Astrobiologie život mezi hvězdami

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Sluneční soustava Předmět: Biologie Třída: 1L
Planety sluneční soustavy
Sluneční soustava.
Slunce.
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Planety sluneční soustavy
Uran.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Země ve vesmíru.
Saturn Saturn je v pořadí planet na šestém místě a po Jupiteru druhá největší planeta sluneční soustavy. Planeta byla pozorována již starověkými astronomy.
Vznik Země Vznik vesmíru= teorie Hot Big Bang =velký horký třesk = silná exploze před 15 miliardami let, vzniká po ní mračno plynů a prachu, z něj vznik.
HISTORIE ZEMĚ.
VESMÍR A SLUNEČNÍ SOUSTAVA
MPrezentací se prochází klikáním myši
HVĚZDY 1.
Sluneční soustava 5. ročník
ZEMĚ výjimečná? ...nebo jen jedna z mnoha?.
Slunce Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.11
Země Měsíc Slunce Sluneční soustava
Složky krajiny a životní prostředí
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Vesmír.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
Věda, která se zabývá PŘÍRODOU
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík
Vesmír a sluneční soustava
Nela Bártová Opava,2010 Březen
Vesmír a hvězdy Vesmír Soubor všech kosmických těles
NEPTUN Kateřina Valentová Lucie Kvasničková Triton.
Slunce vzniklo asi před 4,6 miliardami let a bude svítit ještě přibližně 7 miliard let. Stejně jako všechny hvězdy hlavní posloupnosti i Slunce.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
Země ve vesmíru Filip Bordovský.
Planety sluneční soustavy
Neptun.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.
Předgeologické období a prahory
Vznik a vývoj atmosféry Země
Sluneční soustava planety kontrolní otázky Merkur Jupiter Venuše Saturn Země Uran Mars Neptun.
Sesterská planeta Země Zuzana Prášilová Lucie Ulehlová Matěj Plevák1.a.
Sluneční soustava. Sluneční soustava (podle Pravidel českého pravopisu psáno s malým s, tedy sluneční soustava) je planetární systém hvězdy známé pod.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_V.NP13 Vytvořeno:
úvod souhvězdí barva a teplota hvězd vznik a zánik hvězd červení obři supernova, bílý trpaslík kontrolní otázky.
Vesmír. MERKUR NEPTUN SATURN URAN JUPITERVENUŠE ZEMĚ MARS SLUNCE.
Planety sluneční soustavy
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
VENUŠE Venuše je po Měsíci nejjasnější objekt na noční obloze. Má na to nárok, protože je druhá planeta ve sluneční soustavě a je Zemi nejblíže. Venuši.
Slunce a sluneční soustava
Země a život, vývoj života
HVĚZDY.
Sluneční soustava.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Saturn.
Saturn.
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
PLANETA ZEMĚ.
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_231_PR5 Předmět: Přírodověda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
SLUNCE.
PLANETY SLUNEČNÍ SOUSTAVY
Sluneční soustava.
Planeta Sluneční Soustavy
Transkript prezentace:

Astrobiologie život mezi hvězdami Světy jiných sluncí Mgr. Tomáš Petrásek, 2011

Život v Galaxii 300 miliard hvězd

Exoplanety Od r. 1995 objevujeme planety u jiných hvězd Planety vč. terestrických jsou velmi hojné... Již dnes známe planety potenciálně obyvatelné Nová generace přístrojů (TPF, Darwin) může identifikovat obyvatelné planety

Co je to obyvatelná planeta? Obyvatelná ≠ obývaná! Obyvatelná pro člověka? Obyvatelná pro ETI? Obyvatelná pro mikroorganismy? Obyvatelná pro život obecně?

Obyvatelná planeta z hlediska (astro)biologa Tělesa pozemského typu (atmosféra, oceány, sluneční svit) Tělesa europského typu (ledovec, endohydrosféra, geologické teplo) Jiné (např. hybridní případy)

Obyvatelná planeta z hlediska astronoma Definice obyvatelné planety: těleso s otevřenými oceány kapalné vody Nemusí být vždy slučitelná s pozemským životem (např. teplota > 100°C) Koncept obyvatelné zóny

Obyvatelná zóna Oblast obklopující hvězdu, kde planeta může mít povrchové oceány Vylučuje exotické formy života (např. v kapalném metanu) Neuvažuje světy europského typu Definice zatím teoretická, nutná empirická „kalibrace“ modelů = výzva pro astronomy!

Vzácná Země ?!? Obyvatelná zóna Hart, 1979: 0,958 – 1,004 AU! Zamrznutí Obyvatelnost Přehřátí+odvodnění Vzácná Země ?!? Hart, 1979: 0,958 – 1,004 AU! Nedostatečná hmotnost – ztráta geologické činnosti a atmosféry

Silikátový-karbonátový cyklus=planetární termostat Infračervené sálání Koloběh vody - rychlejší v teplém počasí Sluneční svit CO2 brání vyzařování tepla do prostoru (skleníkový efekt) Sopky uvolňují CO2 a silikátové horniny CO2 je s deštěm smýván do řek a do moří Voda vymývá Ca ionty ze silikátových hornin - rychleji v teplém počasí Ca ionty a CO2 reagují za vzniku uhličitanu (vápence apod.) – rychleji v teplé vodě Subdukce pohřbívá sedimenty. V hloubkách se uhličitan rozkládá na CO2 a vápenaté silikáty

Silikátový-karbonátový cyklus=planetární termostat Procesy vázající CO2 do podoby minerálů jsou v teplém prostředí rychlejší Procesy uvolňující CO2 (geologická činnost) jsou nezávislé na teplotě Teplota planety je stabilní nezávisle na přísunu tepla

Obyvatelná zóna Pádivý skleník Vlhký skleník Obyvatelná planeta Globální zalednění Venuše – suchá, žhavá, hustá CO2 atmosféra Hustá parní atmosféra, teplota kolem 70 C, postupná ztráta vodíku Stabilní teplota, atmosféra s nízkým obsahem H2O a regulovaným obsahem CO2, kapalná voda CO2 z atmosféry vymrzá (suchý led), světlý povrch stabilizuje nízkou teplotu

A co kyslík??? Obyvatelná zóna Pádivý skleník Vlhký skleník Obyvatelná planeta Globální zalednění A co kyslík??? Obyvatelné pro termofilní mikroby (vysoká teplota) Obyvatelné pro člověka Obyvatelné pro domorodé rostliny a živočichy (pro člověka jedovatá vysoká hladina CO2!) Obyvatelné pro mikroby a bezobratlé – endohydrosféra nízká teplota

Typy hvězd a jejich vývoj Vznik → hlavní posloupnost (pomalé zjasňování) → stádium obra →bílý trpaslík Obyvatelná zóna není stabilní, ale posunuje se podle zářivosti hvězdy, tedy zpravidla směrem ven Planety nemohou zůstat obyvatelné věčně! OBAFGKM Jen FGKM obyvatelnost > miliardy let Rudí obři – obyvatelná zóna obrovská, ale krátkodobá

Na velikosti záleží! Nízká hmotnost Vysoká hmotnost Rychlé vyhasnutí geologické činnosti → selhání termostatu Hrozí únik atmosféry do kosmu Limit 0,07 – 0,2 MZ Žádné obyvatelné planety výrazně menší než Mars asi neexistují! Vysoká hmotnost Dosud málo prozkoumaný vliv na geologii Hrozí uchování superhusté prvotní atmosféry z vodíku a hélia → extrémní tlaky a teploty, bez termostatu Limit 5 – 12 MZ (?)

Exoplanety v obyvatelné zóně

Exoplanety v obyvatelné zóně Známe již velké množství planet v OZ! Metoda radiálních rychlostí – hlavně plynní obři (obyvatelné měsíce?) Zákrytová metoda – již i terestrické planety „superzemě“ – 6 kandidátů od Keplera (poloměr <2 RZ)

Falešné druhé Země útočí – zásady sebeobrany: Nevěřte novinářům Nevěřte (příliš) neověřeným objevům Používejte zdravý rozum Použijte kalkulačku (nebo kalkulátor)

? Gliese 581 2007: Gliese 581c (5,6 – 7,5 MZ) – „druhá Země“ ? Gliese 581d (7 – 10 MZ) 2010: Gliese 581g (3,2 – 4,5MZ): Zarmina

Obrázek k 581

Obyvatelné měsíce

Obyvatelné měsíce Slapový ohřev Delší délka dne Radiační prostředí Hojnější, nebo vzácnější než obyvatelné planety?

Červení trpaslíci Asi 75% všech hvězd, 0,08 – 0,6 MS Dlouhověcí (desítky až stovky miliard let) Mají planety – složení??? Červené světlo a fotosyntéza Erupce! Vázaná rotace

Červení trpaslíci a vázaná rotace Denní a noční strana Teplotní rozdíly Kolaps atmosféry a/nebo hydrosféry na noční straně? Magnetické pole?

Červení trpaslíci a vázaná rotace Teplý vzduch stoupá v podslunečním bodě, na noční straně se ochlazuje, klesá a vrací se zpět Heng K, Vogt SS (2011), arXiv:1010.4719.

Červení trpaslíci a vázaná rotace Heng K, Vogt SS (2011), arXiv:1010.4719.

Výstřednost dráhy Všechny planety obíhají po elipsách, jejich výstřednost je často značná Často způsobeno hmotným souputníkem centrální hvězdy, nebo chaosem během migrace planet Výstřednost se může měnit v čase!

Výstřednost dráhy Extrémní teplotní výkyvy?

Výstřednost dráhy Zmírněny tepelnou setrvačností oceánu a atmosféry! (Williams DM, Pollard D, 2002, Int. J. of Astrobiology, 1(1), 61-69)

Exotické planety: superzemě Tělesa výrazně „větší než Země“ ale s pevným povrchem (nejasná definice!) Těžké odlišení od planet neptunského typu (masivní obal ledů a plynů) Existují obyvatelné „superzemě“??? Gliese 1214b – 6,6 MZ, hustota (1900 kg/m3) neodpovídá „superzemi“ (Charbonneau, D. et al., 2009)

Exotické planety: oceanické > 100 km vrstva vody/vysokotlakého ledu Vzniklé migrací „ledových těles“ do obyvatelné zóny Žádná souše, ledové dno

Exotické planety: uhlíkové Železné jádro, plášť z karbidů a diamantu, kůra z grafitu Vznik – protoplanetární disky bohaté na uhlík, planety 2. generace Voda patrně chybí, spíše kapalné uhlovodíky, snad NH3 Exotická geologie Možnost exotického života

Exotické planety: bezsluneční Vyvržené při formování hvězdných soustav Geotermální teplo může udržet oceán i na planetě bez hvězdy Izolační vrstva ledů nebo superhusté atmosféry

Hledáme kosmické civilizace Úvahy o SETI již v 19. století Tradičně spojeno s radioastronomií Tradičně spojeno s nekritickými, idealistickými a/nebo pavědeckými přístupy

Hledáme kosmické civilizace Drakeova rovnice – esence astrobiologie? Počet civilizací v Galaxii Podíl hvězd s planetami Pravděpodo- bnost zrodu života Podíl komunikujících civilizací Rychlost zrodu hvězd Podíl soustav s obyvatelnou planetou Zrod inteligence Doba trvání civilizace

(Enrico Fermi, 1950, Los Alamos) Fermiho paradox „Kde všichni jsou?“ (Enrico Fermi, 1950, Los Alamos)

Fermiho paradox Galaxie je malá (100 000 ly) Lze vyvinout rychlosti 1 – 10% c (a snad i více) Replikátory (biologické i technologické) přibývají geometrickou řadou Úspěšný replikátor by zcela obsadil Galaxii za 1 – 10 miliónů let Galaxie je > 13 Ga stará ...kde tedy všichni jsou?

Fermiho paradox Možná vysvětlení: Jsme jediným (prvním) replikátorem v Galaxii Co je limitujícím krokem?? Expanze replikátorů je prostorově nebo časově omezená Čím? ETI zůstávají na svých domovských planetách Proč? Nevyhnutelně zaniknou Expanze je nemožná Dobrovolné rozhodnutí? Proč je neslyšíme?

Fermiho paradox Vybrané hypotézy: Hypotéza nukleárního Armageddonu Hypotéza zoo/galaktického klubu Sluneční soustava je pro ETI nezajímavá a nevhodná Singularita ve vývoji civilizací (vývoj směrem dnes nepředstavitelným) Galaxie je ovládaná agresivní civilizací ......

Galaxie jako ekosystém? Chovají se ETI „rozumně“, nebo „darwinisticky“ (nebo ještě nějak jinak)? ETI jako jedinci v „boji o přežití“ Převládnou ti schopní (přežít, šířit se, vytlačit konkurenci) Organismy se množí nade všechny meze... ...kde tedy všichni jsou?

Galaxie jako ekosystém? Kdy v ekosystému vidíme izolované, od sebe vzdálené jedince? (Za předpokladu, že nějací vůbec existují) Poušť (neznáme limitující faktor) Živelní pohromy (neznáme žádné dostatečně účinné) Vzájemné „odpuzování“ (proč a jak?) Pletí/deratizace Potravní řetězec ......

SETI: věda, nebo víra? Máme se snažit o kontakt s mimozemšťany? Pro: kulturní obohacení (?), nové technologie (?), možnost zkoumat jiný inteligentní druh Proti: Riziko agrese (oboustranně), kulturní šok (oboustranně), nepochopitelnost, finanční náklady Jsou mimozemšťané „hodní“, „zlí“, nebo pragmatičtí?

? SETI: věda, nebo víra?

Děkuji za pozornost 