Strategické zdroje a udržitelná energetika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Advertisements

Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Nová směrnice o energetické účinnosti
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Energeticky nezávislý kraj náměstek hejtmana.
Reporting udržitelného rozvoje - nový pohled na těžební činnost.
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí.
Aktualizace Státní energetické koncepce České republiky
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Pohled MŽP na budoucnost české energetiky 2 XXII. Seminář energetiků , Jelenovská Ing. Vladimír Vlk, poradce ministerstva životního prostředí.
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Aktualizace státní energetické koncepce a její dopady na MS kraj
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
Připravované výzvy Lucie Pudivítrová odbor fondů EU, MŽP.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Nová energetická koncepce
Podpora eko-inovací a environmentálních technologií Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. 16. MEZINÁRODNÍ SYMPOZIUM INOVACE, PRAHA 2009.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
XXII. Seminář energetiků
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Vliv aktualizované SEK na krajské ÚEK a jejich hodnocení z pohledu ČEA Ing. Táňa Dutkevičová Česká energetická agentura Praha Praha,
Aktualizace Státní energetické koncepce
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Využití OZE v ČR Příprava NAP pro období Dana Peterková Ministerstvo průmyslu a obchodu AEM – Budoucnost české energetiky v Evropě Poděbrady.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
Ostrava Obnovitelné zdroje energie Ing. Jaroslav Kubín Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel.:
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. Aplikace státní energetické koncepce v krajích.
Energetická bezpečnost ČR v kontextu 3. Energetického balíčku EU Pohled MŽP na energetickou bezpečnost ČR Vladimír Vlk 27. března 2008, Poděbrady.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Prezentace pro účastníky konference: NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Udržitelná výroba energie –
Dlouhodobá koncepce lokality JE Dukovany Petr Štulc 25.listopadu 2014 Seminář na téma: „MOŽNÉ SOCIOEKONOMICKÉ DOPADY V PŘÍPADĚ UKONČENÍ PROVOZU JE DUKOVANY,
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Energetické využívání odpadů z pohledu MPO
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Presentation Title 1st September 2002
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Transkript prezentace:

Strategické zdroje a udržitelná energetika Praha, 17. 6. 2014 Ing. Vladimír Vlk, poradce ministerstva průmyslu a obchodu 1

Obsah přednášky 1. Energetická politika České republiky 2. Principy udržitelné energetiky 3. Klimaticko-energetický rámec 2020-2030 2

Energetická politika České republiky 3

Energetická politika Státní energetická politika je základní dokument vyjadřující cíle v energetickém hospodářství v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí. 4

Současný stav V platnosti zůstává SEK z roku 2004, která nebyla novelizována Nový návrh SEK z roku 2009 a 2012 postrádá základní principy udržitelnosti se zaměřením na efektivitu spotřeby primárních energetických zdrojů, politiku ochrany klimatu a snižování emisí znečišťujících látek Nová vláda projednává podmínky k aktualizaci SEK Akceptace směrnic EU – směrnice 2010/75/ES o průmyslových emisí (integrované prevenci a omezování znečišťování) Nastavit reálné hodnoty rozvoje OZE – využití biomasy pro výrobu tepelné energie Stanovit reálný potenciál úspor tepla v návaznosti na CZT Rozšíření vytváření územních energetických koncepcí 5

6

7

Podíl hrubé výroby elektřiny v ČR, 2012

9

10

11

12

13

Státní energetická koncepce (SEK) Usnesením vlády České republiky č. 211 ze dne 10. 3. 2004 byla přijata státní energetická koncepce dle zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií. V této koncepci byly přijaty základní vize s maximální nezávislostí, bezpečností a udržitelného rozvoje. Hlavní cíle SEK: prolomení těžebních ekologických limitů hnědého uhlí stanovených usnesením vlády České republiky č. 444 z roku 1991, podpora rozvoje obnovitelných zdrojů energie rozvoj jaderné energetiky (dostavba 2 bloků JETE) uplatnění úsporných opatření v konečné spotřebě energie Energetická koncepce postrádá rozvoj teplárenství s vazbou na komunální sféru. 14

Celková energetická bilance ČR (primární zdroje)

Principy udržitelné energetiky 16

Pohled na udržitelnou energetiku Rozvoj současné energetiky musí být založen na principu udržitelnosti energetických odvětví s respektováním environmentálních a ekonomických aspektů. K zajištění udržitelnosti je nezbytná povinnost orgánů veřejné správy, které stanoví principy prostřednictvím komplexního souboru strategií promítnutých do ekonomických, legislativních a administrativních nástrojů. V oblasti energetiky je nezbytná součinnost Ministerstva životního prostředí, které stanovuje základní podmínky pro její rozvoj nejen s ohledem na stav životního prostředí, ale i z ekonomického hlediska. 17

Plánování udržitelného rozvoje Cílem plánování udržitelné energetiky je stanovení hledisek s hodnotami, které musí respektovat strategické plány: ochrany klimatu, snižování emisí škodlivých látek, rozvoje průmyslové a podnikatelské sféry, snižování energetické náročnosti efektivního využití PEZ Zásadní podmínkou plánování je požadavek na dodržování standardů kvality životního prostředí, zaručují nepřekročení únosnosti zatížení území stanovenými limity. 18

Strategické plánování Při tvorbě strategických plánů je nezbytná spolupráce všech dotčených rezortů státní správy se vzdělávacími a výzkumnými institucemi. K realizaci systémových opatření v rozvoji energetických odvětví bude nezbytně nutné se soustředit na: výchovu nových technických odborníků, další vzdělávání jak v podnikatelské sféře, tak ve státní správě, podporu rozvoje nových, nejúčinnějších technik, realizaci environmentálních aspektů, uplatnění energetických odborníků v politické sféře. 19

Ekonomicko-environmentální hledisko Z ekonomicko-environmentálního hlediska se rozvoj udržitelné energetiky musí soustředit na vytváření systému: obnovitelných zdrojů energie podle přijatelných podmínek v dané oblasti, uplatnění nejlepších dostupných technik při realizaci nových zdrojů tak, aby zahrnovaly podmínky ekonomické přijatelnosti, úsporných opatření v oblasti konečné spotřeby a primárních energetických zdrojů s vypracováním podrobné metodiky, národního akčního plánu úspor (efektivního využití energie) legislativního rámce k zajištění plánování rozvoje udržitelné energetiky s ohledem na „Politiku životního prostředí“ a „Politiku ochrany klimatu“. 20

Systematizace obnovitelných zdrojů energie (I) Obnovitelné zdroje energie představují určitou alternativu, se kterou je nezbytně nutné počítat v energetickém mixu. Jejich realizace je určena nejvhodnějšími podmínkami v daných lokalitách s uplatněním v komunální sféře v rámci diverzifikace energetického systému. Vytvoření reálného národního akčního plánu OZE K procesu systematizace OZE je nutné stanovit možné potenciály a jejich reálné využití za splnění podmínek ochrany přírody a krajiny s přihlédnutím jak na ekonomickou, tak i technickou efektivitu. Energetickou systematizaci bude nezbytně nutné aplikovat do „Zásad územní rozvoje“ daného regionu. Systematizací se zamezí nekontrolovatelnému rozvoji obnovitelných zdrojů, který v současné době přináší nejen ekonomickou zátěž obyvatelstva, ale i prodlužování povolovacích procesů k jejich realizaci. 21

Systematizace obnovitelných zdrojů energie (II) K systematizaci obnovitelných zdrojů energie je nutné splnit následující podmínky: vytvoření systému diverzifikované energetiky v komunální sféře, analyzovat současný potenciál podle jednotlivých obnovitelných zdrojů na území České republiky, k instalaci obnovitelných zdrojů energie je nutné vycházet z nejefektivnějšího využití potenciálu s respektováním ochrany životního prostředí, v územních energetických koncepcích optimalizovat rozvoj obnovitelných zdrojů v daných lokalitách, účelně vynakládat finanční prostředky na podporu komunální energetiky a to převážně ve využití obnovitelných zdrojů na výrobu tepla, podpora rozvoje CZT s KVET – nejefektivnější využití biomasy 22

Drojů Zdroj: Scénář „Udržitelná a bezpečna energetika“ 23

Jak dál …….? Nastavení podmínek na změnu chování spotřebitelů ve spotřebě energie Širší zavádění účinnějších technologií v podnikatelské sféře Vytváření strategií v oblasti životního prostředí s vazbou na spotřebu energie (akční plán) Koncepce motivačních pobídek v realizaci úsporných opatření Vytváření ročních plánů energetických úspor Osvěta komunálních politiků v oblasti efektivního využití energie 25

Klimaticko-energetický rámec 2020-2030 26

Rámec politiky v oblasti klimatu a energetiky v období 2020–2030 Cíle v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 Snížení emisí skleníkových plynů o 40 % vztažené k roku 1990 Podíl energie z obnovitelných zdrojů v roce 2030 ve výši 27 % konečné spotřeby energie za předpokladu, že cíl si stanoví jednotlivé členské státy podle svých možností Zvýšení energetické účinnosti Reforma EU ETS Konkurenceschopná, dostupná a bezpečná energie Nový systém řízení na základě vnitrostátních energetických plánů 27

Snížení emisí skleníkových plynů 28

Energie z obnovitelných zdrojů 29

Pozice České republiky Cíl vedoucí ke snížení emisí skleníkových plynů není pro ČR nesplnitelný, neboť v současné době je snížení emisí na úrovni 31 % oproti roku 1990. Energie z obnovitelných zdrojů bude mít v roce 2020 13% podíl ke konečné spotřebě energie a v roce 2030 maximálně dosáhne 17% podílu. Energetické úspory jsou závislé jak od investičních záměrů v oblasti průmyslu a podnikatelské sféry, tak i chování obyvatelstva při konečné spotřebě. 30

Diskuze na Facebooku Věra Ježková: Paroplynová elektrárna v Počeradech nebyla plánována jako zálohový zdroj. Šlo zase jen o kšeft pro určitou skupinu lidí. Smutné je, že lidé nominovaní za ČSSD do dozorčích rad neudělali proti tomu vůbec nic! Stejně tak nyní přihlíží na to, jak se investují miliardy do obnovy tří bloků v elektrárně Prunéřov II přesto, že pro jejich ekonomickou návratnost zcela prokazatelně chybí uhlí na dobrých deset let v Dole Nástup Tušimice. V SEK je napsáno, že uhlí na tomto dole se bude těžit do roku 2040. Není to pravda !!! Uhlí bude vyčerpáno již kolem roku 2030!! Věra Ježková: Milý pane Jakl. Neházejte problém na jadernou elektrárnu v Temelíně. V subenergetické komisi ČSSD se pasuje do role odborníka pan Vlk, který nyní působí i jako poradce ministra MPO. Tragedií je, že nikomu v ČSSD nevysvětlil, že ČEZ od doby náběhu Temelína doslova brutálně těžil uhlí v Dole Nástup Tušimice a v Dole Bilina, přestože dle procesů EIA měla být roční těžba o 30 % nižší! Neprodávala se energie z temelína, ale z uhelných elektráren!!! Např. tak činila firma Coal Energy, kde byli v jeho vedení a dozorčích radě manažeři manažeři hnědouhelných dolů a ČEZ. 31

32

Děkuji za pozornost 33