Veronika Kolegarová Martina Marušková Hana Řezáčová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná správa ZS 2010 Němečková, Strnadová, Zedníková
Advertisements

Sociální správa - prosinec
Správní právo Pojem správního práva.
Modely dělby moci a jejich fungování
Veřejná moc a veřejná správa
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Občanská výchova 9. ročník
ÚZEMNÍ ČLENĚNÍ ČR Více ZDE.
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Politická geografie III
Legislativní proces J.Kožiak.
Předmět: Občanská nauka Ročník: 2. Téma: Člověk a právo
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Kontrola veřejné správy I.
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Veřejná správa.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Teorie práva Základy práva
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Dělba moci Moc soudní.
Státní správa Petr Machala.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Exekutiva a justice VkO 9.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Stát Tříprvková teorie –G. Jelinnek Území Obyvatelstvo
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
Ú STAVNÍ PRÁVO Pojem a prameny ústavního práva Vztah státu a práva Dělba moci JUDr. Martin Šimák, Ph.D.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Základy práva T5 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Právní základy státu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Veterinární a potravinářská legislativa
Výchova k občanství Moc soudní
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Výchova k občanství Moc výkonná
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Veronika Kolegarová Martina Marušková Hana Řezáčová Systém dělby moci Veronika Kolegarová Martina Marušková Hana Řezáčová

Historie První snahy o dělbu moci již v antickém Řecku (Aristoteles) John Lock – Two Treatises of Government Podstatný krok – Montesquieu - jedna osoba nemá vykonávat všechny 3 moci - odstranění absolutistické monarchie → KM Proč se tedy o rozdělení moci usilovalo?

SOUČASNÝ SYSTÉM Moc zákonodárná (legislativní) Moc výkonná (exekutivní) Moc soudní (judikativa) Oddělenost, nezávislost, samostatnost Rovnováha mocí - systém brzd a rovnováh - zabránění překračování působnosti - a nepřiměřené kumulaci moci - moc nemá být neomezená

UNITÁRNÍ STÁT x FEDERACE jediná centrální soustava státní moci a správy, jediná ústava neexistence orgánu nezávislých na rozhodnutí centrální vlády systém vnitřně rozčleněn na menší správní jednotky (regiony, kraje, obvody,…) silné omezení moci regionu, součinnost se zájmy centra

UNITÁRNÍ STÁT X FEDERACE Federace (spolkový stát) s ústřední mocí spolku existují souběžné jednotlivé vlády jednotlivých států spolku federace vykonávají moc v plném rozsahu dělba mezi centr. vládu, regiony (2 úrovně vlády) nemožnost spolkové země vystoupit z federace Rozdíl: ve federaci si obě roviny nejsou vzájemně podřízeny

SYSTÉM DĚLBY MOCI V ČR Zakotven v Ústavě ČR ( lid je zdrojem veškeré státní moci, vykonává ji prostřednictvím orgánu moci zákonodárné, výkonné a soudní )

Oprávnění vydávat akty, vytvářející základ právního státu ČR…Moc zákonodárná Náleží parlamentu Oprávnění vydávat akty, vytvářející základ právního státu Dvě komory – poslanecká sněmovna, senát Senát – stabilizující, kontrolní funkce PS – rozhodovaní v oblasti zákonodár. moci Návrhy zákonů se podávají PS → senát (schválení, zamítnutí, vrácení)

vykonavatelé – prezident, vláda ČR…Moc výkonná 1/2 vykonavatelé – prezident, vláda další orgány moci výkonné – státní správa (ministerstva, ČSÚ, ÚOHS,..., orgány místní správy a krajské samosprávy – stavební úřad, místní úřad v obci) vše co nepřísluší moci zákonodárné a soudní není stanovena neslučitelnost funkce poslance a člena vlády (moc zákonodárná a výkonná) - vzájemný vliv (PS může vyslovit nedůvěru)

pravomoce prezidenta najdeme v Ústavě ČR…Moc výkonná 2/2 pravomoce prezidenta najdeme v Ústavě vládě náleží moc, která není svěřena prezidentovi vláda je odpovědná poslanecké sněmovně předkládá návrhy na přijetí zákonů, realizace rozhoduje na základě (a v mezích) zákonu o zásadních otázkách celostátního významu řídí činnost veřejné správy samosprávné celky – správa na svém území

Vykonávají nezávislé soudy – základ principu právního státu ČR…Moc soudní Vykonávají nezávislé soudy – základ principu právního státu Působnost a organizace soudů stanovena zákonem Vrcholným soudním orgánem je Nejvyšší soud (mimo věci ústavního a NS soudu) Jen soud rozhoduje o vině a trestu za trestné činy

SYSTÉM DĚLBY MOCI V USA Zakotven v Ústavě USA Rozsáhlé pravomoci centrální vlády na úkor jednotlivých států 3 formy moci Propracovaný systém brzd a rovnováh

Oprávnění vydávat právní akty Daně, cla, dávky, poplatky, dluhy,… USA…Moc zákonodárná Náleží kongresu Oprávnění vydávat právní akty Daně, cla, dávky, poplatky, dluhy,… Přijetí nových států unie 2 komory – sněmovna reprezentantů, senát

Vláda USA – prezident, viceprezident, ministerstva USA…Moc výkonná Náleží prezidentu Vláda USA – prezident, viceprezident, ministerstva Absolutní neslučitelnost funkcí jednotlivých mocí Pravomoce prezidenta najdeme v Ústavě USA Především chrání Ústavu a zasazuje se za dodržování zákonů

Nejvyšší složkou Nejvyšší soud – státní úroveň jinak odvolací instance USA…Moc soudní Nejvyšší složkou Nejvyšší soud – státní úroveň jinak odvolací instance Ruší zákony federální, protiústavní, Změna rozhodnutí → dodatek k ústavě Nižší soudy zřízeny kongresem

PŘÍKLAD Kongres vydá zákon→ prezident veto → soud shledá zákon protiústavní → kongres přehlasuje veto kvalifikovanou (dvoutřetinovou ) většinou v každé z komor, navrhuje dodatky k Ústavě

KOMPETENČNÍ SPOR Kompetence – pravomoc Orgány veř. moci – kdo s koho Pozitivní / negativní Řešitel: Zvláštní senát Nejvyšší soud Ústavní soud Nejbližší správní soud Dohoda

LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV EU Součást Lisabonské smlouvy Základní práva občanů EU 7 hlav Důstojnost, Svoboda, Rovnost, Solidarita, Občanská práva, Soudnictví

PROTOKOL O UPLATŇOVÁNÍ LISTINY =tzv. „výjimka“ Je skutečnou výjimkou? Listina vs. obecné zásady práva EU Benešovy dekrety

SPOR ZBLÍZKA LS podepsala Poslanecká sněmovna i Senát Prezident si klade podmínky Vrcholným orgánem VM je vláda Řešení: Velezrada Nezpůsobilost Kom. spor vláda vs. Prezident Změna Ústavy

„V každém státě je trojí moc: moc zákonodárná, moc výkonná a… moc soudní. Není svobody, jestliže táž osoba nebo týž úřad spojuje ve svých rukou moc zákonodárnou a moc výkonnou. Není svobody, jestliže není moc soudní oddělena od moci zákonodárné a výkonné. Všechno by bylo ztraceno, kdyby týž člověk nebo týž sbor předních občanů, ať už ze šlechticů, ať už z lidu, měl v ruce trojí moc, totiž moc dávat zákony, moc vykonávat usnesení veřejná a moc soudit zločiny nebo spory jednotlivců.“ Ch. de Montesquieu

Děkujeme za pozornost