Atmosférické znečištění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Advertisements

Chemické zatížení krajiny
Abiotické podmínky života
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Kyselé deště Kateřina Jandová.
Kyselý déšť.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Kyselé deště Vypracoval: Ondřej Bažant
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Markéta Pokorná, sk. 19 Vyučující: Ing. David Hynek
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
SMOG SŠZePř Rožnov p. R PaedDr.Lenka Těžká Modernizace výuky odborných předmětů CZ.1.07/1.1.08/
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Oxid siřičitý a jeho odstraňování v průmyslu
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
Referát na téma: SMOG Autor: Roman MAROUŠEK.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Atmosféra.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: Ing. Ivan Víden, CSc.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Atmosféra Filip Bordovský.
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň Třetí úroveň –Čtvrtá úroveň »Pátá úroveň 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Oxidy.
Josef Zeman1 Atmosféra Interakce záření se hmotou Energie Translační Rotační Vibrační Elektronů Sluneční záření:1, W/m 2 Průměrná teplota:15 °C.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 TEMA: Chemie 8 – Oxidy síry.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
CHEMIE 8., 9. ročník ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 Významné nekovy, polokovy Mgr. Jitka Říhová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZŠ Jiráskova, Benešov CHEMIE Mgr. Jitka Říhová Kyselé deště – Oxidy 8. a 9. ročník.
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Problémy Ozónové vrstvy.
Atmosférické znečištění
Transkript prezentace:

Atmosférické znečištění Vážný problém od počátku průmyslové revoluce (19. století) – spalování uhlí. Zdroje znečištění jsou přírodní i antropogenní, dnes je většinou způsobeno člověkem.

Zdroj Produkuje Přírodní zdroje atmosférického znečištění Sopky SO2, pevné částice Lesní požáry CO a CO2, NOx, pevné částice Rostliny uhlovodíky, pyly Odumírající rostliny CH4, H2S Půda prach a viry Oceán slané aerosoly, pevné částice

Fotochemický / los Angelský smog (oxidační) Antropogenní atmosférické znečištění Oxid uhelnatý (CO) Fotochemický / los Angelský smog (oxidační) Průmyslový / londýnský smog (redukční) Těkavé organické látky (VOC) Pevné částice (PM) Na jejich šíření mají vliv zejména Vítr Krajinný reliéf Teplotní inverze

Teplotní inverze

Emise, imise a transmise Emise – vypouštění znečišťujících látek do ovzduší Imise – přítomnost nebo obsah látek v ovzduší a jejich účinek na biosféru, tedy důsledek emisí Transmise – přenos látek v atmosféře

Zdroje antropogenních emisí

Vyskytuje se především v troposféře, oxiduje na oxid uhličitý. Oxid uhelnatý Vyskytuje se především v troposféře, oxiduje na oxid uhličitý. CO vzniká nedokonalým spalováním materiálů s obsahem uhlíku, obvykle fosilních paliv. CO se nevratně váže na Fe v hemoglobinu, vzniká karboxyhemoglobin. Vazba CO na hemoglobin je 210x silnější než vazba kyslíku. CO je tudíž extrémně nebezpečný při expozici.

Oxid siřičitý V atmosféře nejrozšířenější sloučenina síry. VLIV NA ROSTLINY: zpomalení tvorby chlorofylu - odbarvování listů a jehličí a následné opadávání snížení úrody odumírání buněk a celých rostlin VLIV NA ČLOVĚKA: dráždivý účinek na horní cesty dýchací (kašel, ztížení dechu), poškození očí při velmi vysokých koncentracích tvorba tekutiny v plicích (edém), prudké otravy

Zdroje, transformace a likvidace SO2 Spalování fosilních paliv a zpracování sulfidických rud jsou největším zdrojem síry v atmosféře. SO2 je oxidován na SO3 reakcí s O2 nebo O3 a následně s vodou – vzniká kyselina sírová, jedna ze složek kyselých dešťů: SO3(g) + H2O(l)  H2SO4(aq) Odstraňovat síru z uhlí a ropy je příliš nákladné, proto se odstraňuje až SO2 z emisí po spalování SO2 se z kouřových plynů odstraňuje obvykle sorpčními procesy, např. suchou cestou s CaO nebo mokrou cestou s Ca(OH)2

Jedna z technologií odstraňování SO2 z kouřových plynů Další oxidací vzniká CaSO4·2H2O – tzv. energetická sádra

Biogeochemický cyklus síry

Vývoj emisí SO2 v ČR v 90. letech

Rozložení emisí SO2 v ČR

Oxidy dusíku, NOx Hlavním atropogenním zdrojem je energetika a automobilová doprava NO2 (oxid dusičitý) je žlutohnědý plyn, dráždivý, toxický, je součástí fotochemického smogu. NO (oxid dusnatý) je bezbarvý plyn, rovněž je součástí fotochemického smogu, působí zejména na centrální nervovou soustavu N2O (oxid dusný) je poměrně málo reaktivní, má dlouhou dobu setrvání v troposféře a proniká i do stratosféry, kde může mít vliv na koncentraci ozonu. Oxidy dusíku jsou prekurzorem fotochemického smogu.

Biogeochemický cyklus dusíku

Souvislost emisí NOx se silniční dopravou a energetikou

Vývoj emisí NOx v ČR v 90. letech

Rozložení emisí NO2 v ČR

Ve vzduchu poměrně rychle degradují na oxidační produkty. Těkavé organické látky - VOC Patří mezi ně především organické sloučeniny s vysokým tlakem nasycených par a nízkou teplotou varu: aldehydy, ketony, uhlovodíky a jejich deriváty (např. formaldehyd, aceton, toluen, tetrachloroetylen…) V převážné míře antropogenního původu, některé vznikají i přirozenou cestou. Zčásti kancerogenní, většina má dráždivé účinky a způsobují chronická onemocnění. Ve vzduchu poměrně rychle degradují na oxidační produkty.

kondenzační jádra oblačnosti „plynulá“ kondenzace vody optické jevy Tuhé částice – PM (Particulate Matter) a aerosoly Prachové částice z oxidů kovů nebo solí (zvláště síran amonný), saze. Sorbují na sebe další atmosférické znečištění, např. polykondenzované aromatické uhlovodíky. Velikost do 10 m. Pozitivní role kondenzační jádra oblačnosti „plynulá“ kondenzace vody optické jevy Negativní role zastínění povrchu Země poškozování povrchů přírodnin i lidských produktů distribuce škodlivin – zvláště nebezpečné při respiraci

Rozložení emisí PM10 v ČR

Redukční smog (průmyslový, londýnský smog) – vzniká interakcí městského a průmyslového kouře s mlhou, vyskytující se zimních podmínkách s výraznými přízemními inverzemi teploty. Hlavní složkou je SO2, PM a kyseliny (sírová, dusičná, chlorovodíková). ztěžuje dýchání, dráždí sliznice, dušení v roce 1952 zemřelo v Londýně během 3 dnů 4000 lidí

Oxidační smog (fotochemický, los Angelský smog) – vytváří se v městských oblastech vlivem dopravy a slunečního záření, hlavní složkou je fotochemicky vzniklý ozón, reakce je katalyzovaná NOx poškozuje sliznici, ztěžuje dýchání, způsobuje alergická onemocnění

O(g) + O2(g) + M(g)  O3(g) + M*(g) Vznik fotochemického smogu Při spalování, např. v motorech, vzniká NO: N2(g) + O2(g)  2NO(g) Ve vzduchu se NO rychle oxiduje: 2NO + O2(g)  2NO2(g) Slunečním zářením se NO2 rozkládá: NO2(g) + h  NO(g) + O(g) Radikál kyslíku vzniklý fotodisociací NO2 může reagovat s O2 na O3, klíčovou složku smogu: O(g) + O2(g) + M(g)  O3(g) + M*(g) V troposféře je ozón nežádoucí, protože O3 je toxický a reaktivní. Ozónu se nedostává ve stratosféře, ale v troposféře, kde vytváří smog, je ho příliš mnoho…

Schéma vzniku fotochemického smogu

Důsledky působení imisí - souhrn ohrožení života lidí - dráždí oční sliznici, poškozování horních cest dýchacích, alergická onemocnění okyselení půdy a vodních toků - projevuje se hlavně tam kde je nedostatek vápníku, který by kyseliny neutralizoval. Škody na rybách se projevují pod hodnoty 6,5 pH, pod 5 pH je voda „mrtvá“ škody na lesních porostech – od pol. 70 let rozsah škod daleko nad přirozenou úroveň – hlavně střední Evropa, Sev. Amerika. V současné době je ve střední Evropě poškozena více než ½ lesních porostů – příčiny jsou různé, často se vzájemně (synergicky) posilují. škody na majetku a uměleckých dílech – zejména oxid siřičitý rozrušuje strukturu staveb a uměleckých památek, způsobuje korozi skla, kovů

Poškozování lesů imisemi a) zachytávání škodlivin na listech a jehličí – vede k poškozování chlorofylu a xantofylu (zelené a žluté barvivo), porušování buněčných membrán, odumírání buněk a tkání, k poruchám dýchání, u živočichů leptá sliznici b) klimatické příčiny – v některých případech jsou stromy ne zcela zničeny, ale pouze oslabeny a potom jsou velmi náchylné ke klimatickým podmínkám – zejména suchá léta, mrazivé zimy a silný vítr (normálně se les zotaví, pokud není oslaben imisemi) c) nákazy a hmyz – např. kůrovec. Působí podobně jako klimatické škody synergicky s poškozením imisemi a nevhodným hospodařením v lesích d) odumírání symbiotických hub

Poškozování lesů imisemi e) okyselení půdy – při nízkém pH dochází k vyplavování minerálních živin z půdy (Ca, Mg, Na, K) – jsou uvolněny a vyplaveny a místo nich nastupují toxické ionty, zejména Al3+ – dochází k postupné otravě f) disproporce ve výživě stromu – kyselé deště jsou dobrým hnojivem, protože obsahují množství NOx – v půdě se však nedostává hořčíku, který je nezbytnou součástí chlorofylu – strom rychle dorůstá, ale do nových jehlic si musí půjčovat živiny ze starších – ty žloutnou a opadávají. Přírůstky dřeva jsou proto mnohdy vysoké, dřevo je však řidší, méně pevné a náchylné ke zlomům