PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ
Organizace projektu Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur Jednotlivé složky se uspořádají tak, aby se dostaly do optimální interakce Projekty jsou realizovány organizacemi, jejichž záběr činnosti je větší než předmět projektu Realizace projektu je ovlivněna organizací celé společnosti V rámci stabilní organizační struktury jsou vytvářeny dočasné organizační struktury pro řízení jednotlivých projektů
Organizace projektu 1. Funkcionální organizační struktura 2. Projektová organizační struktura 3. Maticová organizační struktura 4. Neformální organizační struktura
Zavedení PM do organizace Obvyklá posloupnost implementace projektového řízení do organizace Rozhodnutí o zavedení nejvyšším vedením Vytvoření konceptu implementace a vzdělávání (školení a vzdělávání na úrovni managementu) Realizace vybraného pilotního projektu Vyhodnocení výsledků a jejich využití v jiných projektech Pilotní projekt Na základě rozhodnutí o zavedení
Proces vytváření organizační struktury Identifikace a klasifikace činností, výkonů, působení a jejich nositelů (lidí, věcí), potřebných k dosažení cílů Uspořádání činností, výkonů a působení i jejich nositelů k cílovému jednání (určování zodpovědností a delegování pravomocí) Přiřazení manažerů (vedoucích, ředitelů) s pravomocí (zmocněním) k dohledu a usměrňování Zabezpečení horizontální a vertikální koordinace v organizační struktuře včetně koordinace s okolím Stanovení zásad komunikace uvnitř projektového týmu Konkretizace stylu vedení projektového týmu
Role Řídíví komise / dozor projektu Hlavní legislativní orgán Konečné slovo ve všech otázkách Manažer projektu Řízení postupu Řízení kvality Administrativa Projektový tým Vytváří postupy Realizuje projektové práce Další Expertní tým Vedoucí projektové skupiny Zástupce klíčového uživatele projektu Vlastník / správce procesu
Matice zodpovědností Určujeme KDO bude úkoly řešit, jaké bude mít pravomoci a zodpovědnost a s kým bude spolupracovat Popisuje vztahy jednotlivých členů projektového týmu a interních a externích spolupracovníků k činnostem řešeným v rámci projektu S určením zodpovědnosti je nutné delegovat odpovídající pravomoci Sestava řádků a sloupců, jejímž prostřednictvím jsou přiřazeny projektovým úsekům a úkolům ti, kteří mají schopnosti a odpovědnost pro jejich realizaci
Musíme znát odpověď na otázky Kdo zodpovídá za celkovou koordinaci projektu? Kdo zodpovídá za tvorbu implementačních plánů? Kdo zodpovídá za řešení jednotlivých úkolů? Kdo zodpovídá za efektivní čerpání finančních prostředků? Kdo schvaluje organizační normy? Kdo má podpisové právo pro jednotlivé typy dokumentů, rozhodnutí a nařízení? Kdo má zodpovědnost za přípravu smluv a dohod o spolupráci? Kdo má právo jmenovat a odvolávat členy projektového týmu?
Matice zodpovědností a plánování zdrojů Matice zodpovědností Osoba AOsoba B Činnost 1 / soubor činností / pracovní balík IS Činnost 2O- O – odpovídá, S – spolupracuje, I – je informován Další možnosti: Ro – rozhoduje / schvaluje, Ř – řídí, R – realizuje, S – spolupracuje, I – je informován, K - konzultuje