Řízení lidských zdrojů -2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
PODPURNÉ PROCESY V ORGANIZACI
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Řízení lidských zdrojů
Analýza vnitropodnikového trhu práce
Řídící struktury : malé a velké organizace
Personální informační systém
Analýza a popis pracovního místa
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Výběr pracovníků Úkolem výběru pracovníků je rozpoznat, který z uchazečů bude nejlépe vyhovovat požadavkům obsazovaného pracovního místa.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Didaktické prostředky
Řídící struktury v organizaci
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ PERSONALISTIKA Všechno v mém životě souvisí AC Education.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. Moravská vysoká škola Olomouc
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Komplexní produktivní údržba (TPM)
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Digitální učební materiál
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
MARKETINGOVÝ MIX.
Definice managementu.
Management - Organizování
Management - Organizování
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
NAUKA O PODNIKU I Odměňování práce.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. Fakulta ekonomických studií katedra řízení podniku Předmět: PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ (B-PeR) Téma 3: TVORBA A SPECIFIKACE.
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. Fakulta ekonomických studií katedra řízení podniku Předmět: PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ (B-PeR) Téma 3: TVORBA A SPECIFIKACE.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
Plánování.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Hlavní manažér SP Kvalita I
Transkript prezentace:

Řízení lidských zdrojů -2 Pracovní místo/ROLE

Definice pracovního místa/role Je nejmenším prvkem organizační struktury a představuje tedy zařazení jedince do organizační struktury a zároveň mu přiřazuje určitý druh úkolů a odpovědnosti přiměřený jeho schopnostem. Charakterizuje úlohu, kterou musí jedinec hrát při plnění požadavků své práce. Vyjadřuje specifické formy chování. Role definuje požadavky v podobě toho jak se úkoly vykonávají než v podobě úkolů samých.

Vytváření pracovních míst Je proces, během něhož se definují konkrétní pracovní úkoly jedince a seskupují se do základních prvků organizační struktury. Obsah (rozsah) práce Metody práce Pracovní prostředí

Obsah (rozsah) práce Pohyb – Operace - Pracovní úkol- Rozsah povinností pracovního místa (obsah/rozsah práce) Specializace Rotace Rozšiřování (horizontálně) a obohacování (vertikálně-delegování/posilování) obsahu práce

Metody práce-pracovní postupy Postupové diagramy Vývojové diagramy Pohybové studie Časové studie Náhodné pozorování

Pracovní prostředí Prostorové řešení pracoviště Fyzikální podmínky Sociálně psychologické podmínky práce

Popis pracovního místa Název pracovního místa Účel pracovního místa Popis pracovních kompetencí - hlavní činnosti, úkoly Zařazení v organizační struktuře včetně vztahů nadřízenosti a podřízenosti (pracovní funkce) Výčet pracovních prostředků, technologií a technických zařízení, které musí pracovník na daném místě ovládat Odbornost (odborné kompetence-kvalifikace), které musí pracovník na daném místě ovládat Pracovní podmínky (místo výkonu činnosti, fyzikální, technické, organizační podmínky, bezpečnost práce) Popis manažerských kompetencí - pravomocí a odpovědnosti na daném místě Vymezení odpovědností za zdroje

Vytváření pracovních míst má dva cíle: 1) uspokojit požadavky organizace na produktivitu, efektivitu činností a kvalitu výrobků nebo služeb, 2) uspokojit potřeby jedince týkající se zájmů, podnětnosti jeho úkolů a jeho úspěch. Rychle se měnící požadavky trhu, změny v technice a technologii, organizačních strukturách vyvolávají potřebu soustavných změn obsahu i metod práce na jednotlivých pracovních místech (redesign pracovních míst).

Důvody k redesignu Výrobní důvody (zvýšení produkce, produktivity práce, snížení nákladů) Změny systému (zavedení automatů, vybudování nového provozu) Personální problémy (zvýšit přitažlivost práce, zlepšit pracovní vztah) Důvody týkající se pracovníků (zlepšení pracovní morálky, pracovních podmínek). Měnící se způsoby řízení (posílení účasti pracovníků na řízení, tvorba autonomních pracovních skupin). Vnější důvody (situace na trhu, trhu práce, změny zákonů týkajících se oblasti práce).

Přístupy vytváření pracovních míst Mechanický-postupový a vývojový diagram, časové a pohybové studie. Čím je práce rutinnější a jednoduší tím je větší produktivita práce. Motivační – uspokojení z práce samotné je nejlepším motivátorem. Biologický (ergonomický) – zaměřuje se na fyzickou stránku práce. Percepční – duševní stránka práce.

Analýza pracovních míst/role Analýza pracovního místa / role se skládá Popis pracovního místa/profil - Popis pracovního místa vyjadřuje účel pracovního místa, jeho místo v organizační struktuře, podmínky, za jakých podmínek pracovník práci vykonává a hlavní prvky povinností (odpovědností) držitele pracovního místa nebo hlavní úkoly, které musí plnit./očekávání v podobě výstupů. Specifikace pracovního místa/schopnost - Stanovuje vzdělání, kvalifikaci, výcvik, zkušenosti, osobní rysy, které by měl držitel pracovního místa mít, aby mohl uspokojivě vykonávat svou práci./schopnosti – odborné/tvrdé, chování/měkké.

Zdroje informací o pracovních místech Nejčastějším zdrojem informací bývá držitel pracovního místa, který má nejpodrobnější a nejpřesnější znalosti o vykonávané práci a také pozorovatel jeho práce. Dalším zdrojem informací bývá bezprostřední nadřízený. Specialista na analýzu pracovních míst, nezávislý odborník na danou práci, Spolupracovníci, podřízení, techničtí experti. Doplňkovým zdrojem informací: existující písemné materiály.

Metody zjišťování informací o pracovních místech Pozorování– znamená studium pracovníka při práci, zaznamenávání toho co dělá, jak to dělá a kolik času mu tato práce zabere. Pohovor– osoby analyzující pracovní místo s držitelem pracovního místa zpravidla probíhá na pracovišti. Dotazníková metoda - má značné množství variant podle toho, na jakou práci se analýza zaměřuje, či podle toho, kdo je zdrojem informací.

Metody analýzy pracovních míst Funkční analýza – vyvinutá v USA, univerzální metoda, používá standardizované popisy 3 aspektů (informace, lidé, věci), opírá se o klasifikaci (katalog) zaměstnání obsahující základní charakteristiky práce v těchto zaměstnáních. Metoda PAQ (Position Analysis Questionnaire) – univerzální metoda, umožňuje porovnávat obsah práce i požadavky jednotlivých pracovních míst. Sběr dat probíhá dotazníkovu metodou. Má 6 základních kategorií činností.

Kategorie Popis Informační vstupy Mentální procesy Fyzické činnosti Jak a kde dostane pracovník informace o práci Mentální procesy Jak myslí, rozhoduje, plánuje a zpracovává informace Fyzické činnosti Činnosti, nástroje a prostředky pracovníka Vztahy s ostatními Nálada na pracovišti, zda jsou nucené, či přátelské Pracovní prostředí Sociální prostředí Jiné souvislosti Např. s pracovním místem

Metoda MPDQ (Management Position Description Questionnaire) – analýza vhodná pro určitou kategorii pracovních míst. Jde o vysoce strukturovaný dotazník určený speciálně pro analýzu manažerských pracovních míst (208 položek, týkajících se manažerských odpovědností, pravomocí, požadavků, atd.).

Normování práce Výsledky analýzy pracovních míst jsou využívány pro normování práce, které slouží jako podklad pro plánování budoucích potřeb pracovníků. Normy se někdy charakterizují jako stálé a trvající cíle, protože jejich podstata se nemusí mezi jednotlivými obdobími významně měnit, pokud se nemění hlavní úkoly. Měla by být dána přednost kvantitativnímu vyjádření, např. úroveň služby nebo rychlost reakce.

Pracovní normy Předpisy dělby práce a korporace – sled činností pracovníka v pracovním procesu, dělbu práce a operace, součinnost jednotlivců a prac. skupin Normy prac. postupu – obsah, sled a návaznost jednotlivých složek pracovní činnosti Normy kvalifikace – kvalifikované požadavky jednotlivých prací Normy spotřeby práce – určují množství živé práce k vykonání pracovní úlohy.

Normy spotřeby práce Výkonové normy – Normy obsazení – Norma času (množství času k uskutečnění pracovní činnosti) Norma množství (množství operací za jednotku času) Normy obsazení – Norma obsluhy (počet strojů na jednoho pracovníka k obsluze) Norma počtu (počet pracovníků potřebných v organizačním útvaru pro plnění své funkce)