Evaluace programu 1 J.Hendl. Evidence based practice, politics Praxe založená na evidenci Odvozuje se od EBM (Evidence based medicine) – Archie Cochrane.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Středisko podpory poradenských služeb
Hodnocení efektivity výuky z pohledu pedagogiky
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
Management Ing. Jan Pivoňka.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Evropský sociální fond
Evaluace Rámce podpory Společenství Evaluační jednotka strukturálních fondů.
Moravská asociace podnikatelek a manažerek PODPORA PODNIKÁNÍ JAKO MECHANISMU PRO SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DOPORUČENÍ VZEŠLÁ Z MEZINÁRODNÍHO PARTNERSTVÍ TASE.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Didaktické prostředky
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Konference projektu Cesta ke kvalitě
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
„ Validace dobré praxe 2 “. Harmonogram semináře 10:00 – 10:15 Zahájení 10:15 – 11:00 Validace – výstupy a využití 11:00 – 11:30 Zkušenosti RP s validací.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Projektový cyklus, analýza SWOT
6. Koncepce řízení projektů
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Personální plán pro podnikatelský plán
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Model struktury strategického managementu
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Závěrečná evaluace vzdělávání cílové skupiny, shrnutí projektu
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Podklady pro zpracování semestrální práce
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Didaktické prostředky
Ekonomika malých a středních podniků
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Obhajoba diplomové práce
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Presentation Title 1st September 2002
První zkušenosti s evaluací
Transkript prezentace:

Evaluace programu 1 J.Hendl

Evidence based practice, politics Praxe založená na evidenci Odvozuje se od EBM (Evidence based medicine) – Archie Cochrane (C1) Donald Campbell (C2) v oblasti sociálních věd

Co je program? Program = Intervence

Oblasti aplikace Školství Zdravotnictví Trh práce Sociální a rodinná politika Ekologie Výzkum organizací Sportovní management

Co je evaluace programu? Docílil program to, co zamýšlel docílit?

Co se hodnotí Efektivita a užitečnost politických, sociálních a ekologických programů, opatření a zákonů, pedagogických a terapeutických intervencí, organizačních změn a inovací

Proč evaluovat, hodnotit? Evaluace nám může říci zda pokračovat v programu změnit program zastavit program

Cíle evaluce Popis programu (o co jde ?) Porovnání (jak se liší od jiných programů ?) Predikce (Co se dokáže)

Typy evaluace formativní Procesu (formativní) Výsledků (sumativní) Důsledků (sumativní) Ekonomická (sumativní) Jedná se o doporučenou sekvenci, nemůžeme dělat danou evaluační fázi bez předchozí fáze, např. není možné dělat evaluaci důsledků, jestliže nemáme pozitivní evidenci výsledků

Formativní evaluace Realizace před dalšími typy evaluací  Pomáhá vymezit problém řešený programem  Určuje možnost programu  Lépe definuje cílovou populaci  Poskytuje základ pro srovnání, data  Spolupracuje se s cílovou populací 11

Formativní evaluace Realizace před dalšími typy evaluací  Jaký je důvod program?  Jaká je cílová skupina?  Jaké jsou její potřeby?  Jaké jsou zdroje?  Jak se program uskuteční? 12

Formativní evaluace Někdy se také specificky jako evaluace potřeby Také se zařazuje při ladění programu 13

Evaluace procesu Probíhá vše podle plánu? Hodnocení prováděných aktivit Není možné hodnotit program bez hodnocení aktivit Nejčastěji prováděná evaluace, protože se považuje za jednodušší Provádí často programová skupina (ne vnější evaluátor) Týdenní, měsíční, roční 14

Evaluace procesu Hodnocení prováděných aktivit Týdenní, měsíční, roční Někdy se tato evaluace také zařazuje do kategorie formativní evaluace, pokud jde o evaluaci první fáze implementace programu Evaluace procesu spíše znamená znamená aplikaci evaluace k monitorování rutinního provozu programu 15

Evaluace procesu Hodnocení aktivit, které mají být vykonávány Prezentuje zprávu o tom, co se skutečně dělá (obvykle se porovnává s tím, co se mělo dělat) 16

Evaluace výsledků Měření celkové efektivity programu – pomocí specifických cílů Došlo ke změně účastníků? Může zahrnout změny chování, postojů, znalostí Běžně se zjišťuje ročně O tom, zda aktivity mají kumulativní efekt 17

Evaluace výsledků Také se nazývá sumativní evaluace Také: Jaké jsou efekty? Jaké jsou negativní efekty? Kdo nejvíce profituje z programu? 18

Další typy evaluace Evaluace důsledků, vlivu Měří se dlouhodobá změna v cílové populaci Ekonomická evaluace Jaké jsou náklady různých vstupů? Jaké jsou náklady pro dosažení požadované úrovně? Porovnávají se programy s podobným zaměřením, ekonomická náročnost a dlouhodobé důsledky

Plánovaná intervence Očekávaný výsledek Plánování programu

Plánovaný program Očekávaný výsledek Implementace programu Aktuální program Evaluace procesu Porovnání plánovaného a skutečného

Planovaný program Aktuální výsledek Implementace Aktuální program Monitorování výsledků Ukazuje na skutečné výsledky

Planovaný program Aktuální výsledek Implementace Aktuální program Očekávaný výsledek Monitorování výsledků Porovnávají se skutečné výsledky a plánované

Dlouhodobé důsledky Implementace Skutečný program Bezprostřední výsledky Evaluace výsledků Ukazuje bezprostřední důsledky intervence.

Evaluace programu Proč hodnotit? Verifikace, zda program skutečně funguje, jak bylo předpokládáno. Porozumění, verifikace důsledků programu. Identifikování slabých a silných stránek a oblastí zlepšení programu

Evaluace se provádí pro Agentury a jejich vedoucí komunitu Cílovou populaci

Kroky procesu evaluace plánování evaluace Definice účelu Zahrnutí stakeholder formulace účelu/cílů/indikátorů Na co/koho se zaměřit  (co se mělo změnit) Co se bude měřit, aby se změna podchytila

Kroky procesu evaluace Výběr metody a plánu výzkumu Jak a kdy měřit (časový rámec, prostředky, přístupy) Provedení evaluace Pilotáž/začíná se již při implementaci Monitorován procesů Shromažďování existujících/nových dat

Kroky evaluačního procesu Analýza dat a interpretace Zajištění kvality dat, Provedení analýzy Vytváření informací z dat

Rozhodování při evaluaci Co se bude evaluovat? Co je programem a jaký je kontext? Jaké aspekty se budou uvažovat při posuzování výkonu programu? Jaké standardy (úroveň výkonu) určí, kdy je program úspěšný?

Rozhodování při evaluaci Jaká evidence bude svědčit o to, jak program funguje? Jaké informace jsou relevantní Použitím této evidence jaké můžeme provést závěry? Srovnání se standardy? Hodnota, kvalita, užitečnost, efektivita Co je možné se naučit provedenou evaluací?

Kvalita evaluace – hodnocení evaluce Užitečnost Proveditelnost Oprávněnost – etika Technická adekvátnost – metodologicky správně

Proč se evaluace neprovádějí?

Překážky k evaluaci “obtížné” “není čas” “nejsou peníze”, „někoho by to poškodilo“ “víme, že to je dobře” “stejně naší zprávu nebude nikdo číst”

Překonání překážek Zajištění již na začátku programu a při přípravě projektu programu Tak, aby to bylo užitečné pro program, nejenom pro agenturu Spolupráce s účastníky Zajištění realistických cílů a časových dispozic

Překonání překážek Návrh správných indikátorů Školení a technická asistence

Překonání překážek Zajištění zpětné vazby k programu Zabudování do běžných aktivit programu (Použití stávajících metod a nástrojů programu)

Souhrn Evaluace Poskytuje informace o programu pro plánování dalších programů Popisuje a verifikuje, co se skutečně implementovalo Demonstruje změny Poskytuje zpětnou vazbu účastníkům