Evropský kontext plánování a výstavby dopravních staveb v ČR Workshop o dopravním plánování, 10.11.2011 Pavel Přibyl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Regionální dimenze sítě TEN-T
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 1/13 Energetická efektivita v dopravě - strategie a cíle Barbora Hanžlová 18. května 2012.
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Strategie dopravy MD ČR
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Zdravotnictví po „velkém třesku“ Zdraví, zdravotnictví a evropské fondy Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Facility management ČSN EN
Možnosti spojení PPP a fondů EU v sektoru dopravy Ing. Olga Pokorná Ministerstvo dopravy, Odbor mezinárodních vztahů a EU Konference PPP 2004.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Technologické platformy a dopravní výzkum
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Koncepce environmentální bezpečnosti
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Naplňování cílů dopravní politiky EU v ČR
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Ministerstvo dopravy České republiky Rozvoj železniční infrastruktury s vazbou na Sasko a Dolní Slezsko.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Evropský kontext plánování a výstavby dopravních staveb v ČR Workshop o dopravním plánování, Pavel Přibyl

přijala EK návrh, jehož cílem je přetvořit stávající nesourodý systém evropských silnic, železnic, letišť a kanálů v ucelenou dopravní síť (TEN-T). Ta je hlavním nástrojem dopravní politiky ke splnění obecného cíle, kterým je snížit emise z dopravy do roku 2050 o 60 %. (viz bílá kniha o dopravě do roku 2050). Cíle: Odstranění míst se sníženou průchodností, modernizace infrastruktury a optimalizace přeshraniční dopravy pro cestující i podniky po celé EU. Zlepšení provázanosti mezi různými druhy dopravy a přispění k plnění cílů EU při snížování emisí CO2 z dopravy.

Kontext K aktuálním evropským dokumentům v oblasti dopravy dále náleží: Bílá kniha o dopravě do roku 2050 (tzv. Transport Road Map 2050). Iniciativa Connecting Europe Facility (věnuje se dopravě, energetice a rozvoji datové komunikace) je součástí MFF určujícího priority rozpočtu EU v období ). Tyto politiky se odkazují na cíle strategie Evropa 2020 (20/20/20)

Zároveň je dopravní sektor pojednán v plánech na zdrojově úspornou Evropu (Resource Efficient Flagship Initiative, Road Map for a Resource Efficient Europe a v plánech na úspornou nízkouhlíkovou ekonomiku (Road Map for moving to a competitive low-carbon economy in 2050). Nedílnou roli v naplňování priorit dopravní politiky EU má hrát politika soudržnosti. V současné době se chystají její detaily pro období , konkrétní opatření se budou plánovat v letech

TEN –T a Connecting Europe Definují hlavní dopravní síť, která má být vytvořena do roku 2030 a plnit funkci dopravní páteře jednotného trhu. Hlavní síť TEN-T bude podporována komplexní sítí tras, které budou na hlavní síť navazovat na úrovni regionů a členských států. Cílem je zajistit, aby se do roku 2050 převážná většina evropských občanů a podniků nacházela nejdále 30 minut cesty od hlavní sítě.

Představa o finančních nákladech Hlavní síť jako taková má být dokončena do roku 2030.Náklady na realizaci první fáze financování hlavní sítě v období 2014–2020 mají činit 500 miliard EUR, z toho 250 miliard EUR na odstranění hlavních úzkých hrdel. Náklady na celou síť, včetně komplexní, mají do roku 2050 činit 1500 miliard EUR. Částka ve výši 31,7 miliardy EUR přidělená na dopravu v rámci nástroje Connecting Europe v MFF má vyvolat pákový efekt. Každý milion EUR vynaložený na evropské úrovni má přinést pět milionů EUR od vlád členských států a 20 milionů EUR ze soukromého sektoru.

Financování z Connecting Europe 80 % z 31,7 miliardy EUR bude použito na financování: Projektů hlavní sítě spojených s 10 hlavními koridory. Prostředky budou k dispozici pro určitý počet dalších dílčích projektů s velkým evropským přínosem pro hlavní síť. Horizontálních projektů – tyto projekty souvisí s informačními technologiemi – jde například o financování projektu SESAR (systém řízení leteckého provozu v rámci jednotného evropského nebe) nebo ERTMS (Evropský systém řízení železničního provozu), které musí být používány ve všech hlavních dopravních koridorech. Zbývajících 20%lze použít na projekty ad hoc, včetně projektů komplexní sítě.

Hlavní síť Spojit 83 hlavních evropských přístavů s železnicemi a silnicemi, Spojit 37 hlavních letišť s významnými městy pomocí železnice, km železničních tratí zmodernizovaných na vysokorychlostní tratě, 35 významných přeshraničních projektů, jejichž cílem je zlepšit průchodnost. Cílem je zaměřit výdaje na menší počet projektů, kde může mít EU skutečný přínos. Členské státy budou rovněž podléhat přísnějším požadavkům, které se budou uplatňovat bez ohledu hranice, a zákonné povinnosti skutečně projekt dokončit.

Koridorový přístup Koridory, zahrnující nejméně tři druhy dopravy, tři členské státy a dva přeshraniční úseky, budou vyžadovat zapojení všech dotčených států a také zúčastněných subjektů, například správce infrastruktury a její uživatele. Tzv. koridorovým platformám, jichž se budou účastnit všechny zúčastněné subjekty budou předsedat Evropští koordinátoři. Více na - seznam projektů, mapyhttp://ec.europa.eu/transport/index_en.htm

Projekty v ČR dle CEF: Železnice: Modernizace v koridoru Katowice - Ostrava - Brno – Vídeň, zejména úseku ČR-Polsko a rozvoj multimodálních překládacích ramp Modernizace žel. uzlu v Praze, spojení s letištěm Modernizace úseku železnice Břeclav – Bratislava Studie příhraničního železničního spojení Praha – Mnichov, Praha – Norimberk a Praha - Wroclaw Studie na VRT Drážďany – Prahy Voda: Modernizace labsko-vltavské vodní cesty (Pardubice/Praha – Drážďany) Studie jezů na Labi v Děčíně

Celková představa o hlavní a komplexní síti v ČR

Kofinancování Běžná míra spolufinancování projektů hlavní sítě TEN-T z CEF: studie až 50 % spolufinancování ze strany EU, práce až 20 % (například průzkumné práce pro významný tunel), až 40 %: v případě některých přeshraničních projektů týkajících se spojů na železnicích a vnitrozemských vodních cestách totiž existují možnosti podíl spolufinancování zvýšit. až 50 % u některých projektů ITS, jako je Evropský systém řízení železničního provozu. Zbývající prostředky má poskytnout fond soudržnosti, členské státya regionální orgány (problém vázání dostupných financí na kofinancování k prostředkům z EU) nebo soukromí investoři.

Požadavky na hlavní síť Technické požadavky: Např. ERTMS, tedy hlavní systémy řízení vlaků, musí být uplatňován všude, taktéž ormy bezpečnosti silničního provozu, pokud jde o požadavky na bezpečnost tunelů a silnic. Je nutná provázanost ITS. Při případném budování infrastruktury dobíjecích míst pro elektrická vozidla v budoucnosti je potřeba sledovat společné normy Právní požadavky: V pokynech pro TEN-T byla zavedena nová přísná právní podmínka: členské státy, jejichž projekty získají od EU financování na hlavní síť, mají zákonnou povinnost tyto projekty dokončit.

Poznámky k tématu Plány se míjejí s finanční realitou, kde pro období má být na dané účely z iniciativy Connecting Europe Facility podpořené Fondem soudržnosti k dispozici celkem 21,7 plus 10 miliard EUR, tedy pouhá 6,3% částky požadované pro uvedené období. EK počítá i se zapojením státních rozpočtů a dalších zdrojů typu tzv. projektových dluhopisů administrovaných EIB a přenášejících způsobem podobným PPP riziko na členské státy. Naplnění představ o rychlosti a rozsahu budování se po zkušenostech z minulých podobných plánů TEN-T a v souvislosti s dalšími vážnými problémy spojených se stavem veřejných financí členských států a krizí eurozóny jeví jako zcela nereálné.

Omezování emisí? Srovnání predikce emisí z letecké dopravy a plánů na omezení emisí skleníkových plynů v EU 25 (před vstupem Bulharska a Rumunska) do roku Zdroj: Aviation could exhaust the entire CO 2 allotment in (Tyndall Centre, Decarbonising the UK, 2005)

Environmentální podmínky: Běžný požadavek na soulad s environmentální legislativou EK chce mít i možnost definovat opatření směřující k redukci externích nákladů a emisí skleníkových plynů – směrovat opatření k vytvoření nízkouhlíkového dopravního systému a zvyšování efektivitu ve využívání přírodních zdrojů. Například u projektů v silniční a vnitrozemské vodní dopravě má být zajištěna dostupnost „alternativního čistého paliva“ (podrobnosti nespecifikovány), v letecké dopravě má jedním z kritérií být „kapacita učinit alternativní čistá paliva dostupnými“. V realitě je obtížné si něco takového představit jako nutnou podmínku například u rozšiřování hlavních evropských letišť či přístavů.

Analýza implikací plánu pro ČR Hrozba rozpuštění dostupných financí do několika velkých a případně sporně zdůvodněných staveb, mj. i v důsledku setrvačnosti již vydaných územních rozhodnutí. Šetření na potřebných zmírňujících opatřeních (migrační koridory, ochrana před hlukem aj.). Nové investice na úkor údržby s negativním dopadem na bezpečnost silnic, technického stavu železnic s dopadem na rušení provozu a narušením síťového přínosu a tedy i poptávky cestujících i potenciálních přepravců. Možné dopady v důsledku zmařené příležitosti investovat daný objem financí lépe. Nebezpečí výstavby na úkor práv občanů: např. omezení účasti ve správních řízeních, usnadnění vyvlastňování, změna hlukových norem.

Závěry Dlouhodobé cíle aktuálních evropských dokumentů v dopravě jsou v obecné rovině pozitivní. V realitě jsou však z velké části deklaratorní a směřování k nim nevymahatelné a míjejí se s finančními možnostmi. Ve výsledku pak může dojít k tomu, že jediným výsledkem bude po mnoha desetiletích dobudování hlavních koridorů bez skutečného přínosu k vytvoření „chytrého dopravního systému“ a dekarbonizaci.

Děkuji za pozornost Pavel Přibyl Dopravní federace