Seminář 1. Předmět ekonomie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Advertisements

Úvod do ekonomické teorie
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Trh a jeho zákonitosti.
Mikroekonomie – 1. cvičení Ing. Petra Šustová
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Základy ekonomie
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Úvod do makroekonomie Martina Hedvičáková
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Agregátní poptávka a nabídka
Základy ekonomie Egor Sidorov Seminář 1/2.
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Mikroekonomie I Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Cvičení - Úvod do studia ekonomické teorie
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Trh kapitálu a kapitálových statků
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Mikroekonomie I Úvod do studia ekonomické teorie
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 1. Předmět ekonomie
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Trh Pavel Šuranský.
Celkový a mezní produkt
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
Seminář 1. Předmět ekonomie
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Základy ekonomie Seminář 11..
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základy ekonomie Seminář 10..
DUM - Digitální Učební Materiál
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Seminář 1. Předmět ekonomie Základy ekonomie Seminář 1. Předmět ekonomie

Doplňte následující tvrzení: Ekonomii můžeme jednoduše vymezit jako vědu o tom, jak lidé … a … . Ekonomii můžeme jednoduše vymezit jako vědu o tom, jak lidé vyrábějí a spotřebovávají.

Doplňte následující tvrzení: Mikroekonomie zkoumá chování …… ekonomických subjektů (hlavně spotřebitelů a firem) převážně na …… trzích. Mikroekonomie zkoumá chování dílčích ekonomických subjektů (hlavně spotřebitelů a firem) převážně na dílčích trzích.

Doplňte následující tvrzení: Makroekonomie zkoumá tržní systém (ekonomiku) jako ….. a sleduje procesy uvádějící tento systém do ….. , procesy vyvolávající ….. (např. nezaměstnanost nebo inflaci) a procesy odstraňující tyto poruchy (zejména hospodářskou ….. státu, resp. vlády). Mikro a makroekonomie spolu tvoří ….. a propojený celek. Makroekonomie zkoumá tržní systém (ekonomiku) jako celek a sleduje procesy uvádějící tento systém do rovnováhy , procesy vyvolávající poruchy (např. nezaměstnanost nebo inflaci) a procesy odstraňující tyto poruchy (zejména hospodářskou politiku státu, resp. vlády). Mikro a makroekonomie spolu tvoří jednotný a propojený celek.

Co si představujete pod pojmem ekonomie a co pod pojmem ekonomika? Ekonomie = společenská věda o tom, jak lidé a společnost rozhodují o využívání vzácných zdrojů (s alternativním využitím) k výrobě užitečných statků a jak tyto vyrobené statky rozdělují mezi různé osoby a skupiny ve společnosti ke spotřebě přítomné i budoucí. Ekonomika = národní hospodářství; ekonomická „realita“

Nalezněte příklady neoddělitelnosti a propojenosti makro a mikrosféry v ekonomickém životě. Například zvýšení daní má vliv na celou ekonomiku (SR získá více příjmů a vláda může lépe realizovat svou hosp. politiku) i na jednotlivé subjekty (podniky se začnou chovat jinak v závislosti na zvýšené daňové zátěži). Makroekonomické opatření má tak vliv na makrosféru i mikrosféru.

Rozhodněte, zda je tvrzení pravdivé či nepravdivé: Makroekonomie sleduje rozhodovací procesy a celou ekonomiku pouze „očima“ jednoho dílčího ekonomického subjektu (např. domácnosti nebo firmy). Mikroekonomie si klade různé otázky, např. kolik má jednotlivá firma nakoupit zdrojů a kolik kusů finální produkce má vyrobit za časovou jednotku. Ekonomie je věda přírodní a proto musí vždy v co nejširší míře využívat matematický aparát. Arogance, pohrdání názory druhých a neschopnost vědecké diskuse mezi představiteli jednotlivých ekonomických proudů je na škodu řešení aktuálních ekonomických problémů. Pitnou vodu ve městech můžeme označit jako ekonomický statek, který býval dříve statkem volným. Z hlediska užití můžeme ekonomické statky rozdělit na kapitálové statky (meziprodukt) a na statky spotřební.

Makroekonomie se liší od mikroekonomie tím, že: je obecnější řeší větší množství otázek klade si jiné otázky hledá jiné odpovědi na stejné otázky zabývá se jen některými otázkami, zatímco mikroekonomie řeší vše

Pečlivě odlište sklon a strmost Pečlivě odlište sklon a strmost. Nakreslete dvě přímky, které jsou různě strmé, ale mají stejný sklon. Čím je strmost ovlivněna? Sklon závisí na měřítku os (ΔY/ ΔX), strmost je „vnější zdání sklonu“ odvozované od vizuální „strmosti“ křivky 6 4 8 12 P Q 8 12

Odlište posun celé křivky a posun po křivce. Uveďte konkrétní příklady. Q A P B Q A P B Posun křivky - způsoben jinými faktory než změnou proměnné (zde je proměnnou cena P) Posun po křivce - způsoben změnou proměnné (zde je proměnnou cena P)

Liší se pojem vzácnosti v ekonomickém smyslu a ve smyslu výskytu (geografickém)? K vysvětlení použijte příkladu hadů ve Vietnamu a u nás. Liší, i když je nějaký statek vzácný ve smyslu geografickém, tak aby byl vzácný i ekonomicky, musel by být také užitečný. Ačkoliv jsou u nás hadi geograficky vzácnější než ve Vietnamu, nejsou pro nás v ekonomickém smyslu tolik užiteční jako ve Vietnamu a tudíž jsou méně ekonomicky vzácní.

Uveďte příklady volných statků: které jsou produktem přírody voda, sluneční záření, … které jsou produktem výroby v určitém smyslu některé druhy odpadů (PET lahve, …) Existují dnes vůbec nějaké statky, které můžeme označit vždy za volné? Je to relativní… Zařadili byste volný čas mezi statky volné? Ne, není ho neomezené množství…

Jestliže školné plus ostatní výdaje na studium na vysoké škole činí ročně 100 000 Kč a vy máte možnost vydělat si 125 000 Kč, pokud budete místo studia někde zaměstnáni, pak náklady obětované příležitosti vašeho ročního působení na této škole (pokud se tedy rozhodnete pro studium) jsou: 100 000 Kč 125 000 Kč 225 000 Kč 25 000 Kč

Děkuji za pozornost!