Tvorba a implementace podnikové strategie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
managementu znalostí podle
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Vize, Strategie, Cíle.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Systémové pojetí manažerské práce
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Podniková ekonomika Personální činnost.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Základy marketingu šestá přednáška
Analýza makro a mikroprostředí
1 Kriteria hodnocení simulace – Balanced Scorecard (BSC) Toto metoda může být s úspěchem využita i pro stanovování cílů konkrétních projektů. Detailně.
Analýza vlastního podniku
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
2.Marketingové prostředí
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prosperita organizace
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
marketingové poradenství
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Lenka Zahradníčková
Důvody vstupu na zahraniční trhy
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
BSC - Metoda Balanced Scorecard
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Tržní prostředí.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Vybrané manažerské nástroje
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Marketingový plán podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Podklady pro zpracování semestrální práce
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Strategie regionu, obce
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Autor bakalářské práce: Dominika Ješová
Marketing neziskových organizací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

TVORBA A ŘÍZENÍ STRATEGIE Praktický návod k tvorbě strategie (dle skutečně proběhlého workshopu)

Tvorba a implementace podnikové strategie Záměr: Rekapitulovat současné znalosti o tvorbě strategie a položit společné základy podnikové strategie firmy. Cíle: 1. Provést základní strategické analýzy 2. Definovat poslání, vizi a hodnoty firmy 3. Připravit proces implementace podnikové strategie

Očekávání účastníků workshopu Vycházet z dokumentů, které již byly zpracovány Získat teoretický základ pro tvorbu strategie Vytvořit koncept strategie Vytvořit vizi a poslání Vytvořit společný materiál k prosazování a šíření – forma musí odpovídat účelu použití Připravit postupné kroky k implementaci strategie

Co rozhoduje o úspěšnosti firmy? (brainstorming účastníků) Ekonomický růst Zakázky Lidé Management Efektivnost využití zdrojů Zákazník Tržní prostředí Rychlost změn Kvalita výroby Inovační schopnost Přizpůsobení Proaktivita Ekonomické myšlení Schopnost předvídat… Dle vypsaných názorů připíší účastníci priority k rozpoznání skupinového názoru

Strategická posloupnost Rozdělte účastníky do několika skupin (max. 5 členů) Vypište alespoň 1 příklad v každé skupině, který vytvoříte podle níže uvedeného příkladu strategické posloupnosti POSLÁNÍ/MISSION Př. z osobního života - Hodnoty, očekávaní ovlivňovatelů Být zdravý a dobře vypadat CÍL/GOAL - Všeobecná prohlášení o cíli Zhubnout CÍL/OBJECTIVE - Kvantifikovaný, precizní Zhubnout 5 kg do 30.10.1999 STRATEGIE - Kategorizace a typy akcí k dosažení cíle Dieta a cvičení AKCE - Individuální kroky implementace Vynechat sladkosti, každý den plavat Každá skupina prezentuje své výsledky

Jaké je prostředí, v němž působí Vaše firma ? Analýza prostředí Posouzení přirozenosti prostředí - Přirozenost prostředí určuje míru neurčitosti v němž firma působí. Málo komplexní a málo dynamické prostředí je stabilní a je zde malá míra neurčitosti. A naopak při velké komplexnosti a dynamickém prostředí je velká míra neurčitosti. Všichni pak musí být na tyto vlivy připraveni. Jaké je prostředí, v němž působí Vaše firma ? velká Dynamika malá KOMPLEXNOST NEURČITOST Všichni vyjádří svůj názor individuálně umístěním bodu/značky ve vymezeném poli

dynamika stabilita neurčitost komplexnost   Jaké jsou hlavní faktory dynamiky a komplexnosti v případě Vaší firmy? Příklady: Dynamika Komplexnost - akvizice - akvizice - koncentrace moci - koncentrace moci - inovace (cykly) - trh (šíře) - rychlost (změn) - (platformové výr.) užší výr. škála - komunikace (zlepšení) - řešení výrobku a inovace - globalizace - komunikace (int./ext. reakce) - přesun na rozvojové země - Internet  

PEST analýza Faktory vnějšího prostředí, které jsou zdrojem příležitostí nebo hrozeb v současnosti nebo budoucnosti. Vyhodnoťte, kde se nalézají priority Vaší firmy ve vztahu k vnějšímu prostředí.

PEST analýza POLITICKÉ (priorita 4) trendy GNP (růst = O) dovozní bariéry (zavést) (O) propagace v zahraničí (O) pasivní bilance (T) zahraniční investice (O) prostředí EU (T) EKONOMICKÉ (priorita 3) ochrana ŽP (ISO 14000) (O) devalvace (O) / revalvace (T) rostoucí nezaměstnanost (O) SOCIÁLNĚ-KULTURNÍ (priorita 2) růst životní úrovně (O) kariérová očekávání (O) „správný“ věkový mix (O) TECHNOLOGICKÉ (priorita 1) výzkum a vývoj (O) technologie (O) patentová ochrana (?) vývoj výrobků (O) produktivita Nejdůležitější – viz. priority (O) – příležitosti vyplývající z prostředí (T) – hrozby z okolního prostředí

Strategické volby pokud jde o prostředí (učiněné skupinou účastníků) Vypořádání se s neurčitostí zahrnout / tolerovat redukovat / akceptovat Ovlivňování prostředí řídit / přizpůsobit se proaktivita / reaktivita akce / fatalismus Hodnocení reality a pravdy analýza faktů / logický přístup indukce / dedukce Přístup ke změně a času minulost / budoucnost stálá změna / skoková změna Vyhodnoťte postoj účastníků vůči prostředí dle uvedených příkladů

Analýza konkurenčních sil   Hodnocení důležitosti konkurenčních sil pro jednotlivá odvětví v rámci Vaší firmy V případě, kdy pracujete v různých odvětvích musíte postup opakovat - vždy stejnou analýzu pro daný druh odvětví Vyhodnoťte váhu konkurenčních sil dle Porterovy analýzy a vypište konkrétní důvody Vašeho hodnocení. 1 10 firma ext. („oni“)  

5 konkurenčních sil v odvětví (BRANO – Automobilový průmysl) Potenciální vstupy 2 Hrozba nových vstupů Konkurenční rivalita uvnitř odvětví Dodavatelé 9 Kupující 2 Vyjednávací síla dodavatelů Vyjednávací síla kupujících 9 Hrozba substitutů 3 Substituty Adaptováno podle Portera (1980)

Ovlivňovatelé Externí Zákazník XY Ostatní zákazníci Dodavatelé Vláda Konkurence Banky Interní Odbory GŘ Majitel Management Zaměstnanci Vypište seznam hlavních ovlivňovatelů na rozhodování ve Vaší firmě.

Analýza ovlivňovatelů malá velká A Udržovat spokojené B Klíčoví hráči Zařaďte Vámi vypsané ovlivňovatele do uvedené matice velká Moc C Minimální úsilí D Udržovat informované malá Úroveň zájmu (Mendelow, 1991)

Vypište z ovlivňovatelů Klíčoví hráči Vypište z ovlivňovatelů klíčové hráče Konkurence Zákazník XY, ostatní zákazníci GŘ Management Vlastník Zaměstnanci Dodavatelé

Očekávání klíčových hráčů Strategie by měla vést k naplnění očekávání ovlivňovatelů, zejména klíčových hráčů zdatný soupeř / omezení vlivu snaha dostat pod kontrolu kvalita včasnost dodávek preciznost pružnost- ve vývoji, dodávkách dobré vztahy nízké ceny servis, doplňkové služby, ND odpovědnost něco navíc pochvala možnost dát pocítit nadřazenost najít vždy pravdu orientace na zákazníka fungující tým výkonnost odpovědnost nízké náklady seriózní chování houževnatost dynamika a flexibilita, schopnost změn rentabilita schopnost strategického myšlení

Očekávání klíčových hráčů – pokr. Strategie by měla vést k naplnění očekávání ovlivňovatelů, zejména klíčových hráčů profesní chování předvídatelnost ad. hoc struktura / situační chování kreativita, inovativnost, tvořivost perspektiva loajálnost informace seberealizace, možnost uplatnění ocenění, odpovídající odměna osobní přidané hodnoty schopnost komunikace – funkční, týmová silné pozice ve společnosti prosperita košatění bohatství rozvoj, růst hrdost na značky zaměstnanost v regionu jistota solidnost sociální smír

SWOT analýza SILNÉ stránky Stabilizovaný podnik Flexibilní (zatím reaktivní) Plošné tváření Nářadí Systém Značka + logo, slogan Inovativnost, tvořivost Management (koherentní) Nákup Řízení zásob Konstrukční SW Možnost globální komunikace Systém ŘJ + zkušebnictví Vztahy se zákazníky (Škoda) Pracovitost Postoje lidí, hrdost SLABÉ stránky Nízká produktivita Nízká kvalita (stabilita CP) Zastaralé technologie Lidé (mozky, kvalifikace)-hrozba když odejdou Chybí náhradníci (zastupitelnost) Nedodržování systému Nevyžadování zodpovědnosti Důslednost Jazyková připravenost Chybnost Marketing Time management

SWOT analýza – pokr. HROZBY Prostředí EU Revalvace Pokles GNP PŘÍLEŽITOSTI Výzkum a vývoj Technologie Produktivita Změna životního stylu Zvýšení spotřebitelských aktivit Kariérová očekávání Růst HDP Mírný růst nezaměstnanosti Devalvace měny Ochrana životního prostředí Zahr. investice do autoprůmyslu Více proaktivity HROZBY Prostředí EU Revalvace Pokles GNP Odchod kvalifikovaných lidí a „mozků“

Tvorba vize podle analogie se zvířetem (dle počtu přidělených „hlasů“) Atributy pohled do budoucna pružnost bobr 2 rychlost vlk 2 dynamika puma 1 vytrvalost rys 14 houževnatost lev 1 solidnost ještěr 3 korektnost orel 7 pěkný vzhled sokol 2 tradice žralok schopnost přežít nebezpečnost pták Phénix 1 respekt

Poslání BRANO Group Posláním společnosti BRANO GROUP je naplňovat očekávání obchodních partnerů odpovědným přístupem všech zaměstnanců a budovat strategické vztahy na globálním trhu Ve společnosti BRANO GROUP víme, že budeme tak dobří, jak dobří budou naši zaměstnanci, a proto trvale podporujeme růst jejich duševního bohatství

Hodnoty BRANO Group K vnitřním hodnotám, které BRANO GROUP uznává a využívá pro splnění stanovených cílů patří: Kvalita Dynamika Inovativnost Profesionalita Výkonnost

Vize BRANO Group BRANO GROUP je dravý, úspěšný tým s tradicí, který chce být před konkurencí a o krok blíž k zákazníkovi

Slogan BRANO GROUP - zámky, zvedáky a autodíly pro všechny světadíly

Nedostatky identifikované ze sebehodnocení dle modelu EFQM Důležité pro volbu strategických cílů Hodnocení vztahů se zákazníky Přehled o stížnostech a pochvalách Srovnávání s konkurenty Pravidelné průzkumy u zákazníků Segmentace – skupiny a typy zákazníků Metoda pro vytyčování cílů ve zlepšování míry spokojenosti zákazníků OBCHOD  „BYZNYSY“ (SBU)

Skupiny strategických cílů dle priorit Učení a růst Zabránit odchodu kvalifikovaných lidí Zlepšit motivační program Vzdělávat lidi dle potřeb firmy Zajistit rotaci kádrů Zákazníci Orientovat se na zákazníka (analýzy – zdokonalit sledování), marketing, budovat vztahy Srovnávat se s konkurencí, zavést benchmarking, eliminovat konkurenci Zajistit rozvoj trhů, růst podílu na trhu (mezinárodním), sledování, zmapování, práce s informacemi Vyhodnoťte základní strategické cíle např. dle modelu EFQM či dle následujících vybraných prioritních strategických oblastí (BSC)

Skupiny strategických cílů dle priorit – pokr. Vyhodnoťte základní strategické cíle např. dle modelu EFQM či dle následujících vybraných prioritních strategických oblastí (BSC) Procesy Udržet sociální mír Být první v inovaci Vytvořit podnikatelské prostředí uvnitř podniku Zajistit trvale vysokou kvalitu Definovat pravidla vnitřního podnikání Finance Docílit konkurenční ceny Mít vysokou produktivitu a ROA – 3 roky Min. 10% rentabilita tržeb (ROS) Trvalá efektivita jed. výrobků

Vyberte několik příkladů strategických cílů a k nim přiřaďte skupiny, které vypracují akční plány: Odvozené cíle Způsob měření cílů Zapojení lidí – členové týmu Nositele úkolů Termín Zpětnou kontrolu

Příklad akčního plánu Prosperující firma, která beze zbytku plní přání zákazníků. Název: Zajistit rozvoj trhu Cíl: zvýšení objemu prodaných výrobků se stanovením nosných vyráběných výrobků a výrobků nakupovaných a to jak na stávajících trzích, tak na nových trzích zpracovat metodiku analýz … Způsob měření: finanční objem (cíle tržeb a plnění) definovat objem trhu, definovat současný stav a cílový stav BRANO a průběžně vyhodnocovat měsíčně

Příklad akčního plánu – pokr. Kdo bude zapojen: Mojžíšek, Toman, Pospíšil - jako tým obchodníků, zákazníci, konkurenti, veřejné inf. zdroje Nositel úkolu: Mojžíšek, Toman, Pospíšil – Juříček a Večerková  Termín: Rozpracování jedn. oblastí = 9-10/99 (do rozpočtu 2000) 11/99 schválení 12/99 příprava, školení, tech. a personální zabezpečení 1-12/00 – realizace  Kontrola: TS měsíčně při controlingu – vedení