Podniky a organizace 21.století
Podniky a organizace 21.století Přednášky: 1. Nové směry v managementu. 2. Tvrdé a měkké faktory prosperity. 3. Management znalostí. 4. Orgány firem a organizací. 5. Struktura a architektura organizačních forem. 6. SBU, holding, síťové struktury. . 7. Řízení změn, jejich dynamika a energetizace. 8. Růst efektivity v managementu - produktivita, výkonnost. 9. Management zlepšování - funkční a procesní přístup. 10. Kaizen, Lean management. 11. Transformace, restrukturalizace. 12. Reeningeneering,revitalizace. 13. Zavádění kvality v řízení. TQM, ISO normy. 14. Controlling. Krizový management. Cvičení: Případové studie: úspěšní manažeři a špičkové organizace.
Podniky a organizace 21.století Základní: HAMEL, G. , BREEN, B. Budoucnost managementu. Praha , Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-188-1 JOHONS, G., SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. Praha, 2010. ISBN 80-7226-220-3. DĚDINA, J., ODCHÁZEL, J. Management a moderní organizování firmy. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-2149-1. MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5. Doporučená: DOZ, Y., KOSONEN, M. Dynamická strategie. Praha, 2011. ISBN 978-80-7261-227-7. KAPLAN, R., NORTON, D. Efektivní systém řízení strategie: nový nástroj zvyšování výkonnosti a vytváření konkurenční výhody. Praha, 2010. ISBN 978-80-7261-203-1. DONNELLY, J. H., GIBSON, J. L., IVANCEVICH, J. M. Management. Praha, 1997. ISBN 80-7169-422-3. STONER, J., A., F., FREEMAN, R., E., GILBERT, D., R. Management. New Jersey, 1995. ISBN 0-13-149444-9. HELLRIEGEL, D., SLOCUM, J. W., WOODMAN, R. W. Organizational Behavior. Saint Paul, 1989. ISBN 0-314-47013-1.
Podniky a organizace 21.století . Globalizace je abstraktní fenomén zahrnující různé změny společnosti, které vedly k větší propojenosti politických, socio - kulturních ekonomických událostí
Podniky a organizace 21.století . Globalizace je kvalitativně odlišná od internacionalizace Globalizace zahrnuje nejen geografickou integraci přes hranice, ale i významnější, funkcionální integraci mezinárodně rozptýlených aktivit. Internacionalizace zahrnuje jednoduché rozšíření ekonomické aktivity přes hranice. Kvantitativní proces - vede ke geografickému rozšíření ekonomické aktivity
Podniky a organizace 21.století . Globalizaci lze chápat jako nerovný proces v jehož důsledku se některé části světa relativně přibližují zatímco jiné relativně oddalují bez ohledu na geografickou vzdálenost
Podniky a organizace 21.století . Tyto nové vzdálenosti jsou určeny rychlostí přenosu informací jsou přímým důsledkem úrovně zapojení míst od systému globální ekonomiky a díky těmto rozdílům mohou mít podobné procesy v různých částech světa velmi rozdílné důsledky .
Podniky a organizace 21.století . Globalizace je hospodářským procesem; a současně civilizační výzvou. Je nastartována ekonomickými aktivitami a procesy, které jsou umožněny pokrokem informačních komunikačních počítačových technologií. Svět se stává vzájemně propojeným
Podniky a organizace 21.století . Globalizace je ústředním pojmem naší doby. Přesto, jednotná definice neexistuje ani mezi akademiky ani v běžné konverzaci. Většina koncepcí se zaměřuje na různé aspekty rostoucí vzájemné závislosti na rostoucí propojenost.
Podniky a organizace 21.století . Globalizace: znamená rostoucí propojenost současného světa ve všech oblastech života lidí, tj. v oblasti ekonomické, sociální, kulturní, technické a technologické ekologické politické.
Podniky a organizace 21.století Globalizace ekonomická Spočívá v propojování světových trhů a zapojování národních ekonomik do celosvětových ekonomických vazeb. K ekonomické globalizaci patří i pohyb spekulativního kapitálu na světových burzách, který ovlivňuje chování trhu a světových měn. Jedním z nejvýznamnějších aktérů ekonomické globalizace jsou nadnárodní společnosti, které jsou schopny působit nad rámec státu.
Globalizace ekonomická Podniky a organizace 1.století Globalizace ekonomická Roste nejen koncentrace rozhodování, ale i produktivita práce. Poslední desetiletí jsou charakterizována rychlým nárůstem mezinárodního obchodu, nárůstem objemu investic nárůstem mezinárodních finančních transakcí.
Podniky a organizace 21.století Globalizace sociální Projevuje se nárůstem propojenosti mezi společnostmi a lidmi navzájem. Rozvojem dopravy se rozšířily možnosti pohybu, což přispělo k rozvinutí jevů jako jsou turistika či mezinárodní migrace Díky rozvoji médií a komunikačních technologií, zejména internetu, dochází k okamžité výměně informací v nebývalé šíři V souvislosti s těmito jevy se mluví o „časoprostorovém zmenšení světa“ nebo vzniku „globální vesnice“.
Podniky a organizace 21.století narůstá sociální a informační propast Globalizace sociální K informacím a nové mobilitě nemají všichni lidé stejný přístup S nerovnoměrnou dostupností informací, zdrojů a technologií narůstá sociální a informační propast mezi bohatou menšinou - koncentrovanou především ve státech rozvinutých a chudou většinou ve zbytku světa.
Podniky a organizace 21.století Globalizace kulturní Vede k zintenzivnění kontaktu mezi kulturami, šíření kulturních jevů a kulturní výměně. Kulturní kontakt a obchodní směna působí změny ve všech kulturách a společnostech světa. Vzájemné ovlivňování kultur vede také k vytváření jejich nových forem. Kultury nebyly nikdy izolovány, vždy se navzájem ovlivňovaly a přizpůsobovaly jedna druhé.
Podniky a organizace 21.století Globalizace kulturní Posun oproti minulosti spočívá v tom, že jsou vystavovány intenzivním globálním vlivům. V reakci na ně dochází : k radikálním i násilným formám odmítání globalizace po celém světě utváření a posilování národních a etnických identit příklonu ke komunitám, životním stylům či fanatickému prosazování představ o jediném správném „přirozeném řádu“.
Podniky a organizace 21.století Globalizace politická Politická globalizace je charakterizována : vzájemnou integrací a propojováním jednotlivých států, působením mezinárodních subjektů (jako je OSN, EU či NATO) působením politicky vlivných finančních institucí jako je MMF, Světová banka a Světová obchodní organizace. Rozhodování o mnoha významných věcech je tak přesunuto na jinou než státní úroveň.
Podniky a organizace 21.století Globalizace politická Pohledy na to, nakolik jednotlivé národní státy v rámci procesu globalizace skutečně ztrácejí výraznou část vlastní suverenity ve prospěch nadnárodních politických institucí (OSN, EU,...) se mezi odborníky, politiky i světovou veřejností dodnes různí. K politické globalizaci patří i: celosvětové působení nevládních organizací.
Podniky a organizace 21.století Globalizace ekologická Vyplývá z poznání: že Země je ucelený ekosystém na němž jsou všichni lidé závislí. Oceány, lesy, rozmanitost rostlinných a živočišných druhů a celkové klima je třeba považovat za globální statky. I když negativní dopady jsou nerovnoměrné, porušení základních životních funkcí globálního ekosystému se obrací proti všem. Náklady spojené s poškozením životního prostředí často neprocházejí trhem, ekonomické subjekty je přenáší na občany.
Podniky a organizace 21.století Globalizace ekologická Řada ekologických problémů je řešena mezivládními dohodami. Jejich naplňování a vymáhání vázne, neboť jsou často v konfliktu s krátkodobými ekonomickými a vnitropolitickými zájmy. Práva na individuální využívání společných ekologických služeb tak doposud nejsou vykompenzována společnou globální zodpovědností. Přírodní zdroje jsou již dnes předmětem vnitrostátních i mezinárodních konfliktů A probíhající demografická exploze nároky na ně stále zvyšuje.
Podniky a organizace 21.století Změny v oblastech: Společnost - reaguje na změny, formuje prostředí, vytváří prostředí pro život lidí, fungování organizací a vytvářím prostředí pro podnikání Jednotlivce - lidé se musí učit novým dovednostem a přizpůsobovat se nejistému prostředí. Organizace - objevují se nové organizační cesty, struktury, rychlejší reakce.
Podniky a organizace 21.století Změny : turbulentní změny silná konkurence informační svět nové technologie technologie - revoluce v oblasti informačních technologií (IT) spotřebitele a trhy - stávají se mnohem náročnějšími a rychleji se mění
Podniky a organizace 21.století . Konkurenceschopnost potenciál, schopnost,umožňující uspět v hospodářské soutěži, konkurenci s jinými Úspěšnost je míra s jsou naplňovány cíle. Základní cíl podnikání ve finančně-účetním vyjádření a dlouhodobém dosahování zisku Podpora image, good will
Podniky a organizace 21. století Znaky skvělých společností . Podniky a organizace 21.století Znaky skvělých společností dle Peterse a Watermana snaží se aktivně jednat; jsou v blízkém vztahu se zákazníkem; umožňují autonomii rozvíjejí podnikavost; věří, že klíčem k produktivitě jsou lidé; uplatňují styl řízení, který se orientuje na přímý kontakt a podporu motivujícího hodnotového systému; drží se toho, co znají a umějí; mají jednoduchou organizační strukturu souběžně používají a kombinují řízení s „přitaženou" i „volnou" „uzdou".
Podniky a organizace 21.století
Podniky a organizace 21.století VIZE Představa o budoucnosti - ideálu firmy v reálně dosažitelné představě Vize definuje kým má firma být kam se chce dostat, Potřeba vize: Pomáhá firmu vést Má inspirovat a podněcovat
Podniky a organizace 21.století Tvorba vize: Vize je provázena konkrétními cíli a strategií cíle – popisují, co konkrétně a měřitelně musíme splnit na cestě k naplnění naší vize strategie – popisuje způsob, jak chceme dosáhnout vize
Podniky a organizace 21.století Vize: Perspektivní Konkrétní Prakticky využitelná
Podniky a organizace 21.století
Podniky a organizace 21.století . Integrace proces spojování, kumulování , scelování sjednocení, splynutí do jednoho systému vyššího celku Organizační struktura Pružná Maticová Projekty
Podniky a organizace 21.století . Organizační struktura plochá Větší pravomoce Vyšší odpovědnost Přináší pracovníkům: Samostatná práce Zájem Angažovanost Přináší podniku: Zkvalitnění práce Pružnost, dynamika, zpětnou vazba Zvýšení kvality Nižší náklady
Podniky a organizace 21.století Globální rozměr: Podnikatelské aktivity a uplatnění na úrovni: globální lokální úrovni Synergický efekt jiné geografické lokality, přeshraničí, nadnárodní jedinečnost Ovlivnění globalizací
Podniky a organizace 21.století . Informační technologie informační svět nové informační technologie nový přístup v řízení Udržení konkurenční schopnosti v prostředí změn a turbulencí Ve vnější činnosti organizace Udržení konkurenční schopnosti ve světě změn Ve vnitřní činnosti organizace
Podniky a organizace 21.století . Síťové organizační struktury Pronikání na trh, rozšiřování dodavatelských i odběratelských míst Spojování vyjednávací sily Zvyšování zisku Snižování nákladů Hledání konkurenční výhody Na úrovni: globální lokální úrovni
. Podniky a organizace 21.století manažer ve věku informací Vyhledávání informací: pečlivé zkoumání okolního prostředí. Koncepční flexibilita: neustálé zvažování možných alternativ. Interpersonální dovednosti: zkoumání názorů druhých, snaha o jejich porozumění. Podpora vzájemných vazeb: zapojování ostatních, vytváření týmů. Orientace na další rozvoj: pomoc ostatním při jejich vlastním rozvoji
Podniky a organizace 21.století Respektování zájmů zainteresovaných skupin
Podniky a organizace 21.století Vliv na rozhodování: odlišné kategorie cílů prosazování vlastních zájmů neslučitelnost zájmů s ostatními síla ve vztazích k organizaci schopnost blokovat změny schopnost podporovat změny rozdělení managementu do konkurenčních skupin
Podniky a organizace 21.století . Učící se podnik, organizace Podnikové řízení ve společnosti znalostí Pružnost Přizpůsobivost Učení
. Podniky a organizace 21.století Orientace na zákazníka Respektování : Požadavků Potřeb Naplnění očekávání Spokojenost V souladu s možnostmi podniku, organizace
Podniky a organizace 21.století . Orientace na přidanou hodnotu na kvalitu Sledující čas Inovace, podnikavost základ konkurenční výhody konkurence schopnosti
Podniky a organizace 21.století
Podniky a organizace 21.století Společenská odpovědnost firem People, planet, profit Triple-bottom-line 3 pilíře CSR: CSR v ekonomické oblasti CSR v sociální oblasti CSR v environmentální oblasti