Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2013/2014
Výchovně vzdělávací cíl Finální záměr, jehož dosažení předpokládá realizaci promyšleného systému odpovídajících dílčích aktivit. Složky: informativní (vzdělávací, poznatková) – v D ? formativní ( výchovná , hodnotová) – v D? metodologická (schopnostní a dovednostní) - v D?
Hierarchie výchovně vzdělávacích cílů rámcové cíle – v kurikulu etapové cíle – vytváří učitel Při koncipování cílových struktur by měla výuka D respektovat: oddělení výkladu historie od propagandy a mýtů úctu ke kriticky zjištěnému faktu a toleranci k pluralitě jeho interpretací vědomí, že odpovědi na historické otázky nejsou konečné
Gloeckelovy kategorie záměrů ve výuce D Devět kategorií : estetické záměry teoretické záměry etické záměry monumentální záměry antikvární záměry kritické záměry záměry utváření politického myšlení antropologické záměry filozofické záměry
Další formulace obecných cílu dějepisné výuky Robert Stradling ↓ cíle platné pro celou EU: odstranění stereotypů a předsudků rozvíjení smyslu pro místní , národní a evropskou identitu vytváření historického vědomí žáků důraz na demokratické principy a občanské hodnoty
Čapkovo pojetí cílů dějepisné výuky Vratislav Čapek rozlišuje: sféru kognitivní → historické myšlení sféru afektivní→ kultivace zájmu o dějepis, hodnocení historických jevů a událostí, schopnost empatie sféra chování a jednání →schopnost orientace v současném světě, schopnost sdělovat vlastní názor, diskutovat o problémech, schopnost jednat na základě vlastního poznání, schopnost jednat podle demokratických zásad a občanských principů
Dějepisné kurikulum Kurikulum – plánovaný obsah školní edukace, který obsahuje: poznatky, dovednosti, postoje, zájmy, které mají být v žácích vytvářeny formy, prostředky, metody výuky, plánované cíle a standardy vzdělávání
Kurikulární dokumenty Teoretické pedagogické dokumenty – učební plány, učební osnovy, učebnice, didaktické testy pro žáky, metodické příručky pro učitele, standardy vzdělávání. Dokumenty praktické – vnitřní řád školy, třídní kniha, katalogové a žákovské listy, žákovské knížky a studijní průkazy
Vzdělávací program VP obvykle obsahuje: koncepci vzdělávání pro vzdělávací soustavu celé země cíle vzdělávaní učební plán učivo cílové standardy implementační plán
Nové principy kurikulární politiky – Národní program vzdělávání v ČR (tzv. Bílá kniha) Zakotveny v zákoně č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon) Systém kurikulárních dokumentů ( pro žáky ve věku 3 – 19 let) – vytvářen na dvou úrovních: Státní úroveň – NPV a rámcové vzdělávací programy (RVP)+
Současný systém kurikulárních dokumentů v ČR NPV – formuluje požadavky na vzdělávání jako celek RVP - vymezují závazné rámce vzdělávání pro jednotlivé etapy 2. Školní úroveň – školní vzdělávací programy - ŠVP, vytváří si je každá škola sama podle zásad příslušného RVP
Postavení dějepisu v kurikulárních dokumentech Základní škola: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání ( verze platná od 1. 9. 2013) Charakteristika základního vzdělávání Pojetí a cíle základního vzdělávání Klíčové kompetence Vzdělávací oblasti:
Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace Matematika a její aplikace Informační a komunikační technologie Člověk a jeho svět Člověk a společnost Člověk a příroda Umění a kultura Člověk a zdraví Člověk a svět práce Doplňující vzdělávací obory
Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova Rámcový učební plán Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání žáků mimořádně nadaných Materiální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky pro uskutečňování RVP ZV Zásady pro zpracování, vyhodnocování a úprav ŠVP Slovníček použitých výrazů
Gymnázium: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia( RVP G) Charakteristika vzdělávání Pojetí a cíle vzdělávání Klíčové kompetence Vzdělávací oblasti
Jazyk a jazyková komunikace Matematika a její aplikace Člověk a příroda Člověk a společnost Člověk a svět práce Umění a kultura Člověk a zdraví Informatika a komunikační technologie
Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova
Rámcový učební plán Zásady pro tvorbu školního vzdělávacího programu pro čtyřletá gymnázia a vyšší stupeň víceletých gymnázií Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání mimořádně nadaných žáků Podmínky pro vzdělávání na gymnáziu Slovníček použitých výrazů
Rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy
Vzdělávací oblast Člověk a společnost Základní škola 2 vzdělávací obory Dějepis Výchova k občanství Gymnázium Občanský a společenskovědní základ Geografie
Dějepis Charakteristika vzdělávací oblasti Cílové zaměření vzdělávací oblasti Obsah vzdělávacích oborů: Očekávané výstupy Učivo