NÁVRH ZMĚN KONCEPCE ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PRAHA 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přípravný stupeň základní školy
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
INTEGRACE A LEGISLATIVA
Kariérové poradenství
Systém péče o nadané a talentované jedince v ČR
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Hodnocení škol a školských zařízení
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Výchovní poradci Brno 7. a 8. dubna 2010.
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
PERUN Péče Rozvoj a Uplatnění Nadání Návrh systémových opatření a verifikace základních prvků národního systému provyhledávání, rozvoj a uplatnění nadaných.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
Burkhardtová Marie Kratochvílová Radka Žatecká Klára
Brno, Mgr. Libor Mikulášek
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1. Co upravuje?  Předpoklady pro výkon PP  Pracovní dobu PP  Další vzdělávání  Kariérní systém Na koho se vztahuje?  PP škol a ŠZ zapsaných v rejstříku.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Individuální vzdělávací plán
Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management P4P4 Vyhláška č. 48/ 2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Novela vyhlášky č. 73 A PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DÉTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI PaedDr. Zuzana Kaprová.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
9. Tvorba individuálního plánu
Organizace předškolního vzdělávání
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Bc. Magdalena Zábranská
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Normativní financování vztahy a souvislosti
PHmax ve středním vzdělávání
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Novinky v předškolním vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

NÁVRH ZMĚN KONCEPCE ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PRAHA 2012 PhDr. Marcela BERNARDOVÁ PaedDr. Stanislav DRBOUT PaedDr. Jiří PILAŘ Rada ASP ČR   NÁVRH ZMĚN KONCEPCE ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PRAHA 2012

VÝCHODISKA pro návrh změn koncepce základního vzdělávání 20. 12. 2012

ŽÁK čl. 23 Úmluvy o právech dítěte - výňatek duševně nebo tělesně postižené dítě má požívat plného a řádného života v podmínkách zabezpečujících důstojnost, podporujících sebedůvěru a umožňujících aktivní účast dítěte ve společnosti právo postiženého dítěte na zvláštní péči v závislosti na rozsahu existujících zdrojů pomoc při naplňování zvláštních potřeb postiženého dítěte podle možnosti bezplatně čl. 28 Úmluvy o právech dítěte - výňatek bezplatné a povinné základní vzdělání vzdělání přijatelné a dostupné pro každého informace a poradenské služby všem dětem v oblasti vzdělávání a odborné přípravy na budoucí povolání podpora pravidelné školní docházky a snížení počtu žáků, kteří školu nedokončí 20. 12. 2012

RODIČ ODPOVĚDNOST čl. 18 Úmluvy o právech dítěte - výňatek má prvotní odpovědnost za výchovu a vývoj dítěte smyslem péče musí být zájem dítěte 20. 12. 2012

POLITICKÁ HLEDISKA A ÚLOHA STÁTU ZAJIŠTĚNÍ PODMÍNEK čl. 18 Úmluvy o právech dítěte – výňatek potřebná pomoc zákonným zástupcům při plnění jejich úkolu zabezpečení institucí, zařízení a služeb pro děti 20. 12. 2012

RÁMEC pro návrh změn koncepce základního vzdělávání 20. 12. 2012

ŠKOLA – OTEVŘENÁ INSTITUCE – NÁZEV ZŠ – RVP ZV – NORMATIV oddělení od programu a financování financování navázáno na konkrétního žáka VZDĚLÁVACÍ PROGRAM – (pro) ŽÁKA nabídka definovaná vzdělávacími programy, podle nichž pracuje žák (nadaní, běžné děti, děti s hendikepy) za něž odpovídá ředitel školy ZVÝŠENÝ NORMATIV – definovat který ŽÁK se zdravotním znevýhodněním se zdravotním postižením se sociálním znevýhodněním s mimořádným nadáním kritéria stanoví škola s rozšířenou výukou předmětů 20. 12. 2012

ÚPRAVA LEGISLATIVNÍCH NOREM pro návrhy změn koncepce základního vzdělávání 20. 12. 2012

MATEŘSKÉ ŠKOLY POSLEDNÍ ROK PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU, POVINNÁ DOCHÁZKA do předškolního zařízení nebo do přípravné třídy 20. 12. 2012

ZÁKLADNÍ ŠKOLY POVINNÁ DOCHÁZKA PŘI ODKLADU do přípravné třídy UPRAVIT SPÁDOVOST nabídka – zřizovatel disponuje programy a vybavením konkrétní školy škola nabízí vzdělávací programy v souladu s požadavky zřizovatele zřizovatel by měl zajistit spádovost v rozsahu své působnosti není nutné, aby žák „musel“ být přijat do konkrétní školy, pokud nelze naplnit požadavky speciálních vzdělávacích potřeb žáka v souvislosti se vzdělávacím programem, nutno ale zajistit existenci školy s potřebnými kapacitami v blízkém okolí ZÁKONNÝ ZÁSTUPCE NESE ODPOVĚDNOST ZA VZDĚLÁVÁNÍ DÍTĚTE individuální vzdělávání, které se uskutečňuje bez pravidelné účasti ve vyučování ve škole-dále jen "individuální vzdělávání" školská právnická osoba podle zřizovatele (soukromá, církevní státní) VÝBĚR VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU Z NABÍDKY ŠKOL rozhoduje zákonný zástupce informovaný souhlas s odborným doporučením v souladu se školskou legislativou 20. 12. 2012

ŘEDITEL ŠKOLY VYHLÁŠKY DEFINOVAT vytváří koncepci subjektu reaguje na změny požadavků připravuje vzdělávací programy v souladu s požadavky zřizovatele VYHLÁŠKY základní vzdělávání střední vzdělávání speciální vzdělávání zapracovat do vyhlášek č. 48/2004 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů DEFINOVAT zdravotní postižení zdravotní znevýhodnění sociální znevýhodnění a pokusit se u těchto „kategorií“ stanovit výši normativu na jednoho žáka definováním patřičného koeficientu 20. 12. 2012

PORUCHY UČENÍ A CHOVÁNÍ SPRÁVNĚ DEFINOVAT JEDNOTLIVÉ KATEGORIE PORUCHY UČENÍ A CHOVÁNÍ jsou specifické poruchy učení a chování totožné? patří do zdravotního postižení? podle zákona ano(?) Poruchy chování by měly mít dvě kategorie vývojová porucha (vývojová porucha související s věkem žáka) zdravotní postižení (diagnóza) Poruchy učení by měly mít dvě kategorie specifické poruchy učení (vývojové poruchy učení) zdravotní postižení (diagnóza – až do pásma mentální retardace) Jsou SPU v kategorii zdravotního postižení správně? Jedná se o vývojové poruchy, tedy by neměly spadat do zdravotního postižení, ale do kategorie zdravotního znevýhodnění. 20. 12. 2012

ŠKOLSKÉ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ Speciálně pedagogická centra v součinnosti se základní školou samostatně zřízenou pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jež je součástí subjektu, se stávají CENTREM PODPORY VZDĚLÁVÁNÍ 20. 12. 2012

CENTRUM PODPORY VZDĚLÁVÁNÍ (CPV) SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ CENTRA Škola samostatně zřízená pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami CENTRUM PODPORY VZDĚLÁVÁNÍ (CPV) Obec, spádová oblast ředitel CPV (ředitel školy samostatně zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) ředitel ZŠ (ředitel školy hlavního vzdělávacího proudu, která integruje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) Školská poradenská zařízení SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ CENTRA výchovný poradce CPV (metodik pro ŠVP) výchovný poradce ZŠ třídní učitel CPV třídní učitel ZŠ pedagog CPV pedagog ZŠ rodič 20. 12. 2012

VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ DLOUHODOBĚ SELHÁVAJÍCÍCH VE VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU 20. 12. 2012

ŽÁK DLOUHODOBĚ SELHÁVAJÍCÍ VE VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU Žák s diagnózou zdravotního postižení zvýšený normativ (zdravotní postižení) Žák bez mentální retardace bez zvýšeného normativu 20. 12. 2012

ŽÁK DLOUHODOBĚ SELHÁVAJÍCÍ VE VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU Žák bez mentální retardace Pokud by byly splněny následující podmínky Druhý, dodatečný odklad školní docházky při selhávání třetí rok školní péče Individuální vzdělávací plán (IVP) škola navrhne IVP, který je realizován – v pololetí je zjištěno, že IVP nepomohl ke zvládnutí klíčových kompetencí, uplatní se následná modifikace IVP na základě závěrů školského poradenského zařízení (2x do roka) v součinnosti s kmenovou školou žáka je zjištěno, že druhá modifikace IVP nevede ke zvládnutí klíčových kompetencí Opakování ročníku opakování ročníku – následuje péče školského poradenského zařízení – dále selhává a je navrženo vytvořit: žák stále „nezvládá“ učivo daného ročníku, škola navrhne IVP, který je realizován – v pololetí je zjištěno, že IVP nepomohl ke zvládnutí klíčových kompetencí….. 20. 12. 2012

ŽÁK DLOUHODOBĚ SELHÁVAJÍCÍ VE VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU ….a pokud žák stále selhává, pak škola poskytne podklady pro zařazení žáka do programu pro žáky dlouhodobě selhávající ve vzdělávacím programu na základě těchto podkladů vydá poradenské zařízení doporučení k „zařazení“ žáka do programu pro žáky dlouhodobě selhávající ve vzdělávacím programu rodič dá informovaný souhlas se zařazením žáka do programu pro žáky dlouhodobě selhávající ve vzdělávacím programu ředitel školy v rámci své instituce rozhodne ve správním řízení o tom, že je žák zařazen do vzdělávacího programu pro žáky dlouhodobě selhávající ve vzdělávacím programu 20. 12. 2012

ŽÁK DLOUHODOBĚ SELHÁVAJÍCÍ VE VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU Důvodem pro „zařazení“ žáka do programu pro žáky dlouhodobě selhávající ve vzdělávacím programu, nesmí být dlouhodobé nehodnocení žáka z důvodu NEPLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY. 20. 12. 2012

ZVÝŠENÝ NORMATIV „doprovázející“ žáka 20. 12. 2012

ZDRAVOTNÍ POSTIŽENÍ Doporučení školského poradenského zařízení v odůvodněných případech na vyžádání poradenského zařízení zákonný zástupce doloží lékařskou zprávu Informovaný souhlas zákonného zástupce žáka Rozhodnutí ředitele školy 20. 12. 2012

ZDRAVOTNÍ ZNEVÝHODNĚNÍ Vyjádření odborného lékaře nebo ošetřujícího lékaře Doporučení školského poradenského zařízení Informovaný souhlas zákonného zástupce žáka Rozhodnutí ředitele školy 20. 12. 2012

SOCIÁLNÍ ZNEVÝHODNĚNÍ Materiál, který je vypracován v souladu se zněním školského zákona Materiál, který je pro školské účely vypracován ve spolupráci Škola OSPOD Doporučení školského poradenského zařízení Informovaný souhlas zákonného zástupce žáka Rozhodnutí ředitele školy 20. 12. 2012

ŽÁK DLOUHODOBĚ SELHÁVAJÍCÍ VE VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU Škola Doporučení školského poradenského zařízení Informovaný souhlas zákonného zástupce žáka Rozhodnutí ředitele školy 20. 12. 2012

STANOVENÍ PŘÍPLATKŮ NA SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ (zvýšený normativ) Materiál vypracovaný v souladu s §161, odst. 2, Školského zákona č.561/2004 Sb. vypracovaný materiál je podkladem pro zpracování příplatků na speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů 20. 12. 2012

POČTY ŽÁKŮ ve třídě 20. 12. 2012

BĚŽNÁ TŘÍDA 14 – 30 žáků Maximálně 50% z nejnižšího počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 20. 12. 2012

TŘÍDA SAMOSTATNĚ ZŘÍZENÁ PRO ŽÁKY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Maximálně 25% z nejvyššího počtu žáků bez zdravotního postižení 20. 12. 2012

ZÁKLADNÍ ŠKOLY 20. 12. 2012

Základní škola základní vzdělání Základní školy II. stupeň - víceletá gymnázia Základní školy s rozšířenou výukou Tady platí: Žák je ze skupiny žáků nebo třídy s rozšířenou výukou přeřazen do skupiny žáků nebo třídy bez rozšířené výuky v případě, že dlouhodobě neprokazuje předpoklady pro tuto výuku, nebo i z jiných závažných důvodů. Ředitel školy rozhodne o přeřazení žáka v rámci školy na základě doporučení vyučujícího daného předmětu a po projednání v pedagogické radě a se zákonným zástupcem žáka zpravidla ke konci pololetí. Ze závažných důvodů, zejména zdravotních, může být žák přeřazen i v průběhu pololetí. O přeřazení ze zdravotních důvodů rozhodne ředitel školy na základě doporučení odborného lékaře a souhlasu rodičů TV (sportovní) Jazyků Vv Matematiky a informatiky Hv Přírodovědných předmětů Tady by mělo platit: Žák je ze vzdělávacího programu pro žáky dlouhodobě selhávající ve vzdělávacím programu přeřazen do neupraveného vzdělávacího programu v případě, že dlouhodobě prokazuje předpoklady pro výuku v tomto vzdělávacím programu. Ředitel školy rozhodne o přeřazení žáka v rámci školy na základě doporučení třídního učitele, doporučení školského poradenského zařízení, po projednání v pedagogické radě a se zákonným zástupcem žáka, zpravidla ke konci pololetí. Žák dlouhodobě selhávající ve vzdělávacím programu Skupina žáků dlouhodobě selhávajících ve vzdělávacím programu Třída pro žáky dlouhodobě selhávající ve vzdělávacím programu Jednotlivec ZP, ZZ, SZ Skupina ZP, ZZ, SZ Třída ZP pro žáky Zrakově postižené Sluchově postižené Hluchoslepé Tělesně postižené S poruchou dorozumívacích schopností Specifickými poruchami učení Specifickými poruchami chování ZŠ při zdravotnických zařízeních Jednotlivec ZZ, SZ Skupina ZZ, SZ Základní škola speciální - základy vzdělání

MODELOVÁ PROSTUPNOST VZDĚLÁVÁNÍ V ČR model ASP ČR 20. 12. 2012

PŘÍPRAVNÁ TŘÍDA ZŠ PROSTUPNOST MATEŘSKÁ ŠKOLA PROSTUPNOST PROSTUPNOST ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ STŘEDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŠVP s rozšířenou výukou Mimořádně nadaný žák Z Á K L A D N Í Š K O L Y II. s t u p e ň V Í C E L E T Á G Y M N Á Z I A G Y M N Á Z I A TV - Sportovní Jazyků Matematiky a informatiky HV Přírodovědných oborů apod. Gymnázium Střední odborné školy Střední odborná učiliště Odborná učiliště Praktické školy standardní s přílohou (upravený školní vzdělávací program pro žáky dlouhodobě selhávající ve vzdělávacím programu) Žák dlouhodobě selhávající ve vzdělávacím programu Skupina žáků dlouhodobě selhávajících ve vzdělávacím programu Třída pro žáky dlouhodobě selhávající ve vzdělávacím programu Jednotlivec ZP, ZZ, SZ Skupina ZP, ZZ, SZ Třída ZP Škola hlavního vzdělávacího proudu Jednotlivec ZZ, SZ Skupina ZZ, SZ pro žáky Smyslově postižené Hluchoslepé Tělesně postižené S poruchou dorozumívacích schopností Se specifickými poruchami učení; chování ZŠ při zdravotnických zařízeních I. stupeň ZŠ (možnost 6 – 9 let) (mimořádné nadání možnost od 5-ti let) II. Stupeň ZŠ Po ukončení povinné školní docházky PROSTUPNOST PROSTUPNOST PŘÍPRAVNÁ TŘÍDA ZŠ MATEŘSKÁ ŠKOLA PROSTUPNOST PROSTUPNOST 6.4.2017

asp@aspcr.cz www.aspcr.cz KONTAKT asp@aspcr.cz www.aspcr.cz 20. 12. 2012