Neformální vzdělávání v dětských domovech EUFORALL o.s. Ing. Pavel Srovnal vedoucí a koordinátor projektu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Advertisements

Specifika vzdělávání finanční gramotnosti v dětských domovech
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Vítáme Vás!! Závěrečná konference projektu OPVK oblast podpory Zvyšování kvality ve vzdělávání Centrum podpory EtV v Olomouckém kraji 5. června.
Program Mládež v akci. Program MLÁDEŽ V AKCI  Největší grantový program na podporu volnočasových aktivit  Podpora a rozvoj neformálního vzdělávání 
Základní škola, Brno, Štolcova 16
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Projekt Nové přístupy k realizaci praktického vyučování ve Zlínském kraji Uherský Brod, Mgr. Petra Pilčíková Projektová manažerka.
PROJEKT: Co nám přinesl tento projekt? 1) Exkurze a)do firem - interaktivní přenos informací do výuky (ZKL Hanušovice, a.s.; Ondřejovická strojírna,
Etická výchova a Finanční gramotnost
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
ČESKÝ HELSINSKÝ VÝBOR Děti vězněných rodičů „Barevný svět dětí“ Program je finančně podpořen ze sbírkového projektu Pomozte dětem a Nadací O2.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Vzdělávání pro budoucnost Délka trvání – 20 měsíců Místo realizace – Olomoucký kraj projekt realizovaný v Olomouckém kraji – vpb.cepac.cz.
Zvyšování kvality služeb pracovníků v přímé obslužné péči prostřednictvím vzdělávání.
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Základní škola Pečky, okres Kolín
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Zdokonalování systému celoživotního vzdělávání v oblasti pedagogické, psychologické a výchovné péče o děti se sociokulturním znevýhodněním Arteterapie.
1.Multikulturní výchova 2.Medializace a mediální výchova 3.Výchova k dobrovolnictví 4.Zdravé klima neformálního a zájmového vzdělávání 5.Participace a.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Systém vzdělávání v komunitní péči a zajištění kvality poskytované zdravotní péče Michaela Hofštetrová Knotková.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Celkový záměr Podpora a propagace informačního systému pro mládež (ISM) − vytvořit systém podporující trvale udržitelný rozvoj zájmového a neformálního.
0350 – Podpora nových vzdělávacích metod v systému vzdělávání ČMKOS Žadatel: ČMKOS Partner: AIVD Mgr. Dušan Martinek
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Projekty Dialog a Perspektiva reg. č. CZ.1.07/1.3.05/ , reg. č. CZ.1.07/1.3.05/ , Ludmila Muchová
Regionální individuální projekt Příležitost pro mladé v Olomouckém kraji reg. č. CZ.1.04/2.1.00/ CÍLOVÁ SKUPINA PROJEKTU HODNOCENÍ KLÍČOVÝCH AKTIVIT.
Vzdělávání uchazečů o zaměstnání v oblasti socioekonomických kompetencí CZ.1.04/2.1.00/ Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
VZDĚLÁVÁNÍ VE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI Lenka M. Maléřová.
Projekt Integra Tisková beseda 6. června 2007 Ostrava.
Ředitel - manažer učící se organizace KA3. Účastníci 6 ředitelů ZŠ a SŠ v Kraji Vysočina.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
PROJEKTY ZAMĚSTNANOSTI V REGIONU HRANICKO Ing. Marcela Tomášová 25. listopadu 2014 Nástroje podpory zaměstnanosti ve venkovských oblastech Olomouckého.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Podpora dětí a mladých dospělých v Dětském domově Radost a jejich příprava na vstup do samostatného života Daniel Walbröl mezinárodní konferencE v rámci.
„Okna technickým oborům dokořán“
Individuální projekt OP VVV
Realizátor: EUFORALL o.s.
Šablony OP VVV a podpora nadání
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE Čtenářská a matematická gramotnost Andrea Nytrová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
LET ZAPOJENÝCH DĚTÍ PROJEKTŮ 6 15 KOL PROJEKTU ROZHLED.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Š A B L O N Y II.
BP KULTURA Ing. Dana Smetanová, SKIP ČR
Vzorový projekt pro ZŠ.
Informace o projektu IKAP
Vzorový projekt pro gymnázia
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Systémové řešení - motivace a vzdělávání pedagogů (IKAP A)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

Neformální vzdělávání v dětských domovech EUFORALL o.s. Ing. Pavel Srovnal vedoucí a koordinátor projektu

Projekt „Vzdělávání pro budoucnost v Olomouckém kraji“ byl zaměřen na děti z Dětských domovů, které tvořily primární cílovou skupinu. Pedagogičtí a výchovní pracovníci tvořili sekundární cílovou skupinou. Místo realizace Olomoucký kraj, 9 DD – zapojení dobrovolně, dlouholetá spolupráce DD Olomouc DD Štíty DD Černá voda DD HraniceDD PřerovDD Stará ves DD Lipník nad Bečvou DD Plumlov VÚM Dřevohostice v každém DD určen koordinátor, setkání 1x za 2 měsíce v Olomouci Realizace projektu Harmonogram 24 měsíců : od 10. února 2009 – 9. února 2011 Cílová skupina

Projekt je zaměřen na zvyšování sebevědomí dětí, odstranění sociálně psychologických bariér, zvýšení komunikačních a jazykových schopností pomocí pravidelné práce s cílovou skupinou. Na základě jednání s řediteli DD do projektu zařazen i modul vzdělávání pedagogických pracovníků. Z návrhů a doporučení jsme připravili klíčové aktivity projektu tak, aby měly význam pro socializaci a uplatnění cílové skupiny v reálném životě. Vzdělávání je založeno na zážitkové metodě mimo ústav. Součástí projektu je i zavádění a řízení systému kvality péče v zapojených organizacích. Zaměření klíčových aktivit

V současné chvíli děti a mládež z DD nemají hlubší vztah jak k věcem, neznají jejich hodnotu, nechápou, že tyto věci (strava, ošacení, sešity,učebnice) nejsou zadarmo, ale někdo to zaplatit musí. Pouze využití současného systému zacházení s reálnými finančními prostředky (kapesné) přiměje cílovou skupinu pochopit vztahové souvislosti ve finanční sféře v takové míře, aby si vše převzali a uvědomili později v reálném životě za branami DD. Byl vytvořen systém čerpání kapesného (pravidelná částka každý týden) kdy děti si budou zapisovat co a kde utratily a následně to vše konzultovat s lektorem. Cílem je najít rozdíly mezi okamžitou spotřebou a možností nákupu v budoucnosti. Finanční gramotnost - zaměření

-peněžní gramotnost -správa hotovostních a bezhotovostních peněz -správa nástrojů k tomu určených (např. běžný účet, platební nástroje apod.) -rozpočtovou gramotnost - správa osobního/rodinného rozpočtu - umění rozhodovat o alokaci finančních zdrojů - schopnost vytvořit si vlastní rozpočet z reálných pravidelných příjmů - schopnost zvládat různé životní situace z finančního hlediska použití peněz v reálném životě - cena peněz, jak je rozmnožit a uchovat tak, aby se nerozkutálely - problematika půjček, zadlužení, exekucí jak tomu všemu předejít - co dělat když peníze dojdou, kam jít, na koho se obrátit Finanční gramotnost - témata

Během zážitkových vzdělávacích aktivit mimo ústav jsme připravili zátěžový program zaměřený ne reálný život a s ním spojenou problematiku peněz. Cílová skupina dostala možnost vyzkoušet si jak platit za jídlo, nocleh, různé aktivity, co dělat v případě že nemám na to, co si chci koupit atd. Ukázali jsme mládeži reálný život v reálném světě. Děti se naučily nakupovat v obchodě, vyhledat si dopravní spojení, orientovat se v mapě, naplánovat finanční výdaje na krátký úsek (den) i dlouhý (týden), sami si vařit, připravit si suroviny na vaření, atd. Finanční gramotnost v praxi

Návštěva banky ČSOB v krajském městě - Prohlídka banky, vzdělávací program od 8:00 – 11:30 - Následně ČSOB leasing, vzdělávací program od 12:30 – 15:30 - Návštěva vybraného autosalonu ve městě od 16:00 - Skupina 3 DD - Děti od 14 let 5-6 dětí z každého DD - Bonus – použitý notebook do každého zapojeného DD Den s ČSOB a ČSOB leasingem

Návštěva pošty a pobočky Poštovní spořitelny v krajském městě - Prohlídka pošty, vzdělávací program od 8:00 – 11:30 - Následně Poštovní spořitelna, vzdělávací program od 12:30 – 15:30 - Skupina 3 DD - Děti od 14 let 5-6 dětí z každého DD Den s Českou poštou a Poštovní spořitelnou

Individuální dle potřeb každého zapojeného DD Odehrává se přímo v DD během týdne v odpoledních hodinách DPP s lektory na 4 h měsíčně Skupinově pro malé děti, Individuálně pro větší Velký zájem ze strany DD, konkrétní výstupy Hiporehabilitace, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie

Tento modul probíhá formou zážitkového vzdělávání, odehrávajícího se za branami DD. Cílem je osvojení si schopnosti podílet se aktivně na společenském dění a zvládnout sám základní životní potřeby Děti se naučí sami vařit, připravit si suroviny na vaření, budou vědět jaké potraviny používat pro zdravý životní styl. Naučí se pracovat s keramikou pracovat se dřevem Naučí se tak zručnosti a především získají pocitový vztah k věci, kterou vlastnoručně vyrobily Každý člen cílové skupiny si bude moci vybrat, který z nabídnutých kurzů absolvuje: vaření, práce se dřevem, šití, Praktické dovednosti

Sobotní návštěva spolupracujících DD na vybraných středních školách v regionu Střední škola řezbářská Tovačov Hotelová škola Vincenze Priessnitze v Jeseníku Praktik Olomouc SOU oděvní Prostějov Cíl: zvládnutí základních pracovních návyků vztah k vlastnoručně vyrobeným věcem pravidelnost – 5x na podzim, 5x na jaře možnost jít studovat na danou střední školu propojení DD s dalšími organizacemi přenositelnost výstupu do DD po skončení spolupráce Sobotní vzdělávací aktivity

Cílem je zdokonalit schopnosti výchovných pracovníků a pedagogů, které budou potřebovat pro další kariéru. Půjde o sebereflexi, způsob vyhodnocení krizových situací, problematiku syndromu vyhoření v práci, agresi Pedagogické a právní minimum pro vychovatele pomůže vychovatelům zvýšit si osobní vzdělávání k tomu, aby časem sami mohli převzít lektorskou činnost pro jednotlivé moduly. Pedagogičtí a výchovní pracovníci si rozšíří dosavadní znalosti poznáním nových forem výuky. Například aktivity zaměřené na sebereflexi, hodnocení, výměnu zkušeností s ostatními účastníky projektu, Právní minimum při jednání s dětmi, problematika syndromu vyhoření Pedagogické a právní minimum pro vychovatele z DD

a) 7denní letní a zimní pobyty v přírodě - půjde o systém vzdělávání pro děti a mládež, na kterých bude velká část pobytu věnována základním návykům z reálného života. Půjde celkem o 4 letní a 2 zimní pobyty. b) 1denní vzděl.akce - pro cílovou skupinu let formou sobotní výuky během školního roku na spolupracujících SŠ s odborným zaměřením - gastro, rodinná výchova, truhlář, elektrikář. Z každého DD max 8 dětí + 2 vychovatelé na jednu akci Organizace mimoústavních vzdělávacích pobytů

Kontakt: Ing. Pavel Srovnal Odborný garant a vedoucí projektu Tel: EUFORALL o.s. Na Šibeníku 1, Olomouc, Web: Děkuji za pozornost