Chemické zatížení krajiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Advertisements

Vliv průmyslu na životní prostředí
Půdy:.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
Znečišťování vodních zdrojů.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Společenskohospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Kyselý déšť.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Ekologické problémy Společenské problémy
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Oceánobiologie III. Moře a člověk. Co všechno člověk dokáže !  Technické zásahy do pobřeží a v šelfu  Znečištění –Eutrofizace –Ropa a ropné uhlovodíky.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
David Juran.  je proces, při kterém dochází ke snadnému pronikání slunečního záření do naší atmosféry  ale také zároveň špatné propouštění tepelného.
Ohrožování základních složek biosféry
Degradace půd vlivem zemědělství
Krajina a životní prostředí
Ellen zvolská , Veronika Frýdová , Sabina Hübschová , Natalie Vaitová
Složky krajiny a životní prostředí
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Registrační číslo projektu:
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Obraz působení člověka
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY II
Atmosféra Filip Bordovský.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RYBNÍK JAKO CELEK.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Hydrosféra základní složka života
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : duben 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pedosféra.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OCHRANA ČISTOTY VOD I. RNDr. J. DURAS, Ph.D..
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Ochrana přírody a životního prostředí.
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Název prezentace (DUMu): Ohrožení půdy
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
Environmentální problémy
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Pedosféra = půda na Zemi
Ochrana přírody a životního prostředí.
Transkript prezentace:

Chemické zatížení krajiny Pro žáky základní školy

Víte, že.. vývoj planety Země započal zhruba před 4.5 miliardami let spolu s vývojem celé sluneční soustavy… ?

Víte, že.. život na Zemi je umožněn: - přiměřenou vzdáleností od Slunce - vhodnou atmosférou Země (zejm. obsah O2 a ochrana před zářením z kosmu) - přítomností vody (dokonce ve velkém množství) - existencí magnetického pole Země (ochrana před slunečním větrem a jinými nabitými částicemi) ?

Víte, že.. Země je náš domov ve Vesmíru a je krásná z dálky

i z blízka…?

Ale víte taky, že člověk ke svému životu potřebuje mnoho energie, potravy, technických pomůcek, dopravních prostředků, že mění přírodu ke svému užitku, že tím planetu utváří, přeměňuje, ale i poškozuje?

A víte, jak to souvisí s chemií? Zkuste vyjmenovat 5 příkladů, kdy člověk při své činnosti poškozuje a ovlivňuje krajinu chemickými vlivy.

Člověk svou činností znečišťuje ovzduší, vodu, půdu ohrožuje tím všechny živé organismy na Zemi – rostliny, živočichy i sám sebe.

Znečištění ovzduší Hlavní plynné škodliviny skleníkové plyny (CO2, metan, NO2, ) oxidy síry (SO2) – pak kyselé deště oxidy dusíku (NOx, zejm. NO2) uhlovodíky (zejm. metan - CH4), aldehydy, ketony, aromatické uhlovodíky (zvláště v místnostech, součást automobilových zplodin) sirovodík (H2S), čpavek (NH3) freony (halogenderiváty uhlovodíků)

Znečištění ovzduší Pevné částice (popílek, prach, saze) Tepelné znečištění atmosféry zvláště lokálně nad městy a průmyslovými centry - vede až ke změně klimatických poměrů může existovat i ochlazující vliv - např. velkých umělých vodních ploch - na podnebí

Smog nad městem

Znečištění ovzduší Radioaktivita Radon (Rn) se dostává z geologického podloží Radioaktivita obecně z jaderného odpadu, z havárií, pokusných jaderných výbuchů

Odkud se nečistoty berou? Zkuste vyjmenovat 5 činností ve Vašem okolí, kterými je znečišťováno ovzduší..

Například:                                                                                                                                           

Co můžeme dělat? Navrhněte, jak můžeme ovzduší ochránit..

Znečištění vody Znečišťující faktory patogenní organizmy netoxické organické látky nadměrný obsah živin toxické kovy toxické organické látky vysoká kyselost pevné látky zvyšování teploty odpadním teplem radioaktivita

Znečištění vody Problémy hospodaření s vodou (obecně) kvalita vody používané k pití a průmyslově znečištění podzemních a povrchových vod (zemědělství, průmysl, těžba, domácnosti) znečištění oceánů (průmysl, zemědělství - splašky, těžba, havárie) nevhodné zásahy: nevhodné odvodňování (meliorace), nadměrné zavlažování (vede k zasolení)

Ropa, jedy a odpadky ve vodě

Odkud se nečistoty berou? Zkuste vyjmenovat 5 činností ve Vašem okolí, kterými je znečišťována voda..

Navrhněte, jak můžeme vodu ochránit.. Co můžeme dělat? Navrhněte, jak můžeme vodu ochránit..

Znečištění půdy Procesy ničení půdy eroze (špatné agrotechnické zásahy) vysušování podmáčení (přirozeně i důsledkem zavlažování) zasolení (zavlažováním) chemická kontaminace (těžké kovy, PCB, hnojiva, ropné produkty) okyselení (kyselé deště) zhutňování (mechanizovaným zemědělstvím) zábor (např. rozptýlenou zástavbou, komunikacemi)

Znečištění půdy používání pesticidů (=> průnik do pitné vody, řek, vstup do potravního řetězce) používání těžké techniky (=> zhutňování) zavlažování (=> zasolování) využívání vodních nádrží k intenzivnímu chovu ryb (=> přehnojování) likvidace přirozených porostů (tropické deštné lesy) ničení přirozených biotopů zcelováním pozemků, intezifikací výroby (např. rozorávání mezí, likvidací remízků...) hnojení

Navrhněte, jak můžeme půdu ochránit.. Co můžeme dělat? Navrhněte, jak můžeme půdu ochránit..

Jak se Vám to více líbí? Nebo takhle.. Takhle..

A tak nebo tak?

Přemýšlejte Co s tím uděláte?