KRIZOVÉ ŘÍZENÍ seminární práce z předmětu management a marketing

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Koncepce environmentální bezpečnosti
MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI A MIMOŘÁDNÉ SITUACE
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
MANEK Antonín ŠMEJKAL (2012) Antonín ŠMEJKAL (2012) ŘÍZENÍ RIZIKA.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Analýza vlastního podniku
Proces řízení rizik.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Finanční analýza.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1.Obsah marketingového řízení
Komplexní produktivní údržba (TPM)
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Řídící struktury, malé a velké organizace
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Reporting.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Téma 13: Finanční plánování
MANAGEMENT 6 Kontrolování. Poslání 5. manažerské funkce Včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Kontrola Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Kontrola. Kontrola Kontrola Kontrola je proces sledování reality, zjišťování, zda se vyvíjí žádoucím směrem, rozbor příčin případných odchylek a přijetí.
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Ekonomika malých a středních podniků
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

KRIZOVÉ ŘÍZENÍ seminární práce z předmětu management a marketing Čas cvičení: Čt 14:00 Vyučující: Pánek Autoři: Marie Skřontová Lucie Šimková Andrea Velická Marie Wakermannová

KRIZE narušena rovnováha mezi základními charakteristickými systémy a postojem okolního prostředí nebo rovnovážný stav uvnitř podniku. například mezi potřebou financí a zdroji jejich krytí vyrobenou produkcí a jejím odbytem aj.

Krize je charakterizována čtyřmi základními faktory: v sázce jsou důležité zájmy jednotlivých stran potřebná rozhodnutí je nutné přijímat pod tlakem času 3. informace potřebné pro přijetí rozhodnutí, jsou do určité míry neúplné 4. cokoliv určitá strana (stát, mezinárodní organizace) udělá nebo naopak neudělá může mít vážné následky.

ROZDĚLENÍ Krize podle jejich rozsahu můžeme dělit na: dílčí rozsáhlé Krizové situace přírodní Hromadné nákazy Živelní pohromy antropogenní vojenské nevojenské Vnitrostátní společenské,sociální, ekonomické Provozní havárie a havárie spojené s infrastrukturou Krize podle jejich rozsahu můžeme dělit na: dílčí rozsáhlé celkové (totální)

Krize má za následek: ztrátu disponibilního zisku nedostatek výrobních prostředků či úplnou ztrátu funkčnosti Běžný stav:stav dynamické rovnováhy systému s jeho okolím, tj. stav jeho relativně nejlepšího uspořádání. Krizový stav:stav takového narušení činnosti podniku a podmínek existence, že hrozí jeho dlouhodobá degradace až zánik.

FÁZE KRIZE: 1. Stádium symptomů krize začínají se objevovat více či méně zřetelné „signály“ o tom, že systém se stává nestabilním. Signály mohou být: Nepatrné- mizivé,často přehlédnutelné, obtížně registrovatelné Slabé – zlomkovité, nejednoznačné, také obtížně rozpoznatelné Silné – jsou úplnější, prokazatelnější Velmi silné – jsou jasně rozpoznatelné

2. akutní stádium krize interakce mezi subjektem (systémem) a vnějším okolím je silně narušena, nesoulad je velmi patrný. Je nutná okamžitá protikrizová intervence. V akutním stádiu je nutno reagovat rozhodně, redukovat rozsah škod a minimalizovat dobu trvání tohoto stádia. 3. chronické stádium krize došlo ke snížení napětí, k utlumení rozkladných procesů, původní a hlavní příčina však nebyla dostatečně identifikována a paralyzována. Intenzita se opětovně zvyšuje.

4. stádium vyřešení krize rovnováha systému je obnovena, nastává tzv. „Nový běžný stav“ – kdy už nedochází k vážným narušením života společnosti, případná narušení ve fungování systému nevybočují z rámce přijatých norem.

KRIZOVÉ ŘÍZENÍ součást podnikového managementu důsledek průmyslových havárií, ekonomických krizí, podnikatelských rizik a neefektivních rozhodnutí podnikového managementu. osobitá forma managementu-Crisis management Emergency management Krizový management je subsystémem podnikového managementu

Krizové řízení může mít 2 odlišné cíle: Revitalizovat organizaci - provést soubor opatření, jejichž smyslem je zabránit zániku podniku. Likvidovat podnik - provést takové kroky, které dovolí výmaz z obchodního rejstříku

zahrnuje širokou oblast předmětu zájmu zabývá řešením krizových situací v řadě oblastí a řeší především: přírodní a živelné katastrofy ekonomické krize: republikové, regionální, podnikové situaci podobnou běžnému řízení spočívá především v naléhavosti řešení problémů, v kruhové závislosti problémů a v rozložení řídících vazeb

Z širšího hlediska preventivní nástroj při hodnocení rizik vykonávání preventivních opatření a vytvoření účinných mechanismů, které dokáží eliminovat podnikové odchylky, minimalizovat ekonomické škody a ztráty na lidských životech??? Z užšího pohledu systém zásad a nástrojů aktivně aplikovaných vedením podniku pro zvládnutí krizového stavu

OBECNÉ ZÁSADY ORGANIZACE identifikace skutečných příčin krize jmenování krizového managementu krátkodobá centralizace pravomocí do rukou k.m. realizace komplexu ozdravných opatření

Stupeň ohrožení: příčiny ve vnějším a vnitřním prostředí ohrožení z vnějšího prostředí lze dobře identifikovat na základě analýzy podnikatelského prostředí Nejčastějších příčiny krize z vnějšího prostředí: ztráta trhů nebo jejich silné omezení vstup silné konkurence krize dodavatelů krize zákazníků legislativní a bankovní rizika mezinárodní rizika aj.

Faktory vedoucí ke vzniku k krize z vnitřního prostředí: nízká úroveň práce TOP managementu s nízkým přehledem o vývoji změn v ekonomickém prostředí nedostatečné nebo pouze formální využívání účetních , finančních a ekonomických informací nízká flexibilita vůči změnám v podnikatelském prostředí pomalá modernizace technologických postupů (nižší produktivita práce) špatná reakce na změny trhu

KRIZOVÁ SITUACE A JEJÍ REALIZACE Po analýze příčin vzniku-možnosti řešení krize Mezi možnosti řešení patří: běžná opatření odstranění ohnisek krize zvládnutí krizové situace

FÁZE KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ 1.fáze prevence:organizační zajištění sloužící zabránění eskalaci krizových situací 2. fáze korekce:přijímání rozhodnutí a tvorba norem pro minimalizaci krizových situací 3.fáze kontrakce:aktivní opatření k zabránění vzniku nebo eskalaci krize a návratu do rovnovážného stavu

4.fáze redukce:aktivním provádění opatření, které mají omezit rozsah a důsledky působení škodlivých a ničivých faktorů krizové situace. 5. fáze obnovy:likvidace následků působení škodlivých faktorů, zabránění vzniku sekundárních krizových situací a návrat zasaženého systému do nového běžného (vylepšeného) stavu.

Hlavní činnosti krizového managementu: ohodnocení krizových faktorů vypracování plánů eventualit návrh typových plánů vypracování havarijních a krizových plánů návrhy řešení různých (včetně ekologických) havárií návrh plánu kontinuity podnikání/plánu obnovy konzultace a zaškolení odpovědných pracovníků

PŘEDCHÁZENÍ KRIZI Interní audit Mezi základní úkoly interního auditu patří: provádění permanentní analýzy podniku kontrola plnění přijaté politiky podniku, podnikových norem a rozhodnutí vedení podniku sledování a revidování kontrol informování vedení podniku o zjištěných odchylkách a anomáliích, vyhodnocování využití disponibilních zdrojů

Controlling Systém pravidel napomáhající dosažení podnikových cílů zabraňuje nečekaným negativním jevům a včas varuje nepřísluší samotná kontrola podnikových činností, částečně přeneseno jejich plánování, koordinace jednotlivých dílčích plánů, organizování a kontrola informačních toků Strategický controlling Operativní controlling

Vnitřní kontrola Má pomocí kontrolních mechanismů zabezpečovat dodržování interních norem a obecně závazných právních norem, správné využívání zdrojů a ochranu majetku, dosahování stanovených cílů. Je neoddělitelnou součástí podnikového řízení. Systém vnitřní kontroly je souborem metod a postupů, které jsou aplikovány v rámci kontroly řízení podniku Působí preventivně i následně, když slouží ke zjišťování odchylek.

POUŽITÁ LITERATURA Bittner, L., Svoboda, E., Svoboda, P., Moderní přístup v řízení podniků v novém podnikatelském prostředí, 1. vydání, Brno, 2006, 218 str., ISBN:80-86946-12-6 Bouřa, V., Vybrané kapitoly z krizového řízení, 1.vydání, Ostravská univerzita, Ostrava, 2004, 225 str., ISBN: 80-7042-368-4 Dvořák, J., Úvod do krizového managementu, 1.vydání, Fakulta podnikatelská VUT, Brno,2002, ISBN: 80-7355-021-0 Hálek, V., Krizový management [online], [cit.2008-10-11], dostupné z http://www.halek.info Hampl, O., Jak otestovat vnitrofiremní komunikaci? Krizí [online],[cit.2008-10-11], dostupné z http://mam.ihned.cz Pitra, Z., Technický management 1., 1. vydání, Praha, 1992, 198str., ISBN:80-85467-72-0 Urban, J., Finanční krize souvisí se způsobem „odměňování“[online],[cit.2008,-10-10], dostupné z http://managerweb.ihned.cz