POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Potřeby Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov10 Autor Mgr. et.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
 Postoje jsou důležitou složkou komunikace, jsou součástí osobnosti, souvisí s chápáním, myšlením a cítěním, jsou relativně trvalé, většinou vycházejí.
PSYCHICKÉ JEVY.
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_14
Občanská výchova Milan Šimek
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
VY_32_INOVACE_06 - Aktivačně-motivační vlastnosti
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Martin Zeman David Strnad. Narozen 1. dubna 1908 Brooklyn, New York 1. dubna1908Brooklyn New York Zemřel 8. června června1970 (ve věku 62 let)
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
Emoce (city).
Definice motivace Teorie motivace Stimulace
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VY_32_INOVACE_PSYPS14060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Motivace Miroslava Fuksová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_13.
Psychologie II Sociální psychologie
Zpracovala: Simona Hyková
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Cíle a zájmy
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Vůle.
Chyby při vnímání druhých lidí
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
KONFERENCE OD ANALÝZ KE KOORDINACI SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V DĚČÍNĚ ING. RENÁTA GREŠÍKOVÁ Kvalita služeb a potřeby člověka.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
psychologie osobnosti - motivace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Náročné životní situace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk

POSTOJ názor, stanovisko nebo připravenost k činu ve vztahu s určitým problémem nebo volbou postoje jsou důležitou složkou komunikace, jsou součástí osobnosti, souvisí s chápáním, myšlením a cítěním, jsou relativně trvalé, většinou vycházejí z hodnotové soustavy člověka hlavní funkce postojů je připravenost k jednání (nemusíme se vždy znovu promýšlet, zda vynést smetí do tříděného smetí, máme pozitivní postoj k třídění, a proto pak již automaticky odpad třídíme bez opětovného přemýšlení) vědomosti, dovednosti a postoje získáváme v průběhu života a to vzděláváním a sociálními vlivy změnit postoj znamená změnit naše chování a je to i naopak, jestliže se naše chování změní, změní se i naše postoje

MOTIV člověk ve svém životě nedělá nic jen tak, veškeré chování a jednání má svůj důvod, za každým naším činem stojí nějaká pohnutka, podnět, důvod = MOTIV (osobní příčina určitého chování) motivace je vnitřní nebo vnější faktor nebo soubor faktorů vedoucí k energetizaci organismu, usměrňuje naše chování a jednání pro dosažení určitého cíle motivace může vycházet z vnitřních nebo vnějších pohnutek a podnětů vnitřní motivace - výsledek potřeb a zájmů člověka (potřeba poznávací, seberealizace, kulturní potřeby) vnější motivace - je určena působením vnějších podnětů (hrozba trestu, možnost odměny)

DRUHY MOTIVŮ potřeby zájmy hodnoty pudy aspirace cíle ideály zvyky

POTŘEBA stav nedostatku nebo nadbytku něčeho, co potřebujeme k životu při dlouhodobém nenaplnění potřeby nastupuje deprivace (citové strádání) dělení: biologické (vrozené) - potřeba dýchání, potravy, bezpečí, spánku apod., slouží pro přežití, reprodukci nebo udržení zdraví sociální (získané) - kulturní (vzdělání, kulturní život) a psychické (radost, štěstí, láska), zajišťují adaptaci na sociální podmínky, reagují na nedostatek v sociálním bytí

MASLOWOVA PYRAMIDA LIDSKÝCH POTŘEB potřeba seberealizace (naplnit své možnosti růstu a rozvoje) potřeba uznání, úcty (být vážený, mít úspěch v očích jiných lidí a na tomto základě být sám sebou kladně hodnocen) potřeba lásky, sounáležitosti (vedou k touze někam a k někomu patřit, být přijímán a milován) potřeba bezpečí, jistoty (projevuje se především vyhýbáním se všemu neznámému, neobvyklému či hrozivému) fyziologické potřeby (potřeba potravy, tepla, vyměšování)

ZÁJEM trvalejší vztah člověka k nějakému člověku, zvířeti, činnosti, předmětu a má zpravidla citový doprovod to, čím vyplňujeme volný čas, co nás baví, co nás zajímá – aktivní trávení volného času x pasivní trávení volného času díky zájmům může člověk být aktivován k tomu, aby začal rozvíjet své vrozené dispozice vyhraněný zájem = ZÁLIBA

aktivní trávení volného času pasivní trávení volného času

HODNOTY obsahují názor jedince na to, co je správné a nesprávné, často mají zásadní roli v rozhodování vyjadřují to, co je pro nás důležité, potřebné, čeho si ceníme, co obdivujeme – každý člověk uznává jiné hodnoty některé jsou obecně dané (život, zdraví, morálka, přátelství), jiné si vytváříme sami materiální – peníze, majetek, bydlení, cestování, příroda, práce, umění, zdraví, vzdělání duchovní – přátelství, rodina, láska, štěstí, svoboda, pravda, mír, víra

PUD ASPIRACE vrozená pohnutka k činnosti, instinkt nejstarší a nejranější motivační funkce druhy: pud výživy, pud sebezáchovy, pohlavní pud, mateřský pud,… ambice snaha o sebeuplatnění, vyniknutí, někdy se označuje také jako ctižádost

CÍL ZVYK směr, kterým se člověk ubírá, když chce něčeho dosáhnout, něco vykonat, něčemu se vyhnout, něco dělat či nedělat apod. tendence vykonávat za určitých okolností určitou činnost ustálený vzorec chování jednotlivce nebo členů určitého společenství individuálně získaný a často nutkavý zvyk je návyk, pokud takové chování jednotlivce společnost neschvaluje, říká se mu zlozvyk

IDEÁL představa o něčem dokonalém - může se stát příkladem pro nějakého člověka, může se jím stát někdo z rodičů, zpěvák/zpěvačka, herec/herečka…, ale nemusí to být pouze osobnosti, ale také třeba myšlenky, normy, chování vzorový cíl, dokonalý stav nebo objekt charakterizuje, jaké má člověk morální zásady a hodnoty a celkovou zaměřenost osoby

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Psychick%C3%A9_vlastnosti_osobnosti#Motivy_a_postoje http://cs.wikipedia.org/wiki/Motivace http://cs.wikipedia.org/wiki/Postoj http://cs.wikipedia.org/wiki/Pot%C5%99eba http://cs.wikipedia.org/wiki/Abraham_Maslow http://cs.wikipedia.org/wiki/Pud_(psychologie) http://cs.wikipedia.org/wiki/Zvyk http://www.lipnoservis.cz/o-nas/ http://www.novinky.cz/domaci/209190-jak-travi-cesi-nejcasteji-svuj-volny-cas-u-televize.html