič – odbor ochrany ovzduší MŽP Enviro Ostrravice,
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Kotlíkové dotace v Olomouckém kraji Bc. Pavel Šoltys, DiS
Nové Výzvy Národního programu životní prostředí Vazba na PZKO
Česká inspekce životního prostředí
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Transkript prezentace:

VÝCHODISKA A HLAVNÍ ZMĚNY V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ „Novely právních předpisů legislativy ochrany ovzduší v roce SPE, IRZ a další připravované změny a strategické záměry“ 20. října 2009 Zemědělská universita

přípustná úroveň znečištění současná úroveň znečištění -doprava -„malá“ energetika -„velká“ energetika - průmyslová výroba rozvoj společnosti cílová kvalita ovzduší NOVÝ ZÁKON O OCHRANĚ OVZDUŠÍ prevence systémové zlepšování krizové řízení NÁRODNÍ PROGRAM SNIŽOVÁNÍ EMISÍ Usnesení vlády č. 630 ze dne 11. června 2007 (STŘEDNĚDOBÁ STRATEGIE OCHRANY OVZDUŠÍ) ZADÁNÍ PRO NOVÝ ZÁKON

VÝCHODISKA Stávající zákon byl z různých důvodů téměř průběžně novelizován (19 novel od data účinnosti). Nepříznivý vývoj kvality ovzduší v ČR. Nástroje, které má zákon k dispozici, jsou pro dosažení cílů nedostatečné či nefunkční. Potřeba propojit emisní a imisní pojetí ochrany ovzduší. Neplnění legislativních požadavků ES je spojeno se sankcemi ze strany Evropské komise. Transpozice a implementace stávajících a aktuálně připravovaných právních předpisů ES.

JEDNODUCHOST TAM, KDE JE TO MOŽNÉ Cílem není vytvářet administrativní zátěž pro zdroje, cílem je snížit zátěž ovzduší, a proto byla nepotřebná administrativa snížena a potřebná navýšena či vytvořena: - Definice: zpřesnění definic a pojmů, nepotřebné definice odstraněny, z původních 27 zůstává 16 - Rozsah zákona: z původních 61 paragrafů zůstává 47 - Metoda cukru a biče: - úlevy z nadbytečných povinností, ale i možnostech zpřísněnípodmínek provozu zdrojů - povolení výstavby nových zdrojů, ale jen v případech s kompenzací - možnost dotace ze SR pro investice v ochraně ovzduší, ale současně budoucí zvyšování poplatků na motivační úroveň (nelze oddělit) DŮLEŽITÉ ČÁSTI přímo nebo nově DO ZÁKONA

Kvalita ovzduší – nové limitní hodnoty Změna: Nově stanoveny limitní hodnoty pro částice PM2,5 (termíny plnění: 2015, 2020) Důvody: -transpozici směrnice 2008/50/ES o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu třeba provést do 11. června zdravotní rizika spojená s tímto typem znečištění Dopady: - soubor opatření za účelem plnění nových limitních hodnot pro PM2,5 se dotknou v různé míře provozovatelů všech typů zdrojů (technologické, spalovací, domácnosti, doprava) Reakce: - pozitivní – ministerstvo zdravotnictví, veřejnost (zlepšení kvality ovzduší) - negativní- MPO, provozovatelé zdrojů (povinnost ověřování EP, zpoplatnění), doprava (omezení vjezdu určitých typů vozidel) a ostatním zdrojům (zpřísňování podmínek, kompenzační opatření) IPPC: orgány IP zajistí zpřísnění podmínek a případně uloží kompenzace HLAVNÍ ZMĚNY

Administrativní nástroje – nízkoemisní zóny Změna: Možnost stanovit zónu s omezením provozu motorových vozidel na základě emisní třídy vozidla v případě, že došlo k překročení některého imisního limitu Důvody: - zlepšení kvality ovzduší ve městech v souvislosti s nutností plnit platné limitní hodnoty a vzhledem ke zdravotním důsledkům Dopady: - veřejnost – omezení dopravy - samospráva – nutnost vytvoření spolehlivého systému MHD, cyklostezek, apod. Reakce: - pozitivní – MD (zlepšení vozového parku), obce a veřejnost (zlepšení kvality ovzduší v centrech obcí - negativní - veřejnost – omezení pohodlí, nutnost využít jiný dopravní prostředek a problém s jejich dostupností IPPC: nemá vliv HLAVNÍ ZMĚNY

Koncepční nástroje – národní program snižování emisí Změna: Závazná část národního programu snižování emisí (NPSE) bude přijímána nařízením vlády Důvody: - zajistit splnění cílů NPSE (naplnit závazné cíle „stropové směrnice“ ES pro ČR a současně prostřednictvím přijatých emisních stropů pro jednotlivé sektory zlepšit kvalitu ovzduší a přispět k plnění hodnot platných imisních limitů) Dopady: - ústřední orgány státní správy – nutnost splnit stanovená opatření (za účelem splnění cílů NPSE) ve stanovené lhůtě Reakce: negativní - ústřední orgány státní správy – neochota podílet se na stanovených cílech (především v oblasti dopravy a průmyslu) IPPC: zajistit opatření na zdrojích v návaznosti na přijatá opatření ústředních orgánů státní správy HLAVNÍ ZMĚNY

Koncepční nástroje – programy zlepšování kvality ovzduší Změna: MŽP zpracuje programy ke zlepšení kvality ovzduší (PZKO) a jejich závaznou část (emisní stropy a lhůty) vydá vyhláškou Důvody: - stávající programy neúčinné (nízká vymahatelnost stanovených opatření a chybějící motivace k realizaci opatření) Dopady: - krajské úřady-povinnost realizovat v programech navržená opatření - provozovatelé – tlak ze strany krajských úřadů za účelem splnění v programech navržených opatření (zpřísňování emisních limitů, podmínek provozu zdroje, umísťování nových zdrojů, stanovování kompenzačních opatření) Reakce: - provozovatelé, OÚ i KÚ - realizace opatření za účelem splnění stanovených emisních stropů IPPC: zajistit opatření na zdrojích v návaznosti na závaznou část PZKO HLAVNÍ ZMĚNY

Změna: Povolování zdrojů i tam, kde se nevede řízení podle stavebního zákona Důvody: - odstranit nevyhovující stav, kdy některé zdroje znečišťování ovzduší nepodléhaly regulaci z důvodu, že se nevedlo řízení podle stavebního zákona. Dopady: - možnost regulace některých problémových zdrojů (zejm. mobilní drtičky, změny na zdrojích atd.) Reakce: - negativní – provozovatelé některých zdrojů budou nově podléhat regulaci - pozitivní – krajské úřady (možnost povolování činností, které nepodléhaly regulaci), obce, kde jsou tyto zdroje provozovány, veřejnost, NNO IPPC: nesouvisí HLAVNÍ ZMĚNY Administrativní nástroje – povolování zdrojů

Administrativní nástroje - kompenzace Změna: Kompenzační opatření při umístění zdroje v oblasti s překročenými imisními limity Důvody: - umožnit za určitých okolností povolení zdroje i v oblasti, kde jsou překračovány IL, při zachování současné úrovně znečištění Dopady: - nezhoršení kvality ovzduší místa při možnosti ekonomického rozvoje lokality Reakce: - negativní – nelze odhadovat (teoreticky i provozovatelé zdrojů pokud bude špatně prezentováno) - pozitivní – provozovatelé zdrojů, obce, kraje IPPC: provozovatelé zdrojů podléhající režimu IPPC musí provést kompenzační opatření, které mu uloží orgán IP HLAVNÍ ZMĚNY

U významných stacionárních zdrojů budou vyžadována kompenzační opatření při stavbě nových zdrojů v již nadměrně zatížených oblastech KOMPENZAČNÍ OPATŘENÍ HLAVNÍ ZMĚNY - NOVÉ PRVKY

HLAVNÍ ZMĚNY Administrativní nástroj – zpřísnění podmínek provozu zdrojů v oblasti s překročenými limity Změna: Zpřísnění emisních limitů a technických požadavků na provoz zdrojů znečišťování ovzduší vyjmenovaných v programu zlepšování kvality ovzduší. Důvody: - stanovit specifické podmínky provozu zdrojů za účelem nápravy nevyhovující kvality ovzduší Dopady: -zlepšení kvality ovzduší v oblastech s překročenými imisními limity Reakce: - negativní - provozovatelé dotčených zdrojů - pozitivní - obce, veřejnost, NNO IPPC: - změny IP povolení u dotčených zdrojů

Administrativní nástroje – dělená kompetence Změna: Dělená kompetence pověřených obecních úřadů (ORP) a ČIŽP k malým zdrojům Důvody: - nevyhovující stav kontrolní a sankční činnosti ze strany obecních úřadů (orgánů ochrany ovzduší), ČIŽP může předat kauzu závazně k vyřešení příslušné ORP a v nutných případech metodicky orgán ochrany ovzduší i povede. ČIŽP věcně významné případy vyřeší ve své kompetenci. Dopady: - významné zlepšení kontroly dodržování povinností ze strany malých zdrojů znečišťování ovzduší a zlepšení jejich provozu Reakce: - negativní – ORP: změna kompetence ze zažité poplatkové agendy ke kontrolní a sankční - pozitivní – obce, veřejnost, NNO IPPC: nesouvisí HLAVNÍ ZMĚNY

Administrativní nástroje požadavky na „malé“ spalovací zdroje Změna: Minimální požadavky na spalovací zdroje o příkonu do 300 kW, které budou uváděny na trh v ČR Důvody: - nutnost zvýšení technické úrovně zastaralých lokálních topenišť, snížení znečištění ovzduší z těchto zdrojů a tím zlepšení kvality ovzduší. Dopady: - cca 90 % instalovaných kotlů na tuhá paliva minimální požadavky neplní, snížení provozních nákladů domácností na vytápění v důsledku úspory paliva Reakce: - negativní – MPSV (obavy z dopadů na nízkopříjmové skupiny), výrobci kotlů, kteří nesplňují požadavky, nízkopříjmové skupiny obyvatel. - pozitivní – obce, veřejnost IPPC: nesouvisí HLAVNÍ ZMĚNY

Administrativní nástroje - kontrola v domácnostech Změna: Požadavek na možnost kontroly výkonu činnosti autorizované osoby (ověření činnosti autorizované osoby v domácnosti) Důvody: - nutnost zajištění možnosti předem ohlášeného vstupu do obydlí k ověření správnosti výkonu autorizované činnosti (kontrola technického stavu spalovacího zdroje) a dodržování požadavků zákona; omezení nelegálního jednání Dopady: - omezení práva na nedotknutelnost obydlí x posílení práva na zdravé životní prostředí; snížení rizika podvodů při výkonu autorizované činnosti, snížení rizika nadměrného znečišťování ovzduší a obtěžování kouřem a zápachem z provozu nevyhovujícího spalovacího zdroje, paliva, nevhodného provozu; možnost odmítnutí vstupu do obydlí Reakce: negativní – MS, MV, MPO (zásah do práva na nedotknutelnost obydlí) IPPC: nesouvisí HLAVNÍ ZMĚNY

Ekonomické nástroje Změna: Poplatek za spalovací zdroje na pevná paliva o příkonu od 15 do 300 kW v sektoru domácností, které nevyhovují požadavkům zákona Důvody: - ekonomické znevýhodnění provozu nevyhovujících spalovacích zdrojů, které nelze omezit nebo zakázat z důvodu nezbytnosti výroby tepla. Dopady: -každoroční nárůst poplatků od roku 2015 do roku 2020 v intervalech od 500 Kč/rok do Kč/rok v posledním roce; finanční zátěž obyvatel; možnost finanční kompenzace formou vytváření obecních fondů na podporu obměny nevyhovujících spalovacích zdrojů z výnosů poplatků. Reakce: - negativní – MPSV (negativní dopady na nízkopříjmové skupiny) - pozitivní – obce, fiskální posílení obecních rozpočtů IPPC: nesouvisí HLAVNÍ ZMĚNY

HLAVNÍ ZMĚNY - NOVÉ PRVKY

HLAVNÍ ZMĚNY Ekonomické nástroje – poplatky, dotace ze SR Změna: Poplatky pouze pro čtyři znečišťující látky, zjednodušení poplatkové agendy s využitím IRZ, navyšování poplatků od roku 2016 do 2021 na motivační úroveň. Možnost dotace ze SR na investici v ochraně ovzduší jejíž podmínky a způsob poskytování stanoví nařízení vlády. Dotace je podmíněna absolutním snížením emisí minimálně o 50 % resp. 30 % a snížením množství emisí na jednotku produkce.

HLAVNÍ ZMĚNY Ekonomické nástroje – poplatky, dotace ze SR Důvody: Urychlení investic v ochraně ovzduší nutných k dosažení cílů a závazků ČR v oblasti znečišťování i znečištění ovzduší k roku 2015 a 2020 (resp. 2023), zejména v problematických sektorech průmyslu a výroby tepla. Dopady: Inicializace investorské činnosti za účelem snižování emisí stropových (zpoplatněných) látek, průběžné snižování emisí u významných zdrojů. Reakce: poplatky negativní – MPO, provozovatelé (navyšování poplatků až na sedminásobek k roku 2021) pozitivní- posílení rozpočtu krajů a obcí investice v ochraně ovzduší negativní – MF (požadavky na SR), provozovatelé zdrojů s nedostatečným nebo vyčerpaným potenciálem ke snižování emisí pozitivní – MPO, provozovatelé zdrojů IPPC: vyšší environmentální potenciál pro orgány IP

Z ÁVĚR - SHRNUTÍ Implementace směrnice o kvalitě ovzduší Individuální a flexibilní přístup k jednotlivým zdrojů znečišťování za účelem dosažení potřebné kvality ovzduší (zpřísňování emisních limitů a zavádění emisních stropů, možnost technických opatření) Kompenzační opatření Ekonomický tlak na provozovatele – možnost dotace ze SR x nárůst poplatků v čase na motivační výši = urychlování investic Přehledná kategorizace zdrojů včetně základních povinností daných na úrovni zákona Odstranění nadbytečné administrativy, zefektivnění nástrojů.

Z ÁVĚR Předpokládaná účinnost nového zákona by pak měla nastat nejpozději do poloviny roku 2010.

Děkujeme za pozornost.