BIBLIOTERAPIE PRO SENIORY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Advertisements

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Požadavky k získání známky
Dynamické systémy.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Základní informace o Tranzitní službě Přechod ze Školy do Práce.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování a řízení kariéry
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Pedagogika volného času (VČ)
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
Upřesnění a vysvětlení k projektu IPn KREDO PRVŠ,
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Didaktické prostředky
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
v rámci projektu Mentoring a Magistrát Ing. Zbyněk Nejezchleba
3. ročník, studijní obory SOU Mgr. Smékalová Dagmar „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
Skupinové interview (Focus group)
Semestrální práce Téma: Výběr problematiky z oblasti managementu (volné dle zájmu) Práce bude obsahovat - teoretické základy (tak jak je oblast problematiky.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Regionální individuální projekt Příležitost pro mladé v Olomouckém kraji reg. č. CZ.1.04/2.1.00/ CÍLOVÁ SKUPINA PROJEKTU HODNOCENÍ KLÍČOVÝCH AKTIVIT.
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Případová studie Seminář 2014.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Struktura bakalářské práce
Úvod do psychologie
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
ARTETERAPIE.
aneb Assessment Centre a Development Centre
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Představení provozu kavárny a cateringových služeb v PwC ČR Roman Anděl, Startujeme, o.p.s.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Terénní sociální práce s uživateli drog v sociálně vyloučených lokalitách JAKUB ČERNÝ ROMAN HLOUŠEK.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce: Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Významn é faktory v hodnocen í osobnosti.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Didaktické prostředky
Biblioterapie jako pomocná ruka
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Presentation Title 1st September 2002
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

BIBLIOTERAPIE PRO SENIORY Prezentace seminární práce k předmětu BIBLIOTERAPIE Veronika Čtveráková 17.11.2005

ZAMĚŘENÍ A PŘEDPOKLÁDANÉ ČASOVÉ HORIZONTY Definice biblioterapie pro seniory v teoretické rovině současnost Navázání konkrétní spolupráce s Domovem klidného stáří ve Žďáře nad Sázavou do 1 roku Studium souvisejících prací následně ½ roku Praktická aplikace teoretických úvah start do dvou let

DEFINICE CÍLOVÉ SKUPINY Podle věku senioři s předpokládaným průměrným věkem okolo 68 let Podle složení muži i ženy různá úroveň vzdělání různé zájmy Další charakteristiky rostoucí zdravotní potíže s postupujícím věkem omezená schopnost udržení pozornosti potíže se zrakem

ZDŮVODNĚNÍ POUŽITÍ BIBLIOTERAPIE PRO SENIORY Změna prostředí v němž se celý život pohybovali Odloučení od rodiny Odloučení od přátel a známých Potřeba začlenění do kolektivu Potřeba rozšíření možností vyžití Zmíněné zdravotní obtíže a s tím související neschopnost samostatné četby

OBECNÉ MOŽNÉ CÍLE BIBLIOTERAPIE Převýchovný prostředek Vyrovnání se s handicapem Překonání závislostí Překonání psychických problémů Zlepšování nálady Prostředek integrace

STANOVENÍ CÍLŮ PRO CÍLOVOU SKUPINU SENIOŘI Překonání psychických problémů odloučení od známého prostředí, rodiny, přátel Zlepšování nálady nabývaní pozitivní energie pro odstranění depresí a podpory optimismu a dobré nálady Prostředek integrace čtení knížek jako vstupní brána pro následnou řízenou i neřízenou diskuzi

VÝBĚR VHODNÉ LITERATURY Dle statistického výzkumu uveřejněného v článku M. Černé a E. Křivé1 je nejvhodnějším typem četby literatura relaxační a úniková a to konkrétně: Detektivní romány Romány Milostná literatura Historické romány Cestopisy 1. ĆERNÁ, Marcela, KŘIVÁ, Eva. Četba v léčebném procesu : výzkum čtenářských aktivit handicapovaných pacientů. Čtenář. 1994, vol. 46, no. 7.-8., s. 230-231.

BIBLIOTERAPIE SKUPINOVÁ A INDIVIDUÁLNÍ S ohledem na toto dělení je nutno správně specifikovat: Výběr skladby literatury Stupeň spolupráce s odborníkem v oboru psychologie Předpokládané cíle a dopady

SKUPINOVÁ BIBLIOTERAPIE JAKO PROSTŘEDEK PRO KONTAKT S VNĚJŠÍM SVĚTEM Předčítání zvoleného titulu pro skupinu posluchačů Snaha o rozpoutání diskuze Diskuze řízená časově omezená na dobu terapie Může sledovat určitý cíl Diskuze neřízená časově neomezená, samovolná, četbou pouze vyprovokovaná

INDIVIDUÁLNÍ BIBLIOTERAPIE JAKO LÉK NA PROBLÉMY STÁŘÍ Výhody Lze lépe vybrat skladbu literatury Tím lépe řešit konkrétní problémy konkrétního jedince Nevýhody Je nezbytné použití biblioterapie více sledovat a konzultovat s odborníkem v oboru Psychologie

DRUHOTNÉ EFEKTY SKUPINOVÉ BIBLIOTERAPIE Řízené i neřízené diskuze V návaznosti na zvolený druh literatury a jeho děj a obsah lze následně iniciovat krátkodobé poznávací zájezdy tématicky příbuzné divadelní představení tématicky příbuzné hudební produkce

ČLENĚNÍ PROJEKTU NA FÁZE Pro tuto cílovou skupinu projekt může fungovat kontinuálně bez bližšího časového omezení. Přesto je nutno rozdělit projekt do jednotlivých fází: Příprava projektu Zahájení běhu projektu Zhodnocení běhu Aplikace korekcí vzešlích z hodnocení Pokračování běhu Nové zhodnocení V případě kladného zhodnocení publikace zkušeností s projektem jako podklad pro následovatele

ZPĚTNÁ VAZBA Délku sezení Četnost sezení Výběr literatury Obzvláště v období náběhu projektu bude nezbytné využít diskuzi i pro získání zpětné vazby od posluchačů. Tato zpětná vazba musí ovlivnit: Délku sezení Četnost sezení Výběr literatury Přístup k diskuzi

POUŽITÁ LITERATURA ĆERNÁ, Marcela, KŘIVÁ, Eva. Četba v léčebném procesu : výzkum čtenářských aktivit handicapovaných pacientů. Čtenář. 1994, vol. 46, no. 7.-8., s. 230-231. Články: MEYEROVÁ, Monika. Biblioterapie – jedna z dosud málo využívaných forem práce s knihou. Zlatý máj. 1990, vol. 34, no. 10, s. 600-605. ROSOVÁ, Milena. Několik poznámek o biblioterapii. Ladění. 1999, no. 4, s. 9-11. HOŠEK, Květoslav. Možnosti biblioterapie. Čtenář. 1982, vol. 34, no. 2., s. 44-45. Monografie: VÁŠOVÁ, Lidmila, ČERNÁ, Milena: Bibliopedagogika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Vyd. 2. 132 s. ISBN 80-04-24503-X Další literatura týkající se biblioterapie a bibliopedagogiky: SODOMKOVÁ, Jana: Úvod do bibliopedagogiky. Čtenář. 1998