ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
Jan Amos Komenský Učitel národů.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ (1592 – 1670) „Učitel národů“.
11. ČEŠI A NĚMCI 12. SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
JAN AMOS KOMENSKÝ.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Život za První republiky
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Školství ve 2. pol. 17. st. a počátku 18. st.
Jan Ámos Komenský.
Doba Jana Amose Komenského
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Vznik Československé republiky
Jan Amos Komenský ( JV Morava – Amsterdam)
JAN AMOS KOMENSKÝ VY_08_Vla4_68p
České země za třicetileté války
Číslo v digitálním archivu školy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Baroko Život v barokní době.
1. světová válka ( ).
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VY_32_INOVACE_14_Jan Amos Komenský Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Jan Amos Komenský Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Jan Amos Komenský.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Jan Amos Komenský ( ) Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval,
Marie Terezie Pragmatická sankce Karel VI. 1713
Jan Amos Komenský 8. ročník.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
NázevJan Amos Komenský AnotaceVýklad nové látky AutorMgr. Zuzana Šmerdová Očekávaný výstupŽák zná základní údaje z tohoto období Speciální vzdělávací potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Druh učebního materiálu
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_07KR-3
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Jan Amos Komenský
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Novověk – pobělohorské období a Jan Amos Komenský
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Jan Ámos Komenský.
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Transkript prezentace:

ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ

Ukončení třicetileté války- diplomaté sjednávají Vestfálský mír Velký úpadek školství Po skončení třicetileté války byla zrušena většina škol na venkově. Začala převládat negramotnost. Ukončení třicetileté války- diplomaté sjednávají Vestfálský mír

Školy na vesnicích Děti se učili většinou v bytě učitele, v obecním domě nebo na faře. Kantor (tehdejší název pro učitele) byl kdokoli, kdo uměl alespoň trošku číst, psát a počítat. Kantoři ( bývalí vojáci, řemeslníci) byli špatně placeni, museli si přivydělávat.

Školy ve městech Vyučování probíhalo ve zvláštních domech- školách. Vyučovali většinou vzdělaní lidé.

Gymnázia a vysoké školy Pouze pro chlapce. Učitelé byli vzdělaní mniši. Vyučování probíhalo v latině. Studenti se učili zpaměti krátké poučky i dlouhé texty, aniž by jim rozuměli. Pouze dívky z bohatých šlechtických rodin měly možnost získat vzdělání. Nejznámější vysokou školou byla Karlova univerzita v Praze.

Školy na přelomu 17. a 18. století Zápis do sešitu Školy na přelomu 17. a 18. století Po skončení třicetileté války bylo zrušeno mnoho škol, mezi lidmi začala převládat negramotnost. Nebyla povinná školní docházka. Školy na vesnici Vyučovalo se v bytě učitele, nebo na faře. Učitel (kantor) byl kdokoli, kdo uměl alespoň trochu číst, psát a počítat. Školy ve městech Vyučovalo se zvláštních domech- školách. Učitelé byli většinou vzdělaní lidé. Gymnázia a vysoké školy Pouze pro chlapce, výuka probíhala v latině, učení zpaměti. Učitelé byli vzdělaní mniši. Nejznámější- Karlova univerzita v Praze. Dívky mohly získat vzdělání, pouze pokud pocházely z bohatých šlechtických rodin.

Jan Amos Komenský velký reformátor školství Narození: 15.dubna 1592 Nivnice Úmrtí: 15.listopadu 1670 Nizozemí Citát: Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoli se tu koná, všech se týče.

Životopis Narodil se v měšťanské rodině v Nivnici (asi). Do školy chodil v Přerově. Studoval na univerzitách v Německu. Po návratu učil na školách jednoty bratrské. Byl posledním biskupem jednoty bratrské. Po bitvě na Bílé hoře se musel skrývat a posléze odejít ze země. Dlouho žil a pracoval v polském Lešně. Pracoval také v Uhrách, Švédsku a Anglii. Konec svého života prožil v Nizozemí, kde také zemřel a je pochován.

Hlavní zásady Komenského Škola má být pro všechny, tedy i pro dívky. Děti by se měly učit zpočátku v mateřském jazyce. Vyučování by mělo být názorné (modely, obrázky). Děti by neměly být trestány bitím. Komenského rukopis: V mladosti má člověk pamatovati, kterak by dobře živ byl, a v starosti kterak by dobře umřel.

Učitel národů Myšlenky Jana Amose Komenského byly tak pokrokové, že podle jeho zásad se vyučuje dodnes. Po prožitých hrůzách třicetileté války navrhoval, aby bylo ve světě odstraněno násilí a lidé mohli žít bez válek. Jeho víru v lepší svět vyjádřil slovy: „Věřím i já Bohu, že po přejití vichřic hněvu, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó lide český.“

Jan Amos Komenský Životopis Zápis do sešitu Jan Amos Komenský Životopis Narodil se asi v Nivnici v měšťanské rodině, studoval v Přerově a na univerzitách v Německu, učil ve školách jednoty bratrské. Po bitvě na Bílé hoře se musel ukrývat a později odejít ze země. Působil v polském Lešně, Uhrách, Švédsku, Anglii a Nizozemí, kde nakonec zemřela a je pochován. Pro své pokrokové názory je nazýván „Učitelem národů“. Hlavní zásady Komenského (sám si seřaď podle důležitosti) Škola má být pro všechny, tedy i pro dívky Děti by se měly učit základy v mateřském jazyce Vyučování by mělo být názorné (obrázky, modely) Děti by neměly být trestány bitím

Otázky: Jaký následek mělo zrušení většiny škol na vesnicích. Jak se lišily školy na vesnicích, ve městech a gymnázia a vysoké školy? Jan Amos Komenský byl znám svými pokrokovými názory. Jak se mu přezdívá? Vyjmenuj hlavní zásady Komenského.

Použité prameny Vlastivěda pro 4. a 5. ročník ZŠ, Nová škola Čítanka pro 4. a 5. ročník, Nová škola Dětská ilustrovaná encyklopedie Má vlast, Slovart http://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99icetilet%C3%A1_v%C3%A1lka, přístupné k 12.12.2010 http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3%BD , přístupné k 12.12.2010 http://cs.wikipedia.org/wiki/Karlova_univerzita , přístupné k 12.12.2010 http://cs.wikipedia.org/wiki/Slabik%C3%A1%C5%99 , přístupné k 12.12.2010