Analýza vývoje ekologického zemědělství v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Advertisements

BEZPEČNOST KRMIV Pojmy
Miroslava Nebuželská, BVM Audit
Zpráva o stavu zemědělství. Stav zemědělství  Podíl ekologicky obhospodařované plochy na celkové výměře zemědělské půdy byl k cca 7,2%. 
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Ministerstvo zemědělství Odbor Řídící orgán OP.
Program rozvoje venkova ČR na období Osa 4 Leader Ing. Kateřina Adamcová, oddělení metodiky Osy 4 PRV.
Není značka jako značka
Potraviny na trhu v ČR. DPH na potraviny v ČR a okolních státech ČR v roce 2007 = 5% ČR v roce 2013 = 15% Polsko = 5% Litva = 5% Francie = 5,5 % Nizozemsko.
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Zásady správné zemědělské praxe
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Předčasné ukončení zemědělské činnosti
Program INOVACE Projekty na ochranu práv průmyslového vlastnictví
Vymezení Fiche Podpora podnikání v oblasti cestovního ruchu.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD) OSA I Ing. Zuzana Dvořáková odbor Řídící orgán OP.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Technoexport poskytuje poradenství na přípravu a realizaci projektů napříč operačními programy Spolupráce s více než 300 klienty – podniky, obce, univerzity,
Situace na trhu s masem v ČR a EU Miluše Abrahamová Pavel Froněk VÚZE Praha.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Biopotraviny ve školním stravování
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Chov zvířat a ekonomika Transformační změny Současný stav.
Praha, 2010 Představení připravovaného dotačního programu II.1.4 Platby na podporu dobrých životních podmínek zvířat Ing. Jiří Rádr.
Operační program RYBÁŘSTVÍ
3. VÝZVA MAS LUHAČOVSKÉ ZÁLESÍ. Fiche 2: Rozvoj drobného a malého podnikání Hlavní opatření III.1.2. – Podpora a zakládání podniků a jejich rozvoje Cíl.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Ekologický chov koz a faremní zpracování mléka
Investiční projekty. Vymezení žadatele-příjemce podpory Podnikatelské subjekty Podnikatelské subjekty  právnické osoby se sídlem nebo působností ve schváleném.
Výzkumný ústav živočišné výroby, v.v.i.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
ProPIG Specifické strategie pro snížení environmentálních dopadů zemědělské činnosti zlepšením zdraví, welfare a výživy prasat chovaných v ekologickém.
VÝROČNÍ KONFERENCE,,Operační program Rybářství příležitost pro produkční rybáře“
Chov nosnic a produkce vajec v EZ
Trendy ve spotřebě potravin v České republice
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Upřednostňujete vlastní podnikání? Ing. Petr Mareš Trh pracovních příležitostí 2011 pro studenty AF Mendelu v Brně 20. dubna 2011.
Kontrola a certifikace v ekologickém zemědělství
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
5.konference Udržitelnost ve výstavbě Ing. Michal Strnad.
Dr. Frank Schadlich/ Ing.Jiří Petr
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Regionální potravina. Projekt Regionální potravina podpora malých a středních producentů potravin cílem je představit to nejlepší z potravinářské produkce.
Státní zemědělský intervenční fond. PGRLF 2016 Pokyny pro poskytování podpory a formulář žádosti o podporu – na internetový stránkách v.
Program rozvoje venkova ČR na období NEJČASTĚJŠÍ CHYBY ŽADATELŮ O DOTACE 11. října 2016 od 8:00 – 31. října 2016 do 13:00.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Autor práce: Jana Svitáková, UČO: Vedoucí práce: Ing. Romana.
Autor bakalářské práce:Martin Šíma Vedoucí bakalářské práce:Ing. Marta Hortová Oponent bakalářské práce:Mgr. Hana Bartošová DAŇOVÉ A ODVODOVÉ ZATÍŽENÍ.
Dotační politika Bělá Ing. Ladislav Bittner. Ing
MKA VZOM – mimořádná kontrolní akce „VZOrky Mléka“
3. kolo Programu rozvoje venkova 2014 – 2020
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Struktura a vypořádání hospodářského výsledku v dané obchodní korporaci.
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Technologické platformy podpora ve výzkumných programech MZe
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Problematika potravinových odpadů v ČR
Ministerstvo zemědělství ČR, EPOS - spolek poradců v ekologickém zemědělství ČR, Výzkumný ústav mlékárenský Milcom a.s.Praha, Výzkumný ústav chovu skotu.
DOTAČNÍ ROK 2018 – LFA; PPO; ANC LFA
PRAKTICKÝM VZDĚLÁVÁNÍM K PROSPERITĚ MALÝCH FAREM A CELÉHO VENKOVA
Transkript prezentace:

Analýza vývoje ekologického zemědělství v ČR (stav k 28.2.2007) Ing.Roman Rozsypal, CSc., EPOS Spolek poradců v ekol.zem.ČR Brno RNDr.Jan Dovrtěl, CSc., ÚZPI Praha Mgr.Šárka Dittrichová, Rezonance, s.r.o. Praha JUDr.Iva Heřmanská, Praha

Cíle studie pro MZe Analýza vývoje EZ na příkladu chovu dojnic a rozbor účelnosti a dostupnosti opatření OP, HRDP a EAFRD z hlediska podpory rozvoje EZ Analýza právní situace ekofarem Sociologická analýza rozvoje venkovských oblastí, zvl.pohraničních z hlediska rozvoje EZ

Marketingová studie 2006

Kterým výrobkům dáváte přednost

Greenmarketing, 2006

Výsledky byly získány při řešení projektu NAZV – 1G 58063   Vývoj EZ – chov dojnic a produkce mléka Šetření úrovně chovu dojnic u souboru ekofarem s produkcí mléka plošně za celou ČR, výběr 8 ekofarem pro detailní šetření, výběr 4 ekofarem pro výzkumné aktivity  Šetření proběhlo u souboru 84 ekofarem s chovem alespoň jedné dojnice které byly v kontrole podle NR 2092/1991 a zákona č.242/2000 Sb. k 31.12.2004 a jedné ekofarmy která zahájila konverzi v září 2006. Výsledky byly získány při řešení projektu NAZV – 1G 58063

Analýza vývoje ekologického zemědělství v ČR

Analýza vývoje ekologického zemědělství v ČR

Analýza vývoje ekologického zemědělství v ČR

Analýza vývoje ekologického zemědělství v ČR

Analýza vývoje ekologického zemědělství v ČR

Analýza vývoje ekologického zemědělství v ČR Faremní zpracování mléka Na trhu sice citelně chybí žervé sýry které jsou vhodným výrobkem pro zpracování mléka na ekofarmách, ale kravské mléko takto zpracovávají pouze tři ekofarmy, z nichž jedna oznámila, že chov dojnic a zpracování mléka ukončí. Za posledních šest let nezahájila zpracování mléka žádná ekofarma. Pouze dvě ekofarmy získaly dotaci na záměr faremního zpracování a odbytu vlastní produkce mléka (zahájení 2007). Příčinou byla obtížná dostupnost, resp. nedostupnost dotací (nastavení bodovacích kritérií znevýhodnilo malé podniky) a komplikovanost administrace dotací. Přísné veterinární a hygienické požadavky na takové provozy byly (při ortodoxním výkladu odpovědných úřadů) další příčinou která odrazovala malé podniky od záměru faremního zpracování mléka. Podstata problému nespočívá v rozdílech legislativních požadavků acquis communitaire a české právní úpravy výroby potravin (ty jsou nepodstatné), ale v tom, že požadavky českých odpovědných úřadů (úředníků) na technické naplnění veterinárních a hygienických požadavků na faremní zpracování jsou (ve srovnání s praxí např.v Rakousku nebo v SRN až nesmyslně přísné) příčinou, která odrazuje malé podniky od záměru faremního zpracování a tato alibistická praxe objektivně poškozuje rozvoj výroby potravin a podnikání na venkově.

Analýza vývoje ekologického zemědělství v ČR Vliv opatření OP ze souboru 83 ekofarem šetřených v analýze produkce biomléka pouze jedna čerpala dotace na zavedení faremního zpracování strukturování dotací opatření OP na podporu zpracování zemědělských produktů bylo z hlediska podpory faremního zpracování u mikropodniků a malých podniků nevyhovující vyplácení dotace až po realizaci investice, obtížné získávání úvěru a vzhledem k obratu a ziskovosti nereálné doby splatnosti úvěru prakticky znemožňují rozvoj faremního zpracování v posledních šesti letech nezahájila žádná ekofarma faremní zpracování mléka (dvě zahájí v roce 2007)

Analýza vývoje ekologického zemědělství v ČR Analýza opatření EAFRD Opatření EAFRD v ose I.1. uvádí bodové zvýhodnění podniků podle podílu příjmů ze zemědělské prvovýroby 10 / 15 / 20 bodů. Tímto opatřením jsou de facto vyřazeny ze soutěže ekofarmy s faremním zpracováním produkce, protože tržby z prodeje potravinářských výrobků převažují Prac.skupina k OP navrhla bodové zvýhodnění ekofarem – 25 bodů To ovšem neřeší konvenční faremní zpracovatele a tato zásadní chyba v opatřeních osy I. prakticky vyřazuje konvenční zemědělské podniky, které zpracovávají vlastní produkci, především farmy rodinného typu z možnosti získat jakoukoliv dotaci v tomto opatření.

Analýza vývoje ekologického zemědělství v ČR Analýza opatření EAFRD V opatření I.1.3. nejsou v oprávněných osobách uvedeni prvovýrobci, tzn.že farmy které hodlají zpracovávat vlastní prvoprodukci jsou vyřazeny z možnosti získat dotaci na vybudování vlastní zpracovatelské kapacity (podle znění mohou získat dotaci pouze existující zpracovatelské podniky). Rovněž v opatření I.1.3.2.není možnost získat dotaci na vybudování kapacity pro faremní zpracování produkce na potraviny. V opatření III.1.není výroba potravin (faremní zpracování) uvedena mezi podporovanými aktivitami. Toto znění bezdůvodně komplikuje nebo omezuje možnosti získat podporu na faremní zpracování produkce na potravinářské výrobky v těchto opatřeních.

Závěry plošné dotace na EZ ani při navržené výrazné diferenciaci v EAFRD pravděpodobně nepřinesou významnější změnu ve struktuře zemědělské půdy obhospodařované v EZ (zvýšení podílu orné půdy) to je výrazná slabina českého ekologického zemědělství, protože na produkci zrnin je závislá produkce nejen chleba, pečiva, těstovin a dalších biopotravin rostlinného původu, ale také na trhu chybějícího drůbežího masa, vajec a vepřového masa (na produkci vepřového masa pak závisí výroba masných výrobků z hovězího masa - na trhu je pouze výsekové hovězí maso) nelze očekávat, že v nejbližších letech dojde ke zlomu a ekofarmy s chovem KBTPM obnoví nebo přejdou na chov dojnic vzhledem k tomu, že takový krok vyžaduje masivní investice do ustájení, dojení a mléčnice a zejména znamená problémy se zaměstnanci (ošetřování zvířat a dojení) a zvýšení pracovních nákladů (mzdy a povinné pojištění)

Doporučení výši dotací na plochu neodvozovat pouze od ekonomické újmy jako dosud, ale do její výše promítnout také prvořadý celospolečenský zájem tj.produkci biopotravin (prvořadým zájmem daňových poplatníků je produkce biopotravin které jsou vnímány jako zdravé potraviny – viz projekt Potenciál BIO potravin na českém trhu, Marketingová studie, Mze Praha, 2006) k tomu účelu vyvinout opatření ke stimulaci produkce chybějících bioproduktů a biopotravin tak, aby bylo majoritní obsazení trhu biopotravinami českého původu (30-40 % nárůst obratu v biopotravinách v posledních letech je kryt převážně dovozem) výše ekonomické újmy k výpočtu sazeb dotací musí být stanovena na základě nezpochybnitelných šetření (nesmí se stát předmětem lobbismu) prosadit diferencovaný přístup odpovědných orgánů z hlediska technického zajištění hygienických a veterinárních požadavků na faremní zpracování u mikropodniků a malých podniků k tomu účelu vypracovat srovnávací studii praxe faremního zpracování a přístupu odpovědných orgánů Rakouska, Německa a České republiky

Postavení ekofarmářů vers.SZIF Opakující se chyby jak na straně žadatelů, tak na straně poskytovatele dotací řešit následovně: Precizovat výrokovou část dotačního rozhodnutí tak, aby obsahovala vedle kladného rozhodnutí i rozhodnutí záporné, tím zajistit možnost, aby rozhodnutí v kladné části mohlo nabýt právní moci, zároveň aby záporné rozhodnutí mohlo být samostatně napadeno odvoláním. Stanovit závazné termíny pro vyplácení veškerých dotací tak, aby nejen existoval příslib dotačních plateb, ale aby tento příslib byl i legitimně zajištěn. Trvat na povinnosti písemné výzvy k odstranění vad žádosti s konkretizací požadavku. Zabránit dopadu tvrdosti zákona. Pokud je zjištěno, že žadatel neúmyslně porušil vládní nařízení (tj. podzákonnou právní normu), nicméně jednal v souladu s účelem zákona ČR a nařízení EU, uvažovat o zmírnění absolutních sankcí (odebrání veškerých dotací) a projednat možnost udělení výjimky. Stanovit paušální výši náhrady za neoprávněné pozastavení dotací a pozdní platby.

Podpora zaměstnanosti Požadavky: navrhnout a prosadit podporu rozvoje zaměstnanosti na farmách formou úhrady sociálního a zdravotního pojištění na vytvořené pracovní místo při faremním zpracování a/nebo snížení daní a odvodů farem, vytvořit program podpory pro získávání úvěrů na krytí investic s reálnou dobou splatnosti (stále není jasné jaká bude role PGRLF?), zařadit tento typ podpor do opatření Programu udržitelné spotřeby a výroby „Ekologické zemědělství a biopotraviny“

Děkuji za pozornost. Ing.Roman Rozsypal, CSc. roman.rozsypal@seznam.cz EPOS Spolek poradců v ekologickém zemědělství ČR Brno Ústav zemědělsko-potravinářských informací Praha