Posun vnímání vysokoškolské úrovně vzdělání a z toho plynoucí požadavky na změnu Jiří Mareš Univerzita Karlova Lékařská fakulta v Hradci Králové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spolupráce gymnázií a fakult vzdělávajících učitele Jana Coufalová Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov.
Advertisements

Přijímací řízení.
Univerzita a společenství průmyslových podniků Ivo Vondrák VŠB - Technická univerzita Ostrava
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vědecká rada Fakulty bezpečnostního inženýrství 8. prosince 2010
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
 Účelem vzdělávání je nepochybně nějaká přidaná hodnota.  Zákazníci vzdělávání mohou být studenti, rodiče, sponzoři, podniky nebo stát (tj. daňoví poplatníci).
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
Hodnocení UJEP AK ČR Závěry a doporučení. Personální zajištění posilovat kvalifikační strukturu pracovišť - vytvořit realistické a kontrolovatelné plány.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 SOUČASNOST A PERSPEKTIVA VYŠŠÍCH ODBORNÝCH ŠKOL Valná hromada AVOŠ 29. březen 2007 Jiří Homolka Osnova: Popis současného.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
Fakulta zdravotnických studií
MANAGEMENT V PODMÍNKÁCH ZEMÍ VÝCHODNÍ EVROPY A RUSKA. Dle strategií České republiky jsou oblasti působení českých podniků na mezinárodních trzích jednou.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Terciární vzdělávání v ČR podíl veřejných vysokých škol (VVŠ): 84% Nárůst počtu studentů a zaměstnanců VVŠ nárůst [%] studenti
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1 Název projektu: Tvorba modulárního systému udělování zápočtů v bakalářském studiu za účelem motivace studenta formou.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
PORADENSKÉ CENTRUM ZF JU V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Bohumila Voženílková Zdeněk Štěrba Katedra rostlinné výroby Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Prof. Ing. Hana Machková, CSc. Rektorka
Fakulta zdravotnických studií
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Fakulta zdravotnických studií
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Studijní program Ošetřovatelství
Studijní obor Fyzioterapie
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Změny na trhu práce?.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Posun vnímání vysokoškolské úrovně vzdělání a z toho plynoucí požadavky na změnu Jiří Mareš Univerzita Karlova Lékařská fakulta v Hradci Králové

Změny vysokých škol po r s proměnou politického režimu se změnila legislativní pravidla, jimiž se VŠ řídí s proměnou politického režimu se změnila legislativní pravidla, jimiž se VŠ řídí kapacita VŠ a podoba vysokoškolského studia kapacita VŠ a podoba vysokoškolského studia populace, která do nich směřuje populace, která do nich směřuje celý kontext, v němž VŠ fungují (a to jak domácí, tak mezinárodní) celý kontext, v němž VŠ fungují (a to jak domácí, tak mezinárodní) výsledky některých VŠ nejsou špatné; mnohé fakulty, jejich učitelé i absolventi obstojí v mezinárodním srovnávání výsledky některých VŠ nejsou špatné; mnohé fakulty, jejich učitelé i absolventi obstojí v mezinárodním srovnávání v tomto sdělení se však soustředíme pouze na problémy, které komplikují fungování vysokých škol v tomto sdělení se však soustředíme pouze na problémy, které komplikují fungování vysokých škol komplikují i vysokoškolskou úroveň vzdělávání české populace komplikují i vysokoškolskou úroveň vzdělávání české populace

Dostupnost vysokoškolského vzdělávání po r naši představitelé zjistili, že na české VŠ jde mnohem méně osob z populačního ročníku, než ve vyspělých zemích po r naši představitelé zjistili, že na české VŠ jde mnohem méně osob z populačního ročníku, než ve vyspělých zemích stanovena strategie dohnat vyspělé země stanovena strategie dohnat vyspělé země rozšířit nabídku VŠ škol, nastavit finanční pobídky pro VŠ rozšířit nabídku VŠ škol, nastavit finanční pobídky pro VŠ r. 2001: 24 veřejných a státních VŠ a 17 soukromých VŠ r. 2001: 24 veřejných a státních VŠ a 17 soukromých VŠ r. 2009: 26 veřejných a státních VŠ, ale už 45 soukromých škol r. 2009: 26 veřejných a státních VŠ, ale už 45 soukromých škol kontext: na veřejných a státních VŠ studovalo 91,5 %, na soukromých 8,5 % všech vysokoškoláků (letos už 14 %) kontext: na veřejných a státních VŠ studovalo 91,5 %, na soukromých 8,5 % všech vysokoškoláků (letos už 14 %)

Dostupnost vysokoškolského vzdělávání absolutní počty: absolutní počty: v r jsme měli 204 tisíc studujících na VŠ (bralo se 50 % uchazečů) v r jsme měli 204 tisíc studujících na VŠ (bralo se 50 % uchazečů) v r jsme měli 389 tisíc studujících na VŠ (bralo se 75 % uchazečů) v r jsme měli 389 tisíc studujících na VŠ (bralo se 75 % uchazečů) existují rozdíly mezi vysokými školami, fakultami a studijními obory (soukromé VŠ berou přes 95 % uchazečů) existují rozdíly mezi vysokými školami, fakultami a studijními obory (soukromé VŠ berou přes 95 % uchazečů) v r bylo přijato ke studiu kolem nových studentů v r bylo přijato ke studiu kolem nových studentů v r už nových studentů v r už nových studentů vysokoškolské studium se stalo masovou záležitostí vysokoškolské studium se stalo masovou záležitostí

Co lze považovat za vysokoškolské vzdělání? před rokem 1990 odpověď zněla – produkují ho univerzity, technické vysoké školy, ekonomické a zemědělské vysoké školy, pedagogické fakulty atd. před rokem 1990 odpověď zněla – produkují ho univerzity, technické vysoké školy, ekonomické a zemědělské vysoké školy, pedagogické fakulty atd. po roce 1990 se objevila širší kategorie - terciární vzdělávání po roce 1990 se objevila širší kategorie - terciární vzdělávání začalo zakládání Vyšších odborných škol - zpočátku jako výběrová záležitost, později masová (dnes existují dvě reprezentace VOŠ) začalo zakládání Vyšších odborných škol - zpočátku jako výběrová záležitost, později masová (dnes existují dvě reprezentace VOŠ) v r už bylo 184 VOŠ a panují rozpaky, co s nimi dále v r už bylo 184 VOŠ a panují rozpaky, co s nimi dále několik se transformoval v neuniverzitní VŠ a zápasí o kvalitu několik se transformoval v neuniverzitní VŠ a zápasí o kvalitu 20 dalších VOŠ řeší situaci oficiální spoluprací s vysokými školami (akreditace podle VŠ zákona) 20 dalších VOŠ řeší situaci oficiální spoluprací s vysokými školami (akreditace podle VŠ zákona)

Co lze považovat za vysokoškolské vzdělání? počty studentů na VOŠ se příliš nemění: počty studentů na VOŠ se příliš nemění: v r to bylo 27 tisíc, v r tisíc (srv. 389 tisíc na VŠ) v r to bylo 27 tisíc, v r tisíc (srv. 389 tisíc na VŠ) návrh, aby vznikla kategorie „vysokoškolský institut“ (Karpíšek et al. 2009) návrh, aby vznikla kategorie „vysokoškolský institut“ (Karpíšek et al. 2009) měl by splňovat sedm odborných kritérií měl by splňovat sedm odborných kritérií z 184 VOŠ by jim vyhovělo 8 (veřejných, soukromých a církevních) z 184 VOŠ by jim vyhovělo 8 (veřejných, soukromých a církevních) jedním z kritérií je kvalifikační kritérium (stačí 1 nositel PhD. v celém učitelském sboru) jedním z kritérií je kvalifikační kritérium (stačí 1 nositel PhD. v celém učitelském sboru) Co se zbývajícími VOŠ? Zaniknou, přeorientují se na celoživotní vzdělávání; vrátí se k provozování pomaturitního vzdělávání Co se zbývajícími VOŠ? Zaniknou, přeorientují se na celoživotní vzdělávání; vrátí se k provozování pomaturitního vzdělávání

Problémy obsahově-koncepční – 1. tendence existují tři tendence: vysoké školy jsou instituce, které nepřipracují úzké specialisty vysoké školy jsou instituce, které nepřipracují úzké specialisty jsou to instituce se širokým záběrem - mají také kultivovat mladého člověka jsou to instituce se širokým záběrem - mají také kultivovat mladého člověka učí též základům všeobecné vzdělanosti (viz označení universitas) učí též základům všeobecné vzdělanosti (viz označení universitas) připravují studenta pro širší uplatnění v mnoha profesích připravují studenta pro širší uplatnění v mnoha profesích připravují ho, aby dokázal kriticky myslet, samostatně se rozhodovat připravují ho, aby dokázal kriticky myslet, samostatně se rozhodovat nepodléhal manipulacím, uvědomoval si etické souvislosti své práce nepodléhal manipulacím, uvědomoval si etické souvislosti své práce naučil se učit po celý život naučil se učit po celý život

Problémy obsahově-koncepční – 2. tendence VŠ jsou instituce, které poskytují specifický druh služeb VŠ jsou instituce, které poskytují specifický druh služeb jsou to instituce, které musí daleko více podléhat vnější kontrole, prokazovat efektivitu typu „vstup-výstup“ jsou to instituce, které musí daleko více podléhat vnější kontrole, prokazovat efektivitu typu „vstup-výstup“ jejich procesy musí být standardizovány a průběžně monitorovány, výstupy přesně definovány jejich procesy musí být standardizovány a průběžně monitorovány, výstupy přesně definovány VŠ se musí více přiblížit praxi, flexibilně reagovat na změny poptávky po odbornících VŠ se musí více přiblížit praxi, flexibilně reagovat na změny poptávky po odbornících musí si na sebe vydělat spoluprací s průmyslem, reagovat na proměny trhu práce, neboť vychovávají studenty pro konkurenceschopnost musí si na sebe vydělat spoluprací s průmyslem, reagovat na proměny trhu práce, neboť vychovávají studenty pro konkurenceschopnost připravují především pro konkrétní profese, a proto je třeba respektovat požadavky podnikatelské sféry připravují především pro konkrétní profese, a proto je třeba respektovat požadavky podnikatelské sféry

Problémy obsahově-koncepční – 3. tendence VŠ nejsou jen školským zařízením, ale musí provozovat vědeckou a výzkumnou činnost VŠ nejsou jen školským zařízením, ale musí provozovat vědeckou a výzkumnou činnost přílišná orientace na pedagogické problémy je degraduje na vzdělávací a školící instituce přílišná orientace na pedagogické problémy je degraduje na vzdělávací a školící instituce je třeba se soustředit na přípravu špičkových odborníků, mladých vědců a vybudovat silná výzkumná centra je třeba se soustředit na přípravu špičkových odborníků, mladých vědců a vybudovat silná výzkumná centra ti, kdož bádají, mohou svým studentům dát poznatky na špičkové úrovni ti, kdož bádají, mohou svým studentům dát poznatky na špičkové úrovni důležité je obstát ve vědecké komunitě, což se dá poměřovat získanými granty, prokazatelnou mezinárodní spoluprací, publikacemi v impaktovaných časopisech důležité je obstát ve vědecké komunitě, což se dá poměřovat získanými granty, prokazatelnou mezinárodní spoluprací, publikacemi v impaktovaných časopisech výsledek: učí především ti, kteří nestačí na provozování vědy výsledek: učí především ti, kteří nestačí na provozování vědy

Problémy pedagogicko-psychologické jde nám o kvalitu vysokoškolského vzdělávání jde nám o kvalitu vysokoškolského vzdělávání paradoxní je, že u nás může na vysoké škole učit téměř každý paradoxní je, že u nás může na vysoké škole učit téměř každý  kdo umí svůj obor, umí ho též naučit ty druhé proklamuje se snaha zbavit vysokoškolské učivo balastu, snaha vymýtit biflování, přizpůsobit znalosti praktickému využití proklamuje se snaha zbavit vysokoškolské učivo balastu, snaha vymýtit biflování, přizpůsobit znalosti praktickému využití  nejrychleji zastarávají poznatky týkající se aktuální praxe, dnes používaných technologií, přístrojů  méně stárnou obecně vědní a obecně kulturní poznatky

Problémy pedagogicko-psychologické existují tři skupiny znalostí: deklarativní, procedurální a kontextové existují tři skupiny znalostí: deklarativní, procedurální a kontextové  deklarativní (faktografické) se nejlépe se vyučují a zkoušejí  procedurální jsou náročné na semináře a praktická cvičení (student musí nejen popovídat o znalostech, ale také je umět provést, vykonat, aplikovat) znalosti se seskupují do specifických pojmových struktur znalosti se seskupují do specifických pojmových struktur  objektivní struktury vědeckých poznatků a dále struktury konsensuální o tom, co vyučovat na vysoké škole  struktury subjektivní (na straně učitele a na straně studentů)  zkoušíme jednotliviny, ne podobu subjektivní struktury

Problémy pedagogicko-psychologické proklamuje se flexibilita studijních oborů a volnost studenta konstruovat si obsah celého studia „na míru svých přání a potřeb“ proklamuje se flexibilita studijních oborů a volnost studenta konstruovat si obsah celého studia „na míru svých přání a potřeb“  k tomu má sloužit modulový systém  princip velké stavebnice  riziko: ztrácí se jádro, základ  ústrojný celek je redukován na volně poskládané části  je student schopen odhadnout, co tvoří klíčovou strukturu jeho oboru, když se s ním teprve seznamuje?

Problémy pedagogicko-psychologické stoupající počty studentů se řeší: stoupající počty studentů se řeší:  akcentem na přednášky pro velké skupiny studentů  snižováním podílu seminárních a praktických cvičení  jsou totiž náročné na prostory, čas, lidi i pedagogickou práci;  předpokladem, že počítače dokáží nahradit značnou část přímé výuky  e-learning nebo blended learning jsou prý budoucností vysokoškolské výuky - informatici  obecné počítačové programy, nevyužívání adaptivních možností, podceňování živého kontaktu učitel-studenti

Problémy pedagogicko-psychologické s narůstajícím počtem přijímaných studentů z příslušného populačního ročníku s narůstajícím počtem přijímaných studentů z příslušného populačního ročníku s předpokládaným nárůstem počtu studujících při zaměstnání s předpokládaným nárůstem počtu studujících při zaměstnání stoupá pravděpodobnost, že mnozí z nich budou mít studijní i osobní problémy stoupá pravděpodobnost, že mnozí z nich budou mít studijní i osobní problémy měly by tedy fungovat odborné psychologické poradenské služby pro VŠ studenty i učitele měly by tedy fungovat odborné psychologické poradenské služby pro VŠ studenty i učitele s kvalifikovaným personálem a dostatečnou kapacitou s kvalifikovaným personálem a dostatečnou kapacitou musí se počítat i s tím, že část studentů vysokoškolské studium nedokončí musí se počítat i s tím, že část studentů vysokoškolské studium nedokončí

Varování první Bíle knihy (2001) „pokud bude narůstat podíl vstupujících na vysoké školy z příslušného populačního ročníku, „pokud bude narůstat podíl vstupujících na vysoké školy z příslušného populačního ročníku, není možné bez ztráty kvality absolventů není možné bez ztráty kvality absolventů vzdělávat tak vysoký počet studentů na magisterské úrovni“ (Kotásek et al, 2001, s. 65) vzdělávat tak vysoký počet studentů na magisterské úrovni“ (Kotásek et al, 2001, s. 65) uvažovalo se, že pouze 50 % absolventů bakalářských studijních programů bude pokračovat uvažovalo se, že pouze 50 % absolventů bakalářských studijních programů bude pokračovat realita: 80 % realita: 80 %

A co přijímací řízení? Zatím existují čtyři modely: 1. přijmout všechny, kdo se přihlásí (přijímací řízení prakticky neexistuje) 2. přijímací řízení postavit na interních zkouškách, připravených fakultou 3. přijímací řízení postavit na externích zkouškách (např. testy studijních předpokladů firmy Scio) 4. kombinace obou způsobů (např. studenty s nejlepším středoškolským prospěchem přijmout bez přijímacího řízení, ostatní podrobit interními přijímacímu řízení)

Propojení státní maturity s přijímacím řízením nejde jen o technické či právní aspekty, protože existují tři věcné problémy: nejde jen o technické či právní aspekty, protože existují tři věcné problémy: obsah – ověřuje se středoškolské učivo jen ze dvou či tří předmětů čeština, matematika, cizí jazyk obsah – ověřuje se středoškolské učivo jen ze dvou či tří předmětů čeština, matematika, cizí jazyk  a co fyzika, chemie, biologie, historie atd.? rozsah – ověřuje se středoškolské učivo na standardní úrovni rozsah – ověřuje se středoškolské učivo na standardní úrovni  mnohé vysoké školy však chtějí vědět, zda se uchazeč o obor zajímal hlouběji, než průměrný středoškolák funkce – cílem maturitní zkoušky zjistit, zda žák zvládl učivo střední školy v předepsaném rozsahu, zda daná škola dobře vyučuje funkce – cílem maturitní zkoušky zjistit, zda žák zvládl učivo střední školy v předepsaném rozsahu, zda daná škola dobře vyučuje  vysoké školy potřebují ještě dva další ukazatele

Propojení státní maturity s přijímacím řízením Vysoké školy potřebují něco navíc: orientaci do minulosti: jakým zatím student byl z dlouhodobého, nikoli jednorázového pohledu orientaci do minulosti: jakým zatím student byl z dlouhodobého, nikoli jednorázového pohledu  zda byl vytrvalý, měl vyrovnané výkony, zda jeho výkony měly stoupající tendenci, jak zvládal zátěžové situace  o tom vypovídají spíše průměry za jednotlivé ročníky studia orientaci do budoucnosti: jaké má uchazeč předpoklady pro vysokoškolské studium (predikční validita) orientaci do budoucnosti: jaké má uchazeč předpoklady pro vysokoškolské studium (predikční validita)  jakým způsobem usuzuje, zda ovládá kritické myšlení, zda umí poznatky aplikovat netradičním způsobem  jaká je pravděpodobnost, že zvládne přechod na vysokoškolský způsob studia

Úvaha při předpokládaném počtu % maturantů z příslušné populace se stírá selektivní funkce státní maturity; se stírá selektivní funkce státní maturity;  státní maturita odfiltruje jen ty nejhorší  neidentifikuje jednoznačně ty nejlepší  pro mnohé obory obsahově nestačí nefunguje dobře ani predikční funkce nefunguje dobře ani predikční funkce  nezjišťuje důležité předpoklady pro vysokoškolské studium  náš výzkum využitelnosti údajů o maturitní zkoušce u mediků ukázal i na relativní vhodnost spíše středoškolského prospěchu a to jen pro první dva ročníky

Závěr vysoké školy se výrazně změnily a stále se mění vysoké školy se výrazně změnily a stále se mění zatím dominuje akcent na kvantitativní ukazatele zatím dominuje akcent na kvantitativní ukazatele kvalita se hůře měří, ale jiná cesta není kvalita se hůře měří, ale jiná cesta není postupy, které se osvědčily v ekonomii, v podnikovém managementu se nedají jednoduše aplikovat na školství postupy, které se osvědčily v ekonomii, v podnikovém managementu se nedají jednoduše aplikovat na školství návrhy vysokoškolských reforem nejsou doprovázeny analýzou jejich věcné proveditelnosti a analýzou hlavních dlouhodobých mimoekonomických důsledků návrhy vysokoškolských reforem nejsou doprovázeny analýzou jejich věcné proveditelnosti a analýzou hlavních dlouhodobých mimoekonomických důsledků

Karel Čapek Náš život se odehrává v podivném, krátkém a nesouvislém čase: ve stálé aktualitě. Žijeme ze dne na den, z roku na rok; včerejšek je překonán, ať žije dnešek nebo zítřek. Náš život se odehrává v podivném, krátkém a nesouvislém čase: ve stálé aktualitě. Žijeme ze dne na den, z roku na rok; včerejšek je překonán, ať žije dnešek nebo zítřek. Co bylo, je odbyto a nestalo se nám žádnou zkušeností nebo poučením; bylo to nadarmo, a nadarmo bude i to, co děláme nebo zakoušíme teď. Co bylo, je odbyto a nestalo se nám žádnou zkušeností nebo poučením; bylo to nadarmo, a nadarmo bude i to, co děláme nebo zakoušíme teď. Čím více jsou naše hodnoty jenom aktuální, tím je náš život kusejší, efemérnější, nevřazený do hlubších souvislostí času a vývoje. Čím více jsou naše hodnoty jenom aktuální, tím je náš život kusejší, efemérnější, nevřazený do hlubších souvislostí času a vývoje. Místo stálosti jsme dosadili množství; nejsou-li naše hodnoty trvalé, ať jsou aspoň hromadné; pročež buďte uplatněny honem a třeba násilím, dokud trvá jejich sezóna. Místo stálosti jsme dosadili množství; nejsou-li naše hodnoty trvalé, ať jsou aspoň hromadné; pročež buďte uplatněny honem a třeba násilím, dokud trvá jejich sezóna.